Neanderthalmänniskan

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-24 22:05:39

rdos skrev:
Lakrits skrev:Vill bara tillägga att jag är rejält geggig nu, så det sista tjoget minuter av plitande på ovanstående inlägg blev en smula svårt. Jag får väl ta tag i de uppenbara hål som finns i mina svar imorgon, eller så ger jag bara upp. Vi får se. Nu är jag trött och mår dåligt. Djävla AS-helvete...


Tråkigt. Jag som gillar att diskutera med de som är väl insatta. :cry:


Du får väl ta det lite lugnt då och inte meja ner dom så dom får lov att lägga sig :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav rdos » 2008-10-24 22:08:22

Aspkvinna skrev:
rdos skrev:
Lakrits skrev:Vill bara tillägga att jag är rejält geggig nu, så det sista tjoget minuter av plitande på ovanstående inlägg blev en smula svårt. Jag får väl ta tag i de uppenbara hål som finns i mina svar imorgon, eller så ger jag bara upp. Vi får se. Nu är jag trött och mår dåligt. Djävla AS-helvete...


Tråkigt. Jag som gillar att diskutera med de som är väl insatta. :cry:


Du får väl ta det lite lugnt då och inte meja ner dom så dom får lov att lägga sig :wink:


Nähä. Det går bara inte att "ta det lugnt" när det handlar om specialintressen. Då är det "gasen-i-botten" som gäller.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Lakrits » 2008-10-24 22:24:21

Aspkvinna skrev:
rdos skrev:
Lakrits skrev:Vill bara tillägga att jag är rejält geggig nu, så det sista tjoget minuter av plitande på ovanstående inlägg blev en smula svårt. Jag får väl ta tag i de uppenbara hål som finns i mina svar imorgon, eller så ger jag bara upp. Vi får se. Nu är jag trött och mår dåligt. Djävla AS-helvete...


Tråkigt. Jag som gillar att diskutera med de som är väl insatta. :cry:


Du får väl ta det lite lugnt då och inte meja ner dom så dom får lov att lägga sig :wink:

Det handlar inte om det. Jag känner mig på intet sätt besegrad, vilket jag tror att rdos förstår. Det handlar om att det är en fruktlös debatt. Jag är van vid diskussioner där motparten är villig att diskutera svagheterna i den egna argumentationen. Men här stöter jag egentligen bara på en vägg av oförståelse. Lite som att diskutera Guds existens med en troende, sakargument mot trossprång. I det här fallet får jag helt enkelt rycka på axlarna och konstatera att det inte kommer att ske, varför jag får dra mig tillbaka och återkomma i någon annan debatt. Say, what about those Redwings?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Zombie » 2008-10-24 23:03:28

När jag är vaknare hoppas jag kunna plöja dina inlägg här, Lakrits. (Djävla AS säger jag med, och ADD.) Jag är fullfjädrad lekman, men har längtat länge efter att få i mig i alla fall en skvätt riktig bildning på rdos' område.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav manne » 2008-10-30 2:22:21

hära har ni lite fakta om neandrtalare och deras kropps storlek och skelett och så vidare + skallen.. :wink:

Neanderthals 2/5


http://www.youtube.com/watch?v=0pYErR2CPpM
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-10-30 3:05:34

Efter att ha sätt experter utala sig om detta och deras skellet så dog förmodligen till 100 % neandertalarna ut på grund av varmare klimat som krävde atletisk kropp och kunna springa och hoppa och kasta spjut och springa och jaga byten vilket de inte alls var byggda för eller så.

1. klimatet ändrades snabbt och där med bytes djuren också.

2. de hade inga kast spjut utan bara spjut man gick i när kamp med.

3. de var inte byggda för akrobatik som tex som vi är för att springa fort och hoppa och jaga i fatt bytet på öppen terräng likt afrikas SAvhan och så..
nedartalarna var i stället små och kraftiga byggda och starka och inte snabba eller lika Atletiska som vi är i dag..

4. de kunnde tala och prata och var förmodligen också lika smarta som vi är i dag av att döma av experterna på området..

5. de var kött ätare och måste där med också enbart nästan bara äta en massa kött där till dagligen..

6. de kunnde alltså inte leva på öppen terräng som oss utan måste enbart leva i skogen och smyga på sina bytten..
där med så kunnde de inte heller spåra och jaga i fatt eller följa efter bytes hjordarna någon längre tid .

7. Att leva som indianer i öppen terräng och vara nomader och jaga efter födan var otänkbart för dem..

http://www.youtube.com/watch?v=QOJ--ClF ... re=related

Neanderthal 5/5
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-10-30 3:29:50

kort sagt de dog ut på grund av att miljön och naturen förändrades
och Is tiden dog ut och där med också dem.. :!:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-11-17 3:25:15

sista frågan var de lika smarta som oss eller inte.. :?:

skulle de kunna göra allt detta vi gör i dag då.. :?:

och är vi släkt med dem elelr inte.. :?:

de måste väl ändå ha blivit en del korsningar mellan homo sapiens och nehandertalarna om vi nu levde under samma tid.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2008-11-18 1:57:27

manne skrev:sista frågan var de lika smarta som oss eller inte.. :?:

skulle de kunna göra allt detta vi gör i dag då.. :?:

och är vi släkt med dem elelr inte.. :?:

de måste väl ändå ha blivit en del korsningar mellan homo sapiens och nehandertalarna om vi nu levde under samma tid.. :?:


De kanske var för olika för att få fertil avkomma, som hästar och åsnor. Det var en teori som prof Björn Kurtén hade i sin roman om neandertalare Den svarta tigern. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_tigern
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav manne » 2008-11-18 2:24:27

Alien skrev:
manne skrev:sista frågan var de lika smarta som oss eller inte.. :?:

skulle de kunna göra allt detta vi gör i dag då.. :?:

och är vi släkt med dem elelr inte.. :?:

de måste väl ändå ha blivit en del korsningar mellan homo sapiens och nehandertalarna om vi nu levde under samma tid.. :?:


De kanske var för olika för att få fertil avkomma, som hästar och åsnor. Det var en teori som prof Björn Kurtén hade i sin roman om neandertalare Den svarta tigern. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_tigern


så sant det.. :wink:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cromagnonm%C3%A4nniskan

Kontakter mellan Cro-magnon och Neandertalare [redigera]
Det har spekulerats mycket om huruvida dessa tidiga homo sapiens kan ha existerat parallellt med neandertalarna. Uppenbart är att de har förekommit samtidigt, men om de två arterna hade någon kontakt är okänt. Inte heller vet man om de i såfall idkade någon som helst fredlig kommunikation eller om de möttes i konflikt. Fossilfynden visar dock att neandertalarna försvann runt 10 000-15 000 år efter att de första homo sapiens kom till Europa. Om det skedde genom förlust av habitat eller genom direkt konfrontation återstår för forskningen att reda ut. Ny DNA-forskning visar att dagens människa inte har spår av neandertalsgener, så artkorsning kan inte ha förekommit, eller åtminstone inte producerat förökningsduglig avkomma. För några år sedan gjordes ett fynd i Spanien, som skulle kunna tolkas som att ha drag av bägge, men därom är forskarna än så länge oeniga.



finns även en känd bok om detta och så.. :)

Grottbjörnens folk
Från Wikipedia

"Grottbjörnens folk 1980, är titeln på första delen i en romanserie av Jean M. Auel, amerikansk författare född 1936.

Auel kallar serien för Earth's children, "Jordens barn". Hennes tanke är att det ska bli sex delar i sviten, och hittills har det kommit ut fem delar:

Grottbjörnens folk
Hästarnas dal
Mammutjägarna
Stäppvandringen
Nionde grottan
-ännu ej utkommen-

Handlingen är tänkt att utspelas i Europa för 30 000 år sedan i slutfasen av senaste istiden, då människoarten Homo Sapiens, Cromagnonmänniskan levde samtidigt med Neandertalmänniskan. Människan hade ännu inte domestiserat vare sig hundar eller hästar. Auel har gjort omfattande research inför skrivandet av romanerna, och många av föremålen och händelserna hon beskriver är vävda kring verkliga arkeologiska fynd, men den konstnärliga frihet hon sedan använt sig av har fått viss negativ kritik från arkeologer.

Del 1, Grottbjörnens folk, handlar om hur cromagnonflickan Ayla blir föräldralös i en jordbävning och tas om hand av en grupp neandertalare, i böckerna av sig själva kallade "Grottbjörnens folk" därför att de aktade Grottbjörnens ande som den högsta anden i andevärlden. Ayla blir adopterad och älskade av klanens schaman, "Mog-ur", och hans syster, medicinkvinnan. Hon betraktas dock som ful när hon ser så annorlunda ut, och sederna i klanen är sådana att hon vid ett tillfälle blir våldtagen av en ung klanledare för att straffas, vilket medför att hon föder en bastard. Hon blir sen utstött helt ur klanen, och hon bestämmer sig för att söka upp "De Andra" som cromagnonmänniskorna kallades.

Spoiler: visa
Huvudpersonerna från och med del 2, Hästarnas dal, är Ayla och Jondalar. I del 2 handlar vartannat kapitel om Aylas äventyr på egen hand (i stäpplandskapet norr om Svarta Havet) när hon misslyckas med att söka upp "De Andra" i tid för vintern och i stället tämjer både en häst och ett grottlejon (vilket inga människor hade gjort dittills). Vartannat kapitel handlar om hur Jondalar och hans bror färdas från familjen väster om Alperna utefter Donau, tills Jondalar och hans bror möter Aylas grottlejon. Jondalars bror dödas och Jondalar blir svårt sårad men räddas av Ayla.

I del 3, Mammutjägarna, träffar Ayla och Jondalar på ett cromagnonfolk som jagar mammut. Auel försöker här beskriva ett möjligt levnadssätt i den tidiga stenåldern på stäppen. (Även delvis baserat på fynd från trakten). Ayla tämjer en varg. Hon deltar i en mammutjakt och slits mellan kärleken till den stilige Jondalar och den charmige mörkhyade bildsnidaren Ranek.

I del 4, Stäppvandringen, färdas Ayla och Jondalar hela vägen tillbaka till hans folk, varvid de besöker de grupper av människor han träffat på när han reste i andra riktningen några år tidigare. De träffar också på "plattskallar" som är deras namn på neandertalmänniskor, varvid Aylas förmåga att tala deras teckenspråksbaserade språk kommer väl till pass.

I del 5, Nionde grottan, beskriver Auel ett annat möjligt levnadssätt, där människor bor i naturliga grottor i Centralmassivet. Här har hon anknutit till de berömda grottmålningarna i Lascaux. Stor plats ges här liksom i övriga delar åt att beskriva de magiska riterna, så som Auel föreställer sig dem.

Genomgående beskrivs cromagnonmänniskorna som ljushyllta och neandertalarna som mörkhåriga och mer apliknande. Neandertalarna har enligt Auels beskrivning den defekten, att deras minne är genetiskt nedärvt, varför de inte kan anpassa sina rutiner och vanor till nya förhållanden på samma sätt som cromagnonmänniskorna. Även den aspekten baserar sig på paleontologiska rön, som visat att neandertalarnas hjärnor var väl så stora som Homo Sapiens, men mer utvecklade i de bakre regionerna som styr minnet, än i de kreativa pannloberna. (Deras schamaner kan dock under påverkan av droger dela tidigare generationers minnen med varandra på ett utomsinnligt sätt och därmed förs kunskapen vidare till nästa generation, som en sorts avancerad instinkt.) De kan heller inte artikulera sitt tal lika bra, varför deras språk har ett stort inslag av teckenspråk. Men i Auels beskrivning är deras kultur i många avseenden lika högt utvecklad som "De Andras". Man kan, om man så vill, se paralleller till studier av ursprungsbefolkningars kulturer (indiankulturer framför allt). Animismen är väl beskriven både hos "plattskallarna" och "de Andra", och har stora likheter med dagens schamanism.

I kontrast till denna beskrivning kan nämnas Den svarta tigern och Mammutens rådare av den finlandssvenske paleontologen Björn Kurtén. I denna roman, som utspelar sig vid ungefär samma tidsålder, framställs neandertalarna som ljushyllta, medan cromagnonmänniskorna enligt Kurtén är nyligen invandrade från Afrika och därmed mörkhyade.

Gemensamt för de båda romanerna är det till största delen fredliga mötet mellan arterna. Kurtén ansluter dock till teorin om att korsningen av Cromagnonmänniskan och neandertalmänniskan var steril, medan det hos Auel är ett viktigt tema att den äldre artens arv till någon anspråkslös del kommer att gå vidare i hybridernas avkomma.

På grund av ingående sexskildringar och en till stor del kvinnlig publik, har romanserien ibland omnämnts med genrebeteckningen tantsnusk."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grottbj%C3%B6rnens_folk
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-11-18 2:36:03

Alien skrev:
manne skrev:sista frågan var de lika smarta som oss eller inte.. :?:

skulle de kunna göra allt detta vi gör i dag då.. :?:

och är vi släkt med dem elelr inte.. :?:

de måste väl ändå ha blivit en del korsningar mellan homo sapiens och nehandertalarna om vi nu levde under samma tid.. :?:


De kanske var för olika för att få fertil avkomma, som hästar och åsnor. Det var en teori som prof Björn Kurtén hade i sin roman om neandertalare Den svarta tigern. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_tigern


Så med andra ord om de levde i dag så skulle de kunna lära sig att
köra bil och läsa och skriva och allt det vi kan göra i dag och så. :?:

jag har för mig att de även ska finnas en film som heter grottbjörnes folk
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:30, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-11-18 4:12:01

Alien skrev:
manne skrev:sista frågan var de lika smarta som oss eller inte.. :?:

skulle de kunna göra allt detta vi gör i dag då.. :?:

och är vi släkt med dem elelr inte.. :?:

de måste väl ändå ha blivit en del korsningar mellan homo sapiens och nehandertalarna om vi nu levde under samma tid.. :?:


De kanske var för olika för att få fertil avkomma, som hästar och åsnor. Det var en teori som prof Björn Kurtén hade i sin roman om neandertalare Den svarta tigern. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_tigern


Går det att återuppliva dem med hjälp av DNA teknik då.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:31, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Zombie » 2008-11-18 4:22:28

Olles geit. Wos geit dem Got und wos geit dem Menschn.

Allt går. Somt för Gud och somt för människan.
(Språket lämnas utan garanti.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:07:31, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-11-18 9:48:03

Alien skrev:De kanske var för olika för att få fertil avkomma, som hästar och åsnor. Det var en teori som prof Björn Kurtén hade i sin roman om neandertalare Den svarta tigern. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_tigern


Fria fantasier.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:07:31, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2008-11-18 16:25:56

... und wos schaft sich nur durch'em Rdos.

(- hur kunde jag glömma den satsen?)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:07:31, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav manne » 2008-11-18 17:50:30

denna bok har jag sätt på film förrut..


Grottbjörnens folk
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:31, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Kvasir » 2008-11-18 17:54:28

manne skrev:jag har för mig att de även ska finnas en film som heter grottbjörnes folk


Grottbjörnes folk, är det Bolibompavarianten av Grottbjörnens folk? :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 16:07:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Garum » 2008-11-18 21:05:45

Senast redigerad av Garum 2011-05-04 16:07:31, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav Alien » 2008-11-18 21:26:45

rdos skrev:
Alien skrev:De kanske var för olika för att få fertil avkomma, som hästar och åsnor. Det var en teori som prof Björn Kurtén hade i sin roman om neandertalare Den svarta tigern. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_tigern


Fria fantasier.


Författaren har inte förnekat att det är fiktion. Men eftersom han var paleontolog, är det inte vilka ogrundade fantasier som helst.

Lika rimlig som tidigare hypoteser att cro magnon-människan utrotade neanderthalaren i krig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:07:34, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rdos » 2008-11-18 21:55:57

Garum skrev:Uppenbarligen är vi inte släkt med denna utdöda människorras.

http://www.youtube.com/watch?v=rfBmFx-g13Q

Mer intressanta länkar om deras liv och leverne.


Massor av rena faktafel. Cromagnon kom inte ifrån Afrika för 100.000 år sedan. Just Cromagnon är per definition de moderna människor som fanns i Europa när Upper Paleolithic började. Sedan kan de ju få spekulera hur de vill om varifrån Cromagnon ursprungligen kom ifrån.

Sedan "glömde" man bort Dmanisi i Georgien, som är 1.8 miljoner år gammal. Likaså glömde man bort Homo florensis. Jag tvivlar oxå på deras angivelse om att Homo erectus bara skulle vara 500.000 år. Låter alldeles för lite.

Kort sagt, snacka om ett vinklat reportage som utelämnade allt som inte stödde deras egna uppfattning.

Sedan smörar man på för fullt om hur förträffligt mtDNA är för att spåra arv, men glömmer då bort alla de studier som visat på att mtDNA är oförmöget att detektera hybridisering.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:07:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-11-18 21:57:48

Alien skrev:
rdos skrev:
Alien skrev:De kanske var för olika för att få fertil avkomma, som hästar och åsnor. Det var en teori som prof Björn Kurtén hade i sin roman om neandertalare Den svarta tigern. http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_svarta_tigern


Fria fantasier.


Författaren har inte förnekat att det är fiktion. Men eftersom han var paleontolog, är det inte vilka ogrundade fantasier som helst.

Lika rimlig som tidigare hypoteser att cro magnon-människan utrotade neanderthalaren i krig.


Det finns ingen rimlighet ö.h.t. att en halv miljon års separation skulle ge infertil åkomma. Däremot finns det gott om bevis på motsatsen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:07:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-11-18 22:10:56

Tänkte väl det. Totalt felaktiga uppgifter. :roll:

Enligt "Patterns of hominid evolution and dispersal in the Middle Pleistocene
G. Philip Rightmire*" så uppstod Homo erectus för minst 1.8 miljoner år sedan. Skandalöst att gå ut med så grovt felaktiga uppgifter. :evil:

Citat:
"Let me begin with Homo erectus. This species has
deep roots in Africa, and the oldest fossils are from the
Turkana Basin in Kenya. Several good crania, mandibles
and a partial skeleton from Koobi Fora are dated minimally
to 1.8Ma (Feibel et al., 1989), and the famous boy
(KNM-WT 15000) from Nariokotome is 1.5Ma in
age (Brown and McDougall, 1993)."

"Additional evidence for early occupation in western
Asia occurs at Dmanisi in the Georgian Caucasus. Here
excavations have uncovered fauna and a core-chopper
industry strati"ed above a lava #ow dated at 1.8Ma
(Gabunia and Vekua, 1995). Whether the bone-bearing
layers are close in age to the basalt, or perhaps substantially
younger, has been disputed, but new work may now
provide an answer to this question (see below). Along
with the animal fossils, there is a human mandible. Several
workers have studied this specimen, and there is
general agreement that it is erectus-like, with some derived
(advanced) traits especially in the morphology of
the symphysis and the size of the dentition "

"For the Far East, there are now some radiometric ages
that suggest the presence of Homo erectus at Sangiran in
Java between 1.7 and 1.0Ma ago."
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:07:34, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav manne » 2008-11-19 0:01:39

återigen

Efter att ha sätt experter utala sig om detta och deras skellet så dog förmodligen till 100 % neandertalarna ut på grund av varmare klimat som krävde atletisk kropp och kunna springa och hoppa och kasta
spjut och springa och jaga byten vilket de inte alls var byggda för eller så.

1. klimatet och miljln ändrades snabbt och där med bytes djuren också.

2. de hade inga kast spjut utan bara spjut man gick i när kamp med.

3. de var inte byggda för akrobatik som tex som vi är för att springa fort och hoppa och jaga i fatt bytet på öppen terräng likt afrikas SAvhan och så..
nedartalarna var i stället små och kraftiga byggda och starka och inte snabba eller lika Atletiska som vi är i dag..

4. de kunnde tala och prata och var förmodligen också lika smarta som vi är i dag av att döma av experterna på området..

5. de var kött ätare och måste där med också enbart nästan bara äta en massa kött där till dagligen..

6. de kunnde alltså inte leva på öppen terräng som oss utan måste enbart leva i skogen och smyga på sina bytten..
där med så kunnde de inte heller spåra och jaga i fatt eller följa efter bytes jordarna någon längre tid .

7. Att leva som indianer i öppen terräng och vara nomader ,jaga efter födan var otänkbart för dem..

http://www.youtube.com/watch?v=QOJ--ClF ... re=related

Neanderthal 5/5
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:34, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Inläggav manne » 2008-11-19 0:03:09

Kvasir skrev:
manne skrev:jag har för mig att de även ska finnas en film som heter grottbjörnes folk


Grottbjörnes folk, är det Bolibompavarianten av Grottbjörnens folk? :)


Men var de lika smarta som oss då.. :?:

och kan man väcka de till liv igen då.. :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 16:07:34, redigerad totalt 1 gång.
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in