Att plugga matte

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att plugga matte

Inläggav Skalden Brage » 2020-01-16 10:58:09

Sex st matteböcker har jag framför mig; dels gymnasiets B-, C-, D- och E-kurser, dels två som berör universitetskurser. Mitt mål är att hinna räkna igenom alla dessa innan universitetets hösttermin börjar för 2020. Gymnasieböckerna är att betrakta som repetition av gamla kunskaper medan övriga böcker är helt ny kunskap.

Nu har jag dock två problem, som på sätt och vis hänger - Disciplinen och koncentrationen. Detta vill jag ändra, detta måste jag ändra på. Åtminstone få hyfsad bukt med det.

Så med detta sagt - Hur pluggar man matte egentligen ? Hur har ni andra med dessa problem gjort när ni studerat matematik?

Sedan kan jag ju också fråga att hur gör man man för att bli så tidseffektiv som möjligt med matteräknandet? Hur gör man för att inlärningen skall bli maximal? Några tips?
Skalden Brage
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-08-17

Att plugga matte

Inläggav RapeRegs » 2020-01-17 0:46:18

Hej Brage,

Det finns tyvärr inte någon mall som fungerar för alla (aspergare, NT eller något annat). Tvärtom måste du förmodligen pröva dig fram tills du hittar en modell som fungerar för just dig.

Det finns många tillämpningsområden inom matematik. Varje område kräver i regel sin egen ansats. Ansatsen man använder som fysiker skiljer sig t.ex. väsentligt från den som används inom matstat eller ingenjörsämnen. Det vore därför bra att få veta varför du vill lära dig matematik.

Grundtipset är alltid, Följ räkneövningarna, gå på föreläsningarna, ligg alltid i fas med- eller lite före -undervisningsschemat.

Utöver det tänkte jag presentera tre olika studenter jag stött på:


Elitidrottaren

Den här studenten strävar efter perfektion genom idog träning, varje härledning, lösningsmetodik och formel nöts in med precision. Genom hårt och disciplinerat arbete skaffar sig idrottaren en imponerande mental katalog som med enkelhet löser standardproblem och typtal. Det viktigaste här är inrutat schema med tydliga delmål. I regel flera träningspass per dag med måluppföljning varje vecka.


Äventyraren

Den här studenten är ute på äventyr i matematikens vackra land. Han fascineras av skönheten och drivs av nyfikenhet och upptäckarglädje. Eftersom äventyraren har helt andra drivkrafter når han i regel en djupare förståelse och orkar mer pga större passion. Men Äventyraren saknar Elitidrottarens pålitlighet när det gäller typtal och har ibland generande kunskapsluckor.


Problemlösaren

Problemlösaren älskar utmaningen i ett svårt problem. Under problemlösningen är studiemotivationen hög eftersom inhämtade kunskaper genast ska omsättas i praktiken. Den här studenten är oftast den som hämtar ut ett tentakit första läsveckan och sedan ägnar resten av läsperioden åt att, med stöd av sporadiska föreläsningar och räkneövningar, lösa inlämningsuppgifter och de svåraste problem han kan hitta. Saknar i regel Elitidrottarens spännvidd och Äventyrarens kreativitet, men kan lösa nästan vilket problem som helst givet lite tid.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Att plugga matte

Inläggav Leibniz » 2020-01-17 2:34:32

Till att börja med skulle jag rekommendera att du skaffar dig gymnasiematteböckerna för den nya kursplanen istället för de gamla A-E-kurserna. Låna matematik 1-5 på biblioteket istället. Matematik 5000+-serien eller Exponent-serien tycker jag är bäst. Jag har också läst de gamla A till F och de nya böckerna är klart trevligare att jobba med, dessutom har det tillkommit en del innehåll som är bra att kunna inför högskolan; vektorer och cirkelns ekvation bland annat.

Hur man studerar matematik är väl lite av en smaksak. Vissa tycker om att lyssna till en lärare som visar på tavlan, andra jobbar bäst enskilt med en bok. Det finns mycket material på Youtube också. Har du läst kurserna innan och har hyfsat lätt för matematik så är det nog bäst att bara bränna igenom böckerna.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Att plugga matte

Inläggav nescio » 2020-01-17 15:04:39

RapeRegs skrev:Följ räkneövningarna, gå på föreläsningarna, ligg alltid i fas med- eller lite före -undervisningsschemat.
TS tänker väl läsa in det själv?
RapeRegs skrev:Elitidrottaren Äventyraren Problemlösaren
Du glömde min typ:
Latmasken.
Den här studenten tröttnar på att läsa efter några dagar och kommer sedan bara allt längre efter. Några dar innan tentan lär han sig hur man löser typiska problem från gamla tentor. Han klarar tentan, men har egentligen inte lärt sig något.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Att plugga matte

Inläggav RapeRegs » 2020-01-18 13:51:43

nescio skrev:Du glömde min typ:
Latmasken.
Den här studenten tröttnar på att läsa efter några dagar och kommer sedan bara allt längre efter. Några dar innan tentan lär han sig hur man löser typiska problem från gamla tentor. Han klarar tentan, men har egentligen inte lärt sig något.


Jag tycker att vi ska utgå från att Brage faktiskt vill lära sig något på riktigt. Dessutom fungerar inte latmasken öht på lite mer avancerade utbildningar med högre studietakt.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Att plugga matte

Inläggav Solblomma » 2020-01-18 17:42:06

matteboken.se är ganska bra om man vill fräscha upp gymnasiematten.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Att plugga matte

Inläggav Skalden Brage » 2020-01-21 16:02:27

RapeRegs: Jo, det ligger väl något i det du säger.

Att bli någon form av fysiker är målet. Förövrigt är jag nog en blandning av "äventyrare" och "problemlösare".

Leibniz: Ska kolla på de böckerna när jag har vägen förbi biblioteket nästa gång, mina nuvarande böcker har ju några år på nacken. Tack för tipset.

Solblomma: Tackar för detta länktips också.

Är det någon här som läst denna bok (se länk nedan)? Någon kommentar om det? Några förslag på andra sådana böcker?
https://www.bokus.com/bok/9789175036755 ... estraning/
Skalden Brage
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2019-08-17

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in