Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav mendelssohn » 2019-07-28 6:50:22

Eftersom svenskar i sig är ganska så introverta, konflikträdda och beskedliga och invandrare överlag extroverta, konfliktsökande och utåtagerande så tror jag på ett parti som är extremt invandringskritiskt kan vara bra för människor med aspergers som behöver en stabil grund av trygghet bakom sig. Invandrare skapar extrem oro i samhället som vi sett och det kan ingen debattera emot, ens inte extremvänstern.
mendelssohn
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2011-12-25

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kullan » 2019-07-28 11:10:16

mendelssohn skrev:Eftersom svenskar i sig är ganska så introverta, konflikträdda och beskedliga och invandrare överlag extroverta, konfliktsökande och utåtagerande så tror jag på ett parti som är extremt invandringskritiskt kan vara bra för människor med aspergers som behöver en stabil grund av trygghet bakom sig. Invandrare skapar extrem oro i samhället som vi sett och det kan ingen debattera emot, ens inte extremvänstern.


Jag håller inte med dig öht. Jag är lite åt det introverta hållet men jag icke invandrarkritisk. Tvärtom så är jag invandrarpositiv.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav DIProgan » 2019-07-28 11:37:34

mendelssohn skrev:de och utåtagerande så tror jag på ett parti som är extremt invandringskritiskt kan vara bra för människor med aspergers som behöver en stabil grund av trygghet bakom sig. Invandrare skapar extrem oro i samhället som vi sett och det kan ingen debattera emot, ens inte extremvänstern.
Självklart ska ingen Aspergare rösta SD eller annat invandrarfientligt parti eftersom de är konservativa med värderingar kring kärnfamilj och att "dra sitt strå till stacken", dvs. alla som inte har rätt hudfärg, rätt sexualitet (hetero) och inte klarar av att jobba ska skickas ut i fattigdom och utanförskap eller värre.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-28 12:02:50

DIProgan skrev:
mendelssohn skrev:de och utåtagerande så tror jag på ett parti som är extremt invandringskritiskt kan vara bra för människor med aspergers som behöver en stabil grund av trygghet bakom sig. Invandrare skapar extrem oro i samhället som vi sett och det kan ingen debattera emot, ens inte extremvänstern.
Självklart ska ingen Aspergare rösta SD eller annat invandrarfientligt parti eftersom de är konservativa med värderingar kring kärnfamilj och att "dra sitt strå till stacken", dvs. alla som inte har rätt hudfärg, rätt sexualitet (hetero) och inte klarar av att jobba ska skickas ut i fattigdom och utanförskap eller värre.
Jag tror konservativa värderingar är bra för aspergare. AS har alltid funnits men det är först idag det verkligen märks och det är för att samhället förändras bort ifrån vad som fungerar bäst för aspergare. Det är därför vi har ett helt forum fullt av olyckliga, ensamma och ofta deprimerade aspergare här. För hundra år sedan skulle de haft en mera självklar plats i samhället, de och deras egenskaper hade behövts. Ju mer de liberala krafterna tillåts förändra samhället, desto sämre blir det för aspergare. För andra också iofs, men det det märks mer för oss.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Gudmund Grå » 2019-07-28 13:02:51

Huggorm skrev:AS har alltid funnits men det är först idag det verkligen märks och det är för att samhället förändras bort ifrån vad som fungerar bäst för aspergare.


Håller helt med här, även om man oxå kan undra vad som egentligen kan ses som konservativt idag. Gårdagens vänsterliberala åsikter ses ibland som konservativa i takt med att vänstern vänstrar vidare.

"Förändringens vindar blåser alltid fel."

Vad för parti som gynnar AS vet jag ej. Alla är ju olika och jag tror alla generaliseringar säger mer om den som yttrar dessa än om AS i stort. Tror ibland att höger passar aspier bättre och vänster adhd-ingar, att det s a s är mer neurologisk än politiskt. Har man en kombo som undertecknad så blir man kanske mest förvirrad. Politisk Syntax Terror.

Jag röstade inte sist. Skulle jag ha röstat hade det nog blivit Alternativ för Sverige.

Jag tror själv inte öht på demokratin, är skeptisk till såväl den allomfattande Staten som dess sk välfärdssystem och tokhöga skatter. Politiskt är jag kanske någon slags konservativ libertarian, frihetlig nationalist eller djuphöger. Skitesamma egentligen. Bara etiketter och mer eller mindre bristfälliga kartor även dessa beteckningar.

Detta säger nog mest om mig själv och säkert inget om andra med vackert aspiga specialhjärnor.

Gud signe er alla oavsett era politiska raster...
Gudmund Grå
Inaktiv
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2017-09-30
Ort: Södermanland

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-28 14:24:12

Huggorm skrev:
DIProgan skrev:
mendelssohn skrev:de och utåtagerande så tror jag på ett parti som är extremt invandringskritiskt kan vara bra för människor med aspergers som behöver en stabil grund av trygghet bakom sig. Invandrare skapar extrem oro i samhället som vi sett och det kan ingen debattera emot, ens inte extremvänstern.
Självklart ska ingen Aspergare rösta SD eller annat invandrarfientligt parti eftersom de är konservativa med värderingar kring kärnfamilj och att "dra sitt strå till stacken", dvs. alla som inte har rätt hudfärg, rätt sexualitet (hetero) och inte klarar av att jobba ska skickas ut i fattigdom och utanförskap eller värre.
Jag tror konservativa värderingar är bra för aspergare. AS har alltid funnits men det är först idag det verkligen märks och det är för att samhället förändras bort ifrån vad som fungerar bäst för aspergare. Det är därför vi har ett helt forum fullt av olyckliga, ensamma och ofta deprimerade aspergare här. För hundra år sedan skulle de haft en mera självklar plats i samhället, de och deras egenskaper hade behövts. Ju mer de liberala krafterna tillåts förändra samhället, desto sämre blir det för aspergare. För andra också iofs, men det det märks mer för oss.

Beror på vad man menar som konservativ kraft, fanns säkert de som inte kunde jobba förr med men som hamnade i arbetsstugor för fattiga så gruppen utstötta har nog alltid funnits.
Finns ingen återvändo i takt med industrialiseringen så har många jobb som fanns tidigare försvunnit men samtidigt tror jag att tekniken är bra för aspergare. Finns en uppsjö av tekniska lösningar nu som inte fanns förr och som hjälpt många med olika funktionshinder.
Teknik är ett intresse som många aspergare är duktiga på dessutom, inom IT och programmering tex finns det många med asperger som jobbar. Personer med ASD kan vara väldigt innovativa och komma med tänk utanför boxen så vissa förmågor har fått stå tillbaka och andra har fått en mer framträdande roll.
Varje tid har sina vinnare och förlorare tyvärr.

Invandring tror jag är bra för samhället så jag är ingen SD:are, däremot ska den vara till för folk som sköter sig och har ett behov enligt lag. Det är svårt att komma runt segregation då personer som är nyanlända av naturliga orsaker får söka sig till områden med hyresrätter och relativt förmånliga hyror. Det var däremot en miss att bygga så stora komplex i ett och samma områden men miljonprogrammen byggdes från början till förmån för arbetarfamiljer men får en annan dynamik då de nu bebos av människor från andra länder.
Blir som bebyggelsernas apartheid istället som då blir grogrund för kriminella missnöjda gäng, jag tror inte man gör den missen igen utan bygger bostäder mer insprängda i områden så det inte bildas socialt utsatta områden på samma sätt, man kommer inte åt segregationen så länge man inte kommer åt strukturerna i samhället där människor känner sig utpekade.

Systemet med friskolor kan man tycka bildar apartheid också, det ska vara lättare för personer i utsatta områden att placera barn i skolor som är mer uppblandade. Barnen kan ofta bättre svenska än föräldrarna som inte är särskilt bra för familjerollerna heller. Det är bra att vissa kommuner infört kontaktperson för ungdomar som riskerar att inte klara kunskapsmålen i skolan, utanförskap kan annars gå i arv som vi absolut inte vill ha det.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kullan » 2019-07-28 17:45:31

sussi83 skrev: Det var däremot en miss att bygga så stora komplex i ett och samma områden men miljonprogrammen byggdes från början till förmån för arbetarfamiljer men får en annan dynamik då de nu bebos av människor från andra länder.


Jag har inte heller något val. Jag lever på sjukersättning för jag kan inte jobba pga hög känslighet mot stress. Och jag kan inte låna till bostadsrätt utan måste välja hyresrätt. Nu är jag väldigt nöjd med att bo i hyresrätt. Även om jag hade möjlighet skulle jag nog inte velat bo i en insatslägenhet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-28 18:27:12

I USA skriar IT branchen efter nya förmågor det inte finns tillräckligt av och arbetsgivare har då själva fått tänka utanför boxen när det gäller anställda så synen börjar sakta vända till något mer positiv. Det är först och främst något som behöver komma från arbetsgivarsidan och då tror jag fler följer efter.

En arbetsgivare inom IT kommer tvärt om anställa fler inom autismspektrat:
We need the talent wherever we can get it. Whichever way it's packaged. There is a shortage, particularly in our skills areas," said Lori Golden, who is leading the charge at EY to hire more people with disabilities.
It's not just Ernst & Young. With unemployment at a low 4.1%, fewer people are looking for jobs. As a result, many employers are having a hard time finding people qualified to fill the positions they have open.

"This is indicative of the economy reaching full employment, and employers reaching out to groups that they traditionally don't reach out to," said Andrew Houtenville, research director of the University of New Hampshire's Institute on Disability.


Så liberalism kan absolut gynna aspergare och skapa arbetstillfällen, dock måste få finnas plats åt de som inte kan.
Den tekniska utvecklingen har också lett till att handikappade kan utföra fler arbetsuppgifter som andra kan med mindre kroppsarbete.

Sedan beror det som sagt på om det styrande skiktet har en syn på folk där alla anses få ha samma frihet och möjligheter att styra över sitt liv. Obama såg väl till att det skulle finnas statliga jobb för funktionshindrade vilket skulle vara minst 6-7 procent av jobben.
https://money.cnn.com/2018/01/26/news/e ... index.html
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-28 18:37:05

kullan skrev:
sussi83 skrev: Det var däremot en miss att bygga så stora komplex i ett och samma områden men miljonprogrammen byggdes från början till förmån för arbetarfamiljer men får en annan dynamik då de nu bebos av människor från andra länder.


Jag har inte heller något val. Jag lever på sjukersättning för jag kan inte jobba pga hög känslighet mot stress. Och jag kan inte låna till bostadsrätt utan måste välja hyresrätt. Nu är jag väldigt nöjd med att bo i hyresrätt. Även om jag hade möjlighet skulle jag nog inte velat bo i en insatslägenhet.

Jag menade mer på gruppnivå, självklart finns det folk som trivs, jag menade bara på att samhällsbyggen kan få konsekvenser på olika sätt i ett större perspektiv.
Flyktingar har inte heller tillgång till språket på samma sätt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-07-28 20:24:50

Huggorm skrev:Jag tror konservativa värderingar är bra för aspergare. AS har alltid funnits men det är först idag det verkligen märks och det är för att samhället förändras bort ifrån vad som fungerar bäst för aspergare.


Kanske för manliga aspergare. Förr blev de ju serverade en fru om de inte kunde fixa en på egen hand. Men kvinnliga aspergare fick kanske ha 10 barn och skulle alltså klara att orka med dem samt uppfostra dem till sociala varelser och ge dem mycket värme. Mycket stress med alla ungar. Och alla de kvinnliga aspergare som var intresserade av tekniska saker fick antingen vara extremt duktiga på gränsen till nobelpriset, eller bara skita i sina intressen och bli hemmafru med många bollar i luften, kanske inom ett område de inte ens gillade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-28 20:37:10

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Jag tror konservativa värderingar är bra för aspergare. AS har alltid funnits men det är först idag det verkligen märks och det är för att samhället förändras bort ifrån vad som fungerar bäst för aspergare.


Kanske för manliga aspergare. Förr blev de ju serverade en fru om de inte kunde fixa en på egen hand. Men kvinnliga aspergare fick kanske ha 10 barn och skulle alltså klara att orka med dem samt uppfostra dem till sociala varelser och ge dem mycket värme. Mycket stress med alla ungar. Och alla de kvinnliga aspergare som var intresserade av tekniska saker fick antingen vara extremt duktiga på gränsen till nobelpriset, eller bara skita i sina intressen och bli hemmafru med många bollar i luften, kanske inom ett område de inte ens gillade.
Det där var en väldigt kort period i vårt samhälles utveckling, kanske 50år. Före det jobbade man tillsammans på sina jordbruk även om en del sysslor var mestadels utförda av männen och andra av kvinnorna. Sedan kan man "plocka russinen ur kakan" inom konservatismen, man behåller det som är bra och skippar det som är dåligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-07-28 21:47:24

Huggorm skrev:Det där var en väldigt kort period i vårt samhälles utveckling, kanske 50år. Före det jobbade man tillsammans på sina jordbruk även om en del sysslor var mestadels utförda av männen och andra av kvinnorna. Sedan kan man "plocka russinen ur kakan" inom konservatismen, man behåller det som är bra och skippar det som är dåligt.


Fast då kommer ju din konservatism infalla under en tid man inte använde ordet. :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-29 8:19:12

Vet ej vad jag tycker om konservativa värderingar, man tenderar att låsa fast sig vid saker som hindrar en från att tänka nytt, och vad som är en god konservativ värdering är mycket upp till betraktaren.
Jag är nog mer för en öppenhet där vara och en gör vad som är bäst för det gemensamma och som tar hänsyn till olikheter, när det gäller familj så fyller inte konservativa värderingar någon funktion längre.
Både pappor och mammor kan vara föräldralediga, man kan jämna ut pensioner på olika sätt och det finns dagis, kvinnor är lika utbildade som män, osv.

Ett konservativt tankesätt bygger på att det finns en given ordning i saker som vuxit fram genom generationer, men som kiddie sa så uppfattades inte allt som konservativt utan fullt normalt under vissa epoker.
Finns säkert saker idag som kommer uppfattas som konservativt om ytterligare 50 år så det är egentligen svårt att veta vad som egentligen är värt att bevara. Det mesta utgår ju ifrån hur samhället är byggt och det pågår ju en ständig förändring.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav nallen » 2019-07-29 12:28:45

kiddie skrev:Då tjänar jag hellre lite mindre och slipper se misären.

Det gör vi ju redan. Staten klår oss på runt 60% av det vi tjänar och tydligen var inte misären tillräcklig så vi importerar en massa från utlandet :-)051
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Selma » 2019-07-29 18:03:18

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Jag tror konservativa värderingar är bra för aspergare. AS har alltid funnits men det är först idag det verkligen märks och det är för att samhället förändras bort ifrån vad som fungerar bäst för aspergare.

Kanske för manliga aspergare.

Många kvinnliga aspergare har väl manlig hjärna? Jag har för mig att något test visade att jag har det.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-29 19:23:47

Jag tror snarare karaktärsdrag ligger på ett spektra, vissa kvinnor har mer av det som anses manligt och vissa män har mer av det som anses kvinnligt.
Men samhället är uppbyggt efter den stora och lilla buren, den lilla buren är det som en individ förväntas vara efter sociala förväntningar och den stora buren är det som utgör politik och lagar.
På olika sätt fångas man då in i dessa burar och då vidmakthålls olika roller och levnadssätt som egentligen inte behöver vara naturliga utan mer som en del av ett system.

Kvinnor med asperger behöver egentligen inte alls vara manliga av sig anser jag men passar inte alltid in i den lilla buren som då ska bestå av en osynlig kunskap som alla ska kunna känna till.
Det kan då även ge konsekvenser på en högre nivå i den stora buren om man har otur.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Mountain_lion » 2019-08-03 0:33:24

sussi83 skrev:Invandring tror jag är bra för samhället så jag är ingen SD:are, däremot ska den vara till för folk som sköter sig och har ett behov enligt lag. Det är svårt att komma runt segregation då personer som är nyanlända av naturliga orsaker får söka sig till områden med hyresrätter och relativt förmånliga hyror. Det var däremot en miss att bygga så stora komplex i ett och samma områden men miljonprogrammen byggdes från början till förmån för arbetarfamiljer men får en annan dynamik då de nu bebos av människor från andra länder.
Blir som bebyggelsernas apartheid istället som då blir grogrund för kriminella missnöjda gäng, jag tror inte man gör den missen igen utan bygger bostäder mer insprängda i områden så det inte bildas socialt utsatta områden på samma sätt, man kommer inte åt segregationen så länge man inte kommer åt strukturerna i samhället där människor känner sig utpekade.

Systemet med friskolor kan man tycka bildar apartheid också, det ska vara lättare för personer i utsatta områden att placera barn i skolor som är mer uppblandade. Barnen kan ofta bättre svenska än föräldrarna som inte är särskilt bra för familjerollerna heller. Det är bra att vissa kommuner infört kontaktperson för ungdomar som riskerar att inte klara kunskapsmålen i skolan, utanförskap kan annars gå i arv som vi absolut inte vill ha det.

Jag förstår inte varför flyktingar som kommer hit för att integreras får flytta dit de vill. Människan dras till sina likar. Men i en integrationsituation ska man just lära sig av de olika och behöver därför placeras i en miljö som optimerar denna möjlighet.
Det har gjorts en utredning om detta där man föreslog något i stil med att antalet flyktingar som skulle placeras i en kommun skulle baseras på befolkningsmängden i kommunen. Denna idé har jag själv framfört i flera år. På detta sätt skulle flyktingarna få en mycket större möjlighet att snabbt lära sig språket och förståelsen för de svenska värderingarna och lagstiftning skulle troligen lättare tas in. Detta kanske anses inhumant, men se på alternativet som frodas idag. Här har alla regeringar sedan 30 år tillbaka gjort fel.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-08-03 1:30:03

Selma skrev:
kiddie skrev:
Huggorm skrev:Jag tror konservativa värderingar är bra för aspergare. AS har alltid funnits men det är först idag det verkligen märks och det är för att samhället förändras bort ifrån vad som fungerar bäst för aspergare.

Kanske för manliga aspergare.

Många kvinnliga aspergare har väl manlig hjärna? Jag har för mig att något test visade att jag har det.


Om detta nu är sant är det ju ännu värre för en aspiekvinna att tvingas in i en konservativ könsroll än en NT-kvinna.

Jag kan bara utgå från mig. Vet det finns aspisar män och kvinnor som är bra föräldrar. Men jag suger helt enkelt på både relationer och ungar. Mina kompisrelationer är jag glad för, samtidigt kan de vara påfrestande om man umgås mycket. Om jag tycker så, skulle ju ett äktenskap vara ännu värre. Jag skulle hata att måsta bo ihop med någon, hela tiden.

Sedan är jag inte ett dugg moderlig. Jag tror ärligt att jag emotionellt skulle kunna skada ett barn. Och ännu värre blir det ju om pappan dessutom inte spelar så stor roll i barnets liv, eftersom i den gammaldaxa världen jobbar pappan hela tiden. Sedan blir jag knäpp i huvet av bebisskrik. Mer och mer börjar jag acceptera ungar och gilla dem, men när jag var i rätt ålder för att vara havande, då var jag helt rabiat, omogen och mogen beroende på vad det gällde, skulle nog kunna hitta rent praktiska lösningar för ungen, men skulle inte vara till något vidare stöd. Min empati var MYCKET sämre förr. Klart jag inte skulle direkt vanvårda ungen, men skulle nog inte orka så mycket eftersom det rent praktiska med ungar är slitsamt. Och att sedan inte vara mogen för det men tvingas till det... "vi" mognar ju sent säger de. Jag brukade skämta och säga att mamma vill jag aldrig bli men gärna mormor! Sedan skulle man som kvinna samtidigt ta hand om hushållet. Men pust! Jag har aldrig varit bra på att städa och dona.

Jag skulle säkert få ett avund som hette duga gentemot männen. En i min släkt som var ung på 40-talet, ville göra saker som ansågs vara inom mansrollen så hon fick inte. Hon var bitter över det hela livet. Hon hade inte aspergers. En annan i samma generation hade nog aspergers men var man, han fick trots att han jobbade i industri, samla böcker och läsa om vetenskap, något han älskade. Sådant hade jag avundats mycket. Som kvinna då, var arbetsdagen aldrig slut, men mannen kunde vila efter jobbet. OK att de också jobbade hårt, men när de kom hem så kunde de läsa och vila.

Jag vet inte om jag direkt är manlig, men skulle funkat bättre som man förr.

Jag är själaglad att leva i en tid där man som hona får välja bort äktenskap och barn. Att man fick utbilda sig efter sina intressen. Att ha hobbyer som anses manliga och kvinnliga och inte behöva välja.

Man kanske måste gå ännu längre tillbaka i tiden för att funka som aspergare. Om man går till jägarkulturen när klanerna fortfarande var väldigt små, så verkar det som man bildade väldigt starka band, nästan mer än idag. Även tidiga människor tog hand om riktigt svårt handikappade i klanen. Därför skulle man nog ha accepterats för den man var. Man var så få att alla hade en roll även om vissa inte kunde tillföra så mycket.

Det skulle jag vilja bilda en ny politik på. Att alla faktiskt anses tillföra och vara viktiga. Tyvärr har vi sällan känslor utanför gruppen men om de gick att överföra på samhället skulle vi kunna ha ett inkluderande samhälle. Sjukbidrag i all ära. Men man blir en andra klassens medborgare. Tänk om man fick någonslags medborgarlön så att man kände att man var en av gruppen? Inte något skräp slängt på sophögen. Då skulle jag kunna åta mig arbetsliknande uppgifter när jag orkade. Ett parti där alla räknas, det skulle jag rösta på. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. På riktigt! Delaktighet kan inte överskattas. Att inte vara delaktig leder till dålig psykisk hälsa samt antisocialt beteende.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Kentarou » 2019-08-03 5:47:16

kiddie skrev:
Selma skrev:
kiddie skrev:Kanske för manliga aspergare.

Många kvinnliga aspergare har väl manlig hjärna? Jag har för mig att något test visade att jag har det.


Om detta nu är sant är det ju ännu värre för en aspiekvinna att tvingas in i en konservativ könsroll än en NT-kvinna.

Jag kan bara utgå från mig. Vet det finns aspisar män och kvinnor som är bra föräldrar. Men jag suger helt enkelt på både relationer och ungar. Mina kompisrelationer är jag glad för, samtidigt kan de vara påfrestande om man umgås mycket. Om jag tycker så, skulle ju ett äktenskap vara ännu värre. Jag skulle hata att måsta bo ihop med någon, hela tiden.

Sedan är jag inte ett dugg moderlig. Jag tror ärligt att jag emotionellt skulle kunna skada ett barn. Och ännu värre blir det ju om pappan dessutom inte spelar så stor roll i barnets liv, eftersom i den gammaldaxa världen jobbar pappan hela tiden. Sedan blir jag knäpp i huvet av bebisskrik. Mer och mer börjar jag acceptera ungar och gilla dem, men när jag var i rätt ålder för att vara havande, då var jag helt rabiat, omogen och mogen beroende på vad det gällde, skulle nog kunna hitta rent praktiska lösningar för ungen, men skulle inte vara till något vidare stöd. Min empati var MYCKET sämre förr. Klart jag inte skulle direkt vanvårda ungen, men skulle nog inte orka så mycket eftersom det rent praktiska med ungar är slitsamt. Och att sedan inte vara mogen för det men tvingas till det... "vi" mognar ju sent säger de. Jag brukade skämta och säga att mamma vill jag aldrig bli men gärna mormor! Sedan skulle man som kvinna samtidigt ta hand om hushållet. Men pust! Jag har aldrig varit bra på att städa och dona.

Jag skulle säkert få ett avund som hette duga gentemot männen. En i min släkt som var ung på 40-talet, ville göra saker som ansågs vara inom mansrollen så hon fick inte. Hon var bitter över det hela livet. Hon hade inte aspergers. En annan i samma generation hade nog aspergers men var man, han fick trots att han jobbade i industri, samla böcker och läsa om vetenskap, något han älskade. Sådant hade jag avundats mycket. Som kvinna då, var arbetsdagen aldrig slut, men mannen kunde vila efter jobbet. OK att de också jobbade hårt, men när de kom hem så kunde de läsa och vila.

Jag vet inte om jag direkt är manlig, men skulle funkat bättre som man förr.

Jag är själaglad att leva i en tid där man som hona får välja bort äktenskap och barn. Att man fick utbilda sig efter sina intressen. Att ha hobbyer som anses manliga och kvinnliga och inte behöva välja.

Man kanske måste gå ännu längre tillbaka i tiden för att funka som aspergare. Om man går till jägarkulturen när klanerna fortfarande var väldigt små, så verkar det som man bildade väldigt starka band, nästan mer än idag. Även tidiga människor tog hand om riktigt svårt handikappade i klanen. Därför skulle man nog ha accepterats för den man var. Man var så få att alla hade en roll även om vissa inte kunde tillföra så mycket.

Det skulle jag vilja bilda en ny politik på. Att alla faktiskt anses tillföra och vara viktiga. Tyvärr har vi sällan känslor utanför gruppen men om de gick att överföra på samhället skulle vi kunna ha ett inkluderande samhälle. Sjukbidrag i all ära. Men man blir en andra klassens medborgare. Tänk om man fick någonslags medborgarlön så att man kände att man var en av gruppen? Inte något skräp slängt på sophögen. Då skulle jag kunna åta mig arbetsliknande uppgifter när jag orkade. Ett parti där alla räknas, det skulle jag rösta på. Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. På riktigt! Delaktighet kan inte överskattas. Att inte vara delaktig leder till dålig psykisk hälsa samt antisocialt beteende.


Angående handikappade i förhistoriskt tid så är det många som fortfarande tror på den Hobbeiska/Darwiniska synen men det var mera på antiken att de dödade handikappade.

"With savages, the weak in body or mind are soon eliminated; and those that survive commonly exhibit a vigorous state of health. We civilised men, on the other hand, do our utmost to check the process of elimination; we build asylums for the imbecile, the maimed, and the sick; we institute poor-laws; and our medical men exert their utmost skill to save the life of every one to the last moment. There is reason to believe that vaccination has preserved thousands, who from a weak constitution would formerly have succumbed to small-pox. Thus the weak members of civilised societies propagate their kind. No one who has attended to the breeding of domestic animals will doubt that this must be highly injurious to the race of man. It is surprising how soon a want of care, or care wrongly directed, leads to the degeneration of a domestic race; but excepting in the case of man itself, hardly any one is so ignorant as to allow his worst animals to breed.

The aid which we feel impelled to give to the helpless is mainly an incidental result of the instinct of sympathy, which was originally acquired as part of the instincts, but subsequently rendered, in the manner previously indicated, more tender and more widely diffused. Nor could we check our sympathy, even at the urging of hard reason, without deterioration in the noblest part of our nature. The surgeon may harden him self whilst performing an operation, for he knows that he is acting for the good of his patient; but if we were intentionally to neglect the weak and helpless, it could only be for a contingent benefit, with an overwhelming present evil. We must therefore bear the undoubtedly bad effects of the weak surviving and propagating their kind; but there appears to be at least one check in steady action, namely that the weaker and inferior members of society do not marry so freely as the sound; and this check might be indefinitely increased by the weak in body or mind refraining from marriage."
Charles Darwin
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav antonius » 2019-08-03 14:47:27

Politiskt sett är väl "Native Amerikans" den kultur och gruppering som varit dom som behandlat personer som har funktionsvariationer bäst, beroende på att de i förhistorisk tid trodde att dessa människor var besatt av andar, och man var tvungen att vara varsam med dessa personer, annars kunde andarna hoppa över till den som var illasinnad... :-)063 :-|
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-08-03 15:09:11

antonius skrev:Politiskt sett är väl "Native Amerikans" den kultur och gruppering som varit dom som behandlat personer som har funktionsvariationer bäst, beroende på att de i förhistorisk tid trodde att dessa människor var besatt av andar, och man var tvungen att vara varsam med dessa personer, annars kunde andarna hoppa över till den som var illasinnad... :-)063
Vilken får en att undra hur våra svenska förfäder behandlade sina handikappade? Den man genast tänker på är ju Ivar Benlös, men alla hade det kanske inte så bra. Hamnade uppenbart handikappade spädbarn hos vargarna, eller är det bara myter?
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Kentarou » 2019-08-05 19:41:51

Huggorm skrev:
antonius skrev:Politiskt sett är väl "Nativ Amerikans" den kultur och gruppering som varit dom som behandlat personer som har funktionsvariationer bäst, beroende på att de i förhistorisk tid trodde att dessa människor var besatt av andar, och man var tvungen att vara varsam med dessa personer, annars kunde andarna hoppa över till den som var illasinnad... :-)063
Vilken får en att undra hur våra svenska förfäder behandlade sina handikappade? Den man genast tänker på är ju Ivar Benlös, men alla hade det kanske inte så bra. Hamnade uppenbart handikappade spädbarn hos vargarna, eller är det bara myter?


Det är kristna som har skrivit vår historia så antagligen gjorde de oss extra grymma vilket är väldigt vanligt när man studerar historia.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Alien » 2019-08-18 16:32:22

Moderator:

Diskussionen om könsroller i allmänhet har flyttats hit: konsskillnader-och-konsroller-t55505.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav antonius » 2019-08-18 18:00:25

Kentarou skrev:Det är kristna som har skrivit vår historia så antagligen gjorde de oss extra grymma vilket är väldigt vanligt när man studerar historia.


Har man inte ibland beskrivit t ex vikingarna som grymma och ogudaktiga som offrade trälar osv, men själva var de kristna inte sena med att bränna häxor och ha sig. Eller det kanske var det du menade... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in