Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 21:26:33

Det verkar ha tillkommit feta brandgula avdelare mellan trådar och inlägg i avdelningarna under "Endast för Medlemmar". De är vedervärdigt skrikiga och iögonenfallande så att man får huvudvärk. Ändra tillbaka till nåt som inte ser ut som ett djävla tivoli.

EDIT: dessutom, färgen orange indikerar sen tidigare att "här finns nåt oläst".
Senast redigerad av nallen 2020-08-02 21:27:48, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Huggorm » 2020-08-02 21:27:12

Jag tror det är meningen att de skall synas tydligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Zia1985 » 2020-08-02 21:39:35

Färgen är vidrig.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 21:40:29

Jag tycker den är alldeles lagom för att fylla syftet.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 21:58:31

Färgen på avdelarna verkar för tillfället vara #FF8C00, skruva ner den till något som för det första inte ger så hög kontrast och för det andra inte är orange; låt oss säga #F0C0C0.

EDIT: det blir ungefär samma färgmättnad som den grå nyansen #CCCCCC som används i de övriga avdelningarna, men ändå en klar färgskillnad.

EDIT 2: när ni ändå håller på att fitta runt med färger så kunde ni väl installera några färgpaletter till så att man kan välja en vettig night mode och dark dark normal mode.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Fabela » 2020-08-02 22:03:57

nallen skrev:Det verkar ha tillkommit feta brandgula avdelare mellan trådar och inlägg i avdelningarna under "Endast för Medlemmar". De är vedervärdigt skrikiga och iögonenfallande så att man får huvudvärk. Ändra tillbaka till nåt som inte ser ut som ett djävla tivoli.

EDIT: dessutom, färgen orange indikerar sen tidigare att "här finns nåt oläst".

Vet inte hur moddarna tagit beslutet om färgen.

Jag föreslog iaf just samma orange som redan finns i forumets palett, dvs man skulle inte plottra till det med ytterligare en kulör.
Att färgen indikerar annat, som bl.a. olästa inlägg, spelar roll hur? Det är knappast nån risk att förväxla de små rutorna med "baren" mellan inläggen.

Men jag håller med om att den kunde dämpas ned, så att den ger samma, mjukare intryck som i de små rutorna.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 22:05:42

Det skulle nog vara mjukare för ögonen, och ge minst samma effekt, om man istället ändrade bakgrundsfärgen på själva sidorna i de olika avdelningarna till någon mycket, mycket mild nyans. Oavsett är det jämngrå eg. både vilsammast och mest estetiskt, men sen var det det där med funktionen.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav atoms » 2020-08-02 22:07:09

nallen skrev:De är vedervärdigt skrikiga och iögonenfallande så att man får huvudvärk. Ändra tillbaka till nåt som inte ser ut som ett djävla tivoli.


Lite skrikig är den allt.

Huggorm skrev:Jag tror det är meningen att de skall synas tydligt.


Så är det.

Zia1985 skrev:Färgen är vidrig.


Färgtonen kommer att ändras.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 22:12:28

Fabela skrev:Att färgen indikerar annat, som bl.a. olästa inlägg, spelar roll hur? Det är knappast nån risk att förväxla de små rutorna med "baren" mellan inläggen.

Min första tanke när jag såg det var "fan så mycket olästa trådar det var här då".

Det är knappast raketkrirugi att hålla reda på vilket underforum man skriver i heller så att man inte länkar fel - så det är inte motiverat att ge folk en käftsmäll när de går in i en av dessa avdelningar...
Att ge icke-informationsbärande element på sidan en direkt påträngande synlighet, så att de sticker ut allra mest är direkt fel. Jag har inget emot en genomtänkt färgkodning som sådan, men den behöver vara lika diskret som motsvarande element i andra avdelningar.
Senast redigerad av nallen 2020-08-02 22:14:22, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav atoms » 2020-08-02 22:14:06

nallen skrev:Färgen på avdelarna verkar för tillfället vara #FF8C00, skruva ner den till något som för det första inte ger så hög kontrast och för det andra inte är orange; låt oss säga #F0C0C0.


FF8C00 är riktigt. Den du föreslår är ljusrosa.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 22:15:16

atoms skrev:
nallen skrev:Färgen på avdelarna verkar för tillfället vara #FF8C00, skruva ner den till något som för det första inte ger så hög kontrast och för det andra inte är orange; låt oss säga #F0C0C0.


FF8C00 är riktigt. Den du föreslår är ljusrosa.

Som synes, ja - nära "lavendel" i min rgb.txt.

EDIT:
Nåja, inte så nära, jag verkar ha två lavendel-nyanser:
230 230 250 lavender
255 240 245 lavender blush
Ingen av dem fungerar särskilt bra på en vit bakgrund.
Senast redigerad av nallen 2020-08-02 22:21:42, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Fabela » 2020-08-02 22:18:54

nallen skrev:Min första tanke när jag såg det var "fan så mycket olästa trådar det var här då".

Inte direkt raketkirurgi att inse skillnaden.

nallen skrev:Att ge icke-informationsbärande element på sidan en direkt påträngande synlighet, så att de sticker ut allra mest är direkt fel. Jag har inget emot en genomtänkt färgkodning som sådan, men den behöver vara lika diskret som motsvarande element i andra avdelningar.

Upprepar mig själv:
Fabela skrev:Men jag håller med om att den kunde dämpas ned, så att den ger samma, mjukare intryck som i de små rutorna.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 22:22:40

Fabela skrev:Upprepar mig själv:

Det behövs inte, jag sa inte emot dig i den delen. Tvärt om faktiskt :roll:

EDIT:
Fabela skrev:Inte direkt raketkirurgi att inse skillnaden.

Förvisso inte, men det kräver att man lägger en tanke på det. Att känna ingen färgen går utan medveten tankeverksamhet för mig. Jag förutsätter att inläggsskrivande redan innefattar någon form av tankeverksamhet.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Marjatta » 2020-08-02 22:52:19

nallen skrev: Jag förutsätter att inläggsskrivande redan innefattar någon form av tankeverksamhet.


Hjärnverksamhet eller inte så har bevisligen flera medlemmar gjort detta misstag flera gånger. Om du inte råkat se det gissar jag att det beror på att moderatorerna städar undan dem. Sen kan du välja att implicit kalla de som begår dessa misstag för korkade, hjärndöda eller vad som implikationen av ovanstående nu blir ... det får stå för dig. Jag väljer att se det rent praktiskt. Misstaget begås. Man kan förebygga sagda misstag. Ska man göra detta? Ja. Bör man göra det på sätt som inte i onödan stör andra? Ja. Så ska det bli, har moderatorfolket lovat.

Så vad gnäller du egentligen för? Du fick en chock, okej. Det var ju tråkigt. Behöver du virtuella plåster på såren?
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Fabela » 2020-08-02 23:03:22

nallen skrev:Förvisso inte, men det kräver att man lägger en tanke på det.

Inte man. Du.
Jag behöver inte göra det, skillnaden är alldeles för uppenbar och logisk.

Alltså... när ska du lära dig? Du är exakt lika sopig på en del saker, som du tycker att jag är på andra.
Så... väx upp?

Jag förutsätter att inläggsskrivande redan innefattar någon form av tankeverksamhet.

Ja, det är bra om det är så.


Fråga till atoms/moddarna/teknikern: kan ni få fram andra nyanser än vi, när vi klickar på Textfärg ovanför svarsrutan?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 23:07:25

Jag ägnade ungefär tio minuter åt att pilla på några bakgrundsfärger och textfärgen, självklart tar det väsentligt längre tid att kolla alla vyer. Men det skulle inte vara särskilt svårt att fippla ihop en mörkare färgpalett... och som synes funkar iallafall en del av de befintliga knapparna ganska hyggligt med en mörkare bakgrund.
Screenshot_2020-08-02_23-02-37.png


Om man nu av någon anledning inte vill använda de 5011 färgscheman som finns färdiga för PHPBB, bara att installera och låta folk välja själva.

Jag körde egna CSS:er för forumet förut ett tag, men jag orkade inte uppdatera dem efter nån PHPBB-uppdatering för länge sen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 23:12:27

Marjatta skrev:Hjärnverksamhet eller inte så har bevisligen flera medlemmar gjort detta misstag flera gånger. Om du inte råkat se det gissar jag att det beror på att moderatorerna städar undan dem.

Jag har anmält åtskilliga genom åren.

Marjatta skrev:Sen kan du välja att implicit kalla de som begår dessa misstag för korkade, hjärndöda eller vad som implikationen av ovanstående nu blir ... det får stå för dig.

Klantiga och ouppmärksamma skulle jag sträcka mig till.

Marjatta skrev:Så vad gnäller du egentligen för?

Jag påpekar att det för det första är alldeles för iögonenfallande, vilket iallafall några håller med mig om. Och för det andra att färgvalet gör det lätt att förväxla med andra funktioner i forumet.

Som jag redan skrivit har jag inget emot färgkodning som sådan, så länge den är genomtänkt och diskret.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav nallen » 2020-08-02 23:15:22

Fabela skrev:Fråga till atoms/moddarna/teknikern: kan ni få fram andra nyanser än vi, när vi klickar på Textfärg ovanför svarsrutan?

Det går bra att ange vilka HTML-färger man vill i color-taggen verkar det:
spygrön finns till exempel inte paletten men går bra att skriva, just den här nyansen är #31F583.

EDIT:
Fabela skrev:Du är exakt lika sopig på en del saker, som du tycker att jag är på andra.

Det här handlade inte om dig förrän nu när du, som vanligt, fick det att handla om dig. Grattis.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav slackern » 2020-08-03 0:42:31

Jag tycker att den är perfekt syns bra. :D
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Fabela » 2020-08-03 1:35:06

nallen skrev:Det här handlade inte om dig förrän nu när du, som vanligt, fick det att handla om dig. Grattis.

Skilj på äpplen och päron: person, kontra grupp en person ingår i. Väsentlig skillnad.

Sluttjafsat.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Marjatta » 2020-08-03 3:44:51

slackern skrev:Jag tycker att den är perfekt syns bra. :D


För mig är den okej. Men visst, kan säkert bli lite diskretare.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav vanillin » 2020-08-03 11:00:33

Haha. Ni har säkert AS. Allihopa. Tokreagerar på minsta förändring å börjar tjafsa med varandra, helt ur balans. :D

Skämt åsido, jag tycker också det orangea är lite jobbigt. Men det behöver ju vara en väl synlig färg om det ska vara någon mening med det.

Jag råkade också länka fel sådär, igår. Jag hade en lista med sökresultat och länkade till en av trådarna där och tänkte inte på var den låg. Trådämnet var sådant att tråden lika gärna kunde startats i den öppna delen av forumet.
Blodet frös till is när jag insåg att jag gjort något otillåtet. :shock: Så jag kommer se upp i fortsättningen när jag ska länka något. Tyvärr är det ju ingen garanti att det inte kommer hända igen.

Tack för att ni jobbar med forumet!
vanillin
 
Inlägg: 581
Anslöt: 2020-02-18

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Marjatta » 2020-08-03 11:12:48

vanillin skrev:Haha. Ni har säkert AS. Allihopa. Tokreagerar på minsta förändring å börjar tjafsa med varandra, helt ur balans.


Och VAR har du fått det där ifrån :-)056 :-)Raging :-)Crying 8)
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Avdelarna i "Endast för Medlemmar"

Inläggav Dagobert » 2020-08-03 12:43:32

Är det inte bättre att sätta färgen i de öppna avdelningarna? Det är ju där varningen behövs.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in