Trötthet dagtid.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Trötthet dagtid.

Inläggav NiklasNiklas » 2020-08-04 18:48:47

Hej, jag fick min diagnos först som 40 åring, har arbetat heltid sen drygt 20år. Har alltid haft svårt att klara en heldag utan att vara extremt trött efter några timmar och ibland somnat b0de vid skrivbordet och i fikasoffor.
Ju äldre jag blir, (nu 42) desto tröttare blir jag. Det blir svårare för varje år. Kan inte sitta och arbeta utan måste stå upp vid skrivbordet annars börjar jag nicka till och somna.
Är det någon som medicinerar alternativt har medicinerar för trötthet?
Kan tillägga att jag sover bra, håller en bra kost, tränar.
NiklasNiklas
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-08-04

Trötthet dagtid.

Inläggav antonius » 2020-08-04 20:01:08

Vi är nog tröttare nu än vi var under forntid, då var folk på helspänn, och slappnade man av den minsta stund föll man direkt i sömn, oftast vid tillfällen då man råkade vara i trygghet. I vår urbana miljö gör det att vi tröttnar fortare vid t ex monotoni, och har nog en genus förklaring dessutom, kanske beroende på testostron nivåer osv, alla känner väl till klassikern med den utarbetade mannen som somnar i soffan med handen i chipspåsen, för han har varit konstant förbannad på jobbet, sen är såklart hustrun förbannad för att han somnar på fredagsmyset.

Men hans höga uttag av testosteron under dagen, har gjort honom utschasad och sömnig, till förtret för omgivningen som vill sitta uppe och prata, och undrar naturligtvis vad det är för latoxe hon get sig i lag med. Det råd jag kan ge är väl det vanliga, göm dig på muggen och sov en kvart, kan göra underverk, gå en promenad på lunchen, gör lite sittupps och armhäningar i källaren, så du får igång lite cirkulation. Konklusion, alltså vila eller exercis. Att börja ta medikamenter för att hålla sig vaken brukar sluta med katastrof... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Trötthet dagtid.

Inläggav Leibniz » 2020-08-04 20:13:37

Trötthet eller lägre energinivåer är vanligt vid ASD.
Det är normalt att bli trött av heltidsarbete, men en person med ASD kan bli betydligt mer utmattad.
Sensorisk överkänslighet kan vara en orsak. Trötthet kan dock bero på många olika saker så det behöver du prata med en läkare om. Det kanske finns en psykiatriker du kan prata med där du gjorde utredningen. Om man kommer fram till att det rör sig om sensorisk överkänslighet kanske habiliteringen kan vara behjälpliga.
Jag har själv sensorisk överkänslighet som gör att jag betydligt lägre energinivåer att ta av och därför åker jag t.ex. inte kollektivtrafik till eventuellt jobb för det kostar energi.

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... er-luppen/
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Trötthet dagtid.

Inläggav Flinta » 2020-08-05 14:07:01

Leibniz skrev:Trötthet eller lägre energinivåer är vanligt vid ASD.
Det är normalt att bli trött av heltidsarbete, men en person med ASD kan bli betydligt mer utmattad.
Sensorisk överkänslighet kan vara en orsak. Trötthet kan dock bero på många olika saker så det behöver du prata med en läkare om. Det kanske finns en psykiatriker du kan prata med där du gjorde utredningen. Om man kommer fram till att det rör sig om sensorisk överkänslighet kanske habiliteringen kan vara behjälpliga.
Jag har själv sensorisk överkänslighet som gör att jag betydligt lägre energinivåer att ta av och därför åker jag t.ex. inte kollektivtrafik till eventuellt jobb för det kostar energi.

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... er-luppen/


Tack Leibniz! Du har skrivit ett viktigt inlägg :!: Fetmarkerade en mening ovan då det inte hör till ovanlighterna för oss att stöta på missförstånd och tvivel hos omgivningen/NT: Kämpar hen helt enkelt inte tillräckligt, är hen helt enkelt bara lite mer lat än de flesta osv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Trötthet dagtid.

Inläggav Furienna » 2020-08-05 17:55:31

Jag har en skenande dygnsrytm och kunde också somna på jobbet. :-|
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in