Högfungerande autism utan språkförsening

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav ananaspepsi » 2020-01-26 7:43:04

Hej har en fråga då jag är lite förvirrad. Har diagnosen (högfungerande) autism och har läst nu att skillnaden på asperger och högfungerande autism bl.a beror på hur tidig man började prata. Men jag var tidig att prata enligt min mamma och fick min diagnos 2014 (13 år). Så stämmer det inte alltid? Efter som jag fick diagnosen autism och inte asperger (asperger fanns fortfarande med på den tiden). Tacksam för svar.
ananaspepsi
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2020-01-26

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Liljan » 2020-01-26 18:19:40

Asperger finns fortfarande som diagnos. De finns flera diagnosmanualer i ICD-10 som bl.a används av Försäkringskassan finns Asperger med, i DSM-5 har man tagit bort Asperger och ersatt det med autism steg 1, 2 och 3, vilken grad man får baseras på ens hjälpbehov. Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något (ingen vill se sig själv som lågfungerande så alla anser alltså att de är högfungerande)

Asperger togs bort i DSM för att det och autism i princip är samma diagnos. Om du har en lättare utvecklingsstörning kan det vara därför du fick en autismdiagnos istället annars var det troligtvis bara en slump. Begär ut din utredning om du inte redan har gjort det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Kentarou » 2020-01-26 19:47:37

Liljan skrev:Asperger finns fortfarande som diagnos. De finns flera diagnosmanualer i ICD-10 som bl.a används av Försäkringskassan finns Asperger med, i DSM-5 har man tagit bort Asperger och ersatt det med autism steg 1, 2 och 3, vilken grad man får baseras på ens hjälpbehov. Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något (ingen vill se sig själv som lågfungerande så alla anser alltså att de är högfungerande)

Asperger togs bort i DSM för att det och autism i princip är samma diagnos. Om du har en lättare utvecklingsstörning kan det vara därför du fick en autismdiagnos istället annars var det troligtvis bara en slump. Begär ut din utredning om du inte redan har gjort det.


Högfungerade är ett ord som finns men inte i DSM, det betyder att patienten har en IQ över 70.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Kentarou » 2020-01-26 19:56:03

Be om att läsa dina journaler så kanske de skriver varför.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Liljan » 2020-01-27 22:58:21

Kentarou skrev:
Liljan skrev:Asperger finns fortfarande som diagnos. De finns flera diagnosmanualer i ICD-10 som bl.a används av Försäkringskassan finns Asperger med, i DSM-5 har man tagit bort Asperger och ersatt det med autism steg 1, 2 och 3, vilken grad man får baseras på ens hjälpbehov. Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något (ingen vill se sig själv som lågfungerande så alla anser alltså att de är högfungerande)

Asperger togs bort i DSM för att det och autism i princip är samma diagnos. Om du har en lättare utvecklingsstörning kan det vara därför du fick en autismdiagnos istället annars var det troligtvis bara en slump. Begär ut din utredning om du inte redan har gjort det.


Högfungerade är ett ord som finns men inte i DSM, det betyder att patienten har en IQ över 70.

Utvecklingsstörning är en tilläggsdiagnos och ingår alltså inte i autismdiagnosen. Som du säger finns inte ordet högfungerande med i någon manual det är ett ord som vem som helst kan säga om sig själv, att det har med IQ nivån att göra är din tolkning av ordet inte fakta. Jag har en bekant med autism och en lättare utvecklingsstörning (IQ under 70) och hon anser sig vara högfungerande.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav RapeRegs » 2020-01-28 0:39:29

Liljan skrev:Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något


Naturligtvis existerar begreppet "högfungerande autism". Det är en etablerad och rekommenderad term som ska användas enligt Socialstyrelsens "föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården".
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Liljan » 2020-01-28 2:15:11

RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något


Naturligtvis existerar begreppet "högfungerande autism". Det är en etablerad och rekommenderad term som ska användas enligt Socialstyrelsens "föreskrifter och allmänna råd om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården".

Det har jag svårt att tro eftersom det inte kan användas i journalföring. I journalen står diagnoserna i koder och där finns inte högfungerande autism med eftersom det inte är en diagnos, det går inte att använda på t.ex läkarintyg heller av samma anledning. Naturligtvis kan man skriva det i beskrivningen på sjukintygen eller i journalanteckningarna som förs vid varje möte men jag har svårt att tro att en läkare automatiskt skriver det vid varje besök oavsett vad besöket handlar om.

Visst är det ett begrepp, som vem som helst kan använda sig av, det är en värdelös term eftersom alla ser sig själva som högfungerande. Själv avskyr jag ordet eftersom det göder fördomarna om att alla med autism är lågfungerande om inget annat sägs.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav RapeRegs » 2020-01-28 3:12:30

Liljan skrev:Det har jag svårt att tro eftersom det inte kan användas i journalföring.


Men nu får du ge dig. Det är inte DU som bestämmer vilka termer som är etablerade, hur de ska översättas och i vilka sammanhang de får användas vid journalföring.

Det är självklart att termen "högfungerande autism" kan användas vid journalföring. Så här fungerar det.

2 § Vårdgivaren ska säkerställa att uppgifterna i en patientjournal är entydiga. För att försäkra sig om att uppgifterna är entydiga bör vårdgivaren använda följande publikationer, när de är tillämpliga:
----

- ICF
- Den svenska versionen av "Systematized Nomenclature of Medicine - Clinical Terms" (Snomed CT)
- Socialstyrelsens termbank


Så här säger SNOMED-CT

702732007 |högfungerande autism|

högfungerande autism Rekommenderad är en autistisk störning

Högfungerande autism är alltså en term som Socialstyrelsen själv översatt i den svenska versionen av SNOMED. Dess SCTID är 702732007

Det varken "hittepå" eller en "värdelös term".

jag har svårt att tro att en läkare automatiskt skriver det vid varje besök oavsett


Vad babblar du om? Varje besök? WTF? Hur är det relevant???


Slutligen vill jag påminna dig om att ditt påstående (dvs det vi diskuterar) är

Liljan skrev:Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något


Termen högfungerande autism förekommer t.ex. i SNOMED-CT och har SCTID är 702732007. Enligt SOSFS 2016:40 ska man använda SNOMED-CT när det är tillämpligt. Det är INTE ett "hittepå begrepp".

Är du intresserad av att lära dig om journalföring kan du läsa mer här https://www.socialstyrelsen.se/regler-o ... jukvarden/, Men det har inte med ditt ursprungliga påstående att göra.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Liljan » 2020-01-28 11:08:42

RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Det har jag svårt att tro eftersom det inte kan användas i journalföring.


Men nu får du ge dig. Det är inte DU som bestämmer vilka termer som är etablerade, hur de ska översättas och i vilka sammanhang de får användas vid journalföring.

Det är självklart att termen "högfungerande autism" kan användas vid journalföring. Så här fungerar det.

2 § Vårdgivaren ska säkerställa att uppgifterna i en patientjournal är entydiga. För att försäkra sig om att uppgifterna är entydiga bör vårdgivaren använda följande publikationer, när de är tillämpliga:
----

- ICF
- Den svenska versionen av "Systematized Nomenclature of Medicine - Clinical Terms" (Snomed CT)
- Socialstyrelsens termbank


Så här säger SNOMED-CT

702732007 |högfungerande autism|
RapeRegs skrev:
Liljan skrev:Det har jag svårt att tro eftersom det inte kan användas i journalföring.


Men nu får du ge dig. Det är inte DU som bestämmer vilka termer som är etablerade, hur de ska översättas och i vilka sammanhang de får användas vid journalföring.

Det är självklart att termen "högfungerande autism" kan användas vid journalföring. Så här fungerar det.

2 § Vårdgivaren ska säkerställa att uppgifterna i en patientjournal är entydiga. För att försäkra sig om att uppgifterna är entydiga bör vårdgivaren använda följande publikationer, när de är tillämpliga:
----

- ICF
- Den svenska versionen av "Systematized Nomenclature of Medicine - Clinical Terms" (Snomed CT)
- Socialstyrelsens termbank


Så här säger SNOMED-CT

702732007 |högfungerande autism|

högfungerande autism Rekommenderad är en autistisk störning

Högfungerande autism är alltså en term som Socialstyrelsen själv översatt i den svenska versionen av SNOMED. Dess SCTID är 702732007

Det varken "hittepå" eller en "värdelös term".

jag har svårt att tro att en läkare automatiskt skriver det vid varje besök oavsett


Vad babblar du om? Varje besök? WTF? Hur är det relevant???


Slutligen vill jag påminna dig om att ditt påstående (dvs det vi diskuterar) är

Liljan skrev:Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något


Termen högfungerande autism förekommer t.ex. i SNOMED-CT och har SCTID är 702732007. Enligt SOSFS 2016:40 ska man använda SNOMED-CT när det är tillämpligt. Det är INTE ett "hittepå begrepp".

Är du intresserad av att lära dig om journalföring kan du läsa mer här https://www.socialstyrelsen.se/regler-o ... jukvarden/, Men det har inte med ditt ursprungliga påstående att göra.


högfungerande autism Rekommenderad är en autistisk störning

Högfungerande autism är alltså en term som Socialstyrelsen själv översatt i den svenska versionen av SNOMED. Dess SCTID är 702732007

Det varken "hittepå" eller en "värdelös term".

jag har svårt att tro att en läkare automatiskt skriver det vid varje besök oavsett


Vad babblar du om? Varje besök? WTF? Hur är det relevant???


Slutligen vill jag påminna dig om att ditt påstående (dvs det vi diskuterar) är

Liljan skrev:Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något


Termen högfungerande autism förekommer t.ex. i SNOMED-CT och har SCTID är 702732007. Enligt SOSFS 2016:40 ska man använda SNOMED-CT när det är tillämpligt. Det är INTE ett "hittepå begrepp".

Är du intresserad av att lära dig om journalföring kan du läsa mer här https://www.socialstyrelsen.se/regler-o ... jukvarden/, Men det har inte med ditt ursprungliga påstående att göra.

Trist att du har så tråkig ton. Varför tycker du att det är ett bra ord? Fördomarna om autister är att vi är lågfungerande och utvecklingsstörda, jag tycker att man spär på det genom när man lägger till ordet högfungerande man borde istället förutsätta det om inget annat sägs. Ordet högfungerande Asperger används också.

Jag visste inte att uttrycket användes av socialstyrelsen, det gör mig ledsen. På de mottagningarna jag har gått (Stockholm) används inte SNOMED-CT, det är inget som står någonstans i journalen i alla fall och inte när jag sökte aktivitetsersättning eller sjukpenning jag kollade precis.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav RapeRegs » 2020-01-28 17:03:40

Liljan skrev:Varför tycker du att det är ett bra ord?


Vad jag tycker om termen är irrelevant. HFA är en etablerad term som ibland används i litteraturen för att särskilja grupper. Gränsen brukar sättas vid -2σ.

Fördomarna om autister är att vi är lågfungerande och utvecklingsstörda, jag tycker att man spär på det genom när man lägger till ordet högfungerande man borde istället förutsätta det om inget annat sägs.


Ungefär 45% av alla AST kan kategoriseras HFA. Av dessa klarar sig majoriteten självständigt.

Vårdkollektivet hanterar resterande HFA + alla lågfungerande. Ur vårdkollektivets synvinkel innebär det att ~80% av alla patienter är lågfungerande. Många vårdgivare kommer aldrig i kontakt med HFA.

Därför kan ett särskiljande förtydligande ibland hjälpa patienten, t.ex. vid journalföring eller i kontakt med föräldrar, skola och socialtjänst. Då gäller etablerade kliniska termer och korrekt språkbruk. exempel;

"Pat. med (högfungerande) autism" <-- OK
"Kalle är aspig men i övrigt inte helt dum i huvve" <-- INTE OK

Liljan skrev:Ordet högfungerande förekommer ingenstans utan är ett hittepå begrepp som inte betyder något


Att påstå att etablerade kliniska termer inte finns är fel sätt att bedriva funkisaktivism.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Alien » 2020-01-28 19:00:00

Jag läste tidigare att man egentligen skulle kalla personen för "högfungerande autist", eftersom det är personen som är högfungerande, inte autismen. Diagnosen skulle vara "autistiskt syndrom". Men sen har man börjat använda uttrycket "högfungerande autism" som diagnos också.

Men vi kommer alla att lida av autismspektrumstörning/autismspektrumtillstånd i framtiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Högfungerande autism utan språkförsening

Inläggav Kentarou » 2020-01-30 19:05:27

Om jag säger att personer med Down syndrom har ett lägre IQ än vanliga personer så betyder det inte att jag inte älskar dem. Det samma gäller så klart om alla grupper i samhället.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Aspergare och vården



Logga in