Jenny McCarthy botade sonens autism

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-19 19:24:32

Inger skrev:Det var henne som Jim Carrey blev ihop med efter att hennes man lämnat henne att ensam ta hand om den autistiska sonen. Enligt henne har han varit underbar mot barnet, vilket fick mig att tycka mindre illa om honom.


Vem vet, kanske han är en viktigare komponent i "tillfrisknandet"?
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav Inger » 2008-10-19 19:42:39

Alfamamman, med reservation för om jag missuppfattat något av trötthet:

Jag bara använde mig av enkel deduktion. Det väl är rätt naturligt att man bara blir bättre om det var mjölk eller gluten som var problemet in the first place? Om man å andra sidan (som du verkar föreslå) vänder på det och utesluter mjölk och gluten utan att veta om man är intolerant, så kan man naturligtvis dra slutsatsen att man kanske var känslig för något av dem om man upplever att man mår och funkar bättre.

Däremot tror jag inte dessa saker per automatik är dåliga för alla på autismspektrum eftersom alla AST inte har en överkänslighet för just dessa ämnen. Såvida man inte är sockerkänslig och reagerar på mjölksockret och det höga GI-värdet i vitt mjöl. Men då mår man bättre av fullkorn och andra långsamma kolhydrater istället, medan en person med riktig celikali inte tål nånting med gluten, fullkorn eller ej.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-19 19:49:52

Inger skrev:Alfamamman, med reservation för om jag missuppfattat något av trötthet:

Jag bara använde mig av enkel deduktion. Det väl är rätt naturligt att man bara blir bättre om det var mjölk eller gluten som var problemet in the first place? Om man å andra sidan (som du verkar föreslå) vänder på det och utesluter mjölk och gluten utan att veta om man är intolerant, så kan man naturligtvis dra slutsatsen att man kanske var känslig för något av dem om man upplever att man mår och funkar bättre.

Däremot tror jag inte dessa saker per automatik är dåliga för alla på autismspektrum eftersom alla AST inte har en överkänslighet för just dessa ämnen. Såvida man inte är sockerkänslig och reagerar på mjölksockret och det höga GI-värdet i vitt mjöl. Men då mår man bättre av fullkorn och andra långsamma kolhydrater istället, medan en person med riktig celikali inte tål nånting med gluten, fullkorn eller ej.


Okej, då förstår jag. Då menade du som jag trodde och som jag inte håller med om, fast på väldigt lösa och allmänfilosofiska grunder. ;) (Att saker kan vara på ett helt annat sätt än man hittills har vetat).

Jag menar alltså att kanske inte ALLA inom autismspektrat mår bättre på GFCF-diet, men säkert många fler än de med belagd celiaki och mjölkproteinöverkänslighet. De tester som läkare och vanliga vårdcentraler använder testar för annat än GFCF-förespråkare pratar om.

Det är som att en vanlig audionom utan kunskap om perceptionsstörningar hos aspisar skulle avgöra om man är ljudkänslig, för att ta första bästa exempel.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-19 19:58:52

Jaha, så man behöver göra särskilda tester? Var gör man det då?

Jag har i alla fall provat att utesluta vete ur dieten under minst ett år (efter att en hälsokonsult jag känner föreslog det) och jag mådde inte alls bättre, tvärtom. Så jag tror verkligen inte att jag har just den känsligheten.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-19 20:28:46

Inger skrev:Jaha, så man behöver göra särskilda tester? Var gör man det då?

Jag har i alla fall provat att utesluta vete ur dieten under minst ett år (efter att en hälsokonsult jag känner föreslog det) och jag mådde inte alls bättre, tvärtom. Så jag tror verkligen inte att jag har just den känsligheten.


Nu blev det missförstånd misstänker jag... Bättre du läser själv så ser du vad man menar, tycker, tror osv. Jag ska inte försvara eller förklara nåt jag inte kan tillräckligt mycket om.

Kolla länken jag la in först, från autismforum.se (som ju handlar om allt möjligt annat än Kanners syndrom) eller googla på GFCF. Eller låna Marilyn le Bretons The Diet Intervention. Det är den som Luke Jacksons refererar till i Miffon, nördar och Aspergers syndrom.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav rdos » 2008-10-19 21:00:23

Jag provade först att utesluta både mjölk och vete. Jag fick bra resultat på detta, och för att testa så återintroducerade jag mjölk igen utan att det påverkade resultatet negativt. På så vis kom jag fram till att jag skulle hålla mig borta från vete. Att jag valde att återintroducera mjölk men inte vete berodde på att jag blev av med mina regelbundna diarre, vilken är relaterad till just gluten.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav uniqueNr5 » 2008-10-19 21:18:13

Kan någon bota mig från mitt absoluta gehör?!
Tack på förhand!
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav nano » 2008-10-19 22:02:48

Varför vill du bli botad från det?
Folk påstår att jag har det och visst, jag gillar att sätta toner, tex göra en rörelse exakt när olika toner kommer eller något börjar.
Fast jag tycker jag är mer oexakt än vad omgivningen tycker.

Om maten, autism och antagligen de flesta symptom kan man nog få av flera orsaker, en del kanske av maten, andra kanske av nått ämne de utsatts för.
Något barnhem som råkade ut för krig tror jag det var och flera hundra spädbarn sköttes plötsligt av några få och när de undersöktes efter kriget noterade man att de inte sökte ögonkontakt med någon och skrek mest hela tiden.
Hur det gick sedan vet jag inte.
Får väl hoppas det blev bättre än jag tror.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tahlia » 2008-10-19 22:36:15

Det kan inte hjälpas att det känns oerhört långsökt och ologiskt.

Principen är ju rent ut löjlig om du sätter den i ett annat sammanhang. Om du har tarmcancer blir du ju inte lindrad eller förbättrad av att någon opererar bort din stortå.
Känns lite så.

Så länge man inte rent fysiskt kan bevisa bortom alla tvivel att vissa matvaror förvärrar eller förbättrar autistiska drag (och då menar jag inte människor som det ens finns en liten möjlighet till att de blivit feldiagnostisrade) så kommer jag att avfärda det som rena gojan.

Än mer när det gäller medfödd autism/Asperger/ADHD, då det faktiskt är en rent fysisk avvikelse som inte har mycket till kommunikation med det vi stoppar i oss.

Är jag trångsynt? Kanske. Men jag är det så pass sällan att jag kan kosta på mig att vara det den här gången.

F.ö så hänger jag också upp mig något kopiöst på "bota" och på att uteslutande av vissa matvaror skulle förbättra något som orsakats av vaccin. Att pojken fick autism till följd av en vaccinering har jag också oerhört svårt att smälta och låter som typisk Amerikansk skrämselpropaganda.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav nano » 2008-10-19 23:14:03

Tycker inte man får höra skrämselpropaganda av amerikanska intressen, snarare, "det har inte bevisats vara farligt med _______" ingen försiktighetsprincip öht tycker jag verkar komma därifrån.

Må så vara att du faktiskt har rätt tahlia men jag tror snarare att vi inte vet och gissar utifrån egna erfarenheter och fyller i från dessa erfarenheter där kunskap saknas.

Började fundera på det någon sade om tarmarna, vad händer med hjärnan vid förändringar eller nivåer av närvaro eller frånvaro av ämnen.
Hjärnan simmar ju i det vår kropp tillhandahåller oavsett om det är bra eller dåligt.
För lite eller ren svält påverkar ju säkert hjärnan även om jag inte vet hur, kanske man kan svälta beroende på hur ens tarmsystem fungerar och vad det släpper igenom och hur det omvandlar ämnen.

Kanske tarmarna kan generera för mycket eller för lite och jag skulle inte säga att vi klarar att detektera allt som finns i blodet och ännumindre vad det har för effekt.
Bara för identifierade saker har vi nog någolunda koll skulle jag tro.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav tahlia » 2008-10-20 0:09:26

nano skrev:Tycker inte man får höra skrämselpropaganda av amerikanska intressen, snarare, "det har inte bevisats vara farligt med _______" ingen försiktighetsprincip öht tycker jag verkar komma därifrån.


Tja deras masshysteri gällande vaccinering av barnen smittade ju ganska snart av sig på en hel del svenskar.
I USA har det läääääänge skrivits vitt och brett om hur otroligt farligt det är att vaccinera sina barn och hur otroligt många sjukdomar och tillstånd det kan resultera i.

Det är också mycket vanligt bland amerikaner med påståenden som att autism inte finns, eller att man kan bota Aspergers, eller helt enkelt att varenda NPF-diagnos kommer sig av att föräldrarna är odugliga.
Säger väl lite om nivån på tänkandet i det landet. Och då har vi inte ens kommit in på det faktum att de är invandrarfientliga och har stora problem med rasism mot färgade. De blundar då lite lägligt för att varenda en av dem själva är invandrare (förutom de få indianer som man inte lyckats ta död på än) och att det var de själva som "drog dit" de färgade.

Sorry, men jag är så otroligt anti-amerika och det här är ännu ett rött skynke för mig. De torde vara landet med absolut lägst IQ och EQ på planeten.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Inger » 2008-10-20 8:07:56

alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:Jaha, så man behöver göra särskilda tester? Var gör man det då?

Jag har i alla fall provat att utesluta vete ur dieten under minst ett år (efter att en hälsokonsult jag känner föreslog det) och jag mådde inte alls bättre, tvärtom. Så jag tror verkligen inte att jag har just den känsligheten.

Nu blev det missförstånd misstänker jag... Bättre du läser själv så ser du vad man menar, tycker, tror osv. Jag ska inte försvara eller förklara nåt jag inte kan tillräckligt mycket om.

Kolla länken jag la in först, från autismforum.se (som ju handlar om allt möjligt annat än Kanners syndrom) eller googla på GFCF. Eller låna Marilyn le Bretons The Diet Intervention. Det är den som Luke Jacksons refererar till i Miffon, nördar och Aspergers syndrom.

Sorry, orkar inte just nu. Har läst om detta förut här och där, och jag tror fortfarande att det är en bra idé om man har den genetiska... (dispositionen heter det inte på svenska va?) att man är känslig för just detta. Förstår inte problemet med det resonnemanget? (Men då är jag ovanligt trög i bollen idag iofs.)

Bara undrar varför det blivit sånt extremt fokus på just den dieten när det kan vara något annan man reagerar på (som ev är mycket enklare att undvika). Låter för mig som en one-diet-fits-all-lösning medan vi på autismspektrum kan ha väldigt individuell känslighet för olika saker.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-20 11:02:17

Inger skrev:
alfapetsmamma skrev:
Inger skrev:Jaha, så man behöver göra särskilda tester? Var gör man det då?

Jag har i alla fall provat att utesluta vete ur dieten under minst ett år (efter att en hälsokonsult jag känner föreslog det) och jag mådde inte alls bättre, tvärtom. Så jag tror verkligen inte att jag har just den känsligheten.

Nu blev det missförstånd misstänker jag... Bättre du läser själv så ser du vad man menar, tycker, tror osv. Jag ska inte försvara eller förklara nåt jag inte kan tillräckligt mycket om.

Kolla länken jag la in först, från autismforum.se (som ju handlar om allt möjligt annat än Kanners syndrom) eller googla på GFCF. Eller låna Marilyn le Bretons The Diet Intervention. Det är den som Luke Jacksons refererar till i Miffon, nördar och Aspergers syndrom.

Sorry, orkar inte just nu. Har läst om detta förut här och där, och jag tror fortfarande att det är en bra idé om man har den genetiska... (dispositionen heter det inte på svenska va?) att man är känslig för just detta. Förstår inte problemet med det resonnemanget? (Men då är jag ovanligt trög i bollen idag iofs.)

Bara undrar varför det blivit sånt extremt fokus på just den dieten när det kan vara något annan man reagerar på (som ev är mycket enklare att undvika). Låter för mig som en one-diet-fits-all-lösning medan vi på autismspektrum kan ha väldigt individuell känslighet för olika saker.


Enligt det begränsade material jag läst så orsakar just kasein och gluten REAKTIONER som liknar dem man får av vissa droger, och i det att aspisar och andra inom spektrat också ska ha mer genomsläpplig tarm så hamnar dessa drogliknande saker i systemet och gör en mer bäng än man behöver vara.

Därav intresset på att begränsa intag av de födoämnen som skapar dessa morfinoida peptider, om jag minns namnet rätt. Och enligt dem skulle många med autistiska drag i olika omfattning reagera likartat. Iaf tillräckligt många för att det är värt att testa. Men som sagt, jag kan inte nog om det för att uttala mig egentligen.

http://www.autismdiet.se/infordiet.html

http://www.autismdiet.se/dietsida.html

http://en.wikipedia.org/wiki/GFCF

http://www.gfcf.com/
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-20 11:54:44

Mycket intressant ämne och jag tror helt enkelt att jag ska testa och se när den dagen kommer och jag orkar med att läsa in mig på ämnet.

Att man blir påverkad, AS eller ej, av det man äter är ju helt klart en kemisk fråga. Sen att man är mer eller mindre tolerant är också ett faktum.

Ibland så kan det ju vara bra och prova för man vet ju inte förrän man testat sig själv som rdos skrev!

Test kanske kan göras i sjukvården om man är intollerant rent allergiskt för att få en ledtråd......

Missförstå mig inte nu för jag tror inte jag kan bota min AS utan kanske bara förbättre mitt allmäntillstånd!
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav MsTibbs » 2008-10-20 12:42:42

nano skrev:Varför vill du bli botad från det?.


Jag tror det var ironiskt. Specialkunskaper är en sak som NT inte klarar av, hade AS bara kunnat "botas" som en sjukdom, borde vi ju inte heller få speciella fördelar av det (ursäkta snurrigt inlägg, men du förstår kanske ändå). AS har ju som bekant högre snittbetyg än NT i vissa delar av testen, således ser jag tills vidare AS som en personlighetsvariant primärt, tills annat bevisats.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Inger » 2008-10-20 18:19:56

alfapetsmamma skrev:Enligt det begränsade material jag läst så orsakar just kasein och gluten REAKTIONER som liknar dem man får av vissa droger, och i det att aspisar och andra inom spektrat också ska ha mer genomsläpplig tarm så hamnar dessa drogliknande saker i systemet och gör en mer bäng än man behöver vara.

Det där är väl teorin, inte bevisade fakta? Alltså det där med den mer 'genomsläppliga' tarmen? (Får läsa på lite nån dag när jag är piggare och se hur väl belagd teorin verkligen är.)

Däremot verkar ju många sensitiva och AST-personer ha känsligare matsmältning i största allmänhet.

Och har man riktig celiaki så förstörs tarmluddet så att näringsämnen inte kan tas upp (vilket går att se med endoskop om man till äventyrs skulle vilja utsätta sig för den tortyren).

alfapetsmamma skrev:Därav intresset på att begränsa intag av de födoämnen som skapar dessa morfinoida peptider, om jag minns namnet rätt. Och enligt dem skulle många med autistiska drag i olika omfattning reagera likartat. Iaf tillräckligt många för att det är värt att testa. Men som sagt, jag kan inte nog om det för att uttala mig egentligen.

Jag har upplevt den där drogade känslan av andra saker jag inte tål, men inte just av mjölk och gluten.

alfapetsmamma skrev:http://www.autismdiet.se/infordiet.html

Många barn mår bättre av att ta bort gluten och kasein(mjölkprotein) så kallad GFCF-diet, och andra mår bättre av SCD-kost eller andra dieter.

Sedan mår så gott som alla bättre av att dra ned på socker, inte bara autistiska barn, utan även systrar, bröder, mammor, pappor och husdjur!

Vettiga råd som jag instämmer i.

alfapetsmamma skrev:http://www.autismdiet.se/dietsida.html

Celiakitest (vanlig sjukvård) skall genomföras innan gluten tas bort ur kosten. Det är även bra att kolla allergi mot mjölk, gluten och soja innan.

Peptider (www.neurozym.com) Visar om barnet har svårt att bryta ned kasein och gluten. Provet måste tas innan dieten påbörjas. Observera att man ibland kan få ett falsk negativt svar och att det bästa sättet att veta säkert är att testa dieten.

Också vettigt.

alfapetsmamma skrev:http://en.wikipedia.org/wiki/GFCF

http://www.gfcf.com/

Grains that contain Gluten

* Wheat
* Durum
* Bulgar
* Oats
* Rye
* Barley
* Millet
* Kamut
* Spelt
* Triticale

Foods that contain Gluten

* Bread
* Pasta
* Cereals
* Cookies
* Crackers
* Vinegar
* Soups
* Sauces
* Seasonings
* Artificial coloring
* Spices
* Candy

Products that contain Gluten

* Adhesives
* Stickers
* Stamps
* Envelopes
* Medications
* Vitamins
* Play-Doh
* Washing detergents
* Personal hygiene products
* Soaps
* Shampoos
* Toothpaste
* Lip balms
* Cosmetics

Mycket intressant! Hade ingen aning om att även icke-födoämnen kunde innehålla gluten. Man bör alltså inte slicka igen kuvert om man är glutenintolerant, eller använda vanlig tandkräm, tvål & tvättmedel?? Hade ingen aning om detta! Ovärdelig information för den som är eller har gluteintolerant person i familjen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-20 21:43:39

Inger skrev:Det där är väl teorin, inte bevisade fakta? Alltså det där med den mer 'genomsläppliga' tarmen? (Får läsa på lite nån dag när jag är piggare och se hur väl belagd teorin verkligen är.)


Vad som är teorier och belagda fakta orkar jag inte ens sätta mig in, särskilt som inte frågan är så intressant för mig. Jag tycker mest alltihop är spännande för att det är så tvärsemot och så "revolutionerande", lite som pratet om sockerberoende när det kom, eller GI-grejen med att humöret blev så mkt jämnare när blodsockernivån blev det och annat sånt.

Särskilt intressant är det förstås för att det angår mig på så många sätt, helt personligt och som mamma. Men därifrån till att försöka mig på det för oss, nääää.. Inte än i vart fall.

Bra att du hittade nåt läsvärt i länkarna också! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav hysteriskt » 2008-10-21 10:52:16

http://www.neuropedagogik.se/

Under "Anpassad Kost" finns att läsa om överkänslighet mot mjölk/mjöl.
Senast redigerad av hysteriskt 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
hysteriskt
 
Inlägg: 796
Anslöt: 2008-04-04
Ort: Skåne

Inläggav earlydayminer » 2008-10-21 21:57:54

Nej, det gjorde hon inte.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Lakrits » 2008-11-02 2:28:13

Jag inser att jag väcker liv i de döda (eller i alla fall en död tråd), men jag fann den här hemsidan å det världsvida mellannätet: Stop Jenny McCarthy.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 16:24:52, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav invicta » 2008-11-02 12:23:30

Nu när Lakrits ändå utfört konstgjord andning på den här tråden, så är det en sak stör mig något enormt: Varför vill folk bota autism eller Aspergers!?

Jag KAN verkligen inte förstå det... Speciellt inte när folk med t.ex AS själva vill bli av med sina speciella begåvningar. Alltså... varför vill man vara som "alla andra"? Även om man kunde, varför skulle man vilja döda en del av sitt innersta? Det verkar verkligen inte sunt att hata sig själv så mycket... :(

Om en person är psykiskt utvecklingsstörd (alltså efterbliven), är det då någon som intalar sig att detta är något som kommer att "gå över" eller "botas"? Nej. Är någon störning inom autismspektrumet en sjukdom? Nej.

Någon som kan förklara detta? Eller är det främst ett amerikanskt problem?

Och om det var p.g.a vaccin som barnen blev autistiska, är det då bara ett sammanträffande att barnen blir vaccinerade precis i den ålder då man även annars brukar upptäcka många som har Kanners syndrom? Den dag någon kan förklara på ett vettigt sätt exakt vad i vaccinet som skulle orsaka detta så kommer jag att ge dem rätt, men inte innan.

Kan McCarthys unge möjligtvis ha haft en schizofreniform psykos som gick över?
Det kan ju se ut som autism, det är ärftligt och man kan ju gissa vem det kommer från.
Senast redigerad av invicta 2011-05-04 16:24:53, redigerad totalt 1 gång.
invicta
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2008-11-01
Ort: Stockholm

Inläggav serri » 2008-11-02 20:50:36

Men vad negativa många är! :) Intressant att alla tänker så olika.

Om man ska kalla autism för en sjukdom så tror jag den kan "botas". Men nu vill inte jag kalla autism för en sjukdom. Jag vill inte heller kalla NT för normala. Om någon autistisk blir "botad" så handlar det inte om att vara mer NT-ich anser jag. Man är frisk när man mår bra och bidrar till att sin omgivning mår bra.
Men, jag anser att det faktiskt handlar en hel del om engagemang. Vissa vägrar anstränga sig, förmodligen pga att problemen tar upp så mycket energi och tid så motivationen att engagera sig sjunker; man väljer lättare vägar och trycker ner sig själv och kanske skyller ifrån sig.

Kanske är det så att olusten att engagera sig är ett symptom för autism, kanske inte. Jag tror att alla kan hitta sitt sätt att må bra och lyckas med det man vill, vissa har lättare, vissa svårare - och kanske bestämmer det graden på hur grov autism man har.

Det handlar nog om flera faktorer:
- tankesättet; att tänka rätt och friskt. Man har bättre kontroll över sin hjärna än man kanske tror.
- kroppen; hur man mår fysiskt, kosten osv. Övervikt är inte det enda tecknet på en sjuk kropp.
- omgivningen; hur sin omgivning funkar och hur man fungerar tillsammans med dem. De påverkar!
- språket; vad säger du om dig själv? hur uttrycker du dig? "dålig", "ful"? ändra språket till mer positiv, hitta möjligheter.

Så.. Ja, jag tror att sonen blev "botad" från sin autism. Kanske var det kroppen som var boven i hans fall av att må bra, kanske inte. ;)
Senast redigerad av serri 2011-05-04 16:24:53, redigerad totalt 1 gång.
serri
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2008-04-15

Inläggav andyl » 2008-11-05 10:55:45

Jag är skeptisk då du missar t.ex kalcium vilket i synnerhet barn behöver under uppväxten för att skelettet ska härda, samt hålla tänder starka och friska. Egentligen borde man låta en dietist analysera denna diet för att se vilka ämnen man missar.
andyl
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2007-12-03
Ort: Uppsala

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in