Komma för tidigt eller vara försenad

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav Batte » 2020-08-23 18:32:47

Det är svårt att planera. Halkan. Trafiken. Bussen. Parkeringen. Att hitta rätt. Även om planen är bra händer ofta något litet man inte kände till i förhand.

Man vet att saker kan hända och kan planera att dyka upp tidligt, eller även ta risken att bli försenad. Hur planerar ni?

När jag får besök tycker jag om att gästerna är försenade. Jag känner, vanligtvis, att jag inte är klar. Något skulle kunna vara bättre, snyggare, renare osv. Vad tycker ni om, gillar ni försenade gäster?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav geocache » 2020-08-23 19:12:48

Nej, jag anser att det är oartigt att komma försent till en fest när man kommit överens om/meddelat vid vilken tid festen börjar. Men i vissa fall/kretsar lär det vara "kutym" att komma lite sent, som i talesättet "fint folk kommer alltid för sent".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav Flinta » 2020-08-23 22:45:14

Jag är alltid ute i god tid till möten om jag behöver resa dit och då vanligen med buss. Några timmars marginal har jag helst. Då hinner jag ta mig till adressen, stressa av genom att sätta mig ner på något lugnt ställe, äta något någonstans, förbereda mig genom att läsa redan förberedda anteckningar inför mötet och ibland kan jag ta en promenad i kvarteret eller kolla lite i någon affär också. Helst undviker jag rusningstiderna i kollektivtrafiken.

Slutar ett möte kl 17 så för att slippa trängseln dröjer jag mig kvar några timmar i samma område och i förväg bestämmer jag vad jag ska göra t ex äta middag, gå på närmsta offentliga bibliotek och låna en dator, efterarbeta och sammanfatta mötet jag just haft genom anteckningar, promenera, försöka få tag på något som behöver inhandlas..Allra vanligast är dock att jag efter matintag bara sitter och kopplar av genom att stirra framför mig :wink: i någon-några timmar tills rusningen är över.

I princip ingen gillar väl trängsel i kollektivtrafiken så alla tror dom förstår mig men det dom ofta inte förstår är i hur hög utsträckning jag påverkas om jag utsätter mig och vilka konsekvenserna blir...
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav Kidzi » 2020-09-11 23:14:39

Är bra på att planera och komma i tid. Kommer ofta lite för tidigt. Till sociala tillställningar kommer jag dock inte för tidigt eftersom de som arrangerar kanske inte är klara om man dyker upp för tidigt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav Evee2019 » 2020-09-19 12:09:45

Det är hellre bättre att komma för tidigt än för sent, Jag ser till att jag är minst 10-15 minuter tidig, och om man nån gång skulle komma sent till jobbet eller något möte tex pga av att bussen eller tåget blev försenat eller inställt då säger jag att det var pga av bussen eller tåget som man blev sen, för det är inte bra att komma sent hela tiden
Evee2019
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2020-09-19

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav Karamell » 2020-09-20 0:57:49

Jag kan ha lite svårt att passa tider. Flummig och noggrann som jag är.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav slackern » 2020-09-20 13:38:21

Alla har väll hört uttrycket den akademiskakvarten? Antar att den inte fungerar om man har ett möte på banken eller på en arbetsintervju.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav antonius » 2020-09-20 14:56:33

Kan vara både arrogant och nonchalant att vara sen till sitt jobb, om man har satt i system att alltid vara det, om det händer undantagsvis är det väl ingen bigg deal, men själv mins jag inte när jag kom försent det måste ha varit på typ -90 talet, my god förra seklet... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Komma för tidigt eller vara försenad

Inläggav Tulson74 » 2020-09-20 15:43:18

Jag är hellre tidig än sen, min särbo är tvärtom
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in