Dålig och inkompetent hjälp av personligt ombud

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Dålig och inkompetent hjälp av personligt ombud

Inläggav Sarah1 » 2020-09-20 15:19:02

Jag har haft ett personligt ombud via kommunen i drygt två år och har under den tiden inte fått någon konkret eller konstruktiv hjälp.

Jag är ganska självgående och kunnig inom exempelvis hur vård och arbetsförmedling fungerar men på grund av depression och ångest och ett nedsatt mående sökte jag ett personligt ombud.

Såhär i efterhand så undrar jag vad de ska vara till för förutom att typ skriva ut blanketter och tipsa om telefonnummer?

De är i mångt och mycket inkompetenta och oinsatta och kan inte ta tag i ärenden som att exempelvis kontakta vårdmottagningar för att ordna med remiss och kolla upp vårdutbud.

Jag har haft många möten och tydligt lagt fram vad jag vill ha hjälp med men det stannar vid en diskussion och så får jag själv kämpa för att orka ta tag i olika ärenden, det jag skulle ha det personliga ombudet till!

Det verkar vara så här i många kommuner så verksamheten personligt ombud skulle verkligen behöva en genomssyn alt läggas ner.

Fler som har dessa erfarenheter?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Dålig och inkompetent hjälp av personligt ombud

Inläggav Tulson74 » 2020-09-20 15:42:10

Känner igen det där. Jag hade kontaktperson ett tag 2007-2008. Jag kände mig som den killens pappa/ kurator
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Dålig och inkompetent hjälp av personligt ombud

Inläggav Sylvestra » 2020-09-21 23:00:43

Jag kan bara hålla med "verksamheten personligt ombud skulle verkligen behöva en genomsyn alt läggas ner", som signaturen Sarah1 skriver. Det är tyvärr även min personliga uppfattning efter att under flera års tid utan framgång sökt deras hjälp.

Jag gav upp när det aktuella personliga ombudet blev påkommen med att ha ljugit för att slippa "ta sig an mitt fall". Eftersom uppdraget personligt ombud är ett förtroendeuppdrag, kan jag inte acceptera ett personligt ombud som ljuger för att slippa hjälpa mig.

Tyvärr anser jag att de personliga ombuden borde avskaffas, då de enligt min erfarenhet inger en falsk förhoppning om hjälp och stöd. Vilket motverkar sitt syfte.

Finns det någon på detta forum, som har blivit hjälpt av ett personligt ombud?
Sylvestra
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2017-09-23

Dålig och inkompetent hjälp av personligt ombud

Inläggav geocache » 2020-09-21 23:41:25

Sarah1: Det påminner mig om en historia jag läste vid ett tillfälle... ett företag hade i en veckotidning satt in en annons som löd "Sätt in 500 kronor och lär er spela fiol". En person "nappade" på annonsen, satte in beloppet på företagets konto, och en tid senare fick h*n ett brev där det stod "Tack för pengarna! Glöm nu inte att lära er spela fiol!".

Tulson74: Var det möjligen en ung kille du hade som kontaktperson?


Får man betala "ur egen ficka" för att ha ett personligt ombud? Jag har kontaktperson och det behöver jag inte betala "något extra" för.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Dålig och inkompetent hjälp av personligt ombud

Inläggav elle » 2020-09-22 7:31:35

Sylvestra skrev:Finns det någon på detta forum, som har blivit hjälpt av ett personligt ombud?


Jag har kontaktperson och personligt ombud. Är nöjd med båda två. De engagerar sig och hjälper om det behövs. Däremot är jag inte nöjd med min gamla och nya kurator. De bara pratar mycket och gör ingenting. Mitt personliga ombud hjälpte mig med saker som min kurator borde ha hjälp mig. Vad gör en kurator egentligen för nytta i samhället? Mycket beror på att ha tur när man ansöker om insatser. Har exempelvis haft tidigare kontaktpersonener som var oengagerade och lata. De ville göra så lite så möjligt, helst ingenting.

Mitt personliga ombud litar jag på och hittills har jag fått hjälp med det jag behövde. Hon lyssnar och ger stött och gör mer en en kurator.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Dålig och inkompetent hjälp av personligt ombud

Inläggav antonius » 2020-09-22 10:04:16

elle skrev:
Sylvestra skrev:Finns det någon på detta forum, som har blivit hjälpt av ett personligt ombud?


Jag har kontaktperson och personligt ombud. Är nöjd med båda två. De engagerar sig och hjälper om det behövs. Däremot är jag inte nöjd med min gamla och nya kurator. De bara pratar mycket och gör ingenting. Mitt personliga ombud hjälpte mig med saker som min kurator borde ha hjälp mig. Vad gör en kurator egentligen för nytta i samhället? Mycket beror på att ha tur när man ansöker om insatser. Har exempelvis haft tidigare kontaktpersonener som var oengagerade och lata. De ville göra så lite så möjligt, helst ingenting.

Mitt personliga ombud litar jag på och hittills har jag fått hjälp med det jag behövde. Hon lyssnar och ger stött och gör mer en en kurator.


En Kurator har egentligen inga befogenheter annat än de är skyldiga att anmäla om något brott begås (anmälningsplikt) mot eller av patienten, de får inte skriva ut recept eller agera som sjukvårdspersonal, är egentligen inget annat än en rådgivare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21835
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in