Onödigt samlande

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

onödigt samlande

Inläggav BellaBelle » 2020-05-14 22:08:27

Charlie72 skrev:
antonius skrev:Vid vilken gräns blir samlandet onödigt...?


När det förstör ens liv


Alltså, jag har fått det stökigt. Saker, böcker ligger på golvet eftersom jag lagt tyg i hyllorna. :(
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

onödigt samlande

Inläggav BellaBelle » 2020-05-14 22:10:19

Gafsan skrev:Jag tror (fast det är ju bara min egen hemsnickrade hypotes) att ju svårare man har att förstå sig på och passa in i samhället man lever i, desto mera hamstrar man. Man lever i en ständig katastrofberedskap och vågar inte skiljas ifrån någonting. Märkligt nog verkar detta mest gälla föremål utan varje praktisk nytta - som fyratusen porslinstomtegubbar, eller gammelfarmors kompletta matsalsmöblemang. Det vore ju vettigare i så fall att hamstra konserverad ravioli eller värktabletter. Men jag tror att detta inte handlar om rationella värden utan om känslor.


Ja, jag måste fundera nu.. vad hände...
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

onödigt samlande

Inläggav notwoodstock » 2020-05-15 3:24:16

Jag matbuffrar. Köpte för ett tag sedan både Alvedon, koltabletter samt D-vitamin.

Och DVD-samlingen är ologisk eftersom jag inte kan titta på TV p.g.s schizofrenin.

Har en samling Åländska Årssatser Frimärken från början 1984 till ca 2013. Men får nog försöka sälja alltihop - frimärkena går ju inte att titta på. Har billigare albumsamling och katalogen.

Och jag vill inte slänga ägodelar, måste försöka tänka till.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

onödigt samlande

Inläggav Vildsvin » 2020-05-16 20:50:00

antonius skrev:
wrong skrev:undrar om det går att hitta ett djur som spenderar energi på att samla på sig något som inte ger det en fördel i konkurrensen med andra individer. dvs inte saker som material till bo/damm eller matförråd. Hur är det med korpar är det bara en skröna att de stjäl allt som glänser osv?


Men samlandet gjorde säkert det en gång i tiden, men "maniet" har fortsatt, om tusentals år kan evolutionen gjort att fenomenet försvunnit.

Vet inte säkert med korpar men många kråkfåglar är förtjusta i matsilver, hade en halvtam skata som flög sin väg tillslut och vi hittade skedar mm bakom tavlor i åratal efteråt, den kunde stå och spegla sig och lixom beundra sig själv framför hallspegeln, men den skränade och skräpade ner så vi var glad när den gjorde sorti... :-)063


Tama kråkfåglar försöker härma människors beteende, de förstår att människor tycker att små metallföremål (nycklar, skedar, ringar) är viktiga och därför samlar de på dem. Vilda kråkfåglar gör inte det.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

onödigt samlande

Inläggav antonius » 2020-05-16 21:58:57

Vildsvin skrev:
antonius skrev:
wrong skrev:undrar om det går att hitta ett djur som spenderar energi på att samla på sig något som inte ger det en fördel i konkurrensen med andra individer. dvs inte saker som material till bo/damm eller matförråd. Hur är det med korpar är det bara en skröna att de stjäl allt som glänser osv?


Men samlandet gjorde säkert det en gång i tiden, men "maniet" har fortsatt, om tusentals år kan evolutionen gjort att fenomenet försvunnit.

Vet inte säkert med korpar men många kråkfåglar är förtjusta i matsilver, hade en halvtam skata som flög sin väg tillslut och vi hittade skedar mm bakom tavlor i åratal efteråt, den kunde stå och spegla sig och lixom beundra sig själv framför hallspegeln, men den skränade och skräpade ner så vi var glad när den gjorde sorti... :-)063


Tama kråkfåglar försöker härma människors beteende, de förstår att människor tycker att små metallföremål (nycklar, skedar, ringar) är viktiga och därför samlar de på dem. Vilda kråkfåglar gör inte det.


Men lövsalsfåglarna bygger ju stora "salar" som de dekorerar och har sig med allt möjligt som de hittar, och dom konstruktionerna har ju inte någon annan uppgift än att imponera på en eventuell parningsvillig hona, de går till och med så långt att de själ bråte av varann för att bättra på sin egen skrotsamling, och de måste nog räknas till onödigt samlande... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21832
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

onödigt samlande

Inläggav Karamell » 2020-05-16 22:53:23

Kan inte låta bli att samla bilder. :oops:
https://www.pinterest.se/coconutconfetti
Karamell
 
Inlägg: 3126
Anslöt: 2016-03-28

onödigt samlande

Inläggav filmfreaken » 2023-07-21 12:25:03

Jag samlade på Den Lilla Sjöjungfrun saker, ett tag. Jag sålde samlingen, för att jag tröttnade på den. Det blev en hel del saker.
filmfreaken
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2012-09-08

Onödigt samlande

Inläggav kuj kuj » 2023-07-21 16:27:17

Jag måste bara ha all star trek som släpps dvd elle blu-ray.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Återgå till Intressanta intressen



Logga in