Vilka krav ställer ni på eran SUP (Stand Up Paddleboard) ?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka krav ställer ni på eran SUP (Stand Up Paddleboard) ?

Inläggav Megamack » 2020-04-03 23:18:31

Vilka krav ställer ni på eran SUP (Stand Up Paddleboard) för att paddlingsupplevelsen skall bli så rolig som möjligt? Själv har jag en Touring SUP. Den typen av bräda valde jag för att jag tycker det är viktigt med tempo, jag vill ha möjligheten att paddla snabbt och komma någon vart. Sedan vill jag kunna hålla den riktningen jag valt ute på vattnet utan att den svänger av för tidigt, så kallat Kursstabilitet. Jag vill också att brädan skall vara lättdriven och inte väga för mycket, jag har ingen lust att få spaghetti armar efter att ha bara paddlat 15 meter.

Brädans material är A och O. Härdplast före Termoplast alla gånger. Härdplasten klarar av betydligt kallare temperaturer än Termoplasten, och är också mer stryktålig. Om brädan spricker och delas i 10 bitar vill man ju knappast simma tillbaka 10 km i det iskalla vattnet, när det är -10 grader ute, som brev på posten kommer även värsta snöstormen när man har 8 km kvar till land. Men då har man ju i för sig blivit en flytande isklump för länge sedan. Härligare vinter turer kan man nog få. En spetsig för (front) som kan skära igenom vind och vågor är också en fördel. Jag tänker inte låta Poseidon förstöra min efterlängtade paddlingstur genom att skicka ut sina enorma vågor som tvingar mig att enbart paddla vid bryggan. Ledsen Poseidon men alla har rätt att vistas ute på havet. Det finns gott om hav ute i världen där du kan få ha lugn och ro.
Megamack
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2018-09-28
Ort: Göteborg (Sverige) / Pilar De La Horradada (Spanien)

Vilka krav ställer ni på eran SUP (Stand Up Paddleboard) ?

Inläggav Vildsvin » 2020-04-05 2:45:35

Megamack skrev:Brädans material är A och O. Härdplast före Termoplast alla gånger. Härdplasten klarar av betydligt kallare temperaturer än Termoplasten, och är också mer stryktålig. Om brädan spricker och delas i 10 bitar vill man ju knappast simma tillbaka 10 km i det iskalla vattnet, när det är -10 grader ute, som brev på posten kommer även värsta snöstormen när man har 8 km kvar till land. Men då har man ju i för sig blivit en flytande isklump för länge sedan.


Det stämmer inte eftersom hårda material spricker lättare än mjuka. Härdplaster består av korslänkade molekyler som går av vid tillräckligt hög belastning, medan termoplaster består av långa kolkedjor som kan böja sig och glida mot varandra om temperaturen inte är alltför låg.

Aldrig använt en paddleboard, men med tanke på hur höga vågorna brukar vara ett par kilometer ut från land (västkusten, känner inte till Östersjön) låter detta riskabelt även på sommaren.

Brädans temperatur kan inte bli kallare än vattnet (vatten leder värme 20 gånger bättre än luft) och eftersom havsvatten fryser vid -2 grader kan brädan inte bli kallare än så. Brädan består inte av massiv plast för då hade den blivit väldigt tung utan av en kärna av skumplast omgiven av flera olika lager plast. Så det krävs en hel del för att en spricka på ytan (hur nu den skulle uppstå i vattnet om man inte kör på ett hårt föremål) sprider sig på djupet.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Vilka krav ställer ni på eran SUP (Stand Up Paddleboard) ?

Inläggav Megamack » 2020-04-05 19:43:00

Jaha? Jag kan ha blandat ihop namnen på materialen. Men hur som helst. Dyrare brädor är gjorda av material som skall tåla kallare temperaturer utan att spricka.
Megamack
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2018-09-28
Ort: Göteborg (Sverige) / Pilar De La Horradada (Spanien)

Återgå till Intressanta intressen



Logga in