Ny laptop

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ny laptop

Inläggav Lilla Gumman » 2020-02-08 22:10:19

När jag nu kikar efter en ny laptop för kontorsändamål (bokföring, LibreOffice program, webbsserat medlemssystem, googling) så har jag sett att hårddiskarna är väldigt små. En ny laptop idag har en SSD hårddisk på 64 GB eller 128 GB i vanliga fall, 256 GB kan man hitta om man har tur.

Den hårddisk jag har på "kontorsdatorn" är 135 GB om jag inte minns fel, och det känns lite snålt. Min gamla laptop som är cirka fem år gammal har en hårddisk på nästan 1 TB vilket känns för mycket istället.

Min gamla dator är slö och "buggig", och klarar inte av bokföringsprogrammet. Den nyare "kontorsdatorn" klarar av att bokföra, men är en billig skräpdator som jobbar ihjäl sig varje gång man försöker öppna ett program eller en ny hemsida.

En ny dator har oftast ingen DVD-läsare, så det blir superkrågligt att installera bokföringsprogrammet. Och oftast finns inget numeriskt tangentbord. Jag vet, man kan ha extern DVD-läsare och externt numeriskt tangentbord, men åtminstone det numeriska tangentbordet vill jag ha inbyggt från början.

Har sett att en del företag säljer rekonditionerade datorer. Är det värt att köpa begagnat eller bör det vara en ny dator?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny laptop

Inläggav Hundralappen » 2020-02-09 0:42:55

SSD är väldigt trevligt. Allt startar otroligt snabbt och går fort. Går att köra lite olika alternativ:
- Ett tag var det poppis med hybriddiskar. Man fick ca 1TB + en del som agerade SSD. Verkar inte jättevanligt idag
- Köra på en laptop med SSD och sen köra lagringen på en extern hårddisk (vilket är det bästa om systemdisken pajar)
- Lägga på en slant och få en med ~512GB SSD. Räcker ett bra tag och sen kan man då och då köra över det man lagrat på extern disk. Lägger man på lite extra brukar den dessutom hålla lite längre och bli slöare lite långsammare

Jag har alltid försökt hitta med DVD-läsare då det är rätt skönt att ha ibland. Går att hitta om man letar lite. Lenovo brukar ha lite sånt. Men där får man läsa in sig lite noga för skärmen på vissa modeller är otroligt dåliga. Man måste ofta titta direkt in i skärmen annars blir dom för ljusa/mörka etc

Det med begagnade datorer beror lite på. Ofta så har jag fått erfarenheten att där varit nåt mindre fel som antingen inte stör en, eller som säljaren försökt att inte påpeka med flit. Alternativt att säljaren inte upptäckt det själv. Så köper man en från företag får man ju garanti. Köper man av dom större kedjorna så brukar dom lösa byten otroligt fort om det strular. Till exempel om en komponent går sönder eller så. Beror lite på hur mycket du tänkt lägga också. Bara några tusenlappar så kan du göra lite klipp begagnat och då är det kanske värt att chansa

Ska man lägga runt 6000-7000, som man bör göra om man ska känna sig nöjd med sitt köp (okej det går att komma undan billigare om där någonstans brukar gränsen för snålkomponenter ligga), så bör man köpa en helt ny. Förr snålade jag på den biten, men har insett att jag bara behövt byta delar i datorer mer frekvent när jag gjort på detta viset. Min nuvarande stationära har jag exempelvis precis bytt ett grafikkort i som gick sönder, och då har det gått varmt mer eller mindre dagligen i drygt 8 år. Så den investeringen är värd det tycker jag. Tar emot lite i plånboken. Men det är trots allt en produkt du sitter vardagligen vid. Otroligt skönt att spara ett litet tag och köpa något som verkligen fungerar felfritt i åratal därefter :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Ny laptop

Inläggav Chilehead » 2020-02-09 3:03:56

Just det där med DVD-läsare år knepigt. Har ont om pengar så kan inte lägga en massa pengar på dyr gaming laptop vilka än så länge har ofta DVD och vill inte ha en extern heller (bökigt)
Datorn idag är 5 år gammal så den kanske håller några år till eller så lägger den av vilken dag som helst. Har varit med om det några gånger att helt utan förvarning dör den.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Ny laptop

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-09 5:56:21

Chilehead skrev:Datorn idag är 5 år gammal så den kanske håller några år till eller så lägger den av vilken dag som helst. Har varit med om det några gånger att helt utan förvarning dör den.

Fall du har saker du bryr dig om på burken, försök backa upp.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k= ... ection=asc
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Ny laptop

Inläggav Lilla Gumman » 2020-02-09 15:38:48

Jo, jag sparar redan viktiga saker på usb-minne.

Jag använder inte datorn till just någonting annat än föreningsarbete, det blir mest mobil och surfplatta. Grejen är den, att det inte verkar vara något större fel på datorerna. De är bara "sega" ändå.

Den kontorsdator jag fick av föreningen gillar jag verkligen. Den är tunn och lätt, lätt att skriva på tangenterna, har numeriskt tangentbord. Den tömdes helt för ett år sen, innan jag fick den.

När jag talar om begagnad dator så menar jag inte Tradera utan företag som säljer begagnade datorer med garanti som inrego.se, bytdator.se, billigteknik.se, nordwaystore.se ...

Men eftersom det jag ska göra inte kräver datorkraft för fem öre, borde den laptop jag fick av föreningen funka. Den har 500 GB hårddisk, 8 GB RAM och Intel4Core processor. Det finns ingenting annat på den än bokföringsprpgrammet, Libre Officr, Firefox, Chrome och lite filer och backuper (det viktigaste finns på usb-sticka). Men den jobbar en hel del så fort ett nytt program ska öppnas, om jag ska logga in på en hemsida eller jobba i Libre Office. Ibland har jag blivit nästan vansinnig av all väntan.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Ny laptop

Inläggav Richard » 2020-02-09 15:56:18

Jag köpte denna för ca ett år sen;
https://www.netonnet.se/art/dator-surfp ... 4477.8909/

Den har ingen CD, men jag köpte den här på Clas Ohlson;
https://www.clasohlson.com/se/Extern-DV ... /p/38-7967

Det är förvisso bara USB 2.0, men den funkar. Jag lånar ljudböcker på biblioteket o kopierar den i den externa CD-spelaren.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ny laptop

Inläggav ankhh » 2020-02-09 17:36:23

Lilla Gumman skrev:Men eftersom det jag ska göra inte kräver datorkraft för fem öre, borde den laptop jag fick av föreningen funka. Den har 500 GB hårddisk, 8 GB RAM och Intel4Core processor. Det finns ingenting annat på den än bokföringsprpgrammet, Libre Officr, Firefox, Chrome och lite filer och backuper (det viktigaste finns på usb-sticka). Men den jobbar en hel del så fort ett nytt program ska öppnas, om jag ska logga in på en hemsida eller jobba i Libre Office. Ibland har jag blivit nästan vansinnig av all väntan.

Då kan det ju vara värt att se om det går att snabba upp datorn. Fyra förslag:

Mest ingripande:

Om det är långsam hårddisk (snurrar med lågt varvtal) hjälper ju inget annat än att byta hårddisken. Kanske rentav till en SSD om du kan nöja dig med mindre utrymme.

Bara att göra/testa:

Starta Task manager (som förstås heter något annat på svenska, men här sitter jag med en Linux...), klicka att du vill se alla processer, och kolla om något drar väldigt mycket minne eller processorkraft.

Scanna efter malware.

Låt datorn stå på, eller dra manuellt igång en defragmentering av hårddisken. En Windows som inte defragmenteras blir långsammare med tiden, eftersom den får jobba för att hitta alla utspridda delar av filer och program. Windows 7 och senare defragmenterar automatiskt (enligt grundinställningarna), förutsatt att datorn får stå på t.ex. över natten.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Ny laptop

Inläggav Chilehead » 2020-02-10 0:45:22

nomemorytoday skrev:
Chilehead skrev:Datorn idag är 5 år gammal så den kanske håller några år till eller så lägger den av vilken dag som helst. Har varit med om det några gånger att helt utan förvarning dör den.

Fall du har saker du bryr dig om på burken, försök backa upp.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k= ... ection=asc

Det lilla som jag har i burken värt att säkras får plats i en 16GB usb-sticka :D
Enda kruxet är att komma ihåg att uppdatera den med jämna mellanrum
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Ny laptop

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-10 0:48:40

Chilehead skrev:
nomemorytoday skrev:
Chilehead skrev:Datorn idag är 5 år gammal så den kanske håller några år till eller så lägger den av vilken dag som helst. Har varit med om det några gånger att helt utan förvarning dör den.

Fall du har saker du bryr dig om på burken, försök backa upp.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k= ... ection=asc

Det lilla som jag har i burken värt att säkras får plats i en 16GB usb-sticka :D
Enda kruxet är att komma ihåg att uppdatera den med jämna mellanrum

Hehe, de just d + man blir jobbigt påmind om/fall nåt händer...
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till IT-forum



Logga in