Stöd för aktiviteter?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stöd för aktiviteter?

Inläggav Carma76 » 2008-10-15 8:47:04

Hejsan!

Jag jobbar med elever på gymnasiet med AS. Jag har hört något rykte om att man kan få stöd/pengar för fritidsaktiviteter mm (om man ligger under LSS). Är det någon som vet mer om detta?
Senast redigerad av Carma76 2011-05-04 16:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Carma76
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-09-23
Ort: Stockholm

Re: Aktivitets stöd?

Inläggav Glimma » 2008-10-15 9:10:05

Carma76 skrev:Hejsan!

Jag jobbar med elever på gymnasiet med AS. Jag har hört något rykte om att man kan få stöd/pengar för fritidsaktiviteter mm (om man ligger under LSS). Är det någon som vet mer om detta?


Det tror jag att man kan få. Det stod ngt liknande i en av blanketterna jag fyllde i. Men mitt förslag är att du ringer och pratar med Försäkringskassan direkt. Det är en djungel av blanketter att tänka på.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Carma76 » 2008-10-15 10:01:19

Jag har redan pratat med försäkringskassan och efter att blivit omkringkopplad 5 ggr så kom de fram till att man kan få ersättning ifall man inte klarar av att jobba eller plugga...

Det jag har hört är att man kan få ytterligare bidrag för att komma ut och göra saker...
Senast redigerad av Carma76 2011-05-04 16:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Carma76
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-09-23
Ort: Stockholm

Inläggav rapchic » 2008-10-15 11:19:31

hmmm det är konstigt eftersom jag måste åtminstonde praktisera för att få ha aktivitetsstöd även om jag inte orksr det (har inte fått beslut än men eftersom jag söker på detta året måste jag praktisera för att kunna få det ... typ
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 16:15:09, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Carma76 » 2008-10-15 11:37:30

De verkar inte riktigt veta vad som gäller på försäkringskassan. Kan bero på handläggare. Kan du få en praktikplats som fungerar istället utifrån intresse. Om du själv kommer med förslag så kanske du slipper påtvingande praktikjobb ... En släkting till mig som har svårt för att jobba har fått arbetspröva med jobb som hon sköter hemmifrån ett fåtal timmar per dag.
Senast redigerad av Carma76 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Carma76
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-09-23
Ort: Stockholm

Inläggav rezuth » 2008-10-15 12:49:11

Aktivitetsersättning är ifall du inte klarar av att jobba eller plugga. Aktivitetsstöd är ifall du är över 19år (eller något dylikt) och studerar på gymnasienivå för att du inte klarade den konventionella skolan. Aktivitetsstöd kan du också få vid arbetsmarknadsprogram (till ex praktisera och sånt). I vissa fall kan man även få det vid start av eget företag.

Rätta mig gärna om jag har fel.
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav sommar » 2008-10-15 13:01:56

rezuth skrev:Aktivitetsersättning är ifall du inte klarar av att jobba eller plugga. Aktivitetsstöd är ifall du är över 19år (eller något dylikt) och studerar på gymnasienivå för att du inte klarade den konventionella skolan. Aktivitetsstöd kan du också få vid arbetsmarknadsprogram (till ex praktisera och sånt). I vissa fall kan man även få det vid start av eget företag.

Rätta mig gärna om jag har fel.


Jo, aktivitetsstöd fungerar så men jag har fått beskedet ända sedan i juni av AF. att det finns inga eller väldigt lite pengar till aktivitetsstöd i nuläget (fick dubbla besked) och nya pengar lär inte komma på länge. Därför blev min praktik som jag ordnat själv på ett bostadsföretag stoppad. :evil:

Det är AF. som godkänner och beviljar praktikplatsen. Egentligen ska man ju inte behöva leta själv men ge förslag är aldrig fel för att slippa deras förslag men för att slippa vänta i en evighet är det bra att ordna en egen praktikplats om man har förmågan och orken vill säga. FK. betalar ut pengarna. Man behöver inte fylla i någon blankett.:) Beloppet är det samma som beloppet man har i A-kassa. Så det belopp de räknat ut för A-kassa gäller även då man har aktivitetsstöd.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Sabina » 2008-10-15 13:20:54

Man kan väl ha aktivitetsstöd och samtidigt studera en kurs/utbildning på en folkhögskola? Så har i alla fall jag uppfattat det - men rätta mig om jag har fel!

Dels finns ju speciella kurser för aspies (som passar en del, inte alla), dels finns "det vanliga" kursutbudet. Och det finns en hel del som också fungerar att läsa på distans. T ex skrivarkurser.

Jag tycker förresten att det är många på det här forumet som skriver väldigt bra. :D
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav rezuth » 2008-10-15 13:40:30

Sabina skrev:Man kan väl ha aktivitetsstöd och samtidigt studera en kurs/utbildning på en folkhögskola? Så har i alla fall jag uppfattat det - men rätta mig om jag har fel!

Dels finns ju speciella kurser för aspies (som passar en del, inte alla), dels finns "det vanliga" kursutbudet. Och det finns en hel del som också fungerar att läsa på distans. T ex skrivarkurser.

Jag tycker förresten att det är många på det här forumet som skriver väldigt bra. :D

Nu har jag iförsig bara skummat igenom "regelboken" för oss men som jag uppfattar det så kan man inte ha aktivitetsstöd samtidigt som man studerar något ifall kursen/utbildningen ger en sorts "kompetens". Alltså kan du inte studera till att bli ekonom, friskvårdsledare eller dylikt. Dock kan du ifall du gjort upp en planering med försäkringskassan få gå på hantverskurser så som att hålla på med lera, måla med mera.
Du kan även få gymkort etc om dom anser att det skulle förbättra din hälsa.

Dom kurser man får ta är nog mest kurser som bara stimulerar och inte utbildar.

Edit: Trodde du skrev aktivitetsersättning :)
Aktivitetsstöd kan du få om du inte har gymnasiekompetens och vill läsa upp det. Det kan vara på folkhögskola, komvux eller liknande. Ska inte spela någon roll tror jag.
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Inläggav Sabina » 2008-10-15 14:31:47

Ber om ursäkt.

Jag lyckades nog visst blanda ihop aktivitetsstöd och aktivitetsersättning här... :oops: Så många termer att hålla reda på.

(MEN jag TRODDE att man fick läsa kurser på folkhögskolenivå när man har aktivitetsersättning ÄVEN om man har gymnasiekompetens. Dock att man ej får läsa på högskolenivå. Generellt - för det finns så klart undantag från den regeln. )
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-15 16:53:43

Kanske kunde vara bra att ha RÄTT info om sånt som gäller många uppdaterad, samlad och klistrad här?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Carma76 » 2008-10-16 11:46:08

Tycker jag verkar vara en utmärkt idé. Det är inte alltid lätt att ta kontakt med myndigheter och försöka hitta rätt person att prata med. Ibland kan det vara bra att vara förbered inför möten mm och veta vad man kan kräva.
Senast redigerad av Carma76 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Carma76
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2008-09-23
Ort: Stockholm

Inläggav Sabina » 2008-10-16 12:17:26

alfapetsmamma skrev:Kanske kunde vara bra att ha RÄTT info om sånt som gäller många uppdaterad, samlad och klistrad här?


Jättebra idé - om någon/några orkar ta tag i det.

Sedan är det förstås mycket mycket viktigt att det uppdateras också.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav sommar » 2008-10-16 12:45:05

alfapetsmamma skrev:Kanske kunde vara bra att ha RÄTT info om sånt som gäller många uppdaterad, samlad och klistrad här?


Utmärkt idè!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-16 17:17:57

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... d/akts.pdf

Hittade denna på AF:s hemsida. Och jag ringde och fick prata med en glad kvinna som rekomenderade även dessa för Er som vill se er själva aktiva med t ex starta eget.

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... stosta.pdf

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... osta_s.pdf

och här är samlingssidan http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=96

Aktivitetsstöd är ett bidrag man får när man ingår i någon av AF bestämd arbetsmarknadsåtgärd.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2008-10-16 17:38:13

Aspkvinna skrev:http://www.arbetsformedlingen.se/admin/Documents/faktablad/akts.pdf

Hittade denna på AF:s hemsida. Och jag ringde och fick prata med en glad kvinna som rekomenderade även dessa för Er som vill se er själva aktiva med t ex starta eget.

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... stosta.pdf

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... osta_s.pdf

och här är samlingssidan http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=96

Aktivitetsstöd är ett bidrag man får när man ingår i någon av AF bestämd arbetsmarknadsåtgärd.


Jag förstår att hon glatt rekommenderar dem. Det är ju hennes jobb och det känns ju ofta bra att ha något att komma med men sanningen är den att pengarna till aktivitetsstöd är slut eller nästan helt, så det ser snyggt ut på pappret men mer är det inte. Liksom många gånger förr vad gäller saker och ting man kan få som verkar bra. :evil: För att få akt.stöd måste åtgärden/praktiken leda till jobb och det ska arbetsgivaren säga innan man börjar på praktiken. Jag vet att det är så för jag har själv precis blivit stoppad att börja på praktik (som jag själv ordnat) eftersom den inte kunde leda till jobb.
Dock är det inget fel att ha tagit fram informationen men mitt tillägg är av stor betydelse.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Aspkvinna » 2008-10-16 17:44:05

Sommar, absolut men jag tycker inte att det ska avskräcka andra att i alla fall försöka för jag resonerar så här: ju fler som driver på, försöker och visar att man är intresserad, argumenterar och visar intresse ju mer syns det att vi vill och vi kan vara aktiva vi som klarar av.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav sommar » 2008-10-18 11:12:08

Aspkvinna skrev:Sommar, absolut men jag tycker inte att det ska avskräcka andra att i alla fall försöka för jag resonerar så här: ju fler som driver på, försöker och visar att man är intresserad, argumenterar och visar intresse ju mer syns det att vi vill och vi kan vara aktiva vi som klarar av.


Absolut! Så lång tänkte inte jag. :oops: En sak som vore bra om många gör att att som jag skriva till arbetmarknadsdepartementet och klaga på hur det ser ut vad gäller aktivitetsstöd och annat som vi inte kan få hos AF. pga att det sägs att pengarna är slut och vi funktionshindrade hamnar på 3:e plats i prioritet numera.
http://www.regeringen.se/sb/d/7411
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 16:15:10, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Apophis » 2008-10-20 10:51:11

sommar skrev:
Aspkvinna skrev:http://www.arbetsformedlingen.se/admin/Documents/faktablad/akts.pdf

Hittade denna på AF:s hemsida. Och jag ringde och fick prata med en glad kvinna som rekomenderade även dessa för Er som vill se er själva aktiva med t ex starta eget.

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... stosta.pdf

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... osta_s.pdf

och här är samlingssidan http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=96

Aktivitetsstöd är ett bidrag man får när man ingår i någon av AF bestämd arbetsmarknadsåtgärd.


Jag förstår att hon glatt rekommenderar dem. Det är ju hennes jobb och det känns ju ofta bra att ha något att komma med men sanningen är den att pengarna till aktivitetsstöd är slut eller nästan helt, så det ser snyggt ut på pappret men mer är det inte. Liksom många gånger förr vad gäller saker och ting man kan få som verkar bra. :evil: För att få akt.stöd måste åtgärden/praktiken leda till jobb och det ska arbetsgivaren säga innan man börjar på praktiken. Jag vet att det är så för jag har själv precis blivit stoppad att börja på praktik (som jag själv ordnat) eftersom den inte kunde leda till jobb.
Dock är det inget fel att ha tagit fram informationen men mitt tillägg är av stor betydelse.



Att personer inte får aktivitetsstöd om praktiken inte kan leda till ett jobb, är det någon ny policy?
Under mina år på Arbetsförmedlingen så brydde sig personalen inte ett dugg vilken praktik jag var på, bara jag var ute på praktik så att deras statistik såg bättre ut, samt att de slapp mig.
Under mina år på AF var jag ute på sammanlagt åtta praktikplatser med aktivitetsstöd. På samtliga platser visste jag, min handläggare på AF och cheferna på praktikplatserna att det var noll chans till jobb.
Det värsta var i maj 2007(cirka sex månader innan jag fick min diagnos).
Jag hade just fått en ny handläggare och vi hade vårt första möte.
Jag nämnde då att jag var oerhört trött på all meningslös praktik, och att jag för en gångs skull ha en praktik som skulle kunna bli ett jobb så småningom.
Hon snäste av mig direkt, hur drygt som helst, och sa att jag var tvungen att vara ute på praktik på grund av att jag hade aktivitetsstöd.
Senast redigerad av Apophis 2011-05-04 16:15:13, redigerad totalt 1 gång.
Apophis
 
Inlägg: 171
Anslöt: 2008-05-15

Inläggav sommar » 2008-10-20 20:22:02

Apophis skrev:
sommar skrev:
Aspkvinna skrev:http://www.arbetsformedlingen.se/admin/Documents/faktablad/akts.pdf

Hittade denna på AF:s hemsida. Och jag ringde och fick prata med en glad kvinna som rekomenderade även dessa för Er som vill se er själva aktiva med t ex starta eget.

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... stosta.pdf

http://www.arbetsformedlingen.se/admin/ ... osta_s.pdf

och här är samlingssidan http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=96

Aktivitetsstöd är ett bidrag man får när man ingår i någon av AF bestämd arbetsmarknadsåtgärd.


Jag förstår att hon glatt rekommenderar dem. Det är ju hennes jobb och det känns ju ofta bra att ha något att komma med men sanningen är den att pengarna till aktivitetsstöd är slut eller nästan helt, så det ser snyggt ut på pappret men mer är det inte. Liksom många gånger förr vad gäller saker och ting man kan få som verkar bra. :evil: För att få akt.stöd måste åtgärden/praktiken leda till jobb och det ska arbetsgivaren säga innan man börjar på praktiken. Jag vet att det är så för jag har själv precis blivit stoppad att börja på praktik (som jag själv ordnat) eftersom den inte kunde leda till jobb.
Dock är det inget fel att ha tagit fram informationen men mitt tillägg är av stor betydelse.



Att personer inte får aktivitetsstöd om praktiken inte kan leda till ett jobb, är det någon ny policy?
Under mina år på Arbetsförmedlingen så brydde sig personalen inte ett dugg vilken praktik jag var på, bara jag var ute på praktik så att deras statistik såg bättre ut, samt att de slapp mig.
Under mina år på AF var jag ute på sammanlagt åtta praktikplatser med aktivitetsstöd. På samtliga platser visste jag, min handläggare på AF och cheferna på praktikplatserna att det var noll chans till jobb.
Det värsta var i maj 2007(cirka sex månader innan jag fick min diagnos).
Jag hade just fått en ny handläggare och vi hade vårt första möte.
Jag nämnde då att jag var oerhört trött på all meningslös praktik, och att jag för en gångs skull ha en praktik som skulle kunna bli ett jobb så småningom.
Hon snäste av mig direkt, hur drygt som helst, och sa att jag var tvungen att vara ute på praktik på grund av att jag hade aktivitetsstöd.


Jag fick i maj/juni vet att aktivitetsstöd betalas inte ut om praktiken inte leder till jobb men de som redan beviljats praktik innan dess får gå sin period färdig sa min kurator. Samtidigt fick jag slaget i ansiktet av min AF-handläggare att jag ska söka jobb och fast jag har funktionshinder gäller exakt samma stränga regler som för vem som helst eftersom jag också har A-kassa. :evil: Arbetsförmedlingen är verkligen konstig och de brukar jämt tjata om jobb så din situation verkar ovanlig.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Aktivitetsstöd? (Bidrag från FK till aktiviteter)

Inläggav Warlock » 2008-10-26 22:56:37

Hej är sjukskriven just nu har hört att det ska gå att få bidrag från försäkringskassan till att köpa ett gym kort eller dylikt någon som har någon koll på detta ?

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Senast redigerad av Warlock 2011-05-04 16:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Warlock
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav earlydayminer » 2008-10-26 23:26:31

Ja, de betalar det.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 16:30:18, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Aktivitetsstöd ?

Inläggav rezuth » 2008-10-27 3:17:21

Warlock skrev:Hej är sjukskriven just nu har hört att det ska gå att få bidrag från försäkringskassan till att köpa ett gym kort eller dylikt någon som har någon koll på detta ?

Det stämmer bra, tänk dock på att dom kan komma att hänvisa dig till ett billigare gym inom samma avstånd som det du sökt till ifall dom inte anser att det finns någon speciell situation som gör att du måste gå på det du sökt för.

Du kan inte få något stöd till kläder, skor etc då dessa klassas som förbrukningsvaror.
Senast redigerad av rezuth 2011-05-04 16:30:18, redigerad totalt 1 gång.
rezuth
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2007-06-21

Re: Aktivitetsstöd ?

Inläggav Warlock » 2008-10-27 11:27:58

rezuth skrev:
Warlock skrev:Hej är sjukskriven just nu har hört att det ska gå att få bidrag från försäkringskassan till att köpa ett gym kort eller dylikt någon som har någon koll på detta ?

Det stämmer bra, tänk dock på att dom kan komma att hänvisa dig till ett billigare gym inom samma avstånd som det du sökt till ifall dom inte anser att det finns någon speciell situation som gör att du måste gå på det du sökt för.

Du kan inte få något stöd till kläder, skor etc då dessa klassas som förbrukningsvaror.


Vad är det för blanketter och sånt man ska fylla i för att få det här bidraget då ?
Senast redigerad av Warlock 2011-05-04 16:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Warlock
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2008-10-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in