Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-07-15 19:56:54

Hej på er alla! Jag orkar inte citera varje inlägg utan svarar rent generellt.

Har hört mig för från 7 olika kommuner och fått förklarat (som ni också har hävdat) det är tänkt att ersättningen ska gå till omkostnader för mig som kontaktperson samt att arvodet är skattepliktigt. Men hur ersättningen fördelas mellan parter har ingen betydelse så länge brukare och kontaktperson är överens om saken.

Hur boendestödjare/ledsagare agerar vill jag inte uttala mig om då jag inte har någon närmare koll på de. Förutom att boendestödjare kräver utbildning som ni instruerade.

Kiddie

Ps. Klienten är välkommen till forumet. Man måste inte ha diagnos för att få vara här. Vi är ganska många och flera av oss har träffats IRL.

Angenämt att ni även har träffats i IRL! :D Hon har dock Add men dessvärre känner hon inget behov av att diskutera på forum och överlåter det därför till mig. Jag kan absolut vidarebefordra detta åter, internet är inte hennes grej alls. Men hon tackar allra ödmjukast för inbjudan i alla fall. :-)154

Att jag står för en del av min väns diverse aktiviteter av dessa mynt är alltså inget galet som jag får intrycket av och kräver definitivt ingen ersättning för att umgås. Kan försäkra att jag inte försöker "omvandla" eller begår något "brott" eller annat som benämns i tråden. Förstår inte hur man ens kan komma på något sådant överhuvudtaget och känner mig misstänkliggjord. Beklagar mitt deltagande och bör uppenbarligen hålla mig bakom lås och bom. :shock: :cry:
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-15 20:51:34

Melissa skrev:Hej på er alla! Jag orkar inte citera varje inlägg utan svarar rent generellt.

Har hört mig för från 7 olika kommuner och fått förklarat (som ni också har hävdat) det är tänkt att ersättningen ska gå till omkostnader för mig som kontaktperson samt att arvodet är skattepliktigt. Men hur ersättningen fördelas mellan parter har ingen betydelse så länge brukare och kontaktperson är överens om saken.

Hur boendestödjare/ledsagare agerar vill jag inte uttala mig om då jag inte har någon närmare koll på de. Förutom att boendestödjare kräver utbildning som ni instruerade.

Kiddie

Ps. Klienten är välkommen till forumet. Man måste inte ha diagnos för att få vara här. Vi är ganska många och flera av oss har träffats IRL.

Angenämt att ni även har träffats i IRL! :D Hon har dock Add men dessvärre känner hon inget behov av att diskutera på forum och överlåter det därför till mig. Jag kan absolut vidarebefordra detta åter, internet är inte hennes grej alls. Men hon tackar allra ödmjukast för inbjudan i alla fall. :-)154

Att jag står för en del av min väns diverse aktiviteter av dessa mynt är alltså inget galet som jag får intrycket av och kräver definitivt ingen ersättning för att umgås. Kan försäkra att jag inte försöker "omvandla" eller begår något "brott" eller annat som benämns i tråden. Förstår inte hur man ens kan komma på något sådant överhuvudtaget och känner mig misstänkliggjord. Beklagar mitt deltagande och bör uppenbarligen hålla mig bakom lås och bom. :shock: :cry:

Vem har påstått att det begåtts ett brott?
Jag tror ingen ser det som brottsligt att en kontaktperson bjuder på en fika, dock brukar inte någon ersättning utgå till brukaren från kommunen.
Förstår inte alls kopplingen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-15 21:20:13

Det är väl däremot olämpligt om en person är kontaktperson för 10 stycken och enbart ser det som en inkomstkälla för det är inte syftet med kontaktmannen.
Vad som ligger bakom ens val får man väl återgå till sig själv om men det finns situationer där en person kan anses olämplig för sitt uppdrag, om det är en släkting, om det är en personal på samma boende man bor på mm mm.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav kiddie » 2019-07-15 21:57:28

sussi83 skrev:Vem har påstått att det begåtts ett brott?
Jag tror ingen ser det som brottsligt att en kontaktperson bjuder på en fika, dock brukar inte någon ersättning utgå till brukaren från kommunen.
Förstår inte alls kopplingen.


Det är nog jag. TS hintar att de delar på pengarna de får från kommunen. Dvs de har varit vänner innan, nu är en KP till den andre och de får lite pengar som de delar på. Asså, i min jävligt aspiga värld är det inte så skattepengar ska användas. Jag följer inte heller lagen alla gånger, så jag ska absolut inte säga vad man ska och inte ska, men det som jag gör som är tveksamt lagligt, det försöker jag inte låtsas inför mig själv att det är helt OK, blir inte sur när andra påminner om att jag gör fel.

Och verkar inte som klienten vill utöka sin skara av vänner. På ett sätt kan jag förstå det, men på ett annat sätt så vet jag av erfarenhet hur giftig en sådan relation kan bli. Min kompis vill helst att hon är exklusiv för mig. Vet inte varför. Hon vill inte ha andra kompisar är mig och vill att det ska vara samma tillbaka. Jag har varit tvungen att vara ganska hård med att det är viktigt att ha flera vänner. Isolering är definitivt inte nyttigt.

TS får ursäkta om jag varit ohövlig men jag blev rätt förvirrad hur tråden utvecklade sig. Först en fråga om man kan vara vän som KP. Sedan kommer det fram att de varit vänner innan. Först tänker man sig alltså att kommunen skulle delat ut denna KP, kan hen bli vän med klienten? Sedan får man veta att de var vänner innan. Då är det väl konstigt om man skulle sluta vara vän för att man blir KP? Eller? Tänker jag helt fel nu?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-15 22:28:52

kiddie jag tror inte det finns några hinder för att man skulle känt varandra innan, men finns aldrig regler utan undantag. Även en kontaktperson ska vara lämplig ur vissa aspekter för att kunna utföra sitt uppdrag.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-07-15 22:46:25

sussi83

Vem har påstått att det begåtts ett brott?
Jag tror ingen ser det som brottsligt att en kontaktperson bjuder på en fika, dock brukar inte någon ersättning utgå till brukaren från kommunen.
Förstår inte alls kopplingen.


Möjligt jag inte varit tillräckligt tydlig men det är alltså jag som kontaktperson som erläggs ersättningen på mitt bankonto. Men vi har valt att betala en del av hennes aktiviteter för dessa. Som jag nämnde ovan spelar det ingen roll hur man väljer att göra så länge båda är eniga. Bland annat skrev någon om "bedrägeri". Du får gärna återgå till samtliga inlägg och läsa igenom. Jag har fått känslan av ett anklagande mot mig för att jag är hennes vän samtidigt som jag får ersättning för uppdraget. Det känns också som att en del hakar upp sig på hur pengarna fördelas när tråden inte ens handlar om detta. Tråden rörde sig om vad som förväntas av en kontaktperson när denne ska agera/vara som en vän men ändå inte. Har dock mottagit vad jag efterfrågat, definitionen av "vän", är att bara vara det "ibland" (bara mina egna dolda tankar och inget ont menat till någon)

Jag blir ledsen när man förespår med slingrande påståenden i istället för att fråga.
Nog sagt om det här nu. Jag ger mig inte in tjafsande debatter, de sluter sällan väl.

Slutligen vill jag tacka för bidragande synpunkter.
Ha det gott allesamman och var snälla och rädda om varandra. :-)154 :-)Hug
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-07-15 23:09:22

kiddie

TS får ursäkta om jag varit ohövlig men jag blev rätt förvirrad hur tråden utvecklade sig. Först en fråga om man kan vara vän som KP. Sedan kommer det fram att de varit vänner innan. Först tänker man sig alltså att kommunen skulle delat ut denna KP, kan hen bli vän med klienten? Sedan får man veta att de var vänner innan. Då är det väl konstigt om man skulle sluta vara vän för att man blir KP? Eller? Tänker jag helt fel nu?

Enbart en sista sak här:

Det är inte konstigt att man blir förvirrad när trådar utvecklas till annat än vad som efterfrågats från början. Men jag har aldrig ställt frågan: "om man kan vara vän som KP". Uppenbarligen är jag ett levande bevis på att man kan vara detta så ser inte varför jag skulle ställa den. Jag skrev bara "kontaktperson" men en moderator bifogade "(Kan en kontaktperson räknas som en vän"?)

Att vi var vänner från början står redan i startinlägget, hur länge anges dock inte där men framkommer senare. Citat ur mitt eget startinlägg: "För ett par år sedan hamnade min väninna (brukaren) på akuten (dubbelsidig lunginflammation) och var inlagd i ca en vecka". Varför vår vänskap skulle rinna ut i sanden är ingenting som har nämnts från min sida och vet inte var det kommer ifrån. Däremot skrev jag att hon är lika mycket min vän idag som då och man kan vara både kontaktperson och en sann vän, det ena utesluter inte det andra.

Sätter punkt här, ville bara klargöra.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-15 23:22:38

Såhär står det på en kommuns hemsida:

Vad krävs av en kontaktperson?
Som kontaktperson utreds du genom en kortare intervju på socialkontoret samt lämnar ditt samtycke till att vi tar registerutdrag i polisens, socialtjänstens, kronofogdens och försäkringskassans register.

Hur blir man kontaktperson?
Om du är intresserad av att bli kontaktperson kontaktar du kommunens kontaktpersonsamordnare Wilhelmina Englund, wilhelmina.englund@eskilstuna.se

Därefter kommer du bjudas in till en informationsträff på Socialkontoret där du får utförlig information om vad ett uppdrag innebär och du kan också passa på att ställa frågor. Du får sedan komma på intervju och kontroll görs i belastnings- och misstankeregistret, Kronofogdens register och socialregistret.

Ersättning
Som kontaktperson får du ersättning i form av arvode- och omkostnadsersättning. Arvodet utgör ersättning för din insats och är en fast ”timlön”. Arvodet är skattepliktigt. Omkostnadsersättningen ska täcka dina och barnets/ungdomens/den vuxnes utlägg vid aktiviteter. Eskilstuna kommun följer Sveriges kommuner och landstings rekommendationer när det gäller ersättningar.

Senast ändrad: 2019-06-12

https://www.eskilstuna.se/omsorg-och-st ... erson.html

Enligt Eskilstuna omfattar även kostnader brukaren, i vissa kommuner kanske detta inte ingår.
Där jag tidigare jobbat fick vi skicka med pengar till fika mm för brukare som gjorde aktiviteter.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-15 23:45:03

På SKLs (Sveriges kommuner och landsting) hemsida kan man läsa om ersättningarna vilka är rekommendationer för olika ersättningar och arvoden för kontaktpersoner om någon är intresserad.

Det finns oavsett inget förbud mot att en kontaktperson inte skulle kunna bjuda klienten på någon, är det en semesterresa är det väl en annan sak.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-15 23:52:37

Melissa skrev:Hej på er alla! Jag orkar inte citera varje inlägg utan svarar rent generellt.

Har hört mig för från 7 olika kommuner och fått förklarat (som ni också har hävdat) det är tänkt att ersättningen ska gå till omkostnader för mig som kontaktperson samt att arvodet är skattepliktigt. Men hur ersättningen fördelas mellan parter har ingen betydelse så länge brukare och kontaktperson är överens om saken.

Hur boendestödjare/ledsagare agerar vill jag inte uttala mig om då jag inte har någon närmare koll på de.[i] Förutom att boendestödjare kräver utbildning som ni instruerade.

Det räcker med att man hör av sig till sin egen kommun där man är anställd, vad är poängen att ringa runt till 7 olika?
Boendestödjare behöver inte alltid ha utbildning beror på var man jobbar och med vilken målgrupp.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-16 0:03:46

sussi83 skrev:På SKLs (Sveriges kommuner och landsting) hemsida kan man läsa om ersättningarna vilka är rekommendationer för olika ersättningar och arvoden för kontaktpersoner om någon är intresserad.

Det finns oavsett inget förbud mot att en kontaktperson inte skulle kunna bjuda klienten på någon, är det en semesterresa är det väl en annan sak.

Även om man får den extra ersättningen så är den självklart begränsad, det kan handla om bio, badhus, museum, fika och liknande.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav kiddie » 2019-07-16 2:14:23

Undrar om det är nya bestämmelser, var ju ett tag sedan jag hade kontaktperson. För som det var innan så fick jag som brukare alltså ingenting. Jag fick betala för t ex fika. Kanske ska ansöka igen då bara för att ha råd att gå på bio och sedan låta samhället betala ett biobesök en gång i veckan. :-)063 Synd att man inte bara kan ansöka om pengarna, att man måste ha kontaktpersonen på köpet...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav johan88 » 2019-07-16 8:59:06

Vildsvin skrev:Du använder samma avatar som administratören Titti. Du har inte ens laddat upp en egen version av avataren utan du har angett en länk till Tittis avatar.

Tekniker:
Den avatar Titti och Melissa valt är en av de standardavatarer vi erbjuder om man inte vill ladda upp sin egen, så det du påstår stämmer inte.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Flinta » 2019-07-16 9:24:14

Jag ansökte om kontaktperson för att jag var i behov av sånt stöd många - men långt ifrån alla - får genom anhöriga. Kp:n kunde inte tänka sig att hjälpa mig med t ex att köra med hens eller kommunens bil till stadens återvinningscentral eller att hjälpa med att köra hem en stor taklampa mm som inte går att transportera med t ex kollektivtrafik. Insatsen kp utgår ifrån att man har hjälpsamma anhöriga precis som insatsen boendestöd.

Gå på bio och göra saker ute i samhället gör jag helst på egen hand då det tar minst energi.

Någon sa att man är som en kloss som ska passa i ett rör. Finns inga insatser som täcker upp mina behov.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Fabela » 2019-07-16 10:34:12

Uff, ja, den här tråden spretar åt alla håll, men nu har TS lämnat den så det är väl bara att spreta på :-)006

sussi83 skrev:Jag tror inte heller att brukarens aktiviteter ersätts, man ska kunna leva på de pengar man har och anpassa aktiviteterna efter detta.

sussi83 skrev:Där jag tidigare jobbat fick vi skicka med pengar till fika mm för brukare som gjorde aktiviteter.

Missförstår jag nåt, eller säger du emot dig själv?


Hur som helst:

kiddie, vad är det du opponerar dig mot? Bara generellt att brukarens aktiviteter ersätts, eller är det just trådens fall, för att de varit vänner och sen börjar få pengar för det, s.a.s?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav kiddie » 2019-07-16 11:43:44

Fabela skrev:kiddie, vad är det du opponerar dig mot? Bara generellt att brukarens aktiviteter ersätts, eller är det just trådens fall, för att de varit vänner och sen börjar få pengar för det, s.a.s?


Tycker bara det är märkligt att man börjar ta betalt för en vänskap som innan varit "gratis". För mig personligen är det viktigt att man är på samma nivå som vänner. Jag kan förstå att man kan bli vårdare åt en anhörig om hen blir sjuk, för då kanske man får ta tid från jobbet till det, men har man NPF så har man ju haft det under hela vänskapen. Jag skulle personligen känna mig förnedrad om någon av mina vänner plötsligt ansökte och fick pengar för att vara vän med mig. Det skulle dessutom skapa en ostabil relation.

Jag har en kompisrelation där jag ger mer än jag får pga att personen har rätt stora behov och ingen hjälp från samhället (trolig mild utvecklingsstörning samt autism). Men jag ser det för vad det är, en udda vänskap. Den dagen jag måste få pengar för att tala med henne är det nog dags att sluta umgås.

Det är bara min personliga åsikt. Andra känner väl vad de känner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-16 14:34:45

Fabela skrev:Uff, ja, den här tråden spretar åt alla håll, men nu har TS lämnat den så det är väl bara att spreta på :-)006

sussi83 skrev:Jag tror inte heller att brukarens aktiviteter ersätts, man ska kunna leva på de pengar man har och anpassa aktiviteterna efter detta.

sussi83 skrev:Där jag tidigare jobbat fick vi skicka med pengar till fika mm för brukare som gjorde aktiviteter.

Missförstår jag nåt, eller säger du emot dig själv?


Hur som helst:

kiddie, vad är det du opponerar dig mot? Bara generellt att brukarens aktiviteter ersätts, eller är det just trådens fall, för att de varit vänner och sen börjar få pengar för det, s.a.s?

Jag skrev att brukaren inte får pengar till aktiviteter från kommunen vilket stämmer, brukaren ska kunna leva på de pengar man får från sjukersättningen är det tänkt, därför utgår pengarna till kontaktpersonen som förmodligen får betala för brukare och sedan ger kvitton till kommunen och får återbetalning (kan även vara avdrag på skatten). Sedan får kontaktpersonen även arvodet. Det är alltså ett sätt för en brukare och kommun att gå runt de regler som gäller för sjukersättning, hab ersättning är ett annat exempel men den är inte heller skattepliktig och går direkt till brukaren.

Att jag tog upp mitt jobb var för att vi i personalen fick skicka med pengar som var brukarens egna när de åkte till sin kontaktperson, ingen omkostnadsersättning utgick utan där fick brukaren betala sin fika med egna pengar som vi personal fick skicka med från deras privata kassor. Sedan fick vi kvitto på vad de hade gjort för att se att pengar inte gick till fel saker och för redovisning såklart.
Det var ett exempel på att det kan funka olika i olika kommuner.

Inläggen blir ibland röriga då jag skriver på en telefon och har sämre översikt mm än på en dator, samt att synen inte är den bästa utan glasögon.
Det blir krångligare att skriva helt enkelt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Fabela » 2019-07-16 14:49:25

Ah, nu hänger jag med. Trodde att du jobbade med att handlägga beslut om kontaktpersoner mm, det var därför jag inte fick ihop det. :-)Happy (Är svintrött idag. :-)006 )

Ja men då är du inne på samma som jag tänkte på: att går man på soc som jag gör, så får man ju inte ta emot pengar utan att det dras av från biståndet. Men om kontaktpersonen finns där som mellanhand så går man runt den regeln, eftersom jag ju då inte får några pengar.
För andra slags gåvor får man ju ta emot, som t.ex. just att bli bjuden på mat, inträde mm.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-16 14:59:52

Fabela skrev:Ah, nu hänger jag med. Trodde att du jobbade med att handlägga beslut om kontaktpersoner mm, det var därför jag inte fick ihop det. :-)Happy (Är svintrött idag. :-)006 )

Ja men då är du inne på samma som jag tänkte på: att går man på soc som jag gör, så får man ju inte ta emot pengar utan att det dras av från biståndet. Men om kontaktpersonen finns där som mellanhand så går man runt den regeln, eftersom jag ju då inte får några pengar.
För andra slags gåvor får man ju ta emot, som t.ex. just att bli bjuden på mat, inträde mm.

Ja även socialbidrag kan man gå runt i vissa fall om man kan styrka behovet av en kontaktperson tex eller om man får vårdnadsbidrag för en ett barn tex, behöver inte bara vara pga funktionshinder ersättningen och reglerna för en kontaktperson ska passa alla möjliga grupper inte bara funktionshindrade.
Beror iofs på hur mycket man bjuder när det gäller både sjukersättning och framförallt socialbidrag, därför är omkostnadsersättningen reglerad.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Fabela » 2019-07-16 17:21:47

kiddie skrev:Tycker bara det är märkligt att man börjar ta betalt för en vänskap som innan varit "gratis". För mig personligen är det viktigt att man är på samma nivå som vänner. Jag kan förstå att man kan bli vårdare åt en anhörig om hen blir sjuk, för då kanske man får ta tid från jobbet till det, men har man NPF så har man ju haft det under hela vänskapen. Jag skulle personligen känna mig förnedrad om någon av mina vänner plötsligt ansökte och fick pengar för att vara vän med mig. Det skulle dessutom skapa en ostabil relation.

Jag har en kompisrelation där jag ger mer än jag får pga att personen har rätt stora behov och ingen hjälp från samhället (trolig mild utvecklingsstörning samt autism). Men jag ser det för vad det är, en udda vänskap. Den dagen jag måste få pengar för att tala med henne är det nog dags att sluta umgås.

Det är bara min personliga åsikt. Andra känner väl vad de känner.

OK, fattar hur du tänker.

Men jag tänker att det är ju det där med att bryta isoleringen, som är lite av poängen med en kontaktperson. Det gör man inte bara genom att sitta hemma och häcka tillsammans, utan då behöver man komma iväg och få lite nya intryck också. Har man taskigt med pengar kan man inte göra så mycket mer än promenera och dricka medhavd vatten, typ. Det tar en inte så mycket närmare det livet, som anses normalt idag.
Så därför ser jag inte det som nånting jättekonstigt, att man blir kontaktperson och brukare, fast man redan känner varann. Den ena eller båda kan behöva det tillskottet i kassan, för att kunna göra nåt ihop.
Personligen kan jag säga att jag skulle mycket hellre låta min vän tjäna en liten slant som min kontaktperson, än att hen skulle betala för mig ur egen ficka för att kunna göra nåt tillsammans, för att jag alltid var pank. Snacka om förnedrande och obalans.

Man måste väl bara kunna snacka med varann, ärligt och hederligt, så att båda är överens och helt på det klara med vad som gäller. Funkar det så kan man säkert vara vänner och KP & brukare samtidigt.

Jag ser det lite som rehab/fobiträning/what ever, att folk i liknande sits som jag kommer iväg på grejer. Annat sånt bekostas ju med skattemedel, så varför inte det här.
Tycker inte att det hänger på huruvida man känner kontaktpersonen sen innan, utan på huruvida man är i behov av insatsen pga isolering mm.

Men visst, det går säkert att missbruka. Rättare sagt är jag säker på att det görs. För allt annat missbrukas ju, så varför inte det här.

Inte direkt svar på det du skrev, bara "råkade" haka på lite fritt med hur jag själv tänker.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav kiddie » 2019-07-16 21:49:42

Fabela skrev:Men jag tänker att det är ju det där med att bryta isoleringen, som är lite av poängen med en kontaktperson. Det gör man inte bara genom att sitta hemma och häcka tillsammans, utan då behöver man komma iväg och få lite nya intryck också. Har man taskigt med pengar kan man inte göra så mycket mer än promenera och dricka medhavd vatten, typ. Det tar en inte så mycket närmare det livet, som anses normalt idag.

Personligen kan jag säga att jag skulle mycket hellre låta min vän tjäna en liten slant som min kontaktperson, än att hen skulle betala för mig ur egen ficka för att kunna göra nåt tillsammans, för att jag alltid var pank. Snacka om förnedrande och obalans.


Det är väl bra om man delar på pengarna man får, för som du säger så är det ju kanske inte kul att bli bjuden av sin rikare kompis, fast jag skulle nog faktiskt i den sitsen inte låta den andre betala. Men om det nu inte är så att båda får ersättning som tydligen kan finnas nu, så är det ju egentligen KP:s pengar. Så om man delar dem så blir det ändå lite av samma situation. Visst, man får inte direkt av dem, men ändå pengar som var avsedda för KP... :-)006 Det skulle nog då personligen kännas bättre om man då hade inställningen att man missbrukade systemet då, den tanken känns bättre än om man resonerar att man tar av KP:s lön...

Nu förväntar jag inte mig att någon ska ens fatta den tankegången eller hålla med. Jag är nog lite konstig.

När jag hade KP hade jag inte mycket pengar och det var inte tal om att dela (min KP var ingen jag kände sedan innan), det var hennes lön. Nu verkar det som de ändrat så att även om man klart inte får av KP:s lön så får man iallafall ersättning för sina egna småutgifter. Men så var det inte innan och då var det ju som sagt skogspromenader med medhavt vatten som gällde. Dels var det det enda vi hade gemensamt, att promenera, dels hade jag inte haft råd med något som kostade.

Tror vi inte gjorde något som faktiskt var i samhället, träffade inga andra eller så. Det var bara hon och jag. Jag har framställt henne som en blådåre, men hon var inte otrevlig eller så, bara väldigt speciell. Och hon hade inte haft någon klient innan och de på kommunen hade inte sagt något om mig, så allt sådant fick vi ta med varandra, det blev lite konstiga missförstånd, hon visste inte ens vad det gällde för diagnos och det tog jag för givet att hon fått veta från första början. Så hon fick väl en slags dålig start med.

Sedan är det ju inte alltid så att den arbetande personen har mest pengar. Jag har mest pengar av mig och min kompis. Anledningen är att jag inte får ta lån, är för fattig (personligen skulle jag inte ta lån men andra skulle nog), så bara för det så har jag inte många räkningar, medan min kompis har flera olika lån att betala på, en del med rätt hög ränta.

Men iallafall om KP är till för att man ska komma ut bland folk så kanske jag skulle få en om jag ansökte ändå, för mina kompisar och jag gör mest saker för oss själva. Fast om jag ska vara ärlig så känns det gemytligare att träffa vår "nya" aspergergrupp i stan. Känns som lite sommaruppehåll nu, men antar att det räknas som att man kommer ut? Eller det kanske inte räknas för att de inte är NT?

Neej, nu har jag lyckats totalförvirra mig själv. Är nog bara att lägga ner för idag!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Fretshi » 2019-07-17 12:45:43

Min kontaktperson funkar inte riktigt som en vanlig vän för mig. Kanske främst då han är mycket äldre.fast jag har haft vänner som är mycket äldre än honom.

Han funkar kanske mer som ett mellanting mellan en psykolog och vän.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav sussi83 » 2019-07-17 15:25:08

Har man känt varandra innan så kan iaf arvodet som är fast kännas lite galet, det är liksom en lön man får för att umgås och avsätta tid till uppdraget. Det är väl tänkt som lite kompensation för att ffa okända ska vilja ställa upp för andra, vanligaste tillfället man gör saker på är väl dessutom helgen.
Att aktiviteterna ersätts är en annan sak tycker jag av flera orsaker, men en riktig vän vill inte tjäna pengar på att umgås, men utvecklar inte svaret mer mycket är redan sagt i ämnet.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Fabela » 2019-07-17 15:56:24

Man kan resonera olika om det mesta här i livet, så även fast vi inte kan slå fast några absoluta sanningar kan det ju vara intressant att tänka högt.
Tack och lov är det tillåtet att ha olika åsikter och infallsvinklar - än så länge :wink:


kiddie, jag förstår faktiskt hur du resonerar.
Det som skiljer är väl bara att jag inte är övertygad om att det alltid är missbruk, för folks situationer kan se så olika ut.
Men som jag sa innan - jag är säker på att missbruk finns.

Och förresten resonerade jag bara utifrån att brukarens aktiviteter också ersätts, ifall jag var otydlig.


sussi, vad jag förstått godkänns KP som redan känner brukaren sen innan, och det verkar som att stadsdelen själv t.o.m. kan förslå såna kombon.
Jag tycker att det verkar märkligt att det då skulle vara fel att göra så.
Och om det ändå är fel, så är det ju stadsdelen som bommar, inte brukare och KP.

Eller är det nåt jag missar och/eller inte känner till?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Aspergare och vården



Logga in