Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 22:18:52

Julianus skrev:
sussi83 skrev:
Julianus skrev:Det är ju inte heller säkert att man kan få busskort.

Just därför är ersättningen viktig.


Du går ju inte dit för pengarna, men ersättningen borde höjas. Det är jag helt och hållet med på.

Nej man går inte dit för pengar, men för att ta sig dit behöver man ha råd att köpa busskort, det är också dyrare med ett mål mat extra.
Den generösaste kommunen ger drygt 80kr dag i habersättning, då får man iaf ett busskort med pensionärsrabatt och pengar över till nöjen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav slackern » 2019-07-18 22:21:42

DV låter ju som att vara ett inhyseshjon typ.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 22:58:05

slackern skrev:DV låter ju som att vara ett inhyseshjon typ.


Man ska ju vara där av fri vilja vilket även lagen säger, men alla har olika förmågor även om man har sjukersättning och daglig verksamhet.
Habiliteringsersättningen ska bla motivera personer att delta i sysselsättningen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 23:20:31

Dock har försäkringskassan fått bakläxa som ställt orimliga krav på utvecklingsstörda, man kan få genomgå prövning även på DV:

Allt fler unga funktionsnedsatta mister ersättningen för att de ska söka vanliga jobb. Men nu får Försäkringskassan bakläxa. Nyligen kom en vägledande dom från kammarrätten som slår fast att daglig verksamhet inte ska jämföras med vanliga jobb.

Arbetslinjen har, enligt domen, drivits alltför långt när det gäller personer med utvecklingsstörning.

Bara för att en person med utvecklingsstörning klarar av att utföra en syssla inom daglig verksamhet så betyder inte det att den personen kan få en anställning, enligt domen.


https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... ar-baklaxa

Vidare skriver Strandhäll:

Men de nya reglerna gäller i så fall bara funktionsnedsatta över 30 år, alltså de som har sjukersättning.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/m ... ingskassan

Men det har sina förklaringar då många från särskolan får DV för att sedan gå vidare till yrkesutbildning eller lönebidrag. De har väl till att börja med aktivitetsersättning från de går ut särskolan.
Senast redigerad av sussi83 2019-07-18 23:32:25, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Mammaspojke » 2019-07-18 23:31:07

sussi83 skrev:Dock har försäkringskassan fått bakläxa som ställt orimliga krav på utvecklingsstörda, man kan få genomgå prövning även på DV:

Allt fler unga funktionsnedsatta mister ersättningen för att de ska söka vanliga jobb. Men nu får Försäkringskassan bakläxa. Nyligen kom en vägledande dom från kammarrätten som slår fast att daglig verksamhet inte ska jämföras med vanliga jobb.

Arbetslinjen har, enligt domen, drivits alltför långt när det gäller personer med utvecklingsstörning.

Bara för att en person med utvecklingsstörning klarar av att utföra en syssla inom daglig verksamhet så betyder inte det att den personen kan få en anställning, enligt domen.


https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... ar-baklaxa


Helt rätt, har haft jobb och DV på olika ställen och det går inte att jämföra. Därmed inte sagt att DV inte är rehabiliterande på många plan om man hamnar rätt. Oftast betydligt bättre än att sitta hemma år efter år.
Tycker förövrigt att nödvändigheter som busskort borde man få ordnat, ersättningen utöver det vet jag inte då man ändå får pengar från försäkringskassan. Dock borde man liksom inte gå minus på att aktivera sig.
Sänder fel signaler. Bättre morot om man går plus liksom..
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Julianus » 2019-07-18 23:33:21

sussi83 skrev:
Julianus skrev:
sussi83 skrev:Just därför är ersättningen viktig.


Du går ju inte dit för pengarna, men ersättningen borde höjas. Det är jag helt och hållet med på.

Nej man går inte dit för pengar, men för att ta sig dit behöver man ha råd att köpa busskort, det är också dyrare med ett mål mat extra.
Den generösaste kommunen ger drygt 80kr dag i habersättning, då får man iaf ett busskort med pensionärsrabatt och pengar över till nöjen.


Busskort kan man få köpa till pensionärspris och när det gäller mat så kan man ta med sig matlåda. Att käka lunch ute kostar ungefär 100 kronor om inte mer, det är vansinnigt dyrt!

De flesta har sjukersättning som inkomst dessutom.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Julianus » 2019-07-18 23:34:17

@sussi83

Är domen från kammarrätten prejudicerande?
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 23:53:20

En sak som är värt att diskutera är detta, kan man inte få förslitningsskador på DV?
Nog för att arbetet ska vara anpassat men i vissa DV:n förekommer det tunga lyft mm.
Men har man DV så får man heller ingen lön samt att man då har befintlig försörjning genom sjukersättning.
Om någon skadar sig på en daglig verksam räknas det inte som arbetsskada, enligt Försäkringskassan. Därför betalar Försäkringskassan inte heller ut några pengar för de skadorna.

Istället kan kommunerna köpa en försäkring från ett privat försäkringsbolag. Dessa försäkringar gäller ofta bara plötsliga skador, men inte förslitningar som uppstår efter en längre tids arbete.


https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6939288
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 23:54:57

Julianus skrev:
sussi83 skrev:
Julianus skrev:
Du går ju inte dit för pengarna, men ersättningen borde höjas. Det är jag helt och hållet med på.

Nej man går inte dit för pengar, men för att ta sig dit behöver man ha råd att köpa busskort, det är också dyrare med ett mål mat extra.
Den generösaste kommunen ger drygt 80kr dag i habersättning, då får man iaf ett busskort med pensionärsrabatt och pengar över till nöjen.


Busskort kan man få köpa till pensionärspris och när det gäller mat så kan man ta med sig matlåda. Att käka lunch ute kostar ungefär 100 kronor om inte mer, det är vansinnigt dyrt!

De flesta har sjukersättning som inkomst dessutom.

Ja man kan ta med sig men matkostnaden kan ändå bli högre även om man inte äter ute.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 0:07:45

Julianus skrev:@sussi83

Är domen från kammarrätten prejudicerande?

I Sverige är det högsta domstolen som tar upp prejudicerande domar, typfall som sedan blir praxis för tillämpningen av en lag.
Eftersom man är så många olika förmågor på DV så antar jag att domen stärker utvecklingsstördas ställning i frågan men inte tillämpas som en fast och fix rättstillämpning, det är en pekpinne.
Kammarrätten kan avgöra vägledande domar men skulle nog säga att högre instans kan väga tyngre.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 0:26:32

Jämför retoriken i denna dom vid överklagande till HFD:

Många funktionshindrade nekas personlig assistans eller får färre timmar efter en prejudicerande dom i Högsta förvaltningsdomstolen 2012. Den gäller egenvård.
Egenvård är hälso- och sjukvård som man kan utföra själv. Dit räknas sondmatning.Domen i HFD har lett till ny praxis. Försäkringskassan tolkar domen som att egenvård inte längre är ett grundläggande behov och därför inte berättigar till assistansersättning.
Nyligen gjorde dock Kammarrätten i Göteborg en annan tolkning och uttalar i sin dom att rättsläget är otydligt i fråga om egenvård.
Knäpp på näsan
Nu överklagar Försäkringskassan domen från Kammarrätten till Högsta förvaltningsdomstolen.
– Vi är måna om att det ska finnas en tydlighet i den här frågan och ett prejudikat är en förutsättning för att alla inblandade ska kunna veta vad som gäller, säger Eva Nordqvist, rättschef på Försäkringskassan.
Maria Persdotter, ordförande i RBU, välkomnar en ny prövning.
– Förhoppningsvis blir det ännu tydligare att Försäkringskassan fattat fel beslut. Kammarrättens dom är en knäpp på näsan på Försäkringskassan, som tillämpat den gamla domen fel och fattat fel beslut, säger hon.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G7 ... ingskassan
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 2:21:15

Ser nu att jag läste slarvigt, det blev en vägledande dom i kammarrätten, jag trodde FK skulle sätta sig på sniskan och ta det vidare. Första vägledande dom dock. Då är det alltså en prejudicerande dom men det är högsta instans som har sista ordet i praktiken är det de som tar hand om frågan om FK trilskas, Standhäll verkade inte säker på om FK fullt skulle ta till sig detta, inte heller på FK som det lät.

I domen förtydligas att förmågan att delta i insatsen daglig verksamhet enligt LSS inte kan jämställas med arbetsförmåga i ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden. Att personen deltar i en sådan insats kan därmed inte användas som stöd för att det finns en arbetsförmåga i ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden.”

Försäkringskassan skriver i inledningen till Domsnytt att ”domen har betydelse för handläggningen av både aktivitetsersättning och sjukersättningen när det gäller bedömningen av arbetsförmåga”.

Efter domen har Försäkringskassan ändrat vägledningen till handläggarna. Där står nu:

”Att den försäkrade deltar i daglig verksamhet eller sysselsättning kan inte användas som stöd för att personen har arbetsförmåga i ett förvärvsarbete på arbetsmarknaden. Däremot kan dessa uppgifter behövas när du bedömt att det finns en rätt till aktivitetsersättning, men behöver mer information för att ta ställning till och planera rehabiliteringsinsatser som den försäkrade behöver för att få eller återfå en arbetsförmåga.”


Det har inte varit tillräckligt stormigt i frågan för att den ska tas högre upp helt enkelt men det lär vi nog få se mer av, vad jag förstår så var det ganska många som blev av med ersättningen från FK.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav kiddie » 2019-07-19 5:14:37

Hur busskort funkar är olika mellan kommuner. Här räknas endast ålderspensionär som pensionär. När jag hade min längsta DV brukade jag ta med mig nudlar och mikra. Det var billigt. Ingen näring men man orkade iallfall jobba hela dagen. Hade det inte funnits lunchrum och möjlighet att laga mat hade det varit värre.

Man har en försäkring på DV, men den är lika för alla. Dvs de som sätter ihop fruktkorgar har samma försäkring som jag som jobbade med kroppen och hanterade tunga och faktiskt farliga djur. Då kändes det som att självklart kommer inget att hända, men man vet ju inte. Jag kollade aldrig på vad försäkringen täckte.

Och som är skrivet får man inte busskort av FK för DV. Går man på soc kan man får busskort till alla sorts sysselsättningar, men har man pension är det meningen att man ska ha råd med busskort då.

Och återigen, DV ska ersätta arbete, dvs det är inte meningen att det ska vara kul eller intressant. OK att vissa hamnar på helt rätt DV, men man har inte korgmålning som DV, DV är ett istället för ett JOBB. Dvs de som har intern DV som inte kan vara på en öppen arbetsplats och arbeta med dess uppgifter, får typ skrota datorer med livsfarliga tungmetaller eller sprita utrustning och bli förgiftade. De som inte kan ha extern DV har rätt få valmöjligheter tyvärr. Jag får inte ens ha intern, eftersom jag tydligen är för smart för det. Dvs har utbildning. Man blir tydligen helt arbetsförmögen av det.

Eftersom jag mest var intresserad av DV som handlade om djur så fanns det massa ställen som var privata, men som kunde ta emot DV, utanför staden. Några tog sig råd att ha sådan DV, men det hade inte funkat i min ekonomi eftersom det hade blivit länstrafiken. Men har blivit varse att det är "självklart" att ens föräldrar ska betala sådant! Tydligen så är det så iallfall om man är yngre och har aktivitetsersättning. De jag träffat genom boendestödet, de får helt enkelt pengar av mamma och pappa. Det är så de klarar sig. Lite jobbigt att då faktiskt sitta och förklara att i min ålder är det inte ens säkert att man har föräldrar i livet, och de kommer naturligtvis inte betala, de har väl sitt eget liv. Som över 40 och diagnostiserad i vuxen ålder är man allt annat än curlad.

Har iofs ingen ork mer till DV. Lika bra det. De skulle bara tycka att det var arbetsförmåga. Även om man har rätt att ha DV även om man inte kan jobba. FK är ju livsfarliga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Kentarou » 2019-07-19 5:31:33

:-)006 De borde få mer pengar, jag lyssnade på radio då hade staten satt in pengar att deltagarna skulle få mer pengar men kommunen tackade nej till det. :shock:

Det finns en speciell plats i helvetet för politiker. Ursäkta för min dåliga svenska. Ty jag har låg IQ. :idea:

Edit: Här är en hyperlänk till en artikel. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ostra-goinge-skickade-tillbaka-extrapengar-till-daglig-verksamhet
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 14:03:59

kiddie skrev:Hur busskort funkar är olika mellan kommuner. Här räknas endast ålderspensionär som pensionär. När jag hade min längsta DV brukade jag ta med mig nudlar och mikra. Det var billigt. Ingen näring men man orkade iallfall jobba hela dagen. Hade det inte funnits lunchrum och möjlighet att laga mat hade det varit värre.

Man har en försäkring på DV, men den är lika för alla. Dvs de som sätter ihop fruktkorgar har samma försäkring som jag som jobbade med kroppen och hanterade tunga och faktiskt farliga djur. Då kändes det som att självklart kommer inget att hända, men man vet ju inte. Jag kollade aldrig på vad försäkringen täckte.

Och som är skrivet får man inte busskort av FK för DV. Går man på soc kan man får busskort till alla sorts sysselsättningar, men har man pension är det meningen att man ska ha råd med busskort då.

Och återigen, DV ska ersätta arbete, dvs det är inte meningen att det ska vara kul eller intressant. OK att vissa hamnar på helt rätt DV, men man har inte korgmålning som DV, DV är ett istället för ett JOBB. Dvs de som har intern DV som inte kan vara på en öppen arbetsplats och arbeta med dess uppgifter, får typ skrota datorer med livsfarliga tungmetaller eller sprita utrustning och bli förgiftade. De som inte kan ha extern DV har rätt få valmöjligheter tyvärr. Jag får inte ens ha intern, eftersom jag tydligen är för smart för det. Dvs har utbildning. Man blir tydligen helt arbetsförmögen av det.

Eftersom jag mest var intresserad av DV som handlade om djur så fanns det massa ställen som var privata, men som kunde ta emot DV, utanför staden. Några tog sig råd att ha sådan DV, men det hade inte funkat i min ekonomi eftersom det hade blivit länstrafiken. Men har blivit varse att det är "självklart" att ens föräldrar ska betala sådant! Tydligen så är det så iallfall om man är yngre och har aktivitetsersättning. De jag träffat genom boendestödet, de får helt enkelt pengar av mamma och pappa. Det är så de klarar sig. Lite jobbigt att då faktiskt sitta och förklara att i min ålder är det inte ens säkert att man har föräldrar i livet, och de kommer naturligtvis inte betala, de har väl sitt eget liv. Som över 40 och diagnostiserad i vuxen ålder är man allt annat än curlad.

Har iofs ingen ork mer till DV. Lika bra det. De skulle bara tycka att det var arbetsförmåga. Även om man har rätt att ha DV även om man inte kan jobba. FK är ju livsfarliga.

Ja kiddie det kan man tycka är märkligt med försäkringar, effektivt att säga att habiliteringsersättningen inte är en lön för då finns det ingen förlorad inkomst att ersätta. Alla som får förslitningsskador på ett arbete får däremot ingen sjukersättning som i vissa fall skulle behövas när det gäller äldre hantverkare så på det sättet är det väl ändå ganska förmånligt men då får man nog som deltagare själv fundera på vad man kan tänkas passa till för uppgifter på DV från början. Slipper man tungmetaller och allmänfarliga uppgifter och sånt så är situationen ändå ganska förmånlig om man ser det ur ett bredare perspektiv.
Finns gamlingar som är hemlösa pga förslitningar som varit tvungna att ta ut en mycket låg pension i förskott som inte går att leva av.

Det är väl ganska orättvist också att alla regioner inom kollektivtrafiken inte erbjuder samma förmåner för pensionärer när det gäller resor. Kommuner där pensionärsrabatten är låg borde väl i synnerhet höja habiliteringsersättningen om de inte redan bekostar busskortet.
Kommunen bestämmer över sin budget men det är ingen rättighet att få busskort när man går på DV som vi redan snackat om, det är ju för många ingen åtgärd in i arbete. Det skulle isf om tillfälligt går på DV genom ett förstärkt samarbete för att rehabiliteras då kan FK stå för kostnaderna för busskort i form av reseersättning samma då som vi snackat om att kommunen kan stå för busskortet om man mottar insatser genom deras arbetsmarknadsenhet eller AF.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav kiddie » 2019-07-19 14:33:19

När jag gick på en av mina DV så gick jag dit och jag försökte att inte missa dagar (fast det bara var en gång i veckan) och så stannade jag alltid längre än 4 timmar eftersom vår kommun bestämt att under och över det är två olika ersättningar. Dvs så tvingade jag mig för att jag behövde pengarna. Fastän det bara blev 160 kr i månaden. När man lever på lite pengar så blir varje inkomst stor.

Nästa DV var jag tvungen att sluta med, dels trivdes jag inte så jag orkade inte över 4 timmar, dels gick det inte att gå för det var en mil dit och även med bussen var det en promenad på 2 km sedan. Det var inte värt det. :( Då skulle jag fått ca -100 kr i månaden.

Har en kompis som jobbar "på riktigt" med ett väldigt tungt arbete men pga att hon har en ledsjukdom kommer hon aldrig kunna få ersättning för skador, de skulle skylla på sjukdomen. Och detta ska hon jobba med till den nya pensionsåldern. Det kommer inte att gå. Dvs pensionen går helt åt helvete för hon kommer måsta sluta jobba innan ålderspensionen. Så, nej, inte enkelt att vara ute i verkliga arbetslivet heller. Men iofs... hon tjänar efter skatt nästan fyra gånger vad jag får i pension och bostadstillägg. Men när man är van vid de pengarna, så klarar man inte så enkelt att få en bråkdel sedan av det, som kommer hända med henne. :(

Men om jag lever då så kommer vi såklart ta hand om varandra!!!

Förstår inte varför DV ersätts så olika över landet. Sedan är det ju så att allt som har med funktionshinder är olika beroende på var man bor. Min kompis släkting har gjort sig rik på sitt funktionshindrade barn. Det hade inte gått på samma sätt i en snålare kommun.

Bästa med DV är att man kan skita i den. Vi som är högfungerande kan det. Det är lite värre för de med utvecklingsstörning som bor på gruppboende. Boendet brukar ofta vara anpassat med mindre dagpersonal därför att de som bor där ska vara och jobba då på sin DV och personalen ska hinna med arbetsuppgifter där som bygger på att de inte tar hand om boende just då. Dvs även om det är frivillig sätts enorm press på den boende att hen ska acceptera DV alla vardagar. Jag får iallafall vara hemma så mycket jag vill i min egen bostad.

Min ena DV var bredvid ett autismboende. Det var ofta taxi som tog dem till deras DV. Även om man fått det beviljat med färdtjänst är det superdyrt, fick veta vad det kostade för mitt boendestöd tyckte jag skulle ha färdtjänst att åka och handla! Sånt går ju inte in i min ekonomi så jag tyckte glöm det! Men de hade alltså färdtjänst varje dag, mycket det måste kostat dem! Samt att det redan är svindyrt att bo på gruppboende där mat ingår. De kan inte haft några extrapengar alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 15:14:58

Detta gäller då för seniorer över 65 år.
https://www.senioren.se/nyheter/har-ake ... atis-buss/

Sjukpensionärer kan få åka helt gratis inom vissa län så det kan vara värt att kolla, enda kravet är att man uppbär pension, sjuk-eller aktivitetsersättning. Dv är alltså inget krav för att ta del av förmånen.
Värt att kolla upp om man tillhör målgruppen.

8 000 personer med sjukersättning kan få fri kollektivtrafik efter nyår om de betalar en hundring i månaden, föreslår landstingsstyrelsen.
Det var en privatperson som föreslog att även de med sjukersättning, precis som pensionärer, skulle få åka buss gratis under lågtrafik.

Kortet, som kostar 100 kronor i månaden, innebär fria resor inom kollektivtrafiken 09.00-15.00 och 18.00-00.00 i den ordinarie linjetrafiken med buss och tåg. Hittills har det skett 30 000 resor med seniorkort i månaden, varav häften i stadstrafiken I Kalmar.

Totalt rör det sig om 8 000 personer 30-64 år som har sjukersättning i länet. Om landstingsfullmäktige säger ja till förslaget innebär det att de också kan få seniorkort från årsskiftet.



http://www.ostrasmaland.se/kalmar/grati ... rsattning/

Det är ju bra för de som inte går på DV samtidigt som de som går på DV kan ha sin habiliteringsersättning till annat om man vill.
Får hoppas att man även i dessa regioner tar emot det höjda statliga ersättningen på DV annars kan man ju börja se ett samband.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Selma » 2019-07-19 15:29:24

kiddie skrev:Min ena DV var bredvid ett autismboende. Det var ofta taxi som tog dem till deras DV. Även om man fått det beviljat med färdtjänst är det superdyrt, fick veta vad det kostade för mitt boendestöd tyckte jag skulle ha färdtjänst att åka och handla! Sånt går ju inte in i min ekonomi så jag tyckte glöm det! Men de hade alltså färdtjänst varje dag, mycket det måste kostat dem! Samt att det redan är svindyrt att bo på gruppboende där mat ingår. De kan inte haft några extrapengar alls.

Det finns ett högkostnadsskydd även för färdtjänst. Har sett exempel på en maximal kostnad på 590 kronor per månad.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav kiddie » 2019-07-19 15:37:23

Selma skrev:Det finns ett högkostnadsskydd även för färdtjänst. Har sett exempel på en maximal kostnad på 590 kronor per månad.


Ah, bra info, visste inte det.

Här har de tramsat massor med bussbiljetterna. Först så hade de biljetter med längre restid, man betalade lite extra så fick man tre timmar på sig. Rätt bra för penchisar eller andra som åker och handlar. Men det tog de bort. Sedan hade de gratis för ålderspenchisar under lågtrafik så bussarna inte skulle gå tomma, men de tog bort det med. Sjukpenchisar har aldrig fått rabatt här. Dessutom har de leasat ut bussen till ett mycket tveksamt företag moraliskt sett.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 15:43:13

Här är iaf den kompletta listan för kommuner som tagit emot höjd ersättning och till vilken grad.
https://hejaolika.se/artikel/arets-skam ... attningen/

Går man på DV är alltså Kalmar län mer förmånligt att bo i, kommunen fick bakläxa men har nu sökt maxbelopp vad jag förstår, drygt 1000-1500kr i fickan varje månad om man går varje dag på DV och 100 spänn i busskort varje månad.
Det får man säga är bättre än hos många andra kommuner. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav kiddie » 2019-07-19 16:08:25

Min kommun är med på Kommunerna som sökt både garanterade beloppet och eventuell tilldelning av extrapengar (vilket i år innebär 51 procent högre ersättning).

Ingen aning om vad man får nu, kan inte hitta det någonstans. Men bra iallafall om man får mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 16:31:43

kiddie skrev:
Selma skrev:Det finns ett högkostnadsskydd även för färdtjänst. Har sett exempel på en maximal kostnad på 590 kronor per månad.


Ah, bra info, visste inte det.

Här har de tramsat massor med bussbiljetterna. Först så hade de biljetter med längre restid, man betalade lite extra så fick man tre timmar på sig. Rätt bra för penchisar eller andra som åker och handlar. Men det tog de bort. Sedan hade de gratis för ålderspenchisar under lågtrafik så bussarna inte skulle gå tomma, men de tog bort det med. Sjukpenchisar har aldrig fått rabatt här. Dessutom har de leasat ut bussen till ett mycket tveksamt företag moraliskt sett.

Finns dock de som behöver riksfärdtjänst för att ta sig till en aktivitet eller ett DV som passar och den kostnaden står man själv för. Man får inte heller obegränsat med resor som är subventionerade, man räknar inte tur och retur som en resa utan utan snarare varje resa man gör.
Det blir därmed inte så många subventionerade resor kvar om man går på DV eller jobbar, man kanske behöver handla eller hämta barn eller göra något på fritiden.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 16:43:08

Taket för högkostnadsskydd har sänkts för 2019.
Det fungerar inte som högkostnadsskydd för läkemedel där man max betalar ett belopp ca 1700kr och sedan är mediciner bekostade av staten under högkostnadsperioden. Vid färdtjänst finns det ett tak för resor och resten betalar man själv så systemet är omvänt på den punkten.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 17:12:28

Antal resor

Antalet fritidsresor du kan få beror på vilket tillstånd du har och hur länge ditt tillstånd gäller. Du får dina så kallade fritidsresor automatiskt. Behöver du fler resor kan du ansöka om exempelvis arbetsresor eller resor till vissa studier. Du kan alltid se hur många resor du har kvar i ditt resesaldo om du loggar in på Mina sidor eller kontaktar kundservice.


En person med svår autism och utvecklingsstörning kan bedömas på ett annat sätt än för andra brukare med färdtjänst. Det går inte att jämföra mellan grupper utan en bedömning bygger på ett läkarutlåtande.
Man får inte färdtjänst bara för att man har asperger eller om man får inte nödvändigtvis lika många resor som någon annan.

Dessa undantag finns för att bli beviljad fler resor än vad man har:
Du kan ansöka om fler resor

Du kan ansöka om resor till och från:

betalt arbete (inte till ideellt arbete eller arbetsträning)
arbete som egenföretagare (inte för resor i tjänsten)
vissa studier (exempelvis gymnasium, högskola, vuxenutbildning, SFI och yrkesutbildning)
stadigvarande förtroendeuppdrag (exempelvis om du är styrelsemedlem i en ideell, politisk och annan jämförbar organisation)
besök hos anhörig som du normalt sett bor med, som får vård på ett sjukhus eller bor på exempelvis ett sjukhem eller äldreboende
för att hämta och lämna egna barn på förskola, skola och fritidshem till och med årskurs 3
viss rehabilitering under begränsad tid, till exempel till afasikurs på Alma folkhögskola (inte för habilitering)
extra resor till andra ändamål, som är av så kallad väsentlig karaktär enligt färdtjänstlagen
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in