Moraliskt dilemma

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-16 23:54:33

Hur hade ni gjort i följande situation? För 14 år sedan mötte jag mitt livs stora kärlek, Varm omtänksam gudomligt vacker, älskvärd satte hon mitt hjärta i brand efter en timmas bekantskap, Det finns ännu en ömsesidig affektion, Jag känner lugn och tillgivenhet och kärlek i hennes närhet och hon leder och tipsar mig med mycket goda, omtänksamma och spännande råd genom livet. Så långt allt väl.

Så till mitt dilemma: Första gången jag träffade henne och vid två senare tillfällen då någon av oss gjort konkreta ansatser att fördjupa relationen till en sexuell / kärleksrelation har hon krävt betalning, Jag har valt att följa lagen och inte följa mina känslor trots att jag älskar denna kvinna djupt och innerligt. Hur hade ni ställt er?

I stället lever jag sedan snart tio i särboskap och ofrivillg förlovning med en annan kvinna som omgivningen uppskattar att jag är tillsammans med. I mitt befintliga förhållande följer jag svensk lag så tillvida att hon också kräver betalning, månatlig avgift för att jag ska vara tillsammans med henne och uppfylla bekantskapskretsens sambonorm, men vi har inget sexliv och jag blir däröver djupt olycklig,

Hur gör man när man ställs inför detta val i livet?: Följ sexköpslagen och avstå från samvaro med ditt livs stora kärlek, eller bryt mot lagen och följ ditt hjärta. Jag har valt att följa lagen och vara olycklig, men var det rätt?
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav truthseeker » 2020-09-17 0:21:12

Varken din särbo eller den andra kvinnan verkar vara bra människor. Kräver man betalning för kärlek är det ju inte kärlek
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Moraliskt dilemma

Inläggav Nattmus » 2020-09-17 1:26:38

Hmm ...
Låt oss säga att du betalar.
Vad gör du om hon använder ditt "sexköpande" emot dig och försöker pressa dig på ännu mer pengar?
Nattmus
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-04-03
Ort: Stockholm

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-17 8:58:55

Nattmus skrev:Hmm ...
Låt oss säga att du betalar.
Vad gör du om hon använder ditt "sexköpande" emot dig och försöker pressa dig på ännu mer pengar?


Det är en bra fråga vad gäller dessa två kvinnor får männen fly om man inte vill betala. Kvinnan jag älskar har från tidig ålder ett i föräldrahemmet inlärt beteende av att ta betalt för sex. Vacker charmerande vänlig får hon ännu ett ex som numera är gift att betala hennes hyra det får han göra resten av livet annars kan hon använda det emot honom naturligtvis. Sanningen är att män generellt blir trollbundna av detta Jordens åttonde underverk och låter sig utnyttjas eftersom de blir besatta av henne. Jag som tackat nej flera gånger eftersom jag älskar henne, har rent samvete och bevarad ekonomi men kommer att ångra till den dag jag dör att jag haft en kärleksrelation med henne. Hade det inte varit olagligt hade jag betalat henne. Den kärlek ömhet attraktion i kombination med vältalighet, social anpassningsförmåga och charm jag och många andra män upplever hos denna förtjusande kvinna finner man bara en gång i livet.

Vad gäller min särbo så slipper jag normalt, men inte alltid betala om jag inte är där, slutar jag betala blir jag social paria och får byta bekantskapskrets. I mäns möte med båda dessa kvinnor gäller således regeln betala eller fly.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav antonius » 2020-09-17 9:35:51

...att leva på dosan, alltid ett problem...
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-17 10:11:55

antonius skrev:...att leva på dosan, alltid ett problem...


Oerhört tragiskt i detta fall då hon ursprungligen lärt av sin mor...
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav Micke » 2020-09-17 10:47:01

Här fick vi ett exempel på hur samvetslösa kvinnor kan dra nytta utav hur sexköpslagen är utformad. Sen tycker jag väl inte att det här handlar så mycket om ett moraliskt dilemma som det handlar om att göra det som är bäst för din egna del. Tipset från mig måste bli att bryta kontakten helt med den prostituerade kvinnan som försöker locka dig att göra något olagligt, men jag förstår om det inte är så lätt. Därmed inte sagt något om hur du bör förhålla dig till kvinnan du är särbo med.

Att locka med sex mot betalning liknar jag vid att locka med att sälja en drog, något som med stor sannolikhet skulle leda en in i ett destruktivt beroende. Och i det här fallet är du redan så lockad utav drogen att du troligtvis inte skulle kunna tacka nej om du erbjöds det gratis första gången och sen vore du fast. Och att ge henne den hållhaken över dig som en betalning för sex skulle innebära skulle ju inte göra situationen bättre precis vad jag förstår.

Nej försök se henne för vad hon verkligen är bortom sin charm, och sök hellre efter någon som inte vill utnyttja dig är mitt råd.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-17 11:20:06

Micke skrev:Här fick vi ett exempel på hur samvetslösa kvinnor kan dra nytta utav hur sexköpslagen är utformad. Sen tycker jag väl inte att det här handlar så mycket om ett moraliskt dilemma som det handlar om att göra det som är bäst för din egna del. Tipset från mig måste bli att bryta kontakten helt med den prostituerade kvinnan som försöker locka dig att göra något olagligt, men jag förstår om det inte är så lätt. Därmed inte sagt något om hur du bör förhålla dig till kvinnan du är särbo med.

Att locka med sex mot betalning liknar jag vid att locka med att sälja en drog, något som med stor sannolikhet skulle leda en in i ett destruktivt beroende. Och i det här fallet är du redan så lockad utav drogen att du troligtvis inte skulle kunna tacka nej om du erbjöds det gratis första gången och sen vore du fast. Och att ge henne den hållhaken över dig som en betalning för sex skulle innebära skulle ju inte göra situationen bättre precis vad jag förstår.

Nej försök se henne för vad hon verkligen är bortom sin charm, och sök hellre efter någon som inte vill utnyttja dig är mitt råd.



Så kloka ord Micke du ser klart hur denna sexmissbrukare fungerar. Jag behöver komma bort från båda dessa kvinnor. Båda lika destruktiva, den ena sexuellt och känslomässigt, den andra, den som är min särbo vill äga mig styra vad jag och vem jag träffar även med kläderna på, dessutom vill hennes kärring till morsa tömma mina bankkonton. Tanten som dricker whiskey med mig regelbundet och en gång tvångsmedicinerat mig med stesolid föreslog att dotterdotter skulle börja fnaska för några år sedan. Dotterdotter som är lite intelligentare än mormor blev bara ordentligt förbannad på mormor. Jag vet inte vilken av familjerna som är värst....
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav verbatim » 2020-09-17 12:36:21

Tulson74 skrev:
Spoiler: visa
Hur hade ni gjort i följande situation? För 14 år sedan mötte jag mitt livs stora kärlek, Varm omtänksam gudomligt vacker, älskvärd satte hon mitt hjärta i brand efter en timmas bekantskap, Det finns ännu en ömsesidig affektion, Jag känner lugn och tillgivenhet och kärlek i hennes närhet och hon leder och tipsar mig med mycket goda, omtänksamma och spännande råd genom livet. Så långt allt väl.

Så till mitt dilemma: Första gången jag träffade henne och vid två senare tillfällen då någon av oss gjort konkreta ansatser att fördjupa relationen till en sexuell / kärleksrelation har hon krävt betalning, Jag har valt att följa lagen och inte följa mina känslor trots att jag älskar denna kvinna djupt och innerligt. Hur hade ni ställt er?

I stället lever jag sedan snart tio i särboskap och ofrivillg förlovning med en annan kvinna som omgivningen uppskattar att jag är tillsammans med. I mitt befintliga förhållande följer jag svensk lag så tillvida att hon också kräver betalning, månatlig avgift för att jag ska vara tillsammans med henne och uppfylla bekantskapskretsens sambonorm, men vi har inget sexliv och jag blir däröver djupt olycklig,

Hur gör man när man ställs inför detta val i livet?: Följ sexköpslagen och avstå från samvaro med ditt livs stora kärlek, eller bryt mot lagen och följ ditt hjärta. Jag har valt att följa lagen och vara olycklig, men var det rätt?


Jag kan tyvärr inte gå något råd kring hur jag hade gjort, eftersom jag inte kan föreställa mig att älska, än mindre tåla någon som kräver pengar för att ha en relation.

Däremot tycker jag att man ska se dessa kvinnor för vad dom är och därför hålla sig långt borta.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Moraliskt dilemma

Inläggav mondo beyondo » 2020-09-17 12:50:09

Ingen av relationerna ger dig någonting uppbyggligt. Antingen fortsätter du på en destruktiv väg, det verkar kunna ge dig någonting, eftersom du nu har ett dilemma med det, eller så väljer du bort sånt som inte fungerar och letar efter nåt som gör det. Förstår du?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-17 13:38:05

Verbalism: Jag är god vän till den prostituerade kvinnan, vi träffas sporadiskt i föreningar och gör resor det har fungerat i tio år.”, men i grund och botten är jag kär.

Mondo Beyondo: jag förstår inte vad du skrivit

Micke: Förra sommaren begick hennes mor självmord. Och sörjde i sympati och jag erbjöd mig att betala begravningen. Mitt hjärtas dam avböjde, hennes psyke valde att två månader senare sälja sex för att finansiera begravningen.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-17 14:07:07

Du är särbo och hävdar att du betalar din särbo enligt lag? Va?

Båda kvinnorna utnyttjar dig och andra personer rejält. Men du väljer ju att bortse från alla råd att lämna din särbo så vad ska vi göra? Det skär i mig att läsa om hur du har det men du verkar inte vilja lämna kvinna 1.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Moraliskt dilemma

Inläggav ShakeItOut » 2020-09-17 14:09:28

Eller ja kvinna 2 kanske är mer korrekt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Moraliskt dilemma

Inläggav mondo beyondo » 2020-09-17 14:22:54

Ett nytt försök då. Du är känslomässigt involverad i 2 dysfunktionella relationer. Du är i den situationen för att relationerna ger dig någonting som du vill ha, trots att de är skadliga för dig. Du kan välja att vara kvar eller att avsluta. Förstår du nu?

Det är likadant med allt skadligt vi gör, t.ex överäta eller röka, vi vet att det inte är bra, vissa fortsätter för det ger ändå en viss belöning att fortsätta, andra slutar med det skadliga.

Du frågade vad vi andra skulle göra. Jag skulle avsluta och leta efter någonting som fungerar, som inte skadar. Där hjärtat och hjärnan möts, där är det rätt.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Moraliskt dilemma

Inläggav antonius » 2020-09-17 14:29:44

Många killar går med på vad som helst nästan, bara för att slippa bli pikad och trakasserad för att de inte har en relation. Det är för mig ofattbart, hellre allen men kontroll över sitt liv, en ett olycklig privatliv, bara för att upprätthålla ngt slags fasad. Antar att det är dessa sociala regler som NT har som spelar in och många NPF känner sig tvingade att försöka leva efter NT:maffians krav på hur man ska vara och ha en perfekt familj med hustru, barn, villa, volvo och vovve, det klassiska :-)051
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Moraliskt dilemma

Inläggav mondo beyondo » 2020-09-17 14:46:32

antonius skrev:Många killar går med på vad som helst nästan, bara för att slippa bli pikad och trakasserad för att de inte har en relation. Det är för mig ofattbart, hellre allen men kontroll över sitt liv, en ett olycklig privatliv, bara för att upprätthålla ngt slags fasad. Antar att det är dessa sociala regler som NT har som spelar in och många NPF känner sig tvingade att försöka leva efter NT:maffians krav på hur man ska vara och ha en perfekt familj med hustru, barn, villa, volvo och vovve, det klassiska :-)051


I bet to differ. Jag tror att man lever i den relation man väljer att leva i. Jag menar att för dig ser det ut som han går med på vadsomhelst bara för att hålla upp en fasad, men jag tror däremot att han går med på vadsomhelst i en dysfunktinell relation för att det ger honom någonting positivt, och det positiva behöver inte vara fasaden utan kan vara så han är funtad. Att han gillar att uppoffra sig, att han gillar att bli nertryckt osv.

En äldre kvinna jag känner brukade beklaga sig till mig över sin svärdotter som inte arbetade utan gick hemma och gjorde inget medans hennes son jobbade och stod i, för att försörja dem båda. Kvinnan mådde riktigt dåligt över hur svärdottern betedde sig. När jag svarade henne att hennes son hade valt att leva så, så har hon inte beklagat sig till mig en enda gång mer. Antingen fattade hon eller så tyckte hon inte om att tänka på sin son som en 'sucker' och slutade ta upp det med mig.

En man jag lärde känna hade dålig ekonomi för att han tagit ett stort lån åt sin skuldsatta flickvän som han sen fick fortsätta betala efter att deras relation hade tagit slut, och lida av dålig ekonomi för. Han hade liknande historia bakåt i tiden. Det var den sortens kvinnor han föll för helt enkelt.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Moraliskt dilemma

Inläggav antonius » 2020-09-17 15:48:50

Vet som sagt inte hur alla har det men har sett på senare år hur det verkar fungera generellt för många, antar att det finns ngt liknade för kvinnor med, men där har jag inte någon bra vetskap, har däremot sett att väldigt många tjejer råkar ut för män med diverse problem, som dom svårligen får lösa, så det är nog som du säger, att det finns ett tydligt "barmhärtige samartiten syndrom" som de axlat... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21856
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Moraliskt dilemma

Inläggav Nattmus » 2020-09-17 15:50:35

Om du njuter av att vara en :-)154 patetisk liten simp :-)154
som kastar pengar omkring sig och blir utnyttjad, då tycker jag att du ska följa ditt hjärta.

Skicka lite pengar till mig också :-)154 :-)154 :-)154 (skämt åsido)


Om så inte är fallet; Spring, spring, spring!!! :shock:
Nattmus
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2017-04-03
Ort: Stockholm

Moraliskt dilemma

Inläggav elle » 2020-09-17 16:19:40

Tulson74 skrev:Första gången jag träffade henne och vid två senare tillfällen då någon av oss gjort konkreta ansatser att fördjupa relationen till en sexuell / kärleksrelation har hon krävt betalning,


Kräver en betalning? Vad är hon rädd för att hon måste ta betalt? Skulle fråga henne varför kräver hon betalning för en relation? För mig ser det ut som om hon vill behålla kontroll och är kanske lite rädd att ingå en djupare relation med en man men jag kan ha fel. Kanske något som skrämmer henne.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-17 18:37:29

antonius skrev:Många killar går med på vad som helst nästan, bara för att slippa bli pikad och trakasserad för att de inte har en relation. Det är för mig ofattbart, hellre allen men kontroll över sitt liv, en ett olycklig privatliv, bara för att upprätthålla ngt slags fasad. Antar att det är dessa sociala regler som NT har som spelar in och många NPF känner sig tvingade att försöka leva efter NT:maffians krav på hur man ska vara och ha en perfekt familj med hustru, barn, villa, volvo och vovve, det klassiska :-)051


Du har fångat situationen: Hade jag varit lycklig med någon jag valt själv och älskar hade ett antal personer ständigt försökt bryta ner och knäcka mig psykiskt därför lever jag i en relation som skapats av min huvudfienden hustru och som hon, han och särbo tjänar på socialt särbo även ekonomiskt. Betalar jag inte blir jag socialt död för dem.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-17 18:50:15

elle skrev:
Tulson74 skrev:Första gången jag träffade henne och vid två senare tillfällen då någon av oss gjort konkreta ansatser att fördjupa relationen till en sexuell / kärleksrelation har hon krävt betalning,


Kräver en betalning? Vad är hon rädd för att hon måste ta betalt? Skulle fråga henne varför kräver hon betalning för en relation? För mig ser det ut som om hon vill behålla kontroll och är kanske lite rädd att ingå en djupare relation med en man men jag kan ha fel. Kanske något som skrämmer henne.


Hon vill vara fri och ha kontroll därför, tar hon betalt, tar resten i PM
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-09-17 18:52:26

Nattmus skrev:Om du njuter av att vara en :-)154 patetisk liten simp :-)154
som kastar pengar omkring sig och blir utnyttjad, då tycker jag att du ska följa ditt hjärta.

Skicka lite pengar till mig också :-)154 :-)154 :-)154 (skämt åsido)


Om så inte är fallet; Spring, spring, spring!!! :shock:


Jag njuter inte av att vara en mes men jag vill inte vara ensam eftersom jag då blir trakasserad och är fostrad att lyda
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav Tulson74 » 2020-10-10 10:12:20

Om några veckor behöver jag lura min ”ägarinna” särbo för att kunna tillbringa tid med den jag älskar. Min hjärna arbetar dygnet runt med en plan för att det inte ska märkas att jag varit olydig
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Moraliskt dilemma

Inläggav Kidzi » 2020-10-10 10:24:33

antonius skrev:Många killar går med på vad som helst nästan, bara för att slippa bli pikad och trakasserad för att de inte har en relation. Det är för mig ofattbart, hellre allen men kontroll över sitt liv, en ett olycklig privatliv, bara för att upprätthålla ngt slags fasad. Antar att det är dessa sociala regler som NT har som spelar in och många NPF känner sig tvingade att försöka leva efter NT:maffians krav på hur man ska vara och ha en perfekt familj med hustru, barn, villa, volvo och vovve, det klassiska :-)051


Jag fattar inte heller. Det är så jädra mansförtryckande. Det är som om man inte har ett förhållande så är man en loser. För killar har inget annat i huvet än sex och de mobbar varandra där om folk valt bort kvinnor. Kvinnor mobbar också. Jag blir skitarg.

Glad att det finns människor som inser att det finns andra kvaliteter med livet även om man är kille (= djur enligt dem).

Hela deras liv döms efter relationen. Och hon ska vara snygg förstås. Killen ska vara ett djur och hon ska vara ett utseende. Då är NT lyckliga.

Är man trygg i sig, OK med att vara ensam, har intressen då behöver man ingen tjej. Med det vill jag naturligtvis inte säga att ingen kille på jorden behöver en tjej. För vissa är ensamhet och leva ensam det värsta som finns. Men för många funkar det bättre än vad normen säger.

Tror de flesta ensamma killar inte blir det för saknaden utan för mobbningen och att de anses vara omegamän.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in