Namn-nam med namn!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2019-12-18 16:02:29

Kahlokatt skrev:Sonny Boy

Föräldrarna bluesdiggare antar jag. Två(!) amerikanska munspelare, sångare och låtskrivare kallade sig Sonny Boy Williamson.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Fabela » 2019-12-18 16:45:48

Dagobert skrev:
Kahlokatt skrev:Sonny Boy

Föräldrarna bluesdiggare antar jag. Två(!) amerikanska munspelare, sångare och låtskrivare kallade sig Sonny Boy Williamson.

Precis vad jag också tänkte först.

Tills jag blev påmind om den här:


Den finns nämligen översatt till svenska också:

http://textarkivet.atspace.cc/sonny2.htm
Så nu tippar jag mer på den, som inspiration.

Undrar när den svenske Sonny Boyn levde.
För låten släpptes visst 1929 på engelska. Den där svenska 1950, men vet inte om det finns nån tidigare version?
Bluesmusikerna föddes SBW I 1914 och SBW II 1912, men åtminstone den senare blev väl inte så känd förrän på 60-talet?

Kul att spekulera. För nåt av det där lär ju ha inspirerat föräldrarna iaf.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Namn-nam med namn!

Inläggav Fabela » 2019-12-18 16:51:26

Ah, en till tänkbar inspirationskälla: film från 1929, Sverigepremiär 1930.
http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item ... emid=19660

Det satsar nog jag mina pengar på. Film var väl hippast på den tiden?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2019-12-18 17:58:55

Huggorm skrev:Min bror och hans tjej döpte sin dotter till "Vilde". :shock: Jag tänkte att det går väl aldrig igenom, myndigheterna stoppar det nog. Men det visar sig vara nästan 1000 stycken som heter så här i landet redan.

https://svenskanamn.se/namn/vilde/


Bra att det godkändes. Vi har så dålig namnvariation numera och sådan namnfascism. Förr var det annorlunda, då kunde man heta nästan vad som helst. Men numera är vi så konservativa och vår stora gröna era vi vill tillbaka till är 50-talet och allt ska vara som då. Nä, bra att tiderna ändras tillbaka lite.

Det är inte så att man får skämmas numera med ett udda namn. Barnen är vana vid dem. Det är bara vi gamlingar som tror att det ska vara som förr. Eller rättare sagt på det kombinerade 50-70-talet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2019-12-18 19:58:10

Huggorm skrev:Min bror och hans tjej döpte sin dotter till "Vilde". :shock: Jag tänkte att det går väl aldrig igenom, myndigheterna stoppar det nog. Men det visar sig vara nästan 1000 stycken som heter så här i landet redan.

https://svenskanamn.se/namn/vilde/

Vilde låter som ett pojknamn. En flicka borde heta Vilda tycker jag.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav antonius » 2019-12-18 20:22:56

Vi borde bara ha nummer istf namn, som militären, slut på all namnmobbing, enklare för föräldrar osv, lite mer ordnung, alles klar ... 8)
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2019-12-18 20:27:17

Dagobert skrev:
Huggorm skrev:Min bror och hans tjej döpte sin dotter till "Vilde". :shock: Jag tänkte att det går väl aldrig igenom, myndigheterna stoppar det nog. Men det visar sig vara nästan 1000 stycken som heter så här i landet redan.

https://svenskanamn.se/namn/vilde/

Vilde låter som ett pojknamn. En flicka borde heta Vilda tycker jag.
Det påpekade jag också men de ville ha det så här.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2019-12-18 20:36:02

Förr var ju landet delat i -e och -a. Norge har -e. Tycker inte att man ska vara så noga att man följer svearnas (eller vilka de nu var) övertagande. Det finns många namn som slutar på -e som är kvinnliga men ligger i det dialektala eller norska. Som Åse, Marie och det i Norge så populära tjejnamnet Vilde.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2019-12-18 20:59:26

kiddie skrev:Det finns många namn som slutar på -e som är kvinnliga men ligger i det dialektala eller norska. Som Åse, Marie och det i Norge så populära tjejnamnet Vilde.

Det har du rätt i. Sett på det viset funkar det som flicknamn.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2019-12-19 1:54:59

Namnet Rambo för sin huvudperson i romanen First Blood tog författaren David Morell efter äpplet. Äpplet i sin tur togs till USA av invandraren Peter Gunnarsson Ramberg, som tagit namnet efter Ramberget i Göteborg. I USA tog han namnet Rambo och det namnet fick äpplet också.

En ättling till denne första Rambo var med i Allt för Sverige.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2019-12-19 10:46:24

Alien skrev:Namnet Rambo för sin huvudperson i romanen First Blood tog författaren David Morell efter äpplet. Äpplet i sin tur togs till USA av invandraren Peter Gunnarsson Ramberg, som tagit namnet efter Ramberget i Göteborg. I USA tog han namnet Rambo och det namnet fick äpplet också.

En ättling till denne första Rambo var med i Allt för Sverige.
Och Ramberget har fått sitt namn för att där fanns korp - rafn eller ramn på gammal svenska
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2019-12-19 12:31:46

Så då kan man säga att Rambo egentligen betyder korp.

SCB skrev:13 män har Rambo som tilltalsnamn

Totalt 54 män har Rambo som förnamn
---
Medelåldern för tilltalsnamnet Rambo är 11


Fast de föräldrar som gett sina söner namnet Rambo har säkert inspirerats av filmen med Sylvester Stallone.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav nomemorytoday » 2019-12-19 13:04:27

Huggorm skrev:
Alien skrev:Namnet Rambo för sin huvudperson i romanen First Blood tog författaren David Morell efter äpplet. Äpplet i sin tur togs till USA av invandraren Peter Gunnarsson Ramberg, som tagit namnet efter Ramberget i Göteborg. I USA tog han namnet Rambo och det namnet fick äpplet också.

En ättling till denne första Rambo var med i Allt för Sverige.
Och Ramberget har fått sitt namn för att där fanns korp - rafn eller ramn på gammal svenska

Hrafninn flýgur
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2019-12-19 14:11:29

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Min bror och hans tjej döpte sin dotter till "Vilde". :shock: Jag tänkte att det går väl aldrig igenom, myndigheterna stoppar det nog. Men det visar sig vara nästan 1000 stycken som heter så här i landet redan.

https://svenskanamn.se/namn/vilde/


Bra att det godkändes. Vi har så dålig namnvariation numera och sådan namnfascism. Förr var det annorlunda, då kunde man heta nästan vad som helst. Men numera är vi så konservativa och vår stora gröna era vi vill tillbaka till är 50-talet och allt ska vara som då. Nä, bra att tiderna ändras tillbaka lite.

Det är inte så att man får skämmas numera med ett udda namn. Barnen är vana vid dem. Det är bara vi gamlingar som tror att det ska vara som förr. Eller rättare sagt på det kombinerade 50-70-talet.


Jag ogillar av princip manliga namn till flickor. (Familjen är såvitt jag förstår inte norsk.) Alltså Love till en flicka när det redan finns Lova, Vilde när det redan finns Vilda etc. Till slut kommer ingen att våga ge sin son namnet Love el Vilde, för det kommer att ses som ett flicknamn. Men jag har skrivit om det förr, t ex här: post706667.html#p706667

Om vi har dålig namnvariation i Sverige så beror det sannerligen inte på att vi har så få namn att flickor måste få pojknamn (tvärtom sker aldrig). Det beror på bristande fantasi hos föräldrarna. Det finns massor av gamla svenska namn, det är bara att gräva lite i historien. Det finns också många klassiska internationella namn.

Förr fanns det strängare regler, nu kan man heta nästan vad som helst. Mer som amerikanerna, som inte tycks ha några regler alls. Häromdagen läste jag att en stackars unge fått "namnet" J. Tala om tråkigt och opersonligt namn!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2019-12-19 14:24:47

Alien skrev:Jag ogillar av princip manliga namn till flickor. (Familjen är såvitt jag förstår inte norsk.) Alltså Love till en flicka när det redan finns Lova, Vilde när det redan finns Vilda etc.
Det är en svensk familj men med starka band till Norge då barnets farfars mor var norsk och dess farfar bor i Norge med en norsk kvinna. Och över huvud taget är norra Bohuslän väldigt "norskt" på ett sätt som kan vara svårt att förstå för de som bor på östkusten. Påminner nästan om Tornedalens finska kopplingar. Så att barn får norska namn här är inte speciellt ovanligt eller konstigt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2019-12-19 18:20:24

Alien skrev:Till slut kommer ingen att våga ge sin son namnet Love el Vilde, för det kommer att ses som ett flicknamn.


Och varför vågar folk inte detta? Jo för att det anses äckligt att en pojke ska ha en vidrig liten tjejs namn, eftersom tjejer som du vet inte alls är värda lika mycket som pojkar.

Tack för att du är med och befäster patriarkatet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2019-12-19 18:22:01

Alien skrev:Förr fanns det strängare regler


Ja förr som i ett par årtionden sedan. Dvs som alltid, ens barndomstid anses alltid vara det ideala årtiondet.

Riktigt förr fick man heta vad man ville. Då fanns inga regler.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn-nam med namn!

Inläggav nomemorytoday » 2019-12-19 18:23:20

kiddie skrev:Tack för att du är med och befäster patriarkatet.

Eru en sån där attackflata?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Namn-nam med namn!

Inläggav Dagobert » 2019-12-19 18:45:17

kiddie skrev:
Alien skrev:Till slut kommer ingen att våga ge sin son namnet Love el Vilde, för det kommer att ses som ett flicknamn.


Och varför vågar folk inte detta? Jo för att det anses äckligt att en pojke ska ha en vidrig liten tjejs namn, eftersom tjejer som du vet inte alls är värda lika mycket som pojkar.

Tack för att du är med och befäster patriarkatet.

Det är väl för barnets skull. Inte använda barnet som tillhygge i genuskampen.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn-nam med namn!

Inläggav Kahlokatt » 2019-12-19 19:28:00

kiddie skrev:
Alien skrev:Till slut kommer ingen att våga ge sin son namnet Love el Vilde, för det kommer att ses som ett flicknamn.


Och varför vågar folk inte detta? Jo för att det anses äckligt att en pojke ska ha en vidrig liten tjejs namn, eftersom tjejer som du vet inte alls är värda lika mycket som pojkar.

Tack för att du är med och befäster patriarkatet.


Det är väl inte Alien som har sagt att det är så och ska vara så. Folk tänker tyvärr på det viset. Det har nästan blivit så i Nordamerika, där det är "inne" att döpa flickor till t.ex. Jordan, Peyton och Riley. Namn som en gång i tiden var maskulina, som Evelyn, Allison och Kelly, törs folk inte ge till pojkar längre.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn-nam med namn!

Inläggav Huggorm » 2019-12-19 20:04:28

Kahlokatt skrev:
kiddie skrev:
Alien skrev:Till slut kommer ingen att våga ge sin son namnet Love el Vilde, för det kommer att ses som ett flicknamn.


Och varför vågar folk inte detta? Jo för att det anses äckligt att en pojke ska ha en vidrig liten tjejs namn, eftersom tjejer som du vet inte alls är värda lika mycket som pojkar.

Tack för att du är med och befäster patriarkatet.


Det är väl inte Alien som har sagt att det är så och ska vara så. Folk tänker tyvärr på det viset. Det har nästan blivit så i Nordamerika, där det är "inne" att döpa flickor till t.ex. Jordan, Peyton och Riley. Namn som en gång i tiden var maskulina, som Evelyn, Allison och Kelly, törs folk inte ge till pojkar längre.
Har Evelyn varit ett pojknamn? :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2019-12-19 23:05:12

Ja, tänk på författaren Evelyn Waugh.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav Alien » 2019-12-19 23:07:52

kiddie skrev:
Alien skrev:Till slut kommer ingen att våga ge sin son namnet Love el Vilde, för det kommer att ses som ett flicknamn.


Och varför vågar folk inte detta? Jo för att det anses äckligt att en pojke ska ha en vidrig liten tjejs namn, eftersom tjejer som du vet inte alls är värda lika mycket som pojkar.

Tack för att du är med och befäster patriarkatet.


Skjut budbäraren bara!

Det är inte jag som befäster patriarkatet. Det är dels de som väljer pojknamn och väljer bort flicknamn till sina döttrar, dels de som sedan inte törs använda dessa namn längre för sina pojkar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Namn-nam med namn!

Inläggav kiddie » 2019-12-20 5:26:15

Alien skrev:Skjut budbäraren bara!


Du föredrar vissa saker. Det innebär att du har en åsikt. Stå för den.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in