Vilken variant av Mountainbikecykling tycker ni är roligast?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken variant av Mountainbikecykling tycker ni är roligast?

Inläggav Megamack » 2020-08-08 21:23:11

Downhill, Cross Country, Enduro, Cykeltrial? Det är de varianterna jag kan komma på. Jag har inte tävlat i någon gren men jag har cyklat Downhill, Cross Country och Enduro på hobbynivå. Cyklat på pumptrack har jag också gjort, vet inte vad den varianten kallas. Alla är unika och roliga på olika sätt. Men jag njuter nog som mest när jag cyklar bergochdalbana i full fart neråt. Det är härligt när man känner att skinnet nästan trillar av i slutet av backen, och de fantastiska flygturerna där man lyckas hamna jämsides med fåglarna!
Megamack
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2018-09-28
Ort: Göteborg (Sverige) / Pilar De La Horradada (Spanien)

Vilken variant av Mountainbikecykling tycker ni är roligast?

Inläggav antonius » 2020-08-09 13:43:12

Den där man cyklar med en el-assisterad MTB, pga ett dåligt knä... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken variant av Mountainbikecykling tycker ni är roligast?

Inläggav Megamack » 2020-08-10 18:24:29

antonius Jag har aldrig cyklat el-assisterad MTB, men kan nog tänka mig att den kan användas till de flesta typerna av mountainbikecykling. Hur är det att cykla på en sådan, hur fungerar den?
Megamack
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2018-09-28
Ort: Göteborg (Sverige) / Pilar De La Horradada (Spanien)

Vilken variant av Mountainbikecykling tycker ni är roligast?

Inläggav antonius » 2020-08-10 19:50:34

Megamack skrev:antonius Jag har aldrig cyklat el-assisterad MTB, men kan nog tänka mig att den kan användas till de flesta typerna av mountainbikecykling. Hur är det att cykla på en sådan, hur fungerar den?


Tja, som att ha medvind när man trampar, behagligt när man t ex inte är så frisk i kroppen, men ändå på läkares inrådan behöver röra sig. Man klarar bättre att hålla den fart andra har, så man inte deppar ihop och slänger hojen utför ett stup... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilken variant av Mountainbikecykling tycker ni är roligast?

Inläggav Gräddfil » 2020-08-11 0:10:07

Downhill är roligast men alldeles för farligt. Går det åt fanders så kan det gå riktigt illa.
Nöjer mig med vanlig trail nu på enkel till medelsvår terräng.
Gräddfil
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2020-08-10

Vilken variant av Mountainbikecykling tycker ni är roligast?

Inläggav Kristofer » 2020-08-11 16:02:35

Själv har jag cyklat mycket lvg även om de sista åren tvingat mig till ett flertal miserabelt långa uppehåll. Jag har också en cx som jag köpte några år innan den nuvarande gravel-trenden kom.

För några år sedan köpte jag en aptung Scott spark 960. Cyklar bara litemtb ibland men ville ha något som var betydligt grövre än cx:en för att köra lite xc och trail. Fast skulle jag ge mig på cykelvasan skulle jag nog faktiskt ta min cx. Min Scott är knappast någon xc-raket...

Fast just nu är jag mest sugen på lvg. Saknar mina fornstora mer vältränade dagar.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Intressanta intressen



Logga in