Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Jossie94 » 2019-07-25 22:53:43

Gillar många här loppisar? Mitt intresse är att jag tycker om att både stå på loppisar och gå runt och kolla på loppisar, samt att jag tycker om att sälja saker på min bloppis Instagram.
Tycker om shopping och att fynda. Jag skulle tipsa om att köpa saker på loppis oftare, dels för att det känns mer miljövänligare att köpa begagnat som man sedan kan återvinna på så sätt, att när man tröttnar sälja klädesplagget eller prylen vidare. Dessutom så tror jag att man använder tex kläderna mer. Iaf för mig känns det så. Jag har köpt en tröja på en second hand och jag använder den väldigt ofta.

Annars om jag köper från online sidor så kostar det en del samt frakt och att om jag skulle vilja sälja den, så får jag inte lika mycket för den. Jag köpte en odd molly jacka för 3000 kr, men tyvärr så var det ett fel köp och jag hann inte lämna tillbaka den i tid, så sålde den men fick typ 500 kr för den tillslut. Det var helt klart ett misstag, att jag köpte den.

Så jag har bestämt mig för att bara handla på loppisar eller second hand, för att det är just återvinnande, miljövänligt och billigare. Sedan köper jag icke djurtestade produkter mm, dels för att det är miljövänligare för både djur och natur, samt att jag är Pescetarian. dvs jag äter vegetarisk kost men också fisk och skaldjur.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav slackern » 2019-07-25 23:02:48

Det brukar lukta illa och vara trångt så inte mitt största nöje.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-25 23:06:10

Jag köper ofta saker på second hand eller på t.ex Facebookgrupper. Kläder, husgeråd, möbler och annat. Brukar inte sälja saker utan oftast så ger jag bort t.ex klädpaket när jag rensat ur garderoben. Eller lämnar direkt till second hand. Har inte så bra inkomst så detta är ett sätt för mig att ha råd med mer och jag behöver inte alltid nya grejer liksom.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Jossie94 » 2019-07-25 23:41:51

Jag har inte heller så bra ekonomi, så det är också en av anledningarna till att jag har bestämt mig för att köpa återvinnande och billigare.

Jo, jag var på en loppis, det var alltid fullt med människor och trångt och jag både tyckte om att vara där och jag ogillade miljön. Annars var den ju väldigt bra, det var en stor loppis och det var en grej att man gick dit, tyvärr så las loppisen ner och de fortsatte på ett annat ställe. Jag har inte varit på det nya stället ännu.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Jossie94 » 2019-07-25 23:44:47

Folk får göra hur de vill, men det finns tex vissa saker jag inte köper på varken blocket eller loppisar. Det är väl det enda kravet jag har när det gäller loppisar och så. Har ni några sådana grejer också?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav slackern » 2019-07-25 23:59:34

Möbler skulle inte jag tex köpa på loppis.

Den som köper gamla möbler på loppmarknad ska se upp så man inte får nya husdjur hem samtidigt. Vägglössen som tidigare mest spred sig till Finland i resväskor från utlandet har nu börjat sprida sig allt mer genom begagnade möbler.

https://svenska.yle.fi/artikel/2012/07/ ... mla-mobler
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Huggorm » 2019-07-26 0:22:36

slackern skrev:Möbler skulle inte jag tex köpa på loppis.

Den som köper gamla möbler på loppmarknad ska se upp så man inte får nya husdjur hem samtidigt. Vägglössen som tidigare mest spred sig till Finland i resväskor från utlandet har nu börjat sprida sig allt mer genom begagnade möbler.

https://svenska.yle.fi/artikel/2012/07/ ... mla-mobler
Det beror på vad för möbler det är. Köksstolar i trä utan springor för dom att gömma sig i är ofarligt, en gammal stoppad soffa eller säng är en annan sak.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Jossie94 » 2019-07-26 0:36:37

Det är just sängar eller soffor som är sk stoppade möbler som det vara smådjur i.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Eilen » 2019-07-26 0:42:36

Jag köper mycket på second hand. Inte för att det är miljövänligt främst utan för att det går att fynda dyra (kvalitativa) grejer billigt. Brukar köpa en och samma jeansmodell på tradera också, de kostar uppåt 1000 kr nya men går att hitta under hundralappen begagnade om man har tur.
Eilen
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2017-10-21

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav slackern » 2019-07-26 2:17:19

Eilen skrev:Jag köper mycket på second hand. Inte för att det är miljövänligt främst utan för att det går att fynda dyra (kvalitativa) grejer billigt. Brukar köpa en och samma jeansmodell på tradera också, de kostar uppåt 1000 kr nya men går att hitta under hundralappen begagnade om man har tur.


WOW det låter ju som värsta fyndet. :) Jag får nog börja gå och handla på Myrornas och Statsmissionen har typ bägge runt hörnet.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav notwoodstock » 2019-07-26 9:36:14

Jag har både jobbat ideellt på en Kyrkornas Second Hand och också handlat där en hel del, detta för mer än 15 år sedan.

Jag kan vittna om att det är hög kvalité på det hela, och det läggs ner ett oerhört arbete på sådana försäljningar.

Jag skulle inte handla teknikprylar där, utom dataskärmar och sådant. Annars har jag köpt allt möjligt.

I regel vill jag inte ha begagnade kläder, men några undantag blev det ändock.

Speciellt för samlare kan sådana ställen vara guld. Jag har köpt oerhört mycket böcker, mest kristna.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav krumelur » 2019-07-26 11:32:26

Bästa jag hittat på loppis det är tre mumin koppar som dom inte förstod att är samlar objekt och sålde för 25 kr styck!
krumelur
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-03-27

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Fabela » 2019-07-26 11:55:57

Älskar loppisar, och har gjort i decennier, minns knappt längre hur det är att gå in i en "vanlig" affär. :D
Att handla i vanliga affärer är förvisso effektivt, men fy så tråkigt: rad efter rad med likadana grejer.
På loppisar är det som att gå på skattjakt, man vet aldrig vad man hittar.

Skadedjur är jag inte rädd för, har aldrig drabbats av nånting.
Man får kolla sakerna ordentligt, och sen göra rent på rätt sätt direkt när man kommer hem med dem, så går man ganska så säker.

Tips med textiler är att tvätta i minst 60 grader, koka eller lägga i frysen i en vecka, för att döda ev. kryp.
Jag brukar tvätta allt ung. tre gånger innan jag använder det, de första gångerna separat. Man vet trots allt inte vad de varit med om innan.

Jag köper i stort sett allt begagnat, utom en del som känns för "intimt", som underkläder, bäddmadrasser mm.
Bäddmadrasser skulle jag köpa om de gick att tvätta ordentligt, men även om de är tvättbara får de inte plats i tvättmaskinen (har 160-säng).
Datorer och såna mer avancerade prylar köper jag gärna begagnat, men inte på loppisar, eftersom jag inte kan nåt om sånt. Så det får bli affärer/verkstäder som går igenom grejerna och lämnar garanti.

Har gjort många såna fynd som Eilen, tror det bästa kapet till pengar sett är en klänning för 95:-, nypris 1600:-. Helt oanvänd och felfri.

Man lär sig second hand med tiden. Man gör lite tabbar i början, sen får man mer och mer koll på kvalitet, priser, skick mm. Liksom vad som är lätt att fixa till; själv orkar jag t.ex. inte längre hålla på att måla om grejer.
Och är man lagd åt det hållet kan man lära sig lite design- och kulturhistoria mm på köpet.

Säljer gör jag inte, utan det jag inte använder går till Myrorna eller Stadsmissionen, oftast.
Är det för slitet försöker jag hitta på annat att göra av det, t.ex. grejer till djur.

krumelur skrev:Bästa jag hittat på loppis det är tre mumin koppar som dom inte förstod att är samlar objekt och sålde för 25 kr styck!

Såna 90-talare? Grattis isf! Har sett att de går för typ 1000-1600:-/st på Tradera, en del ovanligare för betydligt mer.
Har själv tre såna, fick dem i present när det begav sig. Fick en smärre chock när jag upptäckte att mina helt vanliga Arabiamuggar blivit samlarobjekt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Tallen91 » 2019-07-26 13:28:06

Själv är jag inte så värst förtjust i loppsiar. Utöver folkmängden och platserna som jag får ångest av, så tycker jag inte det finns mycket värt på loppisar. Känns som det är mest krimskrams och halvdanka kläder. :-|
Tallen91
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2019-03-27

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Micke » 2019-07-26 14:00:01

Vi har en stor utomhusloppis en gång i veckan här i närheten och dit går jag ofta. Inte enbart för att se vad som säljs, utan mycket för den fina miljön där och för att jag vill komma ut bland folk. Tycker om att fynda leksaker till barnbarnen och att ta en glass vid glasskiosken intill. Dessutom har jag en anhörig som ofta själv står och säljer där och andra anhöriga som gärna går med mig dit. Så det är för mig ett trevligt inslag i tillvaron, i synnerhet om sommaren.

Det blir inte ofta att jag köper till mig själv dock, dels för att jag i regel har vad jag behöver, men även för att jag vill att det mesta skall vara nytt och fräscht numera. Men jag har handlat väldigt mycket begagnat tidigare i livet dock. I synnerhet serietidningar, filmer och CD-skivor, där har loppisarna varit en guldgruva för mig. Men även mycket annat.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav slackern » 2019-07-26 14:22:48

Fabela skrev:
krumelur skrev:Bästa jag hittat på loppis det är tre mumin koppar som dom inte förstod att är samlar objekt och sålde för 25 kr styck!

Såna 90-talare? Grattis isf! Har sett att de går för typ 1000-1600:-/st på Tradera, en del ovanligare för betydligt mer.
Har själv tre såna, fick dem i present när det begav sig. Fick en smärre chock när jag upptäckte att mina helt vanliga Arabiamuggar blivit samlarobjekt.


Sedan finns det olika serier som typ basserien som tillverkas år efter år sedan finns det vissa som bara tillverkas i en kort serie och det är dom som är samlarobjekt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Fabela » 2019-07-26 14:37:26

Tallen91 skrev:Själv är jag inte så värst förtjust i loppsiar. Utöver folkmängden och platserna som jag får ångest av, så tycker jag inte det finns mycket värt på loppisar. Känns som det är mest krimskrams och halvdanka kläder. :-|

Jag tror att man måste vara lite out of the box-personlighet, för att riktigt uppskatta loppisar.
Det finns de som säger att det är mer som en livsstil, än att bara handla, och jag kan nog hålla med om det.

T.ex. tycker jag att det är roligt, att prylarna har haft ett liv före att de kom till mig.
Vad har de varit med om och sett och hört, vad skulle de berätta om de kunde prata?

Jag kan också tycka att det är roligt att bara se och känna på sakerna för att se hur de är gjorda, eftersom jag själv jobbar med händerna. Det finns en del gamla saker som är gjorda på finurliga, enkla sätt, liksom fantastiskt hantverk, som man kan få idéer av.
Så jag går inte där bara för att handla, utan ibland bara som på "studieresa".

Och jag gillar inte nya prylar heller, helt enkelt.

Vad gäller kläder, så har jag lite annat tänk.
Förr köpte jag roliga kläder och skor, som vackra gamla klänningar och kappor från typ 1900-1950-tal.
Numera är jag bara inställd på att slita slut på det som redan tillverkats, för planetens skull.
Så det blir mycket typ förra säsongens halvsunkigt HM från Myrorna.
Och eftersom de är halvkass kvalitet från början, och dessutom redan använda en del, så får man handla oftare än om man köper nytt.
Men det är lugnt, så länge det är bekvämt att ha på sig är jag nöjd.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Fabela » 2019-07-26 14:49:09

slackern skrev:
Fabela skrev:
krumelur skrev:Bästa jag hittat på loppis det är tre mumin koppar som dom inte förstod att är samlar objekt och sålde för 25 kr styck!

Såna 90-talare? Grattis isf! Har sett att de går för typ 1000-1600:-/st på Tradera, en del ovanligare för betydligt mer.
Har själv tre såna, fick dem i present när det begav sig. Fick en smärre chock när jag upptäckte att mina helt vanliga Arabiamuggar blivit samlarobjekt.


Sedan finns det olika serier som typ basserien som tillverkas år efter år sedan finns det vissa som bara tillverkas i en kort serie och det är dom som är samlarobjekt.

Osäker på hur du menar, men alla de från 90-talet är samlarobjekt. De flesta går för runt 1000-1600:-/st på Tradera nu.
Sen finns det några mer sällsynta motiv från den tiden, som kan gå för uppåt 10.000:-/st eller t.o.m. mer, beroende på land.

Jag har t.ex. en sån här som tillverkades hela 90-talet (min är nåt av de första åren), som i den här butiken säljs för 1989:-
https://secondhand.se/heminredning/dric ... AmEALw_wcB

EDIT: om vi pratar om samma modell av muggar, kanske jag ska tillägga. Är inte hemma på deras sortiment i stort, det kanske finns nån annan sort också, som jag inte känner till.

EDIT igen: en lite enklare artikel om muminmuggarna, med några lite ovanligare motiv och priser när artikeln skrevs 2017.
Sen dess har en Fazermugg sålts för 85.000:-:
https://www.expressen.se/leva-och-bo/in ... -nagonsin/
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Fabela » 2019-07-26 15:08:02

Fabela skrev:EDIT igen: en lite enklare artikel om muminmuggarna, med några lite ovanligare motiv och priser när artikeln skrevs 2017.

Länken rymde visst, här finns artikeln:
https://www.svd.se/muggarna-som-har-blivit-dyrgripar
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav slackern » 2019-07-26 15:55:51

Fabela skrev:
Fabela skrev:EDIT igen: en lite enklare artikel om muminmuggarna, med några lite ovanligare motiv och priser när artikeln skrevs 2017.

Länken rymde visst, här finns artikeln:
https://www.svd.se/muggarna-som-har-blivit-dyrgripar


Enligt Arabia själva så började dom tillverka Mumin porslin under 1950-talet. Men dom blev populära under 1990-talet.

The very first Moomin products by Arabia came out at the end of the 1950's. The Moomin mugs are desired collectables today - along with jars, pitchers, bowls, plates and other items.

https://shop.moomin.com/collections/arabia

Som sagt bassortimentet inte samlarobjekt, årgångs grejer och korta serier samlarobjekt.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Fabela » 2019-07-26 16:32:03

Vi kanske pratar om olika saker eller nåt, jag vet inte.

Hur som helst är 90-talsmuggarna samlarobjekt, men inte de som senare tillverkades i massupplagor.

De från tidigare årtionden är inte samma sak öht.

Känner mig klar med ämnet nu.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav kiddie » 2019-07-26 20:35:18

Finns tyvärr inte mycket till loppisar/andrahands här. Antingen är det rent skräp eller också är det antikt, retro och svindyrt, dyrare än nytt. Saknar lite att kunna fynda.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Furienna » 2019-08-03 22:54:29

Jag har köpt flera böcker på Second Hand genom åren. Nu när vi snart ska flytta från vårt hus, så blir det tvärtom så att de får ta emot massor av böcker från mig. :cry:
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav slackern » 2019-08-04 0:40:52

Furienna skrev:Jag har köpt flera böcker på Second Hand genom åren. Nu när vi snart ska flytta från vårt hus, så blir det tvärtom så att de får ta emot massor av böcker från mig. :cry:


Bara tjacka flyttkartonger och packa ner, väger dock bly men väl värt att spara böcker tycker jag.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in