Annat ord för ''funktionshindrad''?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Annat ord för ''funktionshindrad''?

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2008-10-11 0:44:47

Är så himla trött på flera chommar som anser att vi aspisar och dom som har en diagnos hela tiden ska kallas handikappade el. funktionshindrade :x icon (kanske inte ska, men dömmer oss efter nåt som inte behöver vara ett problem ens)

Kan nån hjälpa mig att hitta ett finare & förklarande ord på vad vi ''diagnostiserade'' kan ''kallas''? Vill hitta ett ord som gör oss rättvisa..
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 16:14:00, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Saninaé » 2008-10-11 0:47:39

Jag trivs med ordet handikappad. Det innebär att jag ses som en person med svårigheter istället för en underlägsen varelse.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:14:00, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav jonsch » 2008-10-11 0:54:27

Nu är jag inte helt säker på att jag hänger med, Saninaé. Jag tänkte skriva att det blir riskerar att bli lika fel varje gång man hittar på ett särkilt ord, t.o.m. själva begreppet "diagnosticerad" torde alltså användas fel titt som tätt, enligt min tes.

Menar du att du känner dig klart funktionsnedsatt och att "handikappad" är ett ord som understryker att du är det och liksom därmed skiljer ut människan du från nedsättningen, medan en hel rad skällsord är nedsättande för hela dig?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:14:00, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2008-10-11 1:00:52

Saninaé skrev:Jag trivs med ordet handikappad. Det innebär att jag ses som en person med svårigheter istället för en underlägsen varelse.


Det är just det jag har svårt med.
Visserligen är det här ett diskussionsämne som kan hålla på hur länge som helst, bara för att alla inte tänker & tycker samma sak.
Men det jag försöker frambringa, är jag vill hitta ett ord som berättar att jag har svårt med vissa saker, men vill inte att folk ska titta på mig som nåt freak.
För det känns precis så, när vem som helst säger handikappad el. funktionshindrad till mig.
Spelar ingen roll,om det så vore självaste tomten som sa det.
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 16:14:00, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Moggy » 2008-10-11 1:02:35

Saninaé skrev:Jag trivs med ordet handikappad. Det innebär att jag ses som en person med svårigheter istället för en underlägsen varelse.



Känns det som ett uppköp utifrån din synvinkel?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:14:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Saninaé » 2008-10-11 1:10:31

Tja, jag anser "kan inte prata med folk ordentligt" som ett handikapp, dvs förhindrar mig från att göra en massa saker. Även om det är väldigt annorlunda jämfört med att inte kunna gå upp för en trappa.

jonsch skrev:Menar du att du känner dig klart funktionsnedsatt och att "handikappad" är ett ord som understryker att du är det och liksom därmed skiljer ut människan du från nedsättningen, medan en hel rad skällsord är nedsättande för hela dig?

Nej, bara att diagnosen ställer till problem och är hämmande, vilket definierar handikapp ungefär.

Men whatever, strunta i vad jag skrev. Ni utmanövrerade mig. Jag skrev ogenomtänkt och står inte för vad jag skrev längre.

Kremerad.Hattifnatt skrev:Men det jag försöker frambringa, är jag vill hitta ett ord som berättar att jag har svårt med vissa saker, men vill inte att folk ska titta på mig som nåt freak.

Sen när anses handikappade som freaks?
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2008-10-11 1:14:47

Sen när anses handikappade som freaks?


Sen Hasse Aro sa det på Kalla fakta. Jag har iaf förlorat flera kontakter p.g.a ''vi'' anses våldsamma.. Har tyvärr hört så himla mycke om det.
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Saninaé » 2008-10-11 1:22:16

Jag visste inte att en sån liten mängd människor kunde så gravt påverka en sån stor mängd människors definition/uppfattning av ett ord. Eller menar du asperger diagnosen? För jag antar att du pratar om själva ordet handikappad nu.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2008-10-11 1:25:30

Har du aldrig ogillat hur vi döms ibland, i vissa sammanhang, av andra som inte har en diagnos?
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Milyc » 2008-10-14 13:49:03

När jag ska tala utifrån min egen ideologiska uppfattnig kallar jag oss som har eller sannolikt skulle kunna få en NPF-diagnos för "neurologiskt annorlunda" i relation till de "neurologiskt typiska" NT.

Vad myndigheterna kallar fenomenet för att motivera rätten till LSS, sjukersättning och dylikt bryr jag mig inte om. Det måste i vilket fall som helst bli ett ord med negativ klang eftersom det är bristerna och därav följande stödbehov som måste avses där. Jag anser inte att det går att komma på ett positivt laddat eller neutralt ord för att beskriva något som är negativt. Då kan de lika gärna kalla det "abnormitet" som man sa istället för "funktionsnedsättning" bland annat på 1800-talet om de vill för min del.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav MsTibbs » 2008-10-14 23:31:11

"Neurologiskt utmanad" känns lagom PK... :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-14 23:44:27

MsTibbs skrev:"Neurologiskt utmanad" känns lagom PK... :)


Dessutom känns det som en anglicism, så det har ju ALLA chanser att slå! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Annat ord för ''funktionshindrad''?

Inläggav Pupillus » 2008-10-15 23:27:05

Kremerad.Hattifnatt skrev:Är så himla trött på flera chommar som anser att vi aspisar och dom som har en diagnos hela tiden ska kallas handikappade el. funktionshindrade :x icon (kanske inte ska, men dömmer oss efter nåt som inte behöver vara ett problem ens)

Kan nån hjälpa mig att hitta ett finare & förklarande ord på vad vi ''diagnostiserade'' kan ''kallas''? Vill hitta ett ord som gör oss rättvisa..


- Du måste förstå att de är många fler än oss och om det hade varit tvärtom vad skulle du ha kallat dem för då...

- Det är ett tagande och givande där vi tyvärr är de tagande...

- Hur skulle det se ut om du beställde en SJ-resa och frågade om de klarade av det med deras handikapp...?

[img]http://www.sighost.org/sigs/smart.gif[/img]
Senast redigerad av Pupillus 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
Pupillus
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2006-10-16

Inläggav Kremerad.Hattifnatt » 2008-10-16 0:12:46

- Du måste förstå att de är många fler än oss och om det hade varit tvärtom vad skulle du ha kallat dem för då...

- Det är ett tagande och givande där vi tyvärr är de tagande...

- Hur skulle det se ut om du beställde en SJ-resa och frågade om de klarade av det med deras handikapp...?


Utifrån mina erfarenheter skulle jag visa att jag förstår hur ''dom'' känner sig. (har inte bara ett psykiskt funktionshinder, har några fysiska oxå)
Senast redigerad av Kremerad.Hattifnatt 2011-05-04 16:14:04, redigerad totalt 1 gång.
Kremerad.Hattifnatt
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2008-05-21
Ort: Borlänge

Inläggav Pupillus » 2008-10-16 1:53:56

Kremerad.Hattifnatt skrev:
- Du måste förstå att de är många fler än oss och om det hade varit tvärtom vad skulle du ha kallat dem för då...

- Det är ett tagande och givande där vi tyvärr är de tagande...

- Hur skulle det se ut om du beställde en SJ-resa och frågade om de klarade av det med deras handikapp...?


Utifrån mina erfarenheter skulle jag visa att jag förstår hur ''dom'' känner sig. (har inte bara ett psykiskt funktionshinder, har några fysiska oxå)


- Det kom aldrig fram i första frågan, så då är min fråga till dig om du vill att vi ska ta frågan allvarligt eller humoristiskt...

- Känner fler som har många handikaps men de sitter inte och grinar över det...

- Utgick ifrån det var en aspisfråga så mycket förlåt om du saknar både det ena eller det andra...

- I så fall får jag ändra på mitt svar och säga att du ska säga att de ska dra - och så vidare...!

- För min del kan de kalla mig för Pippi Långstrump eller Gunde Svan...

- Det viktiga är att de säger det på ett ödmjukt sätt, annars får de prata med min aspiga del som inte alltid är jättesnäll och desssutom har jag också fler idiotgrejor att få folk att glo på...

- Skit i det och var dig själv...

Kram
http://img89.imageshack.us/img89/5688/rofl2zo0.gif
Senast redigerad av Pupillus 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Pupillus
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2006-10-16

Inläggav Alien » 2008-10-16 20:03:13

Tidigare postat: 2008-10-11 15:01:10
Förr sades det att man hade ett funktionshinder som blev ett handikapp i samspel med omgivningen. Precis som en rullstolsbunden blir handikappad där man måste gå i trappor (ingen hiss finns) el det saknas handikapptoalett.

Nu tror jag det ska vara att man har en funktionsnedsättning som i samspel med omgivningen kan bli ett funktionshinder.

Alltså, lika lite som den förlamade ska behöva känna sig förnedrad av ordet "funktionsnedsättning" så borde jag behöva göra det.

Precis som en fysiskt "handikappad" behöver jag anpassning för att fungera med andra "normala".

Jag skulle förstås kunna kalla mig excentrisk el "personlighetstyp i minoritet", men det blir man inte förtidspensionerad av.

Och behöver man insatser enligt LSS, så får man vackert finna sig i att kallas funktionshindrad, annars skulle man ju inte behöva dessa insatser.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46470
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Milyc » 2008-10-16 20:45:46

Alien skrev:Förr sades det att man hade ett funktionshinder som blev ett handikapp i samspel med omgivningen. Precis som en rullstolsbunden blir handikappad där man måste gå i trappor (ingen hiss finns) el det saknas handikapptoalett.

Nu tror jag det ska vara att man har en funktionsnedsättning som i samspel med omgivningen kan bli ett funktionshinder.


Detta laborerande och utbytande av ord som ändå avser exakt samma sak tycker jag är så vansinnigt löjligt. Har socialstyrelsen inget bättre för sig? Jag vet att handikapperspektivet på AS måste finnas för att motivera LSS och dylikt där det behövs, men varför i hellskotta byta ut en term mot en annan med i princip samma acossiationer.

Skillnaden mellan en diagnos som AS och ett rörelsehinder tycker jag (som för övrigt har både och) ligger i att AS även gör att jag klarar vissa saker bättre än dem som inte har det medan CP-skadan bara innebär en nedsättning av min förmåga. Därför tycker jag det känns fel och nedlåtande för mig personligen att använda samma ensidigt negativt laddade term som man kan göra om ett rörelsehinder, om AS. som jag upplever faktiskt inte bara är en börda utan en del av min personlighet med både positiva och negativa följder.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav jonsch » 2008-10-16 20:49:47

Kunde inte hålla med mer om nånting, Milyc!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Alien » 2008-10-16 21:06:14

Just ordet handikapp upplevs tydligen förnedrande, kan det vara med tanke på ursprungsbetydelsen:

Ordet kommer från engelskans hand in cap, "handen i mössan"

Så här definieras funktionsnedsättning: nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga.
Så här definieras funktionshinder: begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen.
Socialstyrelsen avråder från att använda ordet handikapp som synonym.

Syftet med revideringen är att det tydligt ska framgå att funktionshinder inte är något som en person har utan det är miljön som är funktionshindrande.


Här förklaringen som inte är någon riktig förklaring. Känns det bättre att ha en "funktionsnedsättning" än ett "funktionshinder"?

Om det är själva begreppet som är stigmatiserande så hjälper det inte vad man kallar det:
-Termen handikapp kan upplevas som stigmatiserande (utpekande) och bör undvikas, slår Socialstyrelsens språkbyråkrater fast.
Det nationella nätverket för handikappforskning med Magnus Tideman i spetsen har förgäves protesterat mot Socialstyrelsens nya rekommendationer.
Förutom all förvirring förändringen åstadkommer frågar sig forskarna också om vi ska tvingas byta namn på alla andra handikappord.
Ska handikappade nu ställa bilen på funktionshinderparkeringen, diskutera regeringens funktionshinderpolitik eller gå med i en funktionshinderorganisation?
I det senare fallet hänvisar Socialstyrelsen till att sammansatta ord inte berörs av nyordningen.
-Då ökar man ju förvirringen ännu mer, säger Magnus Tideman.
-Jag tycker inte att ordet handikapp ger ett förlegat intryck. Däremot har jag träffat många som inte tycker om att bli kallade funktionsnedsatta.
En del äldre minns säkert den tiden då handikappade kallades invalider, krymplingar eller vanföra. Psykiskt handikappade betecknades som idioter eller sinnessjuka.
-När man nu vill ta bort ordet handikappad också så påminner det lite om hur man ersatt städerska med lokalvårdare och hygientekniker, tycker Magnus Tideman.
http://www.hn.se/m_standard.php?id=892012&avdelning_1=109&avdelning_2=294&
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46470
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Opraktisk » 2008-10-17 18:27:27

Det finns nog inget ord som ger oss rättvisa, det är väl snarare hur omgivningen tolkar det. Skulle dom dock se aspisar som enbart handikappade är det ju deras problem, eftersom det är så fel det kan bli.

Men Funktionsnedsatt är nog ett ganska bra ord. I alla fall tycker jag att det är bättre än Handikappad.
Senast redigerad av Opraktisk 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Opraktisk
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2008-10-03
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-17 22:39:00

Neuroatypisk röstar jag på, för oss alltså.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Nilale » 2008-10-18 0:09:06

alfapetsmamma skrev:Neuroatypisk röstar jag på, för oss alltså.

Instämmer.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Proffe Slimp » 2008-10-18 23:37:33

Det spelar ingen roll vad man använder sig av för beteckning. Även den mest omtänksamma och genomtänkta neologism kan med tiden bli den grövsta och råaste förolämpning.

Ett exempel är begreppet "mental retardation". Ordet "retardation" betyder "inbromsning" och är alltså synonymt med "efterbliven". Detta kommer av ett önsketänkande att de som är lite bakom kommer förr eller senare att komma ikapp. I vissa fall så stämmer det, men i andra fall så kommer de förståndshandikappade aldrig att nå upp till en normal nivå.

The American Association on Mental Retardation använde sig av termen "mental retardation" tills 2006. En av anledningarna torde vara att ordet "retard" är en förolämpning (som dessutom kan användas lite ironiskt ungefär som "faggot" eller "nigger", något som är ytterst vanligt på 7chan etc.) Och eufemismen "speciell" kan även den användas som en förolämpning. ("Oj, här kommer special forces från Samhall!")

Bara de senaste årtiondena så har vi kommit långt. Men om vi vill komma längre så måste vi inse vissa faktum. Det finns en normalitet och det finns avvikelser. Avvikelserna kan ställa till med olika problem i olika grad - från något situationsbundet tills total katastrof hela tiden. Vi kan inte tro att bara för att man tvingar folk att använda sockervaddsbegrepp så kommer statusen att höjas för dom man tror att man värnar. I själva verket så kan det bli svårare att komma tillrätta med fördomar då "the double-speak" är obligatoriskt.

EDIT: En intressant statushöjning har glasögonen genomgått. Från att vara något man helst slipper till en het modeacessoar. Och det är inte för att man i Bamse har kört ned Teddys glasögon i halsen på oss, utan för att de helt enkelt har blivit moderna.
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Grimuald » 2008-10-21 1:27:44

Vi har då ordet funktionsnedsättning som verkar neutralt och rationellt. Det är alltså någon funktion som är nedsatt. Man nämner ej vilken, vilket är bra pga den personliga integriteten. Om man har svårt för att vistas bland folk som luktar vitlök eller om man ser rött när man ser en blå färg etc. kan kvitta, man är ändå stigmatiserad.

Delsträngen "ned" kan dock verka nedsättande. Varför kan man inte använda ordet funktionsförstärkning istället eftersom det är ju inte givet att en funktion blir nedsatt, en funktion kan ju bli förstärkt, typ man "stirrar" folk i ögonen vilket ofta upplevs som klart störande. Det kan ju också vara så att man är mycket effektivare än NT-människor med en specifik uppgift, vilket också kan upplevas som klart störande och man blir då mobbad och utfryst för att man bryter mot gängse oskrivna lagar och normer (har själv upplevt detta, både i arbetslivet och på fritiden).
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:14:06, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in