Kvinnobrist i Kina, ändå talar man om överblivna kvinnor

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kvinnobrist i Kina, ändå talar man om överblivna kvinnor

Inläggav Fabela » 2020-03-01 18:00:42

Alien skrev:Bump!

En israelisk dokumentärfilm om överblivna kvinnor (sheng nu):

I Kina pressas kvinnor att gifta sig unga. De som väntar för länge löper risken att pekas ut som sheng nu - överblivna kvinnor. Trots brännmärkningen väljer allt fler karriären framför ett traditionellt familjeliv. Men priset är högt. Filmarna Shosh Shlam och Hilla Medalia följer tre kvinnor som är fast beslutna att leva sina egna liv och hitta kärleken på sina villkor. Originalets titel: Leftover Women.
https://www.svtplay.se/video/25302819/d ... ?info=visa
...

Såg den igår.

Jisses. Bra reality check. Man fattar att vara tacksam att man som kvinna bor här efter att ha sett den filmen.
Det finns väl inget perfekt Utopia nånstans på jorden, men egen bestämmanderätt och att inte främst värderas som en avelsmaskin är mycket värt.

Alien skrev:Dessutom så har familjerna också stort inflytande. En kvinna hittade ingen man därför att modern underkände alla.

Det fanns en annan intressant mamma också: en juristen pratade med när hon besökte en sån där jätteträff för singlar.
Den mammans son var inte där själv, varför minns jag inte - tror att han inte vågade? Och mamman vägrade att förmedla kontakt mellan sonen och juristen, just för att hon var jurist: "Du kan använda det mot oss, jag är rädd för dig, dig vill inte jag ha med att göra. Du kommer hit och skrämmer en gammal kvinna. Gå härifrån."

Vilken människosyn. :shock:

Men hon var ju häftig, juristen. Packade kappsäcken och stack till Frankrike för att plugga. :D
Då berömde pappan henne också, plötsligt, sa att han var stolt över henne.
Han själv kunde ju inte ens läsa, så det måste ha varit speciellt med en dotter som tog för sig.
Kanske hon hittade en partner i Frankrike också, vem vet. Det finns ju mindre inskränkta människor, tack och lov.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kvinnobrist i Kina, ändå talar man om överblivna kvinnor

Inläggav Tulson74 » 2020-03-28 23:10:38

Jag tror detta är problem som finns i hela världen. Jämnställdhet är bra ingen ska förtrycka någon. Akademisk utbildning passar av någon anledning kvinnor bättre än män. Kvinnor är numera bättre utbildade än män i stora delar av västvärlden och borde med rätta ha chefspositioner och lika eller bättre löner än män. Problemet är att män som numer allt oftare hamnar i skugga av starka sociala nätverksbyggande kvinnor inte kan byta plats med kvinnor biologiskt. Män kan inte föda barn, karriärskvinnor har inte tid att föda och fostra barn. Bildas det inga par och inte föds några barn dör i länders befolkning så småningom ut om inte de lågutbildade underlägsna männen avlar barn med kvinnor från fattiga länder som har tid att föda barn, annars får västvärlden så småningom föröka sig genom kloning i laboratorier.
Tulson74
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2020-03-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in