Skaffa barn med sjukersättning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skaffa barn med sjukersättning

Inläggav Tulson74 » 2020-08-30 16:13:53

Solstickan skrev:Hej!

Jag och min partner försöker få barn. Jag har hel sjukersättning och min partner jobbar heltid. Jag undrar hur det skulle bli om vi separerar rent ekonomiskt. Någon som vet? Kan min partner bli skyldig att betala underhållsbidrag till mig, eller åtminstone betala mer procentuellt för barnet utifrån våra inkomster?


Jag flera bekanta med sjukersättning som har barn och hade gärna velat ha biologiska barn om jag vore yngre(?tycker det är elakt att skaffa barn när jag nu är 46).

Har din partner också sjukersättning? Så länge barnet är under 18 påverkas inte din/ er ekonomi negativt, hemmavarande barn över 18 är skyldiga att betala för sig enligt försäkringskassan och då sänks bostadstillägget kraftigt. I likhet med övriga skribenter som vill jag göra dig medveten om att barn är ett heltidsansvar och kräver stresstålighet, koncentration förmåga till gränssättning. Bara du är medveten om detta önskar jag dig och din partner lycka till.

Själv längtade jag efter barn för några år sedan hoppas få några i nästa liv.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Skaffa barn med sjukersättning

Inläggav Marjatta » 2020-09-05 16:56:22

truthseeker skrev:
Marjatta skrev:Exv. är det inte alls ovanligt att tjejen använt sina pengar till mat och förbrukningsvaror medan killen köpt TV:n och större delen av möblerna, som då enligt lag vid separation är hans medan det man köpt för hennes pengar är uppätna, så hon får typ ingenting


Det där gäller väl möjligtvis om man är gifta? Och vem gifter sig nu för tiden? Är man bara sambo behöver hon inte ha betala ett öre för varken bostad eller bohag och ändå ha rätt till hälften. Under förutsättning att dom flyttat tillsammans till bostaden. Och skulle dom inte flyttat tillsammans har hon rätt till hälften av allt bohag som köpts när dom bott ihop.

Detta gäller ju under förutsättning att man inte skrivit avtal som särskilt talar om att man inte ska följa sambolagen


Alien har ju redan skrivit det men: exakt tvärtom.

Nu vet jag inte exakt vad som står i sambolagen men det du beskriver är vad som gäller när ett gift par separerar. Så långtgående är sambolagen inte.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Skaffa barn med sjukersättning

Inläggav Marjatta » 2020-09-05 17:09:19

Sambolagen är typ lite halvvägs. Man kan begära att en bodelning sker, men det krävs att någondera parten begär det. Och det verkar bökigare med inköpta grejer. Sånt man köpt bara åt sig själv ingår inte i det som ska delas.

Däremot har du nog rätt på så sätt, truthseeker, att det jag beskrev var situationen före sambolagen. Men äktenskap ger ännu starkare skydd åt svagare part än vad sambolagen gör.
http://www.boupplysningen.se/juridik/sambolagen
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Skaffa barn med sjukersättning

Inläggav truthseeker » 2020-09-05 17:19:53

Marjatta skrev:Nu vet jag inte exakt vad som står i sambolagen men det du beskriver är vad som gäller när ett gift par separerar. Så långtgående är sambolagen inte.





Har man köpt bostad och bohag under tiden man är sambo delar man på det när man separerar oavsett vem som betalat och köpt grejerna om man inte skrivit samboavtal. Som exempel så flyttade jag till ett hus tillsammans med min sambo. Under dom tio åren vi var tillsammans levde vi helt och hållet på min lön. Hon hade ingen inkomst överhuvudtaget. Och trots att jag stått för precis allting och stod som ägare på huset m.m(bilar m.m går inte under sambolagen) hade hon ändå rätt till halva huset och bohaget. Det är något jag frågat jurist om då jag tyckte det var helt sjukt. Men Sverige är ett sjukt land.

Det gäller sånt som köpts under tiden man är sambo alltså. Hade jag köpt huset och bott i det innan vi blev tillsammans hade det bara tillfallit mig
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in