Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav jsmith » 2019-07-19 8:19:46

Jag tänker att i de flesta fallen är det ingen bra idé, men om arbetsgivaren skriver i annonsen att de eftersträvar mer mångfald i form av fler kvinnor och invandrare, men också "funktionsvariation", kanske det är en fördel?

Jag har ingen diagnos registrerad, kan arbetsgivare sätta upp en på en svart lista eller rapportera till transportstyrelsen, så att man måste ta om körkort och sådant? Är lite misstänksam. :-)056
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Huggorm » 2019-07-19 9:55:27

jsmith skrev:Jag tänker att i de flesta fallen är det ingen bra idé, men om arbetsgivaren skriver i annonsen att de eftersträvar mer mångfald i form av fler kvinnor och invandrare, men också "funktionsvariation", kanske det är en fördel?

Jag har ingen diagnos registrerad, kan arbetsgivare sätta upp en på en svart lista eller rapportera till transportstyrelsen, så att man måste ta om körkort och sådant? Är lite misstänksam. :-)056
Frågan är om de skriver att de vill ha mer mångfald för att de verkligen vill det, eller för att vara politiskt korrekta. Men i ditt fall skulle jag inte nämna något om saken, speciellt inte om du nu inte har någon officiell diagnos.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Flatline » 2019-07-19 10:10:17

Har du ingen diagnos kan du ju lika gärna säga att du identifierar dig som Svart.
Det är ju en lika stor ökning vad gäller faktisk mångfald vad företaget anbehagar.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav jsmith » 2019-07-19 12:54:40

Frågan är om de skriver att de vill ha mer mångfald för att de verkligen vill det, eller för att vara politiskt korrekta. Men i ditt fall skulle jag inte nämna något om saken, speciellt inte om du nu inte har någon officiell diagnos.


Som vanligt då... :-)051
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Karamell » 2019-07-19 16:27:12

Hehe, har också funderat på detta. Jag gillar att vara ärlig, men vem vet, det kanske låter skumt för någon som inte vet vad det är.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav slackern » 2019-07-19 16:32:53

jsmith skrev:Jag har ingen diagnos registrerad, kan arbetsgivare sätta upp en på en svart lista eller rapportera till transportstyrelsen, så att man måste ta om körkort och sådant? Är lite misstänksam. :-)056


Så du menar med andra ord att du inte är diagnostiserad med AS? Om det nu skulle vara så att du inte har AS och påstår att du har det så vet ju inte jag om det går under bedrägligt beteende, men det skulle ju jag helt oroa mig för och kolla upp.

För om du har körkort och du har AS så måste ju läkaren hur som helst rapportera dig om vederbörande tycker att din diagnos är ett problem i trafiken.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav slackern » 2019-07-19 16:34:48

Huggorm skrev:
jsmith skrev:Jag tänker att i de flesta fallen är det ingen bra idé, men om arbetsgivaren skriver i annonsen att de eftersträvar mer mångfald i form av fler kvinnor och invandrare, men också "funktionsvariation", kanske det är en fördel?

Jag har ingen diagnos registrerad, kan arbetsgivare sätta upp en på en svart lista eller rapportera till transportstyrelsen, så att man måste ta om körkort och sådant? Är lite misstänksam. :-)056
Frågan är om de skriver att de vill ha mer mångfald för att de verkligen vill det, eller för att vara politiskt korrekta. Men i ditt fall skulle jag inte nämna något om saken, speciellt inte om du nu inte har någon officiell diagnos.


Det är väl mest bara i manligt eller kvinnligt dominerande yrken dom skriver om mångfald? t.ex hantverksyrken och vårdyrken.
slackern
 
Inlägg: 43695
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav jsmith » 2019-07-21 18:07:17

Så du menar med andra ord att du inte är diagnostiserad med AS? Om det nu skulle vara så att du inte har AS och påstår att du har det så vet ju inte jag om det går under bedrägligt beteende, men det skulle ju jag helt oroa mig för och kolla upp.

För om du har körkort och du har AS så måste ju läkaren hur som helst rapportera dig om vederbörande tycker att din diagnos är ett problem i trafiken.


Är inte hundra på vad du menar, men jag antar att jag kanske har schizofreni och det vill jag ju verkligen inte skylta med, så jag kallar det asperger. Jag är ju inte en psykolog, så jag kan ju också ha asperger/autism eftersom dessa är svåra att diagnostisera/särskilja även av proffsen.

Har haft körkort i många år och har ALDRIG haft något som liknar en olycka, efter många 1000 mil. Så en läkare skulle ha fel om den gjorde en sådan bedömning. Jag skulle verkligen inte orka ta om körkortet då jag är djupt deprimerad.
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-21 20:39:35

Du har ingen diagnos, tror inte att du har någon diagnos och överväger ändå att skriva det i ett personligt brev? Låter helt befängt. Schizofreni är inte autism...
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav ehmd93 » 2019-07-21 21:15:05

då kan du lika gärna skriva att du har problem med dina påhittade tillstånd och inte behöva alls nämna specifikt diagnos.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav antonius » 2019-07-21 21:51:11

Dräm till med någon exotisk åkomma istället, det gör dig mer intressant, eller vissa upp något ärr, som du säger att du fick i främlingslegionen, när du tjänstgjorde i Indokina undercover så du har tyvärr inga bevis annat än ärret... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav alixha » 2019-07-21 22:07:00

Skriv inte att du har en diagnos om du inte har en diagnos. Punkt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav sussi83 » 2019-07-21 22:21:07

Får jag fråga vilken bransch det rör sig om?
Krävs alltså körkort?

Nej du behöver inte ta om ditt körkort om det gått en lång tid, har man kört bra genom prövotiden och det gått ett tag finns ingen anledning för sådana åtgärder, men arbetsgivaren kanske vill vara säker på att du är lämplig för uppgiften och då kan vissa diagnoser ligga en i fatet.
De känner ju inte till dina körvanor alls och kan bli osäkra då det trots allt finns kontroller för vissa diagnoser och det skapar väl osäkerhet.

Jag kan förstå varför man vill ha kontroller men alltså vad jag läst så har inte personer med tex ADHD en sämre körförmåga, testerna man tidigare gjort baserades enbart på män dessutom som kanske kan vara vildare i trafiken än kvinnor. Frågan är vilken åldersgrupp man undersökte då för i princip alla personer upp till 25 betalar en högre försäkring av en orsak.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Alien » 2019-07-22 0:41:15

jsmith skrev:Är inte hundra på vad du menar, men jag antar att jag kanske har schizofreni och det vill jag ju verkligen inte skylta med, så jag kallar det asperger. Jag är ju inte en psykolog, så jag kan ju också ha asperger/autism eftersom dessa är svåra att diagnostisera/särskilja även av proffsen.


Va, var har du fått det ifrån? Även den som har AS/autism kan förstås drabbas av en psykos. I så fall kan det möjligen vara svårt att upptäcka att vederbörande har AS/autism. Men annars förstår jag inte varför de skulle vara svåra att särskilja. Har du hallucinationer och vanföreställningar?

Hursomhelst tycker jag det vore en mycket dålig idé att påstå att du har AS, eftersom du inte har någon AS-diagnos. Man ska inte börja en anställning med att ljuga och definitivt inte om en diagnos. Vad företaget än skriver officiellt så misstänker jag att det inte alls ses som någon "mångfaldsmerit", så den lögnen vore bara till nackdel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav sussi83 » 2019-07-22 22:05:44

Alien skrev:
jsmith skrev:Är inte hundra på vad du menar, men jag antar att jag kanske har schizofreni och det vill jag ju verkligen inte skylta med, så jag kallar det asperger. Jag är ju inte en psykolog, så jag kan ju också ha asperger/autism eftersom dessa är svåra att diagnostisera/särskilja även av proffsen.


Va, var har du fått det ifrån? Även den som har AS/autism kan förstås drabbas av en psykos. I så fall kan det möjligen vara svårt att upptäcka att vederbörande har AS/autism. Men annars förstår jag inte varför de skulle vara svåra att särskilja. Har du hallucinationer och vanföreställningar?

Hursomhelst tycker jag det vore en mycket dålig idé att påstå att du har AS, eftersom du inte har någon AS-diagnos. Man ska inte börja en anställning med att ljuga och definitivt inte om en diagnos. Vad företaget än skriver officiellt så misstänker jag att det inte alls ses som någon "mångfaldsmerit", så den lögnen vore bara till nackdel.

Nej. Ljuga är ingen bra ide.
De söker kanske en viss kompetens som man då inte har tillgång till heller, har sett vissa bolag som söker personer med egen diagnos för sina egna brukare. Det är mycket ovanligt men det förekommer, men det innebär då också att den som far med osanning eventuellt tar ett jobb från någon som skulle haft det och har rätt kompetens.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav krumelur » 2019-07-26 11:20:40

Hej där. Jag tycker inte Asperger är en merit. Skule inte ta med det. Inte som nackdel heller. Andra egenskaper man har ska vara viktiga.
krumelur
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-03-27

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav sussi83 » 2019-07-26 13:29:19

krumelur skrev:Hej där. Jag tycker inte Asperger är en merit. Skule inte ta med det. Inte som nackdel heller. Andra egenskaper man har ska vara viktiga.

Nej det är inget man gör om man inte absolut måste tänker nog jag också, vad som är en merit varierar nog från situation till situation, en arbetsgivare som vill ragga bidrag från Arbetsförmedlingen kan såklart tycka att hindret är den största meriten. Det är frågan hur TS annons såg ut i sin helhet och var han/hon hittade den.

Finns företag som speciellt inriktar sig på att anställa folk med NPF också och då behöver man ju den för att få ett jobb där, vill man ha just det jobbet mycket gärna kan det vara en fördel men blir såklart mer begränsat.
Finns inga särskilda skäl för att det står i annonsen så är det mer troligt att de vill brodera ut den lite, kan ju vara ett sätt att faktiskt sålla bort personer de inte vill ha om man mot förmodan skriver ut det hela. Men beror kanske på vad de menar med funktionsvariation, jag har sett fler som arbetar med olika proteser på vanliga jobb tex eller med personlig assistent.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav nescio » 2019-07-26 13:59:43

Om man har så mycket Asperger att alla märker direkt att det är något fel på en, kan man väl lika gärna skriva det. Annars är det bara dumt. De som anställer vill ha folk som är normala och likadana som de själva. De tänker nog att ha Aspergers är detsamma som att vara tokig.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav sussi83 » 2019-07-26 14:09:53

nescio skrev:Om man har så mycket Asperger att alla märker direkt att det är något fel på en, kan man väl lika gärna skriva det. Annars är det bara dumt. De som anställer vill ha folk som är normala och likadana som de själva. De tänker nog att ha Aspergers är detsamma som att vara tokig.

Då borde man väl få utökat stöd via Arbetsförmedlingen?
Jag skulle i dessa fall inte själv berätta saker i förväg heller, varken i personligt brev eller muntligt, innan de träffat en utan skulle då överlåta processen till Arbetsförmedlingens SIUS.

Sitter man i rullstol och är relativt rörlig och förövrigt inte har diagnoser och mentala problem är det nog lättare att få jobb på öppna arbetsmarknaden.
Har jag sett på flera olika myndigheter tex.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav sussi83 » 2019-07-26 14:50:30

Men det beror såklart på vad det är för arbetsuppgifter en rullstolsburen har och om man har/eller skaffar sig en utbildning där ens fysiska förmåga inte är lika avgörande.
Då hänger det nog mer på om arbetsgivaren eller skolan kan tänka sig att anpassa den fysiska miljön och då till en rimlig kostnad, arbetsgivaren kan bli ersatt av AF. I dessa fall kan man nog behöva berätta i förväg om man tex inte kan ta sig till intervjun om miljön är otillgänglig, saknar ramp eller hiss tex.
(Lätt är det nog inte för någon om man inte tillhör normen, det är nog många i rullstol som är trötta på att bli klappade på huvudet.)
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav Christopher_R » 2019-08-28 19:26:05

Då jag sökte jobb förra året så nämnde jag i mitt personliga brev om att jag hade Asperger. Gjorde det i ett cirka ett halvår och fick endast 2 intervjuer. Efter att jag var på min andra intervju där jag fick svaret att dom sökte mer specifika kandidater, intervjun var på Manpower, så valde jag att inte nämna min diagnos överhuvudtaget. Fortsatte att söka jobb i 5-6 månader och fick totalt 5 intervjuer.

Så mitt tips är att, om du nu har en diagnos så nämn det inte fören du fått ett jobb där och jobbat där i några månader. Själv så gav jag upp med jobbsökandet då jag inte fick nåt jobb och har sen februari pluggat på Komvux.
Christopher_R
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2019-03-07

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav jsmith » 2019-12-28 15:20:12

Christopher_R skrev:Då jag sökte jobb förra året så nämnde jag i mitt personliga brev om att jag hade Asperger. Gjorde det i ett cirka ett halvår och fick endast 2 intervjuer. Efter att jag var på min andra intervju där jag fick svaret att dom sökte mer specifika kandidater, intervjun var på Manpower, så valde jag att inte nämna min diagnos överhuvudtaget. Fortsatte att söka jobb i 5-6 månader och fick totalt 5 intervjuer.

Så mitt tips är att, om du nu har en diagnos så nämn det inte fören du fått ett jobb där och jobbat där i några månader. Själv så gav jag upp med jobbsökandet då jag inte fick nåt jobb och har sen februari pluggat på Komvux.


Vad tänker du göra när du är klar med komvux?
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav jsmith » 2019-12-28 15:23:04

sussi83 skrev:
nescio skrev:Om man har så mycket Asperger att alla märker direkt att det är något fel på en, kan man väl lika gärna skriva det. Annars är det bara dumt. De som anställer vill ha folk som är normala och likadana som de själva. De tänker nog att ha Aspergers är detsamma som att vara tokig.

Då borde man väl få utökat stöd via Arbetsförmedlingen?
Jag skulle i dessa fall inte själv berätta saker i förväg heller, varken i personligt brev eller muntligt, innan de träffat en utan skulle då överlåta processen till Arbetsförmedlingens SIUS.

Sitter man i rullstol och är relativt rörlig och förövrigt inte har diagnoser och mentala problem är det nog lättare att få jobb på öppna arbetsmarknaden.
Har jag sett på flera olika myndigheter tex.


Jag tycker att det borde finnas något bidrag man kan få utan att anstränga sig och utan att man ska behöva tömma sitt sparkonto. Om dom normala inte vill anställa en så ska man bara gå och dö? Nu när skoltiden är klar och man har förlorat sitt underhållningssyfte? :-)Raging
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

Ska man skriva att man har asperger i det personliga brevet?

Inläggav LILITH_ » 2021-03-03 23:12:12

Som svar på trådstart: Nej.
Inte heller ska man skriva det i sin profiltext på tinder eller dylikt. Just saying... :-)056

Istället kan man skriva att man har sinne för detaljer och är noggrann och har hög arbetsmoral/rättvisepatos eller vad man nu har för positiva egenskaper kopplade till just den diagnosen.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in