Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav fleeb » 2020-07-23 16:37:42

För mig var Marc Segars bok En överlevnadsguide för personer med Asperger syndrom en ögonöppnare (engelsk version här). Jag hittade den av en slump och fastnade för det raka, tydliga sättet den är skriven på. Boken fick mig att inse att det faktiskt finns litteratur som är särskilt anpassad för aspergare. Sedan dess har jag försökt hitta liknande texter som förklarar hur samhället fungerar och hur man som aspergare kan förhålla sig till det på ett konstruktivt sätt.

Har ni några tips på andra böcker, artiklar etc. som jag bör känna till? :)
fleeb
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2019-06-27

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav Apex2020 » 2020-07-24 18:52:17

Intense World Theory. Samt dom intervjuer Henry Markram har gjort angående Intense World Theory. Hab skulle verkligen behöva läsa den. Mycket information i deras utbildningar som är inkorrekt. Men de är ju meningen att dom ska ge ut inkorrekt information. De är nog styrt uppåt i herrarkin så att säga.
Apex2020
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2020-06-29

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav Marjatta » 2020-07-24 19:37:02

Valerie Gaus: Living Well on the Spectrum

Den fokuserar kanske mest på de s.k. exekutiva funktionerna. (Eller jag vet inte om det är sant. Det var vad jag mest akut behövde hjälp med, så det är de kapitel jag dykt ner i. Resten av boken kan jag inte utvärdera.)

Den är inte gjord för att läsas rakt igenom utan snarare användas som arbetsbok: Vad har jag för problem (exv kommer ofta för sent). Vad kan jag komma på för metoder att komma runt eller motverka problemet (hur kommer jag i tid). Vad kan mina olika förslag på lösningar medföra för nackdelar. Hur troligt är det att jag kommer lyckas genomföra resp. lösning. Baserat på detta väljer man en metod, testar den ett tag, och utvärderar sen.

Metoden är lite "stolpig". När man väl fattat grundtänket kan man, om det funkar, köra förenklat stuk. Kör man sen fast kan man återgå till att mer strikt följa receptet.

Det är man själv som väljer vilka områden man vill jobba med. Gaus bok ska visst bygga på en kombination av KBT och ACT, acceptance and commitment therapy. Jag kan väl inte riktigt sortera ut vilka delar av boken som är vad, men den är iaf tydlig med att samma egenskaper kan vara både svagheter och styrkor beroende på situation. Jag kan väl tycka att de ständiga ansträngningarna i de mer teoretiska kapitlen, de som man lämpligen läser innan man kastar sig in i arbetsbokdelen, att beskriva autismspektrum-egenskaper även som positiva, ibland känns lite krystade, men jag tror väl kanske ändå att de gör boken mindre pekpinnig. Jag kan välja att använda redskap för att förändra mitt liv och mina vanor, eftersom jag vill uppnå något praktiskt med det. Inte för att någon annan säger åt mig hur jag ska göra bara för att det är s.a.s. "normalt".
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav Marjatta » 2020-07-24 19:38:52

Mer eller mindre lite besläktade, äldre trådar:

Självhjälpsböcker
Det bästa ni lärt er
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav Kentarou » 2020-07-26 22:56:59

Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav fleeb » 2020-07-29 16:36:58

Apex2020 skrev:Intense World Theory. Samt dom intervjuer Henry Markram har gjort angående Intense World Theory. Hab skulle verkligen behöva läsa den. Mycket information i deras utbildningar som är inkorrekt. Men de är ju meningen att dom ska ge ut inkorrekt information. De är nog styrt uppåt i herrarkin så att säga.


Tack för tipset! Om jag förstod det rätt säger teorin alltså att autister har förhöjt fokus, minne och känslighet. Den pekar också ut denna högkänslighet som orsaken till att vi generellt har färre sociala kontakter, snarare än att vi skulle sakna intresse eller behov av att umgås med andra. Det blir helt enkelt överväldigande med alla intryck som uppstår i en social situation vilket skapar ett behov av att dra sig undan och vila. Jag såg också att teorin fått kritik bl.a. för att den inte förklarar varför en del autister har nedsatt känslighet för vissa intryck. Utan att vara närmare insatt kan jag tänka mig att det går att lösa genom att göra teorin mer specifik. Intressant läsning hur som helst!
fleeb
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2019-06-27

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav fleeb » 2020-07-29 16:50:15



Intressant, har kikat lite grann i den och förstår vad du menar med "stolpigheten"! Men jag tror säkert det funkar bara man är konsekvent och håller sig till metoden. Jag känner igen tänket från en gruppterapi som heter Unified Protocol, den går ut på att behandla depression/ångest. Där fick vi också formulera egna mål och utvärdera i vilken mån vi lyckades nå dem.
fleeb
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2019-06-27

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav fleeb » 2020-07-29 16:57:21

Kentarou skrev:


Hade inte väntat mig att se den gamle Epiktetos i denna tråd, hehe :p Men visst är det många som kan lära sig av hans visdom! (Den finns förresten på svenska också.)
fleeb
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2019-06-27

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav Kentarou » 2020-07-29 20:01:37

fleeb skrev:
Kentarou skrev:


Hade inte väntat mig att se den gamle Epiktetos i denna tråd, hehe :p Men visst är det många som kan lära sig av hans visdom! (Den finns förresten på svenska också.)


Jag har inte läst honom på svenska men det kan hjälpa personer till ett bättre liv.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vilka texter har hjälpt er att hantera AS?

Inläggav Kahlokatt » 2020-07-29 20:55:33

Konsten att fejka arabiska av Lina Liman.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in