Svåra fall av aspiga pojkvänner

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Batte » 2020-08-19 14:53:25

I min tid på forumet har det skapats en god del trådar om aspiga pojkvänner. Kort sammenfattat og satt på sin spets menar jag mer eller mindre "svåra fall" av aspiga pojkvännar som inte förändrar sin personlighet till kvinnans behag. Menar inte dom som vill förstå och ber om råd. Menar dom som vill förändra personlighet.

Till synes tycker flickvänner ofta att mannens personlighet inte duger och försöker förändra mannens personlighet och karaktär efter en tid. Det er inte endast på forumet och even irl.

Jag undrar hur situationen oppstår? Är det så att männen låtsas ha en annan personlighet och karaktär och sen spricker fasaden? Jag tycker inte riktigt det låter som något en aspergare skulle göra.

Det är förstås möjligt att situationen oppstår när den bländande förälskelsen tar slut, som den gör efter ungefär 1-4 år. Förelskelse är endast en fas i kärlek och efter förelskelsen gillar man kanske inte allt man ser.

Jag fattar att inte alla förhållanden fungerar efter förelskelsen, det gör jag värkligen. Men vad är intentionen bakom att tänka på en diagnos? Forsöker han få kontaktperson, DV, LSS-boende, information, sjukpengar etc.? Ok, då förstår jag.

Men att visa till en diagnos för at "bekräfta" att du gör rätt och han gör fel och att han derför måste ändra sig? Nej, nej, nej. Om han är den han var och du har slutat acceptera det, då är det du som har fel.

Har någon på forumet uplevt att en partner har sagt att du har asperger och att du gör fel och måste ändra din personlighet?

Eller något liknande? Hur känns det?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Batte » 2020-08-19 20:11:17

Jag är själv kvinna förresten, så jag skriver ur et kvinnligt perspektiv.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav HGJ » 2020-08-21 22:44:54

Batte skrev:I min tid på forumet har det skapats en god del trådar om aspiga pojkvänner. Kort sammenfattat og satt på sin spets menar jag mer eller mindre "svåra fall" av aspiga pojkvännar som inte förändrar sin personlighet till kvinnans behag. Menar inte dom som vill förstå och ber om råd. Menar dom som vill förändra personlighet.

Till synes tycker flickvänner ofta att mannens personlighet inte duger och försöker förändra mannens personlighet och karaktär efter en tid. Det er inte endast på forumet och even irl.

Jag känner igen fenomenet. Kommer närmast att tänka på den amerikanska organisationen FAAAS – Families of Adults Afflicted/Affected by Asperger's Syndrome. (Det tycks råda viss förvirring gällande uttydandet av det tredje A:et.) Sedan hade vi den sajt som diskuterades här och som tydligen inte finns längre:

http://www.aspergerforum.se/post1543487.html#p1543487

Batte skrev:Jag undrar hur situationen oppstår? Är det så att männen låtsas ha en annan personlighet och karaktär och sen spricker fasaden? Jag tycker inte riktigt det låter som något en aspergare skulle göra.

Det har jag också funderat över. Sett förklaringen att mannen under sitt tidigare liv har lärt sig att maskera sin aspighet och uppträda mer likt en NT – kanske inte i något direkt bedrägligt syfte – men att detta lyckas bäst i ytligare kontakter och att kvinnan förr eller senare blir frustrerad.

Ja, sådana fall upplevs tydligen som svåra, åtminstone av kvinnorna ifråga. Jag kan dock inte låta bli att undra hur man då ska beteckna svårighetsgraden hos de fall som inte ens kommer så långt som dessa män.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Alien » 2020-08-22 1:28:35

Jag vet att det finns en tråd här om en sajt där kvinnor som var gifta med AS-män klagade över sin svåra lott. Det var kvinnor som varit gift i flera år och hade barn med dessa män. De fick göra mer än andra kvinnor, både när det gällde barnen och hushållet. Mannen hade varit charmig och snäll i början men när de väl var gifta avslöjade han sitt rätta jag. Kvinnorna hoppades på förståelse och ändrat beteende men förgäves. De hade undrat om det var fel på dem själva innan sanningen gått upp för dem: Mannen hade AS och skulle aldrig bli bättre. Inte så roligt att läsa när man själv har AS.

Det var alltså en amerikansk sajt. Tyvärr kommer jag inte ihåg rubriken och kan inte hitta tråden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav HGJ » 2020-08-22 12:46:34

Alien skrev:Jag vet att det finns en tråd här om en sajt där kvinnor som var gifta med AS-män klagade över sin svåra lott. Det var kvinnor som varit gift i flera år och hade barn med dessa män. De fick göra mer än andra kvinnor, både när det gällde barnen och hushållet. Mannen hade varit charmig och snäll i början men när de väl var gifta avslöjade han sitt rätta jag. Kvinnorna hoppades på förståelse och ändrat beteende men förgäves. De hade undrat om det var fel på dem själva innan sanningen gått upp för dem: Mannen hade AS och skulle aldrig bli bättre. Inte så roligt att läsa när man själv har AS.

Det var alltså en amerikansk sajt. Tyvärr kommer jag inte ihåg rubriken och kan inte hitta tråden.

Det låter mycket som FAAAS, som har nämnts här:

http://www.aspergerforum.se/post1099914.html#p1099914

Kvinnans lott kallas Cassandrafenomenet.

Ja, FAAAS tycks vara illa sedda bland aspergare. De har till och med utpekats som en hatgrupp. Jag hade för mig att de för ett antal år sedan bytte ut "Afflicted" mot "Affected" för att namnet skulle låta mindre negativt. När jag idag går in på deras sajt har ingångssidan "Afflicted" i rubriken, medan det på andra ställen på sajten står "Affected".
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Batte » 2020-08-22 21:37:38

HGJ skrev:Det har jag också funderat över. Sett förklaringen att mannen under sitt tidigare liv har lärt sig att maskera sin aspighet och uppträda mer likt en NT – kanske inte i något direkt bedrägligt syfte – men att detta lyckas bäst i ytligare kontakter och att kvinnan förr eller senare blir frustrerad.
Så kanske det är. Även om det är så är det normalt att även NT gör mycket mera för den andra i förelskelsesfasen. Det är då inte för att man maskerar, men för att förelskelse för med sig en extra boost.

Det värkar som en del tror att det är normalt att vara förelskad senare i kärleksrelationer. Så är det inte, eller åtminstone har inte jag hörd om någon som har upplevt det.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Batte » 2020-08-22 21:45:15

Alien skrev:Jag vet att det finns en tråd här om en sajt där kvinnor som var gifta med AS-män klagade över sin svåra lott. Det var kvinnor som varit gift i flera år och hade barn med dessa män. De fick göra mer än andra kvinnor, både när det gällde barnen och hushållet. Mannen hade varit charmig och snäll i början men när de väl var gifta avslöjade han sitt rätta jag. Kvinnorna hoppades på förståelse och ändrat beteende men förgäves. De hade undrat om det var fel på dem själva innan sanningen gått upp för dem: Mannen hade AS och skulle aldrig bli bättre. Inte så roligt att läsa när man själv har AS.

Det var alltså en amerikansk sajt. Tyvärr kommer jag inte ihåg rubriken och kan inte hitta tråden.
Så dom kände sig lurade, eller? Man gör vanligtvis mycket mera för den andra i början, när man är förelskad. Det är även så att när man är förelskad är det normalt att inte störa sig på partners brister, eller att vara blind för bristerna.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav nomemorytoday » 2020-08-23 0:15:34

Hm

Vet ej, men svårt att tänka/förstå att man efter tid skall ändra sitt bemötande, under förutsättning man är den man är.

Känslor för och med någon, kan förändras, men även åt det "bättre hållet".

Va rak, prata o så. Ha sex, laga mat med. Tröna lite - eller sura tillsammans åt nåt. Gemenskap, kramar o pussar på kvällen - även fall man är ynk el gnissel.

Fan de e ej lätt.

Kanske ej heller mening att allt skall va det.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Alien » 2020-08-23 1:04:55

Batte skrev:
Alien skrev:Jag vet att det finns en tråd här om en sajt där kvinnor som var gifta med AS-män klagade över sin svåra lott. Det var kvinnor som varit gift i flera år och hade barn med dessa män. De fick göra mer än andra kvinnor, både när det gällde barnen och hushållet. Mannen hade varit charmig och snäll i början men när de väl var gifta avslöjade han sitt rätta jag. Kvinnorna hoppades på förståelse och ändrat beteende men förgäves. De hade undrat om det var fel på dem själva innan sanningen gått upp för dem: Mannen hade AS och skulle aldrig bli bättre. Inte så roligt att läsa när man själv har AS.

Det var alltså en amerikansk sajt. Tyvärr kommer jag inte ihåg rubriken och kan inte hitta tråden.
Så dom kände sig lurade, eller? Man gör vanligtvis mycket mera för den andra i början, när man är förelskad. Det är även så att när man är förelskad är det normalt att inte störa sig på partners brister, eller att vara blind för bristerna.


Ja, de kände sig lurade. De hade förväntat sig någon som var mer lik dem själva och mer lik andra män. Men AS-männen visste ju heller inte om det, de hade ingen diagnos. Ofta förstod inte omgivningen hur kvinnorna hade det, de såg bara en charmig excentriker. Därav namnet "Kassandrafenomenet" el "Kassandrasyndromet".

Mytens Kassandra hade avvisat guden Apollos närmanden och straffades med att kunna se in i framtiden men att ingen skulle tro på henne. I det här fallet kan inte Kassandra se in i framtiden. Men hon har upptäckt hur hennes man egentligen är men ingen i hennes omgivning tror på henne el förstår henne.

In 1989, Jean Shinoda Bolen, Clinical Professor of Psychiatry at the University of California, published an essay on the god Apollo[7] in which she detailed a psychological profile of the "Cassandra woman" whom she suggested referred to someone suffering—as happened in the mythological relationship between Cassandra and Apollo—a dysfunctional relationship with an "Apollo man." Bolen added that the Cassandra woman may exhibit "hysterical" overtones, and may be disbelieved when attempting to share what she knows.
---
"As an archetype, Apollo personifies the aspect of the personality that wants clear definitions, is drawn to master a skill, values order and harmony, and prefers to look at the surface rather than at what underlies appearances. The Apollo archetype favors thinking over feeling, distance over closeness, objective assessment over subjective intuition."[10]

Of what she describes as the negative Apollonic influence, Dr. Bolen writes:

Individuals who resemble Apollo have difficulties that are related to emotional distance, such as communication problems, and the inability to be intimate ... Rapport with another person is hard for the Apollo man. He prefers to access (or judge) the situation or the person from a distance, not knowing that he must "get close up"—be vulnerable and empathic—in order to truly know someone else ... But if the woman wants a deeper, more personal relationship, then there are difficulties ... she may become increasingly irrational or hysterical.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cassandra_(metaphor)

Den distanserade och kylige Apollo driver alltså Kassandra till hysteri och irrationellt beteende till slut.

Det står inget om AS där men denne Apollo låter faktiskt aspig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Kidzi » 2020-08-23 1:22:48

Min kompis tjej tror att min kompis har NPF. Hon vill att min kompis ska ändra sig. Hon är skitarg på att min kompis inte tror att hon kan ändra sig.

Men hon använder i de fallen inte sådana argument, för har min kompis NPF kanske det stämmer att vissa saker inte går att ändra. Tjejen kör skithårt på att min kompis måste ändra sig och börja tänka som hon. Tjejen anser att hon försöker "benåda" andra genom att förstå deras livshistoria. Men hon kan inte "benåda" min kompis! Så hon vill att min kompis ska lära sig att förstå varför andra är som de är och acceptera det, men hon vill inte tänka på varför min kompis är som hon är och acceptera det. Vilket jag till stor det gjort.

Min kompis tjej har jobbat med NPF:are. Hon vet mer än andra fast ändå ytligt tycker jag. Men på något vis tycker hon väl ändå mer logiskt. Att inte dra fram min kompis NPF för det är något som alltid sitter i. Istället ignorerar hon dessa saker om de är osams. Hur kan tjejerna till de aspiga killarna tro att det ska bli bättre om det beror på autism? Visst, de får rätt, killen har fel eftersom han är "defekt". Men fattar mer om det är någon hon lämnat och vill se ner på. Om det är någon hon fortfarande vill vara tillsammans med, måste hon ha superdålig koll på autism. Det är inte bara att gå till en psykolog för att få den botad, eller tror hon det funkar så?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 10:18:44

Tror en relation mellan aspig och icke-aspig blir väldigt svårt om man inte insett från början hur den andre funkar. Även jag har läst amerikanska beskrivningar av män som spelat ett dejtingspel som de lärt in, sen när de är gifta slutar de spela - antingen för att de inte försöker, eller inte har lärt sig denna nya spelplan - och frun inser att hon inte alls fattat vem hon gift sig med.

Jag har bara sett ett par av trådarna här på forumet. Dem har jag tolkat som ett led i tjejens bearbetning av situationen. Kommer det funka eller inte? Kan hon göra nåt för att få det att funka, isåf vad? eller är det bättre att bryta? De kommer förmodligen fram till olika svar.

Varför ser vi inte motsvarande trådar med män som klagar på sina aspiga hustrur? och amerikanska män som klagar på livet med aspig fru?

Det finns färre aspiga kvinnor ja. Men inte så fantastiskt mycket färre att det förklarar allt. Dessutom tror ju många att vi faktiskt inte är så väldigt mycket färre än männen, vi blir bara inte diagnosticerade.

För att män som upptäckt att de gift sig med en aspig kvinna raskt skiljer sig, där kvinnan försöker stå ut?

Eftersom aspiga män ibland hittar kvinnor som gifťer sig med dem, men aspiga kvinnor har svårare att hitta partner och förblir singlar? (Så funkar det generellt med funktionshinder. Jag blev förvånad när jag fick veta det. Hade trott tvärtom.)

Eftersom aspiga kvinnor gifter sig med aspiga män istället för med en "sekreterare" som de tror ska ta hand om dem? (Tony Atwood skildrar två typer partners som en aspig mänska söker. En del letar någon som kan kompensera för deras brister. Andra efter någon som liknar dem själva.)

Eftersom aspiga kvinnor, pga högre sociala krav än vad som ställs på män, blir tvingade att lära sig funka socialt i högre grad än vad aspiga män gör? Kvinnor blir definitivt formade till att anpassa sig till sin partner, i mycket högre grad.

Det är en sak som ibland stör mig hos Tony Attwood. Hur vissa av hans resonemang går ut på hur bra det är för de aspiga männen att bli gifta. Samtidigt redovisar han statistik att det ofta är så att mannen i dessa äktenskap trivs bra medan kvinnan har det svårt. Okej han ska tänka på sina patienters bästa men ... kanske även uppmärksamma männen ifråga på att en sådan relation inte i längden kommer fungera? (såvida hon inte stannar pga ekonomiskt beroende pga barn och inga/magra socialförsäkringssystem, då "funkar" det - för den ena partnerns del - åtm. tills barnen är utflugna)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 11:11:13

Marjatta skrev:Jag har bara sett ett par av trådarna här på forumet. Dem har jag tolkat som ett led i tjejens bearbetning av situationen. Kommer det funka eller inte? Kan hon göra nåt för att få det att funka, isåf vad? eller är det bättre att bryta? De kommer förmodligen fram till olika svar.


Iofs kanske det sättet att bearbeta sin relation är rätt typiskt kvinnligt. Skapar män konton på webforum där de annars inte skulle satt sin fot, för att få råd och komma vidare i hur de tänker kring sin relation? Kanske inte så ofta.

Kanske det är därför vi inte har pojkvänner som här frågar hur de bäst hanterar sina aspiga flickvänner, och på de amerikanska webforumen äkta män som nätverkar kring att hantera livet med sina aspiga fruar. Iaf delvis.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Liljan » 2020-08-23 12:11:08

Det är inte min erfarenhet. Min erfarenhet är att det antigen handlar om kvinnor som självdiagnosticerat mannen och sen skyller allt negativt på en diagnos de själva hittat på och oftast har inte dessa negativa sidor ett skit med Asperger/autism att göra. Eller så handlar det om vuxenbebisar, dvs män som inte tar något som helst ansvar för någonting. En vuxenbebis kan vara väldigt snäll och trevlig och man kan älska honom men ändå vara frustrerad över att behöva ta hand om honom som man gör med ett barn. Jag anser inte att ta ansvar handlar om att behaga eller ändra personlighet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 12:29:43

Liljan, intressant. Jag vet inte om allt av det kan insorteras i denna kategori. Nog en del. Men i en del fall är det ju faktiskt män med diagnosticerad asperger eller annan autism? Möjligen pratar vi inte om samma sak.

Jag vet inte om jag på detta forum har sett något om att aspie-mannen borde ändra personlighet. Som sagt har jag bara sett en del av trådarna. Länka gärna.

Kan lätt föreställa mig att somliga aspiga män kanske utvecklas till vuxenbäbisar (eller snarare, inte utvecklas ifrån det stadiet) men knappast särskilt många aspiga kvinnor.

Jag har en kompis som man absolut inte får ställa några som helst krav på. Eller har haft. Han mår så dåligt av det, om man gör det. Blir superirriterad om man påpekar att han har stora fläckar på sina kläder. Jag vill inte visa mig tillsammans med någons om jag skäms för, och resultatet blir att jag inte orkar umgås med honom. Han verkar uppleva detta på flera håll i sitt liv, de senaste åren. Kan vi tänka oss ett samband där ... jajemen, det kan man. Om krav på att se till så man själv inte luktar illa och att kläderna är rena är att kräva att man ändrar sin personlighet, då är jag väl en sån jobbig typ som tycker att både kvinnor och män måste göra det av hänsyn till sin omgivning. Åtminstone försöka.

Jag postade förut en länk till en sajt skapad av och för barn till autistiska föräldrar. Det var ju då mestadels barn som farit illa av att ha föräldrar som inte helt klarade av sitt föräldraskap - de som inte haft några problem med sina "annorlunda" föräldrar har ju inget behov av en sådan organisation. Sajten fick några påhopp av "aspie-aktivister" som tyckte att de skambelade. De lade ner. Jag tycker det var synd. Jag förstår behovet. Men det gäller förstås att organisationen kan sortera ut så man inte blir utnyttad av människor som vill klaga på sina föräldrar i största allmänhet, och då hittar på att föräldrarna nog var autister.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Alien » 2020-08-23 12:54:30

Att kräva att någon ändrar sitt beteende är inte detsamma som att kräva att de ändrar sin personlighet, anser jag. Det är inte ok att kräva att kvinnan ska anpassa sig helt efter mannen.

Som att kräva att hela familjen ska tassa på tå för att inte mannen/fadern ska få utbrott. Eller kräva att få bestämma vilka TV-program alla ska se på el vilken musik som alla får lyssna på. Eller ägna sig helt åt sina hobbies/specialintressen och försumma familjen. Eller dagligen hacka på frun om en massa småsaker som måste göras på mannens "perfekta" sätt. Eller utgå från att alla som tycker annorlunda än mannen är idioter för att man själv är så logisk och intelligent, så man har alltid rätt. :roll:

Det som är allra sorgligast är att kvinnorna blivit helt nedtryckta av mental misshandel. De är olyckliga och förmår inte ens lämna mannen. De har blivit hjärntvättade att tro att det är fel på dem.

Oftast har väl mannen i detta fall ingen diagnos. Eller kanske inte ens skulle få någon för att han har s k subklinisk AS. Se bok-konflikter-missforstand-ensamhet-subklinisk-asperger-t19267.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 13:11:30

Alien skrev:Att kräva att någon ändrar sitt beteende är inte detsamma som att kräva att de ändrar sin personlighet, anser jag.


Tack! Viktig distinktion!

Sen kan man ju inte alltid ändra beteende hur som helst. En aspig människa kanske ibland inte klarar saker som är lätt för de flesta andra. Men det är väl sånt som man i förhållandet måste prata om.

Alien skrev:Det är inte ok att kräva att kvinnan ska anpassa sig helt efter mannen.


Inte motsatsen heller, förstås. Mindre vanligt, även om det förekommer (och då är lika illa).
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 13:32:24

Batte skrev:I min tid på forumet har det skapats en god del trådar om aspiga pojkvänner. Kort sammenfattat og satt på sin spets menar jag mer eller mindre "svåra fall" av aspiga pojkvännar som inte förändrar sin personlighet till kvinnans behag. Menar inte dom som vill förstå och ber om råd. Menar dom som vill förändra personlighet.


Kanske du vill länka till några exempel där du anser att kvinnan vill ändra på den aspiga pojkvännens personlighet, så det blir lättare att se vad du menar?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Batte » 2020-08-23 14:31:03

Marjatta skrev:
Batte skrev:I min tid på forumet har det skapats en god del trådar om aspiga pojkvänner. Kort sammenfattat og satt på sin spets menar jag mer eller mindre "svåra fall" av aspiga pojkvännar som inte förändrar sin personlighet till kvinnans behag. Menar inte dom som vill förstå och ber om råd. Menar dom som vill förändra personlighet.


Kanske du vill länka till några exempel där du anser att kvinnan vill ändra på den aspiga pojkvännens personlighet, så det blir lättare att se vad du menar?


Tyvärr är det nog svårt att leta fram. Trådarna har dykt upp under ungefär 10 år, under tiden jag har följt forumsaktiviteten. Jag vill inte kritisera och skriva om individer, men snarare diskutera et fenomen. Som sagt är det satt på sin spets, jag har ingen facit.

Jag tänker t.ex. på kvinnor som tycker att han gör fel om han undviker saker som är jobbiga och som försämrar hans liv, för att nämna ett exempel. Jag tänker på kvinnor som vill att han fattar att han har asperger och därför gör annat eller mindre enn normen. Och att normen är fasit och det kvinnan med rätta kan förvänta, även om det kräver mycket mera av honom att genomföra.

Jag tycker man får kräva av en partner, även mycket, men då får man nog tänka på partners kapacitet och inte normen eller ens egna kapacitet. Man borde även inte kräva mycket som avviker från den individen partnern är. T.ex. onödigt socialt deltagande om det är en aspergare.

Det kan vara svårt att veta vad som är att ändra beteende och vad som är att ändra personlighet. Jag tycker det kan vara svårt att se skilnaden, så det är bra att även diskutera den.

Jag tycker det är ok att be om en konkret handling. Jag tycker att det ok att t.ex. fråga mannen om att följa med på släktträff även om han känner sig sjuk i efterhand. Jag tycker inte man förventa att mannen börjar känna sig bra av släktträffar och jag tycker inte man kan förvänta att mannen får ett mer socialt beteende.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Batte » 2020-08-23 14:41:50

Alien skrev:Som att kräva att hela familjen ska tassa på tå för att inte mannen/fadern ska få utbrott. Eller kräva att få bestämma vilka TV-program alla ska se på el vilken musik som alla får lyssna på. Eller ägna sig helt åt sina hobbies/specialintressen och försumma familjen. Eller dagligen hacka på frun om en massa småsaker som måste göras på mannens "perfekta" sätt. Eller utgå från att alla som tycker annorlunda än mannen är idioter för att man själv är så logisk och intelligent, så man har alltid rätt.

Ja, jag tänker att båda parter får be om saker eller leva med den andra som den är. Man får kräva, men om partnern inte är det man förväntar överhuvudtaget har man fel partner.

Det er ju inte så i kärleken att man är idiot om man inte är någon bra match.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Alien » 2020-08-23 18:15:02

Marjatta skrev:
Marjatta skrev:Jag har bara sett ett par av trådarna här på forumet. Dem har jag tolkat som ett led i tjejens bearbetning av situationen. Kommer det funka eller inte? Kan hon göra nåt för att få det att funka, isåf vad? eller är det bättre att bryta? De kommer förmodligen fram till olika svar.


Iofs kanske det sättet att bearbeta sin relation är rätt typiskt kvinnligt. Skapar män konton på webforum där de annars inte skulle satt sin fot, för att få råd och komma vidare i hur de tänker kring sin relation? Kanske inte så ofta.

Kanske det är därför vi inte har pojkvänner som här frågar hur de bäst hanterar sina aspiga flickvänner, och på de amerikanska webforumen äkta män som nätverkar kring att hantera livet med sina aspiga fruar. Iaf delvis.


De allra flesta NT som frågar här om deras partner har AS/hur man ska behandla en partner med AS är kvinnor. Men det finns exempel på motsatsen också:
hjalp-jag-ar-kar-i-en-aspietjej-t14014.html
har-flickvan-med-asperger-rad-och-tips-uppskattas-t13596.html
misstanker-att-min-flickvan-har-as-vad-kan-jag-gora-t23751.html

Annars tänker jag mig att de NT-män som upplever problem i relationen helt enkelt gör slut. NT-kvinnorna däremot är upplärda att anpassa sig och ta på sig själva skulden om det blir problem. Alltså uthärdar de år efter år i dysfunktionella relationer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 18:25:37

Alien skrev:De allra flesta NT som frågar här om deras partner har AS/hur man ska behandla en partner med AS är kvinnor. Men det finns exempel på motsatsen också:
hjalp-jag-ar-kar-i-en-aspietjej-t14014.html
har-flickvan-med-asperger-rad-och-tips-uppskattas-t13596.html
misstanker-att-min-flickvan-har-as-vad-kan-jag-gora-t23751.html

Annars tänker jag mig att de NT-män som upplever problem i relationen helt enkelt gör slut. NT-kvinnorna däremot är upplärda att anpassa sig och ta på sig själva skulden om det blir problem. Alltså uthärdar de år efter år i dysfunktionella relationer.


Jag tror också att vi lätt dömer de kvinnor som helt enkelt undrar hur de ska klara av relationen, med "hon är en dumming som vill förändra sin partner".

Öht är det en ständig klagovisa i vår kultur, och då syftar jag på NT-folk. Att kvinnor "vill förändra den som hon blivit ihop med". Ofta beror det troligen på att hon anpassade sig tills det inte gick längre. När hon försöker ställa krav blir hon utdömd som att hon "försöker förändra honom". Jamen okej, då får hon väl göra slut då, och han sitta kvar och undra vad som hände ... för det kom ju som en blixt från klar himmel, inte hade hon visat några tecken i förväg? Hon blev iofs så där jobbig och skulle förändra honom, men det är ju så som kärringar ofta blir, inget att bry sig om?

Det förvärras troligen av att kvinnor ofta inte har så lätt för att formulera konkreta krav och önskemål. NT-kvinna och aspie-man borde vara en kombination med potential för rejält gnissel, åtm. tills de kan sätta fingret på problemet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Kidzi » 2020-08-23 21:26:03

Man kan vara snäll aspergare. Man kan ju också vara både en skitstövel och aspergare. Då kommer man vara en skitstövel på ett aspigt vis. Då kan tjejen anta att alla aspergare är skitstövlar och det är enbart aspergern det beror på.

Krävs mer komplext tänkande än de flesta klarar av för att inse detta.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Batte » 2020-08-23 21:27:58

Marjatta skrev:Att kvinnor "vill förändra den som hon blivit ihop med".
Kan det vara vanligt bland kvinnor att göra så? Är det mannen som gör det här fel?

Marjatta skrev:Ofta beror det troligen på att hon anpassade sig tills det inte gick längre.
Kan det vara vanligt bland kvinnor att göra så? Är det mannen som gör det här fel?

Marjatta skrev:kvinnor ofta inte har så lätt för att formulera konkreta krav och önskemål.
Kan det vara vanligt bland kvinnor att göra så? Är det mannen som gör det här fel?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Svåra fall av aspiga pojkvänner

Inläggav Marjatta » 2020-08-23 21:38:18

Batte skrev:
Marjatta skrev:Att kvinnor "vill förändra den som hon blivit ihop med".
Kan det vara vanligt bland kvinnor att göra så?


Jag anser att snacket är väldigt mycket vanligare än företeelsen. Det framgår om man inte bara läser ditt klipp i det jag skrev, utan tar med lite mer kontext:

Öht är det en ständig klagovisa i vår kultur, och då syftar jag på NT-folk. Att kvinnor "vill förändra den som hon blivit ihop med".


Så jag förstår inte varför du frågar mig om det. Om det är mig du frågar?

Jag tolkar din fråga som att du anser motsatsen. Sen finns det nyanser ... och jag misstänker att det kan finnas olika sätt att tolka en situation, så att en person skulle beskriva det som att "hon vill göra om honom" och någon annan person skulle säga nåt helt annat.

Batte skrev:Är det mannen som gör det här fel?


Va?

Jag förstår inte varför du ställer den frågan. Jag förstår inte ens vad den betyder.

Batte skrev:
Marjatta skrev:Ofta beror det troligen på att hon anpassade sig tills det inte gick längre.

Kan det vara vanligt bland kvinnor att göra så?


Om det är mig du frågar, varför gör du det? Du upprepar ju vad jag skrev?


Är det mannen som gör det här fel?


Va?

Jag förstår inte varför du ställer den frågan.


Batte skrev:
Marjatta skrev:kvinnor ofta inte har så lätt för att formulera konkreta krav och önskemål.

Kan det vara vanligt bland kvinnor att göra så?


Om det är mig du frågar, varför gör du det? Du upprepar ju vad jag skrev?


Batte skrev:Är det mannen som gör det här fel?



Va?

Jag förstår inte varför du ställer den frågan. Jag förstår inte ens vad den betyder.


Om du försöker insinuera nåt, skriv det istället. Just nu är du bara, enligt min mening, jobbig.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in