Någon som sökt Bilstöd?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som sökt Bilstöd?

Inläggav Crixan » 2008-10-15 11:43:00

Är det någon här som inte klarar av att åka buss eller fördtjänst som har ansökt om bilstöd (och anskaffningsbidrag)?
Gick er ansökan igenom, fick ni avslag, har ni överklagat?

Eller klarar ni alla av att åka buss och dyligt utan att totalt bryta ihop?
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav Inger » 2008-10-15 12:02:14

Visste inte att det fanns något som heter bilstöd, det var ju intressant att få veta.

Jag klarar inte att åka kommunalt p g a känslighet för dofter, lysrör, ljud, temperatur, trängsel mm, men har redan tillgång till bil så detta är inte aktuellt för just min del.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Någon som sökt Bilstöd?

Inläggav Glimma » 2008-10-15 12:48:13

Crixan skrev:Är det någon här som inte klarar av att åka buss eller fördtjänst som har ansökt om bilstöd (och anskaffningsbidrag)?
Gick er ansökan igenom, fick ni avslag, har ni överklagat?

Eller klarar ni alla av att åka buss och dyligt utan att totalt bryta ihop?



Hatar att åka buss och faktiskt funderat på att få hjälp med den biten. Jobbiga människor, fulla gubbar, skrikiga barn, trängsel etc......etc....Tack för tipset! Berätta gärna hur det går.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav rezuth » 2008-10-15 12:52:34

Som jag förstår det så är det väldigt svårt att få om man inte är fysiskt handikappad. Dock så kan du få rätt att åka taxi väldigt lätt. Känner en del som inte kan åka kommunalt (svårt att hålla tider, väldigt mycket folk, ljud etc) som får ett kort att använda för att åka färdtjänst med.
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Crixan » 2008-10-15 13:30:47

rezuth skrev:Som jag förstår det så är det väldigt svårt att få om man inte är fysiskt handikappad. Dock så kan du få rätt att åka taxi väldigt lätt. Känner en del som inte kan åka kommunalt (svårt att hålla tider, väldigt mycket folk, ljud etc) som får ett kort att använda för att åka färdtjänst med.


Jo det kan vara lite svårare att få när man inte har ett fysiskt handikapp, dock så ska det även gälla för dem som har psykiska funktionshinder så som autism/asperger bland annat.
Och det är inte för alla att färdtjänst funkar, dels för att de (iaf här där jag bor) fruktansvärt dålig på att komma på utsatt tid, ofta när man beställt en sådan så avbokas den redan innan det kommit ut till föraren så att kunden blir ståendes.
Och sådant funkar ju absolut inte för en som har asperger och har väldigt svårt med tiderna, när en sådan har planerat något så kommer ju denne ändå inte ut just för att färdtjänsten är så osäker och opålitlig.

Visst det kanske funkar på andra ställen här i landet och aspergare klarar av det, men för dem som det inte funkar för, måste ju få hjälp till att få vara så självständig som möjligt och få leva så värdigt som möjligt.

Måste bara lägga till att man måste ha behov för visst många mil, mycket av vikten ligger i mil antalet också.


Jag har själv ansökt om bilstöd, fick ett avslag, men har nu skaffat mig ett personligt ombud som ska hjälpa mig att föra det vidare.
Nåväl, för dem som vill veta hur det går, så kommer jag att skriva här när jag fått svaret på överklagan.
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav rezuth » 2008-10-15 13:45:31

Hmm, är det inte så att man får kuponger som man kan använda i vanliga taxi också? Har för mig att man har rätt till att använda en vanlig taxi ifall färdtjänsten inte dyker upp inom en viss tid.
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav DodeN » 2008-10-15 15:02:17

Reglerna för färdtjänst skilljer från komun till komun. Här har man ett projekt där man försöker hjälpa personer som nekats bilstöd men som är i behöv av det och åker mycket färdtjänst. Men om man inte kan något av det och inte har ett fysiskt funktionshinder är det svårt.

Vi håller på att försöka få ensamåkning åt sambon i färdtjänst, ska nog kolla lite mer på detta med bilstöd också. Men de flesta reglerna är gjorda för personer med fysiska funktionshinder och handläggare fattar inte att det kan vara minst lika funktionshindrande och mer att ha ett neuropsykiatriskt funktionshinder. Så kämpa vidare.
Senast redigerad av DodeN 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
DodeN
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2008-03-27

Inläggav Pemer » 2008-10-15 23:49:24

Jag kan få totalt spader av många olika typer av oväntade jobbiga situationer i kollektivtrafiken, och brukar tänka varje gång det har hänt att jag banne mig skulle ansöka om färdtjänst i stället.

Bara pendeltågens tidspassning så fort just jag går utanför dörren och tänker försöka ta mig någonstans är knäckande nog. Jag sörjer verkligen att jag aldrig har fört en klockren logg över mina försök att åka pendeltåg. De har trots allt totalt sett ganska acceptabel tidspassning, över 90% av alla turer "i tid", vilket då avser högst tre eller fem minuter för sent, tror jag. Men just när jag kommer ner till Tullinge station för att påbörja en resa med SL så är det skrämmande hur fantastiskt låg procent av antalet gånger tågen går tillnärmelsevis normalt - det är närmast övernaturligt hur just jag kan pricka in tidpunkterna som det har råkat rasa ledningar, blivit signalfel, SJ-chefens moster har vattkoppor och jag vet inte vad...

Ett tag kom jag in i ett stim där jag inte tror jag överdriver om jag säger att det var åtminstone tio om inte femton gånger i rad som jag kom till pendeltågsstationen för att ta ett tåg, och det ständigt var något sorts fel och totalstopp i trafiken eller i varje fall påfallande stor försening.

Dessutom har de lyckats alldeles FÖR bra med de avgångar som plötsligt förekommer som är I TID. När de verkligen ÄR I TID har man ju nu fått lära sig att tidtabellen faktiskt avser AVGÅNGSTID FRÅN stationen, inte ANKOMSTTID TILL den. Så fort tåget är det allra minsta försenat anges förseningen i förhållande till tidtabellens avgångstid, och då menar de ju inte fram tills tåget kommer att ha kommit till stationen och ska fortsätta igen, utan då menar de fram tills tåget KOMMER IN.

Men sådär 2006 började det förekomma för första gången i pendeltågstrafikens historia (sedan 1968) att tågen kunde ligga helt i tid. Och då innebär det alltså verkligen att tiden för en viss station i tidtabellen är tågets avgångstid från stationen. Dittills hade det varit svårt att tro för oss i SL-län, men numera har vi fått vänja oss vid det...

Dessutom kör ju då många gånger en förare enligt sin egen klocka, som går FÖRE korrekt tid. Att missa "tåget 14.27 mot stan" för att tåget kom inrullande söderifrån när man hade en bit kvar till station, och man kommer springande uppför trappan upp mot spärren, passerar spärren och springer ut genom dörren till perrongen 14.27.00 och tåget just då stänger dörrarna och kör kan man åtminstone lära sig acceptera.

Att vara ute i sista stund och missa tåget för att man tyckte man hade god tid på sig och sedan ändå fick sätta jättefart och springer ut på perrongen så där 14.26.15 och det redan är omöjligt att komma ombord på tåget för att dörrarna redan har stängts, och tåget sedan börjar köra så där 14.26.40 - ja, då har 14.27 plötsligt upphört att vara vare sig ankomst- eller avgångstid och då är det allvarligt!

Nej, kollektivtrafik är en usel idé. "Så bra tider som möjligt för så många som möjligt" innebär alltid att det inte kan passa alla. Och jag känner mig som en som i princip alltid är den det inte passar för. :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:15:18, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav tahlia » 2008-10-16 0:14:53

Det här har jag själv varit inne och funderat på. Då inte främst åt mig själv (trots att jag absolut skulle behöva det) utan åt min äldsta dotter som även hon har AS (för de som råkat missa det ;) ).

Jag funderade på att söka bilstöd och merkonstnadsdelen i vårdbidrag eftersom jag även måste skaffa mig ett körkort.
Färdtjänst funkar inte för tjejen för att hon kan behöva vända om innan man ens kommit fram, eller tvingas åka direkt hem en kvart efter ankomsten. Detta för att hon ofta drabbas av en enorm ångest när hon "kastas ut" bland folk, och ibland bara av tanken på att man närmar sig offentliga platser (därav vända bilen efter halva vägen).

Hon behöver dessutom bo där vi nu befinner oss, drygt 1,5 mil från närmaste "centrum", eftersom hon inte pallar att bo i lägenhet eller hus ens inne i lilla centrum där vi bor. Bussarna här går 3-5 ggr/dag beroende på vilken veckodag det är, och på helgerna går de inte alls, så även på den punkten kan man kanske trycka på.

Tror ni att man faktiskt kan ha en chans där? Det skulle göra hennes liv (och i viss mån även mitt) så mycket enklare.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-16 10:45:34

Kollektivtrafik är en urmärkt idé. Utan kollektivtrafik i Stockholm skulle det inte gå att komma fram alls eller också skulle en stor del av det som nu är yt för boende behöva göras om till vägar. Däremot sköts kollektivtrafiken i Stockholm ytterst dåligt vad det gäller underhåll och att hålla tider. Detta har flera anledningar varav vissa kan gå att bygga bort och andra aldrig kommer att åtgärdas så länge man har ett underbudsförfarande för vilka som ska få ta hand om trafiken. Det billigaste kan inte rimligtvis bli det bästa.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Crixan » 2008-10-16 11:35:03

tahlia skrev:Det här har jag själv varit inne och funderat på. Då inte främst åt mig själv (trots att jag absolut skulle behöva det) utan åt min äldsta dotter som även hon har AS (för de som råkat missa det ;) ).

Jag funderade på att söka bilstöd och merkonstnadsdelen i vårdbidrag eftersom jag även måste skaffa mig ett körkort.
Färdtjänst funkar inte för tjejen för att hon kan behöva vända om innan man ens kommit fram, eller tvingas åka direkt hem en kvart efter ankomsten. Detta för att hon ofta drabbas av en enorm ångest när hon "kastas ut" bland folk, och ibland bara av tanken på att man närmar sig offentliga platser (därav vända bilen efter halva vägen).

Hon behöver dessutom bo där vi nu befinner oss, drygt 1,5 mil från närmaste "centrum", eftersom hon inte pallar att bo i lägenhet eller hus ens inne i lilla centrum där vi bor. Bussarna här går 3-5 ggr/dag beroende på vilken veckodag det är, och på helgerna går de inte alls, så även på den punkten kan man kanske trycka på.

Tror ni att man faktiskt kan ha en chans där? Det skulle göra hennes liv (och i viss mån även mitt) så mycket enklare.



Jag hoppas att det finns en chans, jag tycker att du iallafall ska ansöka om det, mena så pass mycket har du rätt till.
Nästa vecka ska jag skicka en överklagan på beslutet, om de ändå nekar så ska jag begära att det omprövas helt.
Men du som har ett barn som också har problem, då borde du ha större chans att lyckas få det beviljat...
Senast redigerad av Crixan 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Crixan
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2008-07-16
Ort: Sörberge/Timrå

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-18 23:43:36

Bjäbbmonstret skrev:Kollektivtrafik är en urmärkt idé. Utan kollektivtrafik i Stockholm skulle det inte gå att komma fram alls eller också skulle en stor del av det som nu är yt för boende behöva göras om till vägar. Däremot sköts kollektivtrafiken i Stockholm ytterst dåligt vad det gäller underhåll och att hålla tider. Detta har flera anledningar varav vissa kan gå att bygga bort och andra aldrig kommer att åtgärdas så länge man har ett underbudsförfarande för vilka som ska få ta hand om trafiken. Det billigaste kan inte rimligtvis bli det bästa.
I jämförelse med att de inte kan hålla efter alla slödder som har fötterna på sätet så är det nästan tolererbart.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-18 23:53:51

Jag föreslår cykel. Funkar för de flesta transportbehov procentuellt sett, och ger både motion (bra för hjärnan också!) och avkoppling, och sparar enorma mängder pengar jämfört med att köra bil.

Pendla upp till ett par mil klarar nästan alla av som är i arbetsför ålder och inte har fysiska handikapp som omöjliggör det.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav missbutterfly » 2008-10-19 0:05:25

tahlia skrev: Detta för att hon ofta drabbas av en enorm ångest när hon "kastas ut" bland folk, och ibland bara av tanken på att man närmar sig offentliga platser (därav vända bilen efter halva vägen).


Medveten om att jag är OT, men måste bara säga:

Gud vad väl jag känner igen detta!
Hade exakt samma problem varje morgon när jag kom till (eller närmade mig) skolan.
Ofta fick jag skjuts och tvingade gråtande min mamma att vända hem igen..
Men tyvärr blev jag bara mött av ilska och anklagad för "lathet" eftersom jag fick dessa ångestutbrott, som slutade i jag var hemma från skolan.
Ingen förstod då vad det hela handlade om.
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav tahlia » 2008-10-19 1:29:22

rhodochrosite skrev:Jag föreslår cykel. Funkar för de flesta transportbehov procentuellt sett, och ger både motion (bra för hjärnan också!) och avkoppling, och sparar enorma mängder pengar jämfört med att köra bil.

Pendla upp till ett par mil klarar nästan alla av som är i arbetsför ålder och inte har fysiska handikapp som omöjliggör det.


Japp. Låter skitbra. Om man nu inte råkar bo mitt ute i ingenstans. Liiiiite tungt att lägga ned 3-5 timmar bara på transporten. En transport som dessutom blir aningen komplicerad om man även behöver handla.

Hade jag bott mitt inne i stan hade jag garanterat cyklat överallt. Men nu är ju verkligheten så att inte alla människor bor mitt inne i städerna.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-19 1:40:12

Nej, men jag skrev också "procentuellt". Det är en rätt liten andel av befolkningen som bor så att cykel inte är ett alternativ för majoriteten av alla resor.

Men även om man bor lite avsides finns alternativ till vanliga bilar. Mopedbilar, till exempel. Kräver inte körkort (än), utan bara ett enklare förarbevis, men kan ändå sköta många av de transporter man annars har bil till. Kostar mindre både att köpa och att driva, dessutom.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav HellviHumle » 2008-10-19 21:42:43

När jag bodde i Stockholm så cyklade jag upp till 1,5 mil enkel resa. Det gick i allmänhet fortare än T-bana och buss. Lättare att parkera än bil. Egentligen bara fördelar.
Senast redigerad av HellviHumle 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
HellviHumle
 
Inlägg: 210
Anslöt: 2008-09-24
Ort: Lärbro

Inläggav Savanten Svante » 2008-10-19 22:02:30

rhodochrosite skrev:Nej, men jag skrev också "procentuellt". Det är en rätt liten andel av befolkningen som bor så att cykel inte är ett alternativ för majoriteten av alla resor.

Men även om man bor lite avsides finns alternativ till vanliga bilar. Mopedbilar, till exempel. Kräver inte körkort (än), utan bara ett enklare förarbevis, men kan ändå sköta många av de transporter man annars har bil till. Kostar mindre både att köpa och att driva, dessutom.


Att köpa vetefan. Finns billigare nya riktiga bilar.

Här är första mopedbilen jag hittade på blocket, 145 000 http://www.blocket.se/vi/14862457.htm?ca=23_11_s&last=1
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-19 22:44:24

Hmm, jag har sett siffror som är mindre än hälften av det. Men skit samma. Fortfarande billigare i drift på alla sätt, och kräver som sagt inte vanligt körkort.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav tahlia » 2008-10-20 0:13:22

rhodochrosite skrev:Hmm, jag har sett siffror som är mindre än hälften av det. Men skit samma. Fortfarande billigare i drift på alla sätt, och kräver som sagt inte vanligt körkort.


Låter bra. Men problemet med möjligheten att storhandla (vilket blir mycket billigare) samt att kunna skjutsa två barn samtidigt kvarstår. Inget av dem är möjligt med en sk mopedbil.

Det är helt ok att vara emot miljöförstöring och vilja utrota bilarna. Dock borde man ha lite mer verklighetsförankring. Innan det finns ett alternativ som faktiskt fungerar utan att det resulterar i att alla människor måste flytta till Stockholm, så får man finna sig i att många inte har något alternativ till den vanliga bilen.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 0:55:22

Det är väldigt lätt att hitta ursäkter för att få fortsätta köra bil också. Jag är inte blind för att många har behov av bil i olika situationer, särskilt om man bor lite ödsligt, men en förkrossande andel av befolkningen hade enkelt kunnat ersatt de allra flesta persontransporter som i dag sker med egen personbil, med andra transportmedel.

Många i landsbygdsområden har lite sig själva att skylla för att det inte finns bra kollektivtrafik. Man är så inbitna bilister att man slår undan benen för kollektivtrafik med vettig turtäthet. En ond cirkel, alltså.

Varför måste man skjutsa två barn samtidigt som man storhandlar. Det låter mysko i mina öron. Men, hur som helst, i såna lägen finns det bilpooler som man kan bygga upp. Då maximeras utnyttjandet av en bil, vilket både minimerar kostnaderna för den enskilde samtidigt som vinsterna för samhället i stort är påtagliga.
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Inläggav tahlia » 2008-10-20 2:43:51

rhodochrosite skrev:Många i landsbygdsområden har lite sig själva att skylla för att det inte finns bra kollektivtrafik. Man är så inbitna bilister att man slår undan benen för kollektivtrafik med vettig turtäthet. En ond cirkel, alltså.


I min by och byarna omkring finns det ca 30 hus. I dessa 30 hus bor personer med olika arbetstider, olika tider för möten på t.ex skola, olika tider hos läkare... ska jag fortsätta?
Det skulle knappast löna sig att ha en buss i timmen t.ex eftersom flera bussar skulle gå helt tomma många dagar.

rhodochrosite skrev:Varför måste man skjutsa två barn samtidigt som man storhandlar. Det låter mysko i mina öron. Men, hur som helst, i såna lägen finns det bilpooler som man kan bygga upp. Då maximeras utnyttjandet av en bil, vilket både minimerar kostnaderna för den enskilde samtidigt som vinsterna för samhället i stort är påtagliga.


Du har inte alls förstått vad jag har skrivit på någon punkt, eller hur?

1. Man behöver inte skjutsa två barn samtidigt som man storhandlar. Däremot måste man kunna skjutsa de två barnen samtidigt med varandra, vilket är en omöjlighet i en mopedbil då du bara får ha en passagerare.

2. Om en bilpool hade fungerat för tjejen så hade jag väl för guds skull lika gärna kunnat utnyttja taxi eller färdtjänst, eller hur? Om det sitter 5 personer i bilen som har tider att passa och hon behöver akut vända om, vad tror du det blir av det?
Sedan har vi min egen del i det hela, nämligen att jag aldrig i glödheta helsicke skulle ha något med andra människor att göra såvida det inte är ett absolut nödfall, eftersom det gör mig sjuk.

Om du fortsätter slänga åt mig ogenomtänkta kommentarer som inte har någon som helst verklighetsförankring så är den här delen av diskussionen avslutad. Jag har ingen som helst lust att slösa energi på att diskutera med någon som uppenbarligen inte förstått vad jag pratat om.

Jag önskar att verkligheten var så enkelt som du vill få den till. Tyvärr måste jag leva den varje dag och kan då inte unna mig lyxen av att drömma om sådant som, för närvarande, är en total omöjlighet.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Zombie » 2008-10-20 3:20:06

*hoppar in utan att orka läsa hur diskussionen började just den här gången*

Det första problemet här, som allt stupar på, är att de storstadsbor som utan vidare skulle kunna skippa bilen redan nu inte vill det, att de inte heller vill vad de ser som "betala förmåner åt" dem som bor på landet, och att det är de som bestämmer i kraft av sitt röstetal och sin i genomsnitt mycket bättre ställning i samhället.

Förresten kan man också tänkas behöva ta med två barn när man storhandlar - alla har inte alltid någon annanstans att göra av barnen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rhodochrosite » 2008-10-20 7:53:33

Men tahlia, jag menar inte att allt handlar om dig. Jag pratar i generella termer också. Du måste inse att det är en väldigt liten del av Sveriges befolkning som bor så extremt isolerat som du gör. Några procent bara. De flesta andra HAR möjlighet att utnyttja andra transportmedel väldigt ofta.

Jag är övertygad om att även du skulle kunna göra det oftare än du förmodligen tror själv.

Nu kanske din platsinformation inte stämmer, men jag kollade var Söråker ligger, och blev förvånad när jag såg att det är en tätort bara dryga milen norr om en ganska stor stad, Sundsvall. Om det nu inte finns fler orter med samma namn, förstås - det vet jag inget om.

Sen tror jag inte heller att du vet vad en bilpool är, baserat på vad du nyss skrev. En bilpool är som att ha en egen bil, som man använder ensam när man väl använder den, men som andra också kan boka och använda på andra tider. Perfekt när alla, som du skriver, har olika tider att passa.

Du verkar ha förväxlat "bilpool" med "samåka".
Senast redigerad av rhodochrosite 2011-05-04 16:15:19, redigerad totalt 1 gång.
rhodochrosite
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2008-09-20
Ort: Gothamburg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in