Vill veta mer om min diagnos

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill veta mer om min diagnos

Inläggav tassimoaren » 2020-06-28 23:13:47

Jag har atypisk autism och jag fattar inte riktigt vad som ingår i denna diagnos. Jag vill gärna veta mer exakt vad som ingår i definitionen av denna diagnos och vad som stämmer in på mig respektive inte. Ingen här känner ju mig så det är ju svårt för er att veta vad som stämmer på mig men jag vill veta mer generellt och exakt vad som definierar min diagnos. Jag vill veta allt som går att veta om atypisk autism. Vad är ett typisk beteende om man har denna diagnos? Jag vill kunna veta vad som stämmer in på mig när jag ser det svart på vitt och se om jag känner igen mig.

Jag kan t.ex. sitta och lyssna på exakt samma låtar med samma artister från 20-25 år sen i flera timmar varje dag utan att tröttna. Jag kan ligga och lyssna på samma låt gång på gång på gång i 5-6 timmar eller mer.
Jag är också besatt och fixerad av tv-serier som t.ex. Skilda Världar och Nya Tider. När jag växte upp så spelade jag in Nya tider på video och programmerade in videobandspelaren så att den skulle spela in vid exakt rätt tidpunkt när Nya tider gick i tv. Jag blev jättearg och upprörd om min familj hade glömt att spela in ett avsnitt av Nya tider när jag inte var hemma. Jag kan kolla på Skilda världar i flera timmar varje dag utan att tröttna.

Sen blir jag också väldigt lätt tillbakadragen, blyg och knäpptyst när jag träffar nya människor, som t.ex. min partners kompisar. Man märker knappt att jag är där och jag blir liksom "osynlig".

Är det någon/några som känner igen sig och har gjort/sagt/upplevt liknande saker när ni växte upp och som vuxna? Är detta typiskt för min atypiska autism-diagnos eller vad tänker ni andra som läser? Detta har jag funderat på länge.
tassimoaren
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-06-28

Vill veta mer om min diagnos

Inläggav Kentarou » 2020-06-29 0:09:39

Du kan börja med att läsa dessa böcker.

https://www.google.com/search?tbm=bks&q=atypical+autism
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vill veta mer om min diagnos

Inläggav Alien » 2020-06-29 2:45:54

Det enda jag känner igen mig i är detta:

Sen blir jag också väldigt lätt tillbakadragen, blyg och knäpptyst när jag träffar nya människor, som t.ex. min partners kompisar. Man märker knappt att jag är där och jag blir liksom "osynlig".


Eller snarare var jag så som yngre, inte nu längre.

Aspergare kan vara väldigt olika, samma sak gäller säkert "atypiker".

Här finns tidigare trådar om atypisk autism:

min-psykologs-utlatande-atypisk-autism-t9136.html

atypisk-autism-autismliknande-tillstand-t9842.html

neuropsykiatrisk-utredning-klar-atypisk-autism-t12837.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vill veta mer om min diagnos

Inläggav Marjatta » 2020-06-29 8:51:55

Från Autism- och aspergerförbundets webb: https://www.autism.se/atypisk_autism

Kunskapen på området är bristfällig och man vet idag inte vad som skiljer dessa individer från dem som har autism eller Aspergers syndrom.


Man matchar inte tillräckligt många diagnoskriterier för att kunna klassas in i varken autism- eller asperger-facket. Om man exv. inte visar symtom före tre års ålder kan man inte få diagnosen autism, eftersom kriterierna är formulerade så. Då kan det få heta atypisk autism istället.

Du befinner dig nånstans inom autismspektrumet och får väl undersöka det som sådant, alltså allt som kallas autism asperger osv. och se vad du känner igen dig i. Jag törs påstå att ingen känner igen sig i allt, oavsett vad man har för diagnos.
Marjatta
 
Inlägg: 3690
Anslöt: 2020-02-15

Vill veta mer om min diagnos

Inläggav slackern » 2020-06-29 16:06:48

Gå på diagnossamtal med en psykolog via Habliteringen.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill veta mer om min diagnos

Inläggav Kidzi » 2020-06-29 16:22:57

Det kanske är enklare att kolla vilket krav man inte uppfyllde för autismdiagnos. Och sedan plocka bort det och läsa på om resten av autismen.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Vill veta mer om min diagnos

Inläggav notwoodstock » 2020-06-29 19:26:40

Jag har diagnoserna schizofreni samt Asperger såsom dom skrev det.

Frågan kvarstår nu, om det är DID-saker som jag upplevt?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in