Gillar ni att baka?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gillar ni att baka?

Inläggav sussi83 » 2019-08-17 21:05:28

Försökte mig på surdegsbröd men surdegen glömde jag bort så den sprang nästan av sig själv,
nej bakning är inte min starka sida för mycket väntan.
Man hinner ju lessna innan degen jäst. :lol:
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Gillar ni att baka?

Inläggav Kahlokatt » 2019-08-17 21:06:38

Nä, men att äta bakverk. :P
Jo, det finns ett jättegott bröd med vitlök och massor av kryddor som jag gillar att baka. Men jag gillar bara att baka tillsammans med någon.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gillar ni att baka?

Inläggav elle » 2019-08-17 21:34:25

Ibland bakar jag surdegsbröd utan jäst. Med gluten i.

Ett färskt nybakat surdegsbröd smakar härligt och är knaprigt.

Nästa gång ska jag baka en blåbärspaj.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Gillar ni att baka?

Inläggav Grönt Äpple » 2020-05-28 18:53:14

Jag är inte särskilt förtjust i att äta bakverk, men bakar gärna åt andra när jag har ork. Tycker det är avslappnande med bakning och så luktar det så gott. :-)Happy Kul att pynta med spritsning och sådant också.

Nu till Mors dag planerar jag att göra en blåbär- och vaniljlängd. Av någon anledning verkar det svårt att hitta bra recept på just detta, så jag tänkte improvisera lite med fyllningen.
Även en Silviakaka (jag kokar smör och socker i en minut när jag gör smörkrämen, då får den en lätt smak av kola som gifter sig bra med vanilj och kokos) som brukar gå åt som smör i solsken.
Och om jag orkar funderar jag på antingen citronrutor eller en rabarberpaj (om det går att få tag i rabarber nu - jag har inte kollat i affären än) för att få med någonting syrligt till kalaset.
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

Gillar ni att baka?

Inläggav Alyana » 2020-05-28 19:13:45

Nej.
Pga att det är för mycket att hålla reda på, för många moment, noga med tiden och så mycket att städa och diska efteråt. :(
Jag blir lätt stressad, orolig och överväldigad och glädjen försvinner..
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Gillar ni att baka?

Inläggav ankhh » 2020-05-28 19:16:16

Tack för bumpen, Grönt Äpple! :-)Happy

Jag tycker inte att det är något speciellt med att baka. Det är bara ännu ett av alla hushållsgöromål. Speciellt nu när det går att komma över torrjäst igen.

Men jag gillar resultatet. Nybakat, hembakat bröd hör definitivt till livets lyx. Jag bakar inget avancerat, "bara" matbröd med diverse olika mjölblandningar beroende på vad jag känner för, någon gång kanel/kardemummabullar. Men åh så läckert det är - jag brukar "bara" breda smör på första fortfarande varma biten och så bara njuta...

Edit: skrev medan du postade, Alyana, och förstår vad du menar. Det är nog en anledning till att jag mest håller mig till matbröd...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Gillar ni att baka?

Inläggav Grönt Äpple » 2020-05-28 19:24:28

Alyana skrev:Nej.
Pga att det är för mycket att hålla reda på, för många moment, noga med tiden och så mycket att städa och diska efteråt. :(
Jag blir lätt stressad, orolig och överväldigad och glädjen försvinner..

ankhh skrev:Edit: skrev medan du postade, Alyana, och förstår vad du menar. Det är nog en anledning till att jag mest håller mig till matbröd...


Förstår vad ni menar. Det är därför jag ofta undviker t ex. bullbak då det tar halva dagen innan det är klart, med alla moment och dubbeljäsning. Det mesta jag bakar nuförtiden är sådant man behöver 1-2 bunkar till och som inte är så tidskrävande. Rabarberpajen räcker det med en kastrull till själva knäcktäcket, till exempel.

Om städning, inköp och diskning inte vore faktorer skulle jag nog baka bra mycket oftare, och lite mer avancerande bakverk (det var länge sedan jag gjorde en tårta...). :-)Happy
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

Återgå till Intressanta intressen



Logga in