Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-06-11 16:46:13

Jag tänkte att vi kanske kunde tipsa varandra lite om hur man lever ett gott liv utan att ha en massa pengar!


Först - Begagnat, second hand, loppis. Mycket billigare. Minst hälften av min garderob är second hand. Rikiga garageförsäljningar är bättre än fasta loppisar. När det är nära sista timmen på öppettiden på garageförsäljningen kan man fynda på allvar!

Planera maten, köp efter vad som på rea. Ät inte ute i onödan.

Biblioteket är bra. Det är gratis att låna, och många bibliotek har en variant av netflix som heter cineasterna.


Har ni andra några tips?
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav LordNelson » 2020-06-11 17:51:01

Näe. Jag har oftast levt snålt. Motsatsen också.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Fretshi » 2020-06-14 16:11:06

Bra initiativ, detta gör att jag vill starta fattigdomspodden ännu mer!

Men har inte riktigt orkat spela in något avsnitt än, kanske bara får sätta mig ner och göra det!

Jag spelar in via appen anchor fm och vad jag har hört så kommer de att lägga upp mina avsnitt på de flesta stora podcastbibliotek som finns.

Kollade lite nu och mitt introavsnitt finns faktiskt ute på spotify!

Det kommer fler, om ni vill kan jag leta upp mina avsnitt när jag har gjort flera så kan ni hitta de.

Ha bara lite tålamod med att avsnitten kanske inte är så bra än då jag är ny inom podd.

Ska försöka spela in ett avsnitt nästa vecka redan!

TS: du har inte lust att bli intervjuad för ett avsnitt i min podd?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-06-14 21:14:00

Jo, det kan jag tänka mig att bli, tror jag. Hur då, rent tekniskt?
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav slackern » 2020-06-14 22:54:15

Går säkert allt att sälja en njure svart.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Batte » 2020-06-14 23:36:10

Selge ting man ikke trenger. Enda bedre er kanskje å finne grupper på sosiale medier hvor man kan bytte ting. Det man ikke får solgt eller får kjøpt billig er kanskje noe andre vil bytte til seg. Man kan også bytte bort enkle tjenester om man er litt handy.

Dyrke grønnsaker hjemme. Spar emballasje, skaff litt jord og dyrk i vinduskarmen etc. F.eks salat.

Bytt til deg stiklinger, dyrk fram planter, klipp stiklinger og selg. Noen stiklinger går for hundrevis av kroner. Også vanlige stiklinger kan ofte selges eller byttes.

Drøy ut kjøttet med ting som løk og raspet gulrot og invester i godt krydder. Test ut smakfulle gryter fra andre land.

Sjekk ut coach surfing om du er typen til det, etter pandemien.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Fretshi » 2020-06-20 10:21:43

reridev819 skrev:Jo, det kan jag tänka mig att bli, tror jag. Hur då, rent tekniskt?


Beror på var du bor?

Jag använder appen Anchor fm till min avsnitt, är inte helt hundra på hur den fungerar, men man kan spela in med den via telefonen om vi skulle kunna mötas.

Bor du inte i Stockholm blir det lite krångligare, men borde kunna lösa sig på något sätt ändå.

Vet att framgångspodden intervjuade Robin Sharma för inte så länge sedan och de bor i olika land vilket funkade så att bo i en annan stad borde inte vara några problem :D

Även om det enklaste vore att ses i Stockholm eller Uppsala för att spela in direkt med mobilen samt att man hittar ett lugnt ställe där vi kan jobba ostört. :D
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-06-20 12:02:58

Jag bor mitt i skåne, så då blir det över telefon/app/nåt annat.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Fretshi » 2020-06-20 13:00:21

reridev819 skrev:Jag bor mitt i skåne, så då blir det över telefon/app/nåt annat.


Okej ja får hitta nån lösning ska söka runt lite!

Samt förbereda några bra frågor!

Har du whatsapp?

Jag kan pma dig när jag vet mer :)
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-06-22 18:25:37

Kvalitet.

Om du har möjlighet, så köp kvalitetssaker. Om man köper billigast möjliga vara så brukar det vara så att motsvarande vara för dubbla priset håller mycket längre än dubbla tiden.

En del kvalite kan man få billigt om man köper begagnat, men det kan vara svårt om man måste ha grejen på en gång. Det tar sin tid att hitta saker begagnat, även om det är lite lättare med facebook numera.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-06-23 18:55:48

Storpack. Men se upp, ibland är det bara större paket. Och om du inte kommer att använda den mängden så är det meningslöst.

Lidls diskmaskinstabletter är billigare i 60pack än i 40pack, och då menar jag inte per tablett, utan per paket. 60packet är lite billigare än 40packet.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav truthseeker » 2020-06-24 10:37:24

Vad är att "leva gott"? Och när räknas man ha "dåligt om pengar"?
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-07-08 10:38:56

Vet inte.




Här är en bok om att övernatta gratis:

https://votumforlag.se/produkt/stuglandet/

Stuglandet – En guide till fria övernattningar
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Kidzi » 2020-07-08 21:57:06

Det ska till mycket energi om man ska kunna leva gott med lite pengar. Maten brukar vara en stor utgift. Men orkar man knappt stå och gå så förstår jag inte hur man ska orka springa runt i massa affärer och leta billigaste alternativen och laga från scratch. Funnes inte fryst mat hade jag svultit ihjäl. Den kostar 20-30 per portion men då äter jag inte mycket mer som kostar under den dagen, kanske mjölk, smör och pålägg. Men för mig är det spontant för dyrt för mat. Ibland blir det även hämtmat även om inte så ofta. Men jag tycker det är superslösigt att matkontot ska hamna över 700 som jag tycker är lagom. Men jag äter för mer nu och skäms. Men jag orkar inte stå och röra i grytor.

Sedan är det ju vad man prioriterar. Jag vill gärna ha försäkringar på mina djur, det är rätt dyrt, och de kostar pengar att föda. Men utan djur finns ingen mening med mitt liv.

Annars har jag direkt inget som äter pengar, ett fadderbarn på 350 i månaden och ett pörte på 300 i lån. Betalar inte ens bensinpengar till min kompis längre, hon bjussar på det. Hon jobbar så hon har väl mer än 20K mer i månaden än jag.

Second hand är dyrare än nytt här, men köper skitkläder från Bonprix sydda av slavar, som är superbilliga. Jula och Dollarstore kan jag även tipsa om vad gäller kläder. Inte reklam.

Sedan naturligtvis Apotea för alla icke receptbelagda apoteksvaror även om det är ett svinigt företag.

Tyvärr så ligger hyrorna såpass högt pga att vi har marknadshyra i smyg. För att det råder bostadsbrist. En grej kan vara att hyra ut i andra hand under en period om man får bo hos mamma, pappa eller en kompis. Hyresvärden brukar ge tillstånd till 12 månaders andrahandsuthyrning utan anledning. Så om du soffsurfar i 6 månader och har en pålitlig hyresgäst som betalar hyran och du har 6000 i månaden så har du plötsligt 36jävla tusen i sparpengar. För mig är det extremt mycket. Men då ska du ha anhöriga som fattar att du har det skitfattigt och att de går med på att du bor där. Sådana som bor stort. Och du kan istället städa och fixa deras tvätt. Men då ska man som sagt orka. Men eftersom hyran är det vid sidan av maten som suger ut, så får man väl försöka att inte bo ett tag.

Man lever kanske inte gott just då, men nästkommande 3 år har man en hel tusenlapp extra varje månad.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-07-14 20:09:38

Man kan byta - en stämpel i ditt pass, så får du en burgare.

https://www.expressen.se/dinapengar/kon ... -ogiltigt/

Fast sen kanske inte passet funkar, men det är en annan femma.
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Karamell » 2020-07-14 21:43:54

Ni vet väl att man får ha anställning 5h/veckan om man fått sjukersättning innan 2008 (det är väl så?). Jag siktar på det, dock är det svårt att bara få ett sånt litet jobb, speciellt i corona-tider.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Fretshi » 2020-07-19 10:08:28

Karamell skrev:Ni vet väl att man får ha anställning 5h/veckan om man fått sjukersättning innan 2008 (det är väl så?). Jag siktar på det, dock är det svårt att bara få ett sånt litet jobb, speciellt i corona-tider.


det låter bra :)

Jag har ju mina hobbyprojekt som kan dra in pengar också, men det tar tid i början.

Patreon kan man få in lite pengar om man får patreons på sin konst :)

Gratis att använda :)

Fiverr har olika frilansuppdrag
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Kidzi » 2020-07-19 15:58:37

Fretshi skrev:Jag har ju mina hobbyprojekt som kan dra in pengar också, men det tar tid i början.

Patreon kan man få in lite pengar om man får patreons på sin konst


Om du har soc ska denna inkomst redovisas och dras från din månadsinkomst. Dvs du ska inte ha mer än om du inte jobbar.

Sådana är reglerna. Man kan fuska men kom ihåg att de har rätt att se ditt konto och då märker de om du får in pengar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Fretshi » 2020-07-28 16:19:45

Kidzi skrev:
Fretshi skrev:Jag har ju mina hobbyprojekt som kan dra in pengar också, men det tar tid i början.

Patreon kan man få in lite pengar om man får patreons på sin konst


Om du har soc ska denna inkomst redovisas och dras från din månadsinkomst. Dvs du ska inte ha mer än om du inte jobbar.

Sådana är reglerna. Man kan fuska men kom ihåg att de har rätt att se ditt konto och då märker de om du får in pengar.


Okej du fortsätter att läxa upp mig och det får väl vara okej...

Jag får väl helt enkelt bli så bra så jag slipper soc!

Kalla mig inte girig för att jag vill tjäna pengar, det är inte så jävla lätt att leva på soc men jag kämpar.

Så min tanke är såklart att jag ska bli fri från soc även om det så tar 10 år att bygga upp en publik skaffa jobb, starta företag etc.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Fretshi » 2020-07-28 16:20:40

Avsnitt 2 av fattigdomspodden finns nu ute!

Ska finnas på spotify nu eller snart alla fall har laddat upp avsnittet nu!

Handlar om extrapriser.

Hoppas ni finner det intressant.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Kidzi » 2020-07-28 22:42:30

Jag kanske är lite taskig, men egentligen så vill jag inte att någon ska bli återbetalningsskyldig. Etiskt tycker jag man får lura soc och tjäna lite extra, bara det inte är för mycket, för det är så lite man får från soc. Men då får man se till att pengar kanske kommer in på en förälders eller kompis konto.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Fretshi » 2020-08-02 11:58:22

Kidzi skrev:Jag kanske är lite taskig, men egentligen så vill jag inte att någon ska bli återbetalningsskyldig. Etiskt tycker jag man får lura soc och tjäna lite extra, bara det inte är för mycket, för det är så lite man får från soc. Men då får man se till att pengar kanske kommer in på en förälders eller kompis konto.


Jag kanske var lite hård mot dig jag själv med!

Ber om ursäkt i så fall, men bra att det går att lösa diverse konflikter rätt fort och att man kan bli sams igen!

Jag vill ha ett jobb just för att man får så lite på soc.

Men saker kommer nog lösa sig bara jag har lite mera tålamod :-)154
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav reridev819 » 2020-08-14 8:51:42

Rabattkuponger. 10% på lidl just nu:

https://www.lidl.se/sv/rabattkupong
reridev819
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2020-03-30

Att leva gott fast man har dåligt om pengar

Inläggav Kidzi » 2020-08-14 13:12:23

Det går inte att leva gott om man har under den summan man behöver för normal överlevnad. Man behöver få in mer pengar istället för att bara köpa saker billigare. Är man fattig blir man fattigare, inte rikare av att handla, även om det var billigt.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in