Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Inläggav antonius » 2019-08-08 10:24:08

De som idag tänkt sig att jobba som chaufförer får det nog kämpigt om bara 10-15 år, kanske kortare tid än så, för som det verkar nu kommer fler och fler åkerier mm, skaffa autonoma fordon, så jag brukar säga till unga förare att de måste utbilda sig, för deras arbetssituation kan bli dyster. Och att de ska välja någon elteknisk inriktning för det kommer att behövas fler och fler, vi har redan brist på elektriker där jag jobbar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Inläggav Vildsvin » 2019-08-08 13:01:13

Freedrone skrev:
Huggorm skrev:
Kentarou skrev:Ja, det kommer att sluta med att man måste gå till en simulerad arbetsplats som fas tre eller något. En person med 140 i IQ kommer inte ha så mycket att göra för att en dator kommer att göra arbetet snabbade samt göra färre tabbar.
Så är det ju redan med alla byråkrater som går till påhittade arbeten varje dag.
T.ex. tjänstemän som har ordning på lagfarter, ser till att vattenreningsverk etc fungerar?

Ja, totalt påhittat för en civilisation som vår.


Tvångsanslutning till kommunala avloppet nämns ibland som ökad byråkratisering. Men egentligen handlar det väl om att överbefolkningen är så stor att människors avfall måste behandlas industriellt för att inte ställa till skada. Miljövänlighet kräver att överbefolkningen bor i storstäder.

Andelen myndighetsanställda av befolkningen var som störst i Sverige strax innan 90-talskrisen. Men sen dess har kraven på administration ökat kraftigt i skolan och vården.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Inläggav antor » 2019-08-08 20:18:49

Dagobert skrev:Jag har inte läst tråden så frågan är kanske gammal men:

Finns det något som robotarna inte tar över i framtiden?

Kanske sådant där människor kan vara ovilliga att ersätta en människa i yrket. Alla accepterar väl inte en robotpsykolog. Sen har vi konst och sport. Jag tror nånstans att vi (förutom i specifika undantag) vill se människor på en konsert till exempel, köpa tavlor målade av människor, se människor spela curling...
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Inläggav antonius » 2019-08-08 22:00:38

Är väl lite OT, men jobba som skådis ska man nog slå ur hågen det med, pga det kommer att finnas så raffinerade animeringar, så det behövs inga skådespelare, de kostar bara pengar, är bakfulla och dryga, så dem vill filmbolagen bara bli av med. Ska man vara någon typ av artist, så är det nog bara som live entertainer isf. Tills robotarna blir så smarta så dom tar över det med... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Inläggav antor » 2019-08-08 22:14:08

antonius skrev:Är väl lite OT, men jobba som skådis ska man nog slå ur hågen det med, pga det kommer att finnas så raffinerade animeringar, så det behövs inga skådespelare, de kostar bara pengar, är bakfulla och dryga, så dem vill filmbolagen bara bli av med. Ska man vara någon typ av artist, så är det nog bara som live entertainer isf. Tills robotarna blir så smarta så dom tar över det med... :-)051

Men det finns dock tabloider mm som tjänar pengar på att skådespelare och andra är just dryga eller skapar skandaler överlag. Och många väljer också filmer delvis efter vilka skådisar som är med. Jag tror en sån förändring isf skulle ske väldigt gradvis och inte bara för att tekniken finns. Tekniken har ju redan funnits i rätt många år nu!
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Inläggav Huggorm » 2019-08-08 22:21:01

antor skrev:
Dagobert skrev:Jag har inte läst tråden så frågan är kanske gammal men:

Finns det något som robotarna inte tar över i framtiden?

Kanske sådant där människor kan vara ovilliga att ersätta en människa i yrket. Alla accepterar väl inte en robotpsykolog. Sen har vi konst och sport. Jag tror nånstans att vi (förutom i specifika undantag) vill se människor på en konsert till exempel, köpa tavlor målade av människor, se människor spela curling...
Robotpsykolog, tänk större. I framtiden scannar en maskin ens huvud och fixar "felet" med laser, ultraljud eller en vanlig hederlig lobotomering. Allt är över på en minut, sedan vinglar man ut från kliniken som en god och lydig löneslav med den nya programvaran som de passade på att bränna in i hjärnan
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tar robotarna över arbetena i framtiden?

Inläggav antonius » 2019-08-09 9:30:20

antor skrev:
antonius skrev:Är väl lite OT, men jobba som skådis ska man nog slå ur hågen det med, pga det kommer att finnas så raffinerade animeringar, så det behövs inga skådespelare, de kostar bara pengar, är bakfulla och dryga, så dem vill filmbolagen bara bli av med. Ska man vara någon typ av artist, så är det nog bara som live entertainer isf. Tills robotarna blir så smarta så dom tar över det med... :-)051

Men det finns dock tabloider mm som tjänar pengar på att skådespelare och andra är just dryga eller skapar skandaler överlag. Och många väljer också filmer delvis efter vilka skådisar som är med. Jag tror en sån förändring isf skulle ske väldigt gradvis och inte bara för att tekniken finns. Tekniken har ju redan funnits i rätt många år nu!


Man kan iofs tänka sig ett scenario, där det i framtiden bara blir robotar som ser på film, för den lilla kvarvarande människospillra som finns är starkt utrotningshotad, och lever bara på avlägsna ställen. Men robotarna låter drönare flyga omkring, och övervaka oss och se till att vi inte slår ihjäl de få av oss som finns kvar, samtidigt som de streamar valda grupper på robot-Discovery, ungefär som man idag ser på ett naturprogram med apor t ex.... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in