Arbetsförmedlingen och Aspergers

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Vildsvin » 2019-03-21 22:57:42

sussi83 skrev:Därför bör man istället kvotera in folk efter en noga bedömning av vad man klarar av, att personer med hinder får förtur på jobben. Jag kan inte komma på någon bättre lösning på problemet.

Problemet är att det finns starka incitament att tänja på gränserna. Dels från politiskt håll att pressa in folk som borde vara förtidspensionerade i arbeten de inte klarar av, dels från föräldrar som är upprörda över att någon arbetsgivare anställt någon högfungerande aspergare men inte låter deras lågfungerande barn praktisera.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Freedrone » 2019-04-13 23:56:10

Leibniz skrev:
Julianus skrev:Det finns ingen hjälp att få hos "Arbetsförnedringen".

Var inskriven där av misstag i 1 år, under den tiden hade jag totalt 4 handläggare.


Samma här.

Jag fick träffa fem olika personer under ett års tid. Det ledde inte fram till något överhuvudtaget.
De skulle höra av sig och skicka kallelse om nya möten. Därefter var det tyst ett tag, sedan kom det ett brev "Vi har inte hört av dig på ett tag. Söker du fortfarande arbete?".

Arbetsförmedlingen har ingen som helst inre kommunikation eller planering.

Enda anledningen till AF finns är för att det skulle se illa ut på pappret om det inte fanns några insatser för funktionsnedsatta, därför har man skapat den här fasaden. Totalt innehållslöst skräp och det visar sig i statistiken - AF misslyckas fatalt med sin uppgift. Lägg ner skiten.
Vad som stör mig är att nuvarande regering inte äger sin egen budget helt. Det blir inte ens en ordnad nedmontering av AF.
Freedrone
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-10-11

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Vildsvin » 2019-04-14 23:36:24

Freedrone skrev:Vad som stör mig är att nuvarande regering inte äger sin egen budget helt. Det blir inte ens en ordnad nedmontering av AF.


Se det som en samlingsregering där S och MP representeras av sina ministrar och M, KD och SD representeras av sin budget.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav cirkusfreak » 2019-10-04 23:58:35

Så. Nu har tydligen AF presenterat sin omorganisation och man kommer tydligen att skära ner på hjälpen till oss funktionshindrade.

Hur fan ska man få någon hjälp då om man behöver det? Arbetsgivarna blir ju mer och mer diskriminerande mot folk som är "avvikande" (dvs autister/aspergare som har lite svårt med socialt samspel) men i övrigt skulle sköta jobbet perfekt.

Jag vill minnas att jag läste på detta forum för ett tag sedan att någon hade en teori att alla myndigheter började använda termer som "funktionsvariation" istället i syfte att normalisera folk med funktionshinder. Inte i syfte att få oss att bli accepterade som normala utan att normalisera våra tillstånd så man inte behöver ge oss hjälp längre. "Nej vadå du har bara en variation inget hinder du kan göra samma sak som alla andra". Trots att det inte riktigt fungerar så.

När jag läste det tyckte jag att det var en konstig idé men nu börjar det klicka mer och mer för mig att det nog så är fallet.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-05 0:11:13

cirkusfreak, Vet en god person vars perspektiv jag tycker är bra - 'De som saknar autism...".
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav xty3457 » 2019-10-05 0:44:47

Nej finns inte mycket hjälp att få på AF, blivit ännu sämre efter nya budgeten.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Kentarou » 2019-10-05 4:07:56

cirkusfreak skrev:Så. Nu har tydligen AF presenterat sin omorganisation och man kommer tydligen att skära ner på hjälpen till oss funktionshindrade.

Hur fan ska man få någon hjälp då om man behöver det? Arbetsgivarna blir ju mer och mer diskriminerande mot folk som är "avvikande" (dvs autister/aspergare som har lite svårt med socialt samspel) men i övrigt skulle sköta jobbet perfekt.

Jag vill minnas att jag läste på detta forum för ett tag sedan att någon hade en teori att alla myndigheter började använda termer som "funktionsvariation" istället i syfte att normalisera folk med funktionshinder. Inte i syfte att få oss att bli accepterade som normala utan att normalisera våra tillstånd så man inte behöver ge oss hjälp längre. "Nej vadå du har bara en variation inget hinder du kan göra samma sak som alla andra". Trots att det inte riktigt fungerar så.

När jag läste det tyckte jag att det var en konstig idé men nu börjar det klicka mer och mer för mig att det nog så är fallet.


Nej de har alltid varit kassa med det, myndigheter använder inte ens det begreppet.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Braincandy » 2019-10-06 13:25:22

Skära ned på stöd till funktionshindrade är extremt korkat men väntat...

Var en ny praktikant på jobbet, med medföljande sius handläggare för ett tag sedan. Jag hörde handläggaren säga "Vi är halva personalstyrkan nu men det är lika mycket jobb för det".

Så gör man för att ytterligare minska förtroendet för en myndighet med lågt förtroende. Genom att skära ned och därmed kraftigt försämra dess möjlighet att utföra sitt arbete.

Det är sedan länge populärt att skära ned på dem som är sämst på att göra sin röst hörd.
Rött som blått. Spelar ingen roll.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Vildsvin » 2019-10-09 23:19:48

cirkusfreak skrev:Så. Nu har tydligen AF presenterat sin omorganisation och man kommer tydligen att skära ner på hjälpen till oss funktionshindrade.

Hur fan ska man få någon hjälp då om man behöver det? Arbetsgivarna blir ju mer och mer diskriminerande mot folk som är "avvikande" (dvs autister/aspergare som har lite svårt med socialt samspel) men i övrigt skulle sköta jobbet perfekt.


Christopher Gillberg menar att nästan alla aspergare som kommer till vårdens kännedom har problem som egentligen härrör från tilläggsdiagnoser. ADHD, OCD, språkstörning, kroppsliga problem mm.

Personer med "ren" asperger inte har problem med arbete och söker inte vård. Jag antar att de flesta "framgångsrika aspergare" hör hit. Därför är det meningslöst att jämföra sig med dem, de begränsas ju inte av tilläggsdiagnoser.

cirkusfreak skrev:Jag vill minnas att jag läste på detta forum för ett tag sedan att någon hade en teori att alla myndigheter började använda termer som "funktionsvariation" istället i syfte att normalisera folk med funktionshinder. Inte i syfte att få oss att bli accepterade som normala utan att normalisera våra tillstånd så man inte behöver ge oss hjälp längre. "Nej vadå du har bara en variation inget hinder du kan göra samma sak som alla andra". Trots att det inte riktigt fungerar så.

När jag läste det tyckte jag att det var en konstig idé men nu börjar det klicka mer och mer för mig att det nog så är fallet.

Jag tror snarare det handlar om en teknologisk förändring. Traditionellt är ju handikappade personer i rullstol, döva, blinda osv. Med datorer kan de utföra mycket mer arbete än förr och är också aktiva i samhällsdebatten. För dem är det tilltalande att prata om funktionsvariation.

Det fanns psykiskt handikappade förr också, men de var rejält borta pga psykoser eller utvecklingsstörning. Lindrig NPF var inget problem i ett bondesamhälle eller under större delen av industrisamhället. Det är förlusten av enkla jobb som gjort att vår grupp uppstått.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Kentarou » 2019-10-09 23:48:30

Braincandy skrev:Skära ned på stöd till funktionshindrade är extremt korkat men väntat...

Var en ny praktikant på jobbet, med medföljande sius handläggare för ett tag sedan. Jag hörde handläggaren säga "Vi är halva personalstyrkan nu men det är lika mycket jobb för det".

Så gör man för att ytterligare minska förtroendet för en myndighet med lågt förtroende. Genom att skära ned och därmed kraftigt försämra dess möjlighet att utföra sitt arbete.

Det är sedan länge populärt att skära ned på dem som är sämst på att göra sin röst hörd.
Rött som blått. Spelar ingen roll.


Men de har ju börjat sända reklam, det kommer ju öka förtroendet/sarkasm. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Re: Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Julianus » 2019-10-10 15:18:58

Man ska absolut inte vara inskriven hos Arbetsförnedringen.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Trollsvans » 2019-10-10 16:41:58

Det enda vettiga arbetsförmedlingen gjorde för mig var att slussa över mig till jobbcenter istället. Innan dess fick de mig att gå in i väggen, tog ingen hänsyn alls till min diagnos och faktumet att jag inte orkar lika mycket som standard personen. När jag väl blev utskriven därifrån blev jag av med så mycket ångest.
Trollsvans
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2019-07-13

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Chilehead » 2019-10-10 22:45:26

Julianus skrev:Man ska absolut inte vara inskriven hos Arbetsförnedringen.

Jo om man ska få a-kassa
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Re: Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Julianus » 2019-10-11 6:38:39

Chilehead skrev:
Julianus skrev:Man ska absolut inte vara inskriven hos Arbetsförnedringen.

Jo om man ska få a-kassa
Men om du saknar arbetsförmåga?
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Alien » 2019-10-11 13:57:32

Vildsvin skrev:
cirkusfreak skrev:Så. Nu har tydligen AF presenterat sin omorganisation och man kommer tydligen att skära ner på hjälpen till oss funktionshindrade.

Hur fan ska man få någon hjälp då om man behöver det? Arbetsgivarna blir ju mer och mer diskriminerande mot folk som är "avvikande" (dvs autister/aspergare som har lite svårt med socialt samspel) men i övrigt skulle sköta jobbet perfekt.


Christopher Gillberg menar att nästan alla aspergare som kommer till vårdens kännedom har problem som egentligen härrör från tilläggsdiagnoser. ADHD, OCD, språkstörning, kroppsliga problem mm.

Personer med "ren" asperger inte har problem med arbete och söker inte vård. Jag antar att de flesta "framgångsrika aspergare" hör hit. Därför är det meningslöst att jämföra sig med dem, de begränsas ju inte av tilläggsdiagnoser.


Nja, det stämmer inte, iaf inte längre. Jag hade inga tilläggsdiagnoser men kastades ändå ut från arbetslivet. Dels ansågs jag för långsam, dels hade jag för dålig "social kompetens". Dvs jag förmådde inte charma alla "kunder" och chefer. Jag sade vad jag tyckte i stället för vad folk ville höra. Jag fattade inte vad folk menade när de lindande in det för mycket. Jag lyssnade på vad folk sa i stället för att läsa av kroppsspråket. Jag följde de skrivna reglerna utan att fatta att de inte gällde för vissa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav ShakeItOut » 2019-10-11 22:37:37

Julianus skrev:
Chilehead skrev:
Julianus skrev:Man ska absolut inte vara inskriven hos Arbetsförnedringen.

Jo om man ska få a-kassa
Men om du saknar arbetsförmåga?


Det finns ju många autister som faktiskt har arbetsförmåga även om det inte alltid är heltid som är bäst.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Chilehead » 2019-10-11 23:11:00

Julianus skrev:
Chilehead skrev:
Julianus skrev:Man ska absolut inte vara inskriven hos Arbetsförnedringen.

Jo om man ska få a-kassa
Men om du saknar arbetsförmåga?

Saknar man arbetsförmåga är man nog inte kvalificerad för a-kassa heller,
men du slängde ur dig bara att man absolut inte ska vara inskriven hos Af.
Får man inte a-kassa och är helt arbetsoförmögen så finns ju ingen anledning att kontakta Af
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Kentarou » 2019-10-11 23:25:54

Chilehead skrev:
Julianus skrev:
Chilehead skrev:Jo om man ska få a-kassa
Men om du saknar arbetsförmåga?

Saknar man arbetsförmåga är man nog inte kvalificerad för a-kassa heller,
men du slängde ur dig bara att man absolut inte ska vara inskriven hos Af.
Får man inte a-kassa och är helt arbetsoförmögen så finns ju ingen anledning att kontakta Af


Min erfarenhet är att personer går dit för att få pengar. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Re: Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Julianus » 2019-10-11 23:29:56

Chilehead skrev:
Julianus skrev:
Chilehead skrev:Jo om man ska få a-kassa
Men om du saknar arbetsförmåga?

Saknar man arbetsförmåga är man nog inte kvalificerad för a-kassa heller,
men du slängde ur dig bara att man absolut inte ska vara inskriven hos Af.
Får man inte a-kassa och är helt arbetsoförmögen så finns ju ingen anledning att kontakta Af
Jag "slängde ur mig" kommentaren pga min erfarenhet.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Chilehead » 2019-10-12 22:17:56

Julianus skrev:
Chilehead skrev:
Julianus skrev:Men om du saknar arbetsförmåga?

Saknar man arbetsförmåga är man nog inte kvalificerad för a-kassa heller,
men du slängde ur dig bara att man absolut inte ska vara inskriven hos Af.
Får man inte a-kassa och är helt arbetsoförmögen så finns ju ingen anledning att kontakta Af
Jag "slängde ur mig" kommentaren pga min erfarenhet.

Men faktum kvarstår att om man blir arbetslös och är med i a-kassa så måste
man skriva in sig på Af för att erhålla ersättning
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Re: Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav Julianus » 2019-10-12 23:17:56

Chilehead skrev:
Julianus skrev:
Chilehead skrev:Saknar man arbetsförmåga är man nog inte kvalificerad för a-kassa heller,
men du slängde ur dig bara att man absolut inte ska vara inskriven hos Af.
Får man inte a-kassa och är helt arbetsoförmögen så finns ju ingen anledning att kontakta Af
Jag "slängde ur mig" kommentaren pga min erfarenhet.

Men faktum kvarstår att om man blir arbetslös och är med i a-kassa så måste
man skriva in sig på Af för att erhålla ersättning
För att få a-kassa måste man ha varit anställd i minst 6 månader.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav ShakeItOut » 2019-10-13 12:31:06

Man måste även vara inskriven på AF om man har försörjningsstöd.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 12:49:38

Vildsvin skrev:
cirkusfreak skrev:Så. Nu har tydligen AF presenterat sin omorganisation och man kommer tydligen att skära ner på hjälpen till oss funktionshindrade.

Hur fan ska man få någon hjälp då om man behöver det? Arbetsgivarna blir ju mer och mer diskriminerande mot folk som är "avvikande" (dvs autister/aspergare som har lite svårt med socialt samspel) men i övrigt skulle sköta jobbet perfekt.


Christopher Gillberg menar att nästan alla aspergare som kommer till vårdens kännedom har problem som egentligen härrör från tilläggsdiagnoser. ADHD, OCD, språkstörning, kroppsliga problem mm.

Personer med "ren" asperger inte har problem med arbete och söker inte vård. Jag antar att de flesta "framgångsrika aspergare" hör hit. Därför är det meningslöst att jämföra sig med dem, de begränsas ju inte av tilläggsdiagnoser.

cirkusfreak skrev:Jag vill minnas att jag läste på detta forum för ett tag sedan att någon hade en teori att alla myndigheter började använda termer som "funktionsvariation" istället i syfte att normalisera folk med funktionshinder. Inte i syfte att få oss att bli accepterade som normala utan att normalisera våra tillstånd så man inte behöver ge oss hjälp längre. "Nej vadå du har bara en variation inget hinder du kan göra samma sak som alla andra". Trots att det inte riktigt fungerar så.

När jag läste det tyckte jag att det var en konstig idé men nu börjar det klicka mer och mer för mig att det nog så är fallet.

Jag tror snarare det handlar om en teknologisk förändring. Traditionellt är ju handikappade personer i rullstol, döva, blinda osv. Med datorer kan de utföra mycket mer arbete än förr och är också aktiva i samhällsdebatten. För dem är det tilltalande att prata om funktionsvariation.

Det fanns psykiskt handikappade förr också, men de var rejält borta pga psykoser eller utvecklingsstörning. Lindrig NPF var inget problem i ett bondesamhälle eller under större delen av industrisamhället. Det är förlusten av enkla jobb som gjort att vår grupp uppstått.


Tja vildis

Vi har i kortikala - faktiskt - större och bredare kanaler - stimuli - (för bearbetning av hjärnan - vad och hur nu den fungerar) och enligt den forskningen svårare att (nu kommer ett begrepp) diskriminera, alltså byta spår typ. Kan visa bilder, och det kan vara - för mig iaf en förklaring till looparna man har.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Arbetsförmedlingen och Aspergers

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 12:50:35

Och att inte vill lämna saker ogjort - när man mår bra.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in