Vilken kastteknik i Frisbeegolf föredrar ni?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken kastteknik i Frisbeegolf föredrar ni?

Inläggav Megamack » 2020-03-29 21:35:57

Vilken kastteknik tycker ni är lättast och mest bekväm, och varför tycker ni det? För tillfället använder jag bara backhand och forehand så kan bara jämföra de två. Putter räknar jag inte med eftersom det är det självklara valet om man står några meter från korgen. Roller har jag bara provat någon enstaka gång. Jag gillar både backhand och forehand. Jag utför båda på ett ganska korrekt sätt. Men är nog mest bekväm med forehand. När man kastar forehand kan man fokusera blicken på korgen under hela kastet vilket jag tycker känns mer naturligt, under backhand kastet behöver man vrida huvudet i 90 graders vinkel en kort stund vilket kan göra det lätt att sikta lite galet, är oturen framme skär frisbeen igenom ett smalt litet träd som hade förtjänat att växa åtminstone några meter till, å andra sidan får man gratis bränsle till grillen på köpet. Sedan upplever jag att man behöver vara rätt så stabil i fötterna när man skall kasta backhand, trampar man lite fel så är risken stor att man även råkar vrida armen för mycket, och kastar iväg frisbeen i fel vinkel så den svänger för mycket och tappar längd. Under forehand kastet gör det inte så mycket om man råkar ta något steg fel. Där kan man fokusera mer på att böja kroppen och hålla underarmen i en ganska så rak vinkel. Jag upplever att det är extra viktigt att hela kroppen hänger med när man kastar backhand. Gör man någon liten avvikelse med någon kroppsdel under forehand kastet gör det inte så mycket. Det går oftast ändå att få till ett hyfsat rakt kast på bekostnad av längden.
Megamack
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2018-09-28
Ort: Göteborg (Sverige) / Pilar De La Horradada (Spanien)

Återgå till Intressanta intressen



Logga in