Aktivitetshus - vilka går där?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aktivitetshus - vilka går där?

Inläggav Ananse » 2019-09-10 17:24:35

alpacka skrev:Så arbetsträning är alltså mycket mer krävande? Jag funderar på om våra platser var olika varandra. Det jag blev erbjuden men nekade till var arbetsträning (fast i aktivitetshuset). I detta aktivitetshus fanns också DV i rummet bredvid (vilket inte kändes så upplyftande).


Inte precis så, men för mig har det krävts att vara tydlig med vad jag behöver för att arbetsträning ska bli bra; vilket har krävt tid, mognad, fungerande stöd och förberedelse för mig (och en smula tur kanske). Jag vill nog säga att där jag är mentalt idag känns arbetsträning (eller anställning) enklare än aktivitetshus, för att det som krävs för att en arbetsplats ska funka är att svara på frågan "vad går detta ut på" (inom skolvärden där jag även arbetstränat tycks detta inte alltid gälla). Ibland var just detta otydligt på aktivitetshuset där jag var. Som sagt olika typ av utmaningar. På aktivitetshuset var jag ganska "normie" men på arbetsplatsen är jag inte det. Båda är sanna men kräver olika saker av en, och ger en olika uppmärksamhet. På aktivitetshuset var det mer att jag hjälpte andra, men på arbetsplatsen behöver jag be om en hel del hjälp.
Ananse
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2019-08-11
Ort: malmö

Aktivitetshus - vilka går där?

Inläggav Flinta » 2019-09-12 23:03:08

alpacka skrev:
På hemsidorna står det endast "vänder sig till dig med psykisk ohälsa" vilket inte säger mig nånting. Inte heller får jag klarhet via personalen eftersom dom "lägger ingen vikt vid diagnoser som folk har".


När de vanliga mentalsjukhusen lades ner (i samband med psykiatrireformen) fick väl kommuner i uppdrag att ta hand om många av dom som tidigare hade bott där bäst de kunde?
Det var väl då insatsen boendestöd kom till likväl som olika sysselsättningsverksamheter och mötesplatser för målgruppen?
Om man funderar kring det förstår man vilka som tillhör målgruppen för aktivitetshus (även om sysselsättningsverksamheterna samtidigt går ut med att alla med "psykisk ohälsa" är välkomna att ansöka om plats eller bara komma).

Jag tycker verksamheterna gör fel när de trippar på tå genom att tona ner målgruppens svårigheter och sammanfatta dom med "psykisk ohälsa". "Psykiskt funktionsnedsättning" borde kunna användas på hemsidor, i broschyrer och liknande.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in