"Du måste tänka på att han har asperger"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Du måste tänka på att han har asperger"

Inläggav Hallon-Acai » 2020-01-04 14:44:09

Några av mina kollegor har använt frasen "du måste tänka på att han har asperger" i konversation med andra som förklaring till vad jag har sagt eller gjort. Jag vet inte vad dom hänvisade till, men det kan tolkas som att dom ogiltigförklarar mig.

Jag har bra relation med dom annars, så jag tror inte dom gjort detta med negativ motivation. Dom har nog inte ens tänkt på det, så som många NT person gör - dom tänker inte innan dom agerar.

Men, hur tycker ni att jag ska gå tillväga med detta? Tänkte bara säga på ett vanligt möte med under 'övriga frågor' att man inte ska nämna min diagnos om ingen direkt frågar om jag har en. Jag brukar inte ta åt mig eller bry mig om vad NT person gör, men detta var lite jobbigt.
Hallon-Acai
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2017-09-03

"Du måste tänka på att han har asperger"

Inläggav Solblomma » 2020-01-04 15:08:36

Så brukar jag säga om min 15-åring till min man när mannen (NT) har orimliga förväntningar på sonen (autism och ADD). Det gör jag för att hjälpa dem båda till ett fungerande förhållningssätt. Har aldrig menat att "ogiltigförklara", hoppas att han inte har tolkat det så. Nu måste jag fråga honom!
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

"Du måste tänka på att han har asperger"

Inläggav Liljan » 2020-01-20 21:36:17

Om det är något du går omkring och tänker på tycker jag du ska ta upp det. Jag kan förstås lika lite som du veta vad de pratade om men det kan vara något så litet som att du formulerade dig på ett sätt de inte förväntade sig, var för ärlig, missade något underförstått eller liknande, jag tolkar det som att de ville visa hänsyn.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in