Vaddtäcken

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vaddtäcken

Inläggav Zia1985 » 2020-05-01 17:36:39

Funderat lite på om jag skulle försöka mig på att göra eget vaddtäcke, men inser när jag börjar fundera på det och googla om vaddtäcken att jag kan för lite om saken.
Har ju känt på vadd i tygaffärer men det väger ju inte särskilt mycket kan jag tycka. Ett alternativ kan vara att sy ihop flera lager av vadd men tänker att det måste finnas olika sorters vadd som väger olika. Eller kanske finns det bättre sätt att få tyngd i täcket?
Om jag skulle börja sy ihop många lager för att få önskad tyngd, klarar en vanlig hemsymaskin av det?

Ja, jag vill veta allt som du vet om vaddtäcken, bästa materielen, för och nackdelar med olika material, allt!
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vaddtäcken

Inläggav slackern » 2020-05-01 17:41:53

Zia1985 skrev:Funderat lite på om jag skulle försöka mig på att göra eget vaddtäcke, men inser när jag börjar fundera på det och googla om vaddtäcken att jag kan för lite om saken.
Har ju känt på vadd i tygaffärer men det väger ju inte särskilt mycket kan jag tycka. Ett alternativ kan vara att sy ihop flera lager av vadd men tänker att det måste finnas olika sorters vadd som väger olika. Eller kanske finns det bättre sätt att få tyngd i täcket?
Om jag skulle börja sy ihop många lager för att få önskad tyngd, klarar en vanlig hemsymaskin av det?

Ja, jag vill veta allt som du vet om vaddtäcken, bästa materielen, för och nackdelar med olika material, allt!


Tydligen så finns det numera tyngdtäcken som är tillverkade utav textiler istället för kedjor och bollar. Kanske kan vara ett alternativ att få utskrivet via habliteringen eller psykiatrin?

Om du vill tillverka själv så är ju gamla ullfiltar rätt tunga och sköna att sova med.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vaddtäcken

Inläggav Zia1985 » 2020-05-01 17:47:51

slackern skrev:
Tydligen så finns det numera tyngdtäcken som är tillverkade utav textiler istället för kedjor och bollar. Kanske kan vara ett alternativ att få utskrivet via habliteringen eller psykiatrin?

Om du vill tillverka själv så är ju gamla ullfiltar rätt tunga och sköna att sova med.


Mm, det var lite vad jag försökte undvika men det framgick ju inte i tråden.
Gillar varken bolltäcken eller täcken med kedjor, prövat båda.
Kommer ihåg att min gammelfarmor hade riktigt tunga vaddtäcken och att det var väldigt mysigt att sova hos henne, men hon lever inte längre och hennes täcken är det ingen som vet var dom blev av när hon dog, så.
Sett att man kan köpa gamla vaddtäcken på tradera men dom brukar vara av varierande kvalité och dom riktigt bra går för ganska saftiga slantar, så, tänkte testa göra eget..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vaddtäcken

Inläggav slackern » 2020-05-01 17:53:12

Zia1985 skrev:
slackern skrev:
Tydligen så finns det numera tyngdtäcken som är tillverkade utav textiler istället för kedjor och bollar. Kanske kan vara ett alternativ att få utskrivet via habliteringen eller psykiatrin?

Om du vill tillverka själv så är ju gamla ullfiltar rätt tunga och sköna att sova med.


Mm, det var lite vad jag försökte undvika men det framgick ju inte i tråden.
Gillar varken bolltäcken eller täcken med kedjor, prövat båda.
Kommer ihåg att min gammelfarmor hade riktigt tunga vaddtäcken och att det var väldigt mysigt att sova hos henne, men hon lever inte längre och hennes täcken är det ingen som vet var dom blev av när hon dog, så.
Sett att man kan köpa gamla vaddtäcken på tradera men dom brukar vara av varierande kvalité och dom riktigt bra går för ganska saftiga slantar, så, tänkte testa göra eget..


Vad jag menade är att det finns tyngdtäcken att få utskrivna utav kedjor och bollar, det är bara tunga textiler i dom, så jag gissar att det är ett modernt "vaddtäcke". Om du vill ha gamla vaddtäcken så kan ju militärt överskott vara värt att kolla upp.

Sådana här textiltäcken skriver vården ut numera inga kedjor eller bollar bara naturliga växtfibrer.

https://beckasin.se/produkt-kategori/ty ... gKxTPD_BwE
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vaddtäcken

Inläggav Zia1985 » 2020-05-01 18:01:37

Ok, läste fel och för snabbt gällande fibertäcket..
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Vaddtäcken

Inläggav Solblomma » 2020-05-01 18:41:21

Min 15-åring sover alltid med sitt fibertäcke. Han gillade inte boll- och kedjetäcke, framför allt pga att de lät så mycket när han vände sig om i sängen.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vaddtäcken

Inläggav Fabela » 2020-05-01 19:36:01

Älskar de där gamla vaddtäckena, men har gett upp dem för att de är stört omöjliga att tvätta. Har sabbat ett antal såna - ett par av misstag, några andra i dåligt skick som jag använt till annat.

Tror det brukar vara bomull i dem.
Så mer OnT:

Det finns modern bomullsvadd på löpmeter, som folk syr täcken av. Det är tyngre än syntetvadd iaf.
Går att maskintvätta, men måste torkas liggande plant och sys fast ordentligt på många ställen i yttertyget, annars blir det förstört precis som det, som är inuti de gamla täckena.
Kan kanske vara svårt att få tag i, har själv sett det bara på Tygverket, S-t Paulsg. 19. Köpte bara en mindre bit att testa, inte använt den än, så kan inte säga hur det funkar.
Vågar iaf gissa att en hemmamaskin nog knappt klarar ens ett lager tjock sån, och för tyngd skulle det behövas flera. Så man skulle nog få sy alla sömmarna som går över täcket för hand.

Problemet är lite grann att täcket inte blir bara tyngre, utan också varmare, för varje lager man lägger till.

Orkar man så kan man ju experimentera med lite allt möjligt.
Samla in gamla jeans från vänner och bekanta, sy ihop ett par lager att ha som en tyngre kärna, och sen vadd närmast yttertyget, kanske?

Kul projekt iaf, lycka till om du bestämmer dig för att prova, Zia!
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vaddtäcken

Inläggav Zia1985 » 2020-05-04 19:26:22

Tack för input Fabela!
Ska klura lite till och se var jag kan få tillgång till industrimaskin.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in