Någon som får ångest av ljud?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon som får ångest av ljud?

Inläggav Teagirl » 2019-11-06 10:31:28

Ljud är bland det värsta för mig, som ren tortyr utan överdrift. När jag ska vila eller inte kan somna vill jag lyssna på en pod eller ljudbok men det gör liksom ont för även när jag har på den allra lägsta volymnivån är det för högt trots att det är så tyst att om jag rör mig eller drar lite i täcket så överröstar det ljudet från mobilen så jag måste ligga helt stilla. Det ljudet kan jag ju ändå styra och välja att stänga av, yttre ljud som jag inte kan styra ger mig en otrolig ångest. Har siliconöronproppar som fungerar bättre än vanliga och ibland är dom det enda som hjälper åtminstone så pass att jag inte bryter ihop helt.

Jag har alltid varit ljudkänslig och haft svårt att sova. Mamma och pappa har berättat att jag som barn var jätte snäll och aldrig i trotsåldern när alla andra barn var det. Det jobbigaste var att jag aldrig sov. Jag har fortfarande grava sömnproblem och när jag bodde med familjen var det bråka VARJE kväll om ljud från TV´n eller min brors TV spel, dom ansåg att dom själva inte hörde något ljud alls och att det var omöjligt att jag i ett annat rum med stängd dörr kunde höra det, men i mina öron var det så högt att jag inte kunde tänka på något annat, inte sova, inte slappna av.

Fortfarande kan jag gå och stänga av TV´n om jag är hos mina föräldrar för dom kan ha TV´n på i vardagsrummet om vi sitter i köket och pratar och i så fall kan jag inte fokusera på samtalet, samma där så tycker ingen annan att det stör alls, att det är så tyst osv. Men för mig tar det över helt.

Där jag bodde innan var det mycket ljud från grannarna, mycket fester, musik, TV spel, folk som hade sex hördes ut till oss andra osv. Sen köpte jag en lägenhet och flyttade och här hör jag aldrig grannarna, jo en gång har jag gjort det men det var bara någon halvtimme eller så. Det är underbart.

Det finns vissa ljud jag älskar, som när min häst som tyvärr är död nu men när hon levde älskade jag att sitta hos henne när hon åt, det ljudet är mysigt och tryggt. Och nu så blir jag lugn av att lyssna när mina hundar andas när dom sover. Däremot får jag ångest av ljudet när hundarna slickar på sig själva, typ på ett ben eller så för då är jag rädd att dom har ont.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in