Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-08 0:31:22

Melissa skrev:Jag förstår inte varför pengarna betyder så mycket för dig Batte.
Jeg aner ikke hvor du får påstanden fra.

-
Jeg klarer ikke forklare bedre på problemstillingen din altså. Du får nesten be saksbehandleren om et møte hvis du vil ha en formell forklaring. Evt. kanskje du finner noen av svarene her om du reflekterer litt over disse:
Melissa skrev:Jag vet vad en kontaktperson är, jag anser bara det är tokigt att benämna det "vän" när man inte ska vara/agera som en sådan.

Melissa skrev:Nej, hon [handläggaren] ansåg bara att benämningen "vän" egentligen inte skulle anges i avtalet.


Tror ikke jeg kommer til å bruke mere tid på å forklare dette. Lykke til med oppdraget som kontaktperson, håper det ordner seg til dere begges beste! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Micke » 2019-07-08 1:53:35

Melissa skrev:Nej, jag har inte fått det om bakfoten. Pengarna ska gå till brukarens aktiviteter. Ingenting annat. Vad ni känner till kan jag inte yttra mig om.


Jag vill gärna tro dig, men samtidigt ser det ut som att seriösa sidor man kollar upp delar upp ersättningen i en omkostnadsdel och ett arvode, och inget tal om att allt inklusive arvodet skall gå till brukaren.

https://varnamo.se/omsorg-stod-och-hjal ... erson.html

https://skl.se/tjanster/merfranskl/cirk ... 25939.html

Det mesta utav de ca 1500:- i månaden som du får bör vara arvode, och som jag förstått det så är detta inte skattefritt.

Jag har inte för avsikt att vara dryg mot dig om detta, utan det här är ju en sak som kan vara av intresse för oss här som själva har kontaktpersoner.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-08 2:12:24

Vi har helt enkelt olika tankegångar kring vad vänner är, som just vad tråden handlar om. Alltså inte om pengar. Men tack i alla fall för responsen och lyckönskningen Batte. :D Hoppas det ordnar sig för dig också. :-)Happy
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-08 3:12:48

Micke: "Det mesta utav de ca 1500:- i månaden som du får bör vara arvode, och som jag förstått det så är detta inte skattefritt.

Jag har inte för avsikt att vara dryg mot dig om detta, utan det här är ju en sak som kan vara av intresse för oss här som själva har kontaktpersoner
.

Tycker inte alls du är dryg. :D Oavsett vad som står i bifogade länkar förändrar inte det faktum att jag upplever kontaktperson (även om det är ett uppdrag på papper) någon som bör vara en riktig vän, någon man bryr sig om. En vänskap som inga pengar i världen kan ersätta.

Vad är det som skulle vara av intresse? Är det av största vikt hur pengarna förbrukas? Att jag använder pengarna på fel grunder? Att vi delar på bensinkostnader? Att hon själv ska stå för "sina" aktiviteter? Eller menar du att jag och även handläggaren nu anser att benämningen "vän" är tokigt formulerat i avtalen? Förklara gärna. :-)Happy

Vän kan sannerligen tolkas på olika sätt. :mrgreen: (inget ont menat till någon, jag tycker bara det är lustigt hur tråden helt plötsligt har utvecklats till att handla om pengar)
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Micke » 2019-07-08 9:18:46

Melissa det jag tycker är av intresse är vad som gäller angående ersättningen och inget annat. Om hela ersättningen eller enbart en mindre del utav den skall gå till brukarens aktiviteter, detta kan ju för den brukare som vill ha lite koll vara av intresse att veta.

Jag tror det är vanligt när man har asperger att man vill ha koll på lagar och regler så man kan se så att det går rätt till, men även för att minska risken att man gör bort sig genom att hävda något som inte stämmer. Då tänker jag främst på om man på felaktiga grunder skulle påstå för kontaktperson eller handläggare att för lite pengar går till ens aktiviteter. Det skulle ju kunna vara lite pinsamt.

Det har alltså inget med att göra hur du upplever att en kontaktperson skall vara eller hur du använder dina pengar. Utan enbart om ersättningens natur där du hävdar att allt skall gå till brukaren, men där den information som jag hittar säger något annat. :?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-08 12:19:06

Jag läste Battes inlägg till mig först nu.
kontaktperson-t55364-24.html#p1559313

Jag kan naturligtvis inte låta såna anklagelser gå obesvarade, men vill heller inte sabba tråden. Så jag lägger mitt svar här för att det inte ska störa OnT-diskussionen:

Spoiler: visa
Batte skrev:Oppfordrer deg til å lese tråden og svare TS istedenfor å kverulere og dra dette OT.

Jeg er veldig lei meg. Tidligere har du etter såkalt "tjafs" opprettet tråder og skrevet om meg og diskutert meg og mine innlegg på en måte som kan lede andre til å tro at jeg har gjort noe galt. Dette har gjort meg trist, oppgitt, urolig og gitt meg angst for at noen skal tro dårlig om meg for noe jeg ikke har gjort som resultat av din fremstilling. Jeg blir også lei meg fordi jeg må gå OT for å forsvare meg selv i en diskusjon jeg ikke vil ha.

Jeg er redd for at du skal gjøre det samme igjen. Det som gir meg den dårligste følelsen er at det kjennes som at jeg ender med skylden, blir beskyldt for tjafs eller OT når jeg forsøker å forsvare meg. Jeg blir faktisk veldig, veldig lei meg. Jeg håper virkelig folk generelt her kan lese dialogene selv og tenke selv.

Denne gangen kan du la være å opprette en tråd for å diskutere samtalen med meg eller meg med andre. Jeg er lei av det der. Jeg føler meg svak og forsvarsløs. Føles som jeg har et jaktlag etter meg. Jeg blir lei meg og føler meg syk av det. Det virker kanskje som at jeg overreagerer i denne tråden, men jeg har grunnlag fra tidligere og har fått nok.

Diskuter sak med meg og la meg ellers være i fred!


Vad i helvete pratar du om???

Jag har aldrig nånsin startat nån tråd om dig, vet inte vad du pratar om öht :evil:

Men jag har förstått att det är nåt sånt här, att du går och anklagar mig för nånting och tar saker och ting personligt fast jag inte ens pratar om dig.
Jag är öht inte särskilt intresserad av din person, och när jag svarar på inlägg tänker oftast inte ens på vem som skrivit det, utan innehållet.

Det är du som tidigare anklagat mig för nånting som jag inte ens riktigt vet vad det är, och vägrat att reda ut det trots att jag försökte.

Jag har känt mig så nedsmutsad och misstänkliggjord av dig och en viss annan person, att jag
varit på väg att lämna forumet flera gånger. Ni hänger över mig som onda andar, som man aldrig vet när och vilka tjuvnyp ni kan komma med.

Så ta och fundera lite på ditt eget beteende, och det där med etik och moral, innan du slänger anklagelser omkring dig.


Dessutom: du skriver på ett forum med folk med funktionsnedsättningar. Jag har diagnos och problem precis som alla andra här.
Jag är skitless på din elitistiska attityd - det finns inga krav på Nobelprisnivå varken intellektuellt eller språkmässigt för att få skriva här, så jag betackar mig för dina överkrav på mig.

Ja, rätt gissat: jag är fly förbannad, och skriver i affekt, och står för det.

Och för din kännedom: jag har anmält dig för personangrepp.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-08 13:00:25

Ok Fabela, moderatorene gjør sikkert en objektiv vurdering. Forhåpentligvis gjør andre brukere også det. Lei for at du er sint, det var ikke det jeg ville oppnå med å åpent dele mine følelser. Alt det beste!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-08 13:27:08

Batte:

OK, så du lägger allting på mig - IGEN.

Men det är bra att jag nu är klar över var jag har dig.

Jag gör inga fler försök att förstå, reda ut eller sluta fred.

Får du ut nånting av att misstänka mig så varsågod, jag har inga problem att bjuda på det - nu när jag vet om det.

Ha det fint.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-08 16:54:55

Melissa skrev:"Melissa skrev:
/.../ Anser ni /.../ "
Vet dock inte riktigt hur man skulle säga, men "ni" menar jag ni medlemmar som är här på hela forumet. Kanske blev det konstigt. Förlåt i så fall.

Nej då, jag tolkade det precis som du nu skriver. :-)Happy

Så jag tar tillbaka: jag har rätt att skriva i den här tråden precis som alla andra, och fokusera på vilka detaljer jag vill inom trådens ämne, och länka till information jag anser relevant.
Den som kan ha invändningar är du som TS och moddarna, ingen annan.

Bara vi alla låter bli att ta saker personligt, så ska det nog gå bra. :-)Happy


Så back on track:

Melissa skrev:Vän kan sannerligen tolkas på olika sätt. :mrgreen:

Ja, enig om det.
Ramlade igår över nånting som illustrerade det på ett jättebra sätt, men sparade inte länken eftersom jag bestämt att lämna tråden.
Skulle jag hitta artikeln igen återkommer jag med länk.

Men nånting som slog mig: har du själv autism- eller annan NPF-diagnos?
Kanske det kan påverka hur man tolkar ordet vän? Vi aspergare sägs ju ofta bokstavstolka och tänka svart-vitt.

Själv är jag aspergare lite fläckvis kan man säga, ADD är min starkaste diagnos.

För mig är ordet "vän" ett spektra, ungefär som autism. (halvt skämt)
Det enda som jag personligen ser som en absolut förutsättning, är genuin välvilja.
Förutom det kan det se olika ut. En del är väldigt förtroliga med varandra, andra inte alls. En del är nästan som förälskade, andra tycker att nån bevisat att hen är reko, alltså en vän.
Mitt intryck är att det kan vara skillnader beroende på t.ex. kön, ålder, generation, levnadsstandard, mm.

Vad tänker du om det?

EDIT: sorry om det redan tagits upp, har inte läst alla inläggen.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-09 14:14:24

Micke skrev:Melissa det jag tycker är av intresse är vad som gäller angående ersättningen och inget annat. Om hela ersättningen eller enbart en mindre del utav den skall gå till brukarens aktiviteter, detta kan ju för den brukare som vill ha lite koll vara av intresse att veta.

Jag tror det är vanligt när man har asperger att man vill ha koll på lagar och regler så man kan se så att det går rätt till, men även för att minska risken att man gör bort sig genom att hävda något som inte stämmer. Då tänker jag främst på om man på felaktiga grunder skulle påstå för kontaktperson eller handläggare att för lite pengar går till ens aktiviteter. Det skulle ju kunna vara lite pinsamt.

Det har alltså inget med att göra hur du upplever att en kontaktperson skall vara eller hur du använder dina pengar. Utan enbart om ersättningens natur där du hävdar att allt skall gå till brukaren, men där den information som jag hittar säger något annat. :?


Jag och vännen gör vad som passar oss bäst, det innebär inte att alla behöver göra på samma sätt. Det är ju upp till var och en att följa den informationen ni har läst till punkt och pricka. Allt är heller inte rispat i sten. Uppenbarligen har väl handläggaren fel då eftersom det är denne som berättat det för mig men ingen av oss (handläggaren, jag, och vännen)lägger någon större vikt i detta.

Hon bryr sig ärligt talat inte vad pengarna är "till för", det viktigaste för henne är att vi delar upp samtliga kostnader tillsammans så det blir rättvist för oss båda. Jag har råd att betala för mig själv, det har inte min vän, därför väljer vi att de ska gå till hennes aktiviteter. Räcker de inte betalar jag resten. Tidigare stod jag för 90% av kostnaderna för sådant vi hittade på. Nu känner vännen sig mer tillfreds eftersom hon slipper tänka på rättvisan mellan pengarna.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-09 14:59:19

Fabela skrev:
Melissa skrev:"Melissa skrev:
/.../ Anser ni /.../ "
Vet dock inte riktigt hur man skulle säga, men "ni" menar jag ni medlemmar som är här på hela forumet. Kanske blev det konstigt. Förlåt i så fall.

Nej då, jag tolkade det precis som du nu skriver. :-)Happy

Tack det underlättade!

Så jag tar tillbaka: jag har rätt att skriva i den här tråden precis som alla andra, och fokusera på vilka detaljer jag vill inom trådens ämne, och länka till information jag anser relevant.
Den som kan ha invändningar är du som TS och moddarna, ingen annan.


Bara vi alla låter bli att ta saker personligt, så ska det nog gå bra. :-)Happy

Självklart är du lika välkommen som någon annan Fabela :-)Hug
Du har helt rätt i att man inte bör ta saker personligt. Ofta är det ju sak man diskuterar inte person Det är i alla fall så jag gör.


Så back on track:

Melissa skrev:Vän kan sannerligen tolkas på olika sätt. :mrgreen:

Ja, enig om det.
Ramlade igår över nånting som illustrerade det på ett jättebra sätt, men sparade inte länken eftersom jag bestämt att lämna tråden.
Skulle jag hitta artikeln igen återkommer jag med länk.


Ingen fara. Hittar du den får du gärna dela med dig. :D

Men nånting som slog mig: har du själv autism- eller annan NPF-diagnos?
Kanske det kan påverka hur man tolkar ordet vän? Vi aspergare sägs ju ofta bokstavstolka och tänka svart-vitt.


Trevlig fråga :D Inte mig veterligen men det kanske jag har ha ha. :-)018 För visst är det så att benämningen "vän" för mig är ju som en riktig vän, en sann sådan. Som på på Facebook där de godkänner hundratals vänförfrågningar men pratar mycket sällan med varandra. Finns ingen som helst logik i det, för mig. :shock: :-)018



Själv är jag aspergare lite fläckvis kan man säga, ADD är min starkaste diagnos.

För mig är ordet "vän" ett spektra, ungefär som autism. (halvt skämt)
Det enda som jag personligen ser som en absolut förutsättning, är genuin välvilja.
Förutom det kan det se olika ut. En del är väldigt förtroliga med varandra, andra inte alls. En del är nästan som förälskade, andra tycker att nån bevisat att hen är reko, alltså en vän.
Mitt intryck är att det kan vara skillnader beroende på t.ex. kön, ålder, generation, levnadsstandard, mm.

Vad tänker du om det?

EDIT: sorry om det redan tagits upp, har inte läst alla inläggen.


Det är lugnt. Du behöver inte alls gå igenom samtliga inlägg. Jag svarar bara igen i så fall, världen går inte under för det. :wink:

På vilket sätt märker du att Add är starkare än asperger?

Äntligen efter långt om länge kan vi diskutera sakfrågan. Tack! :-)154

Just ordet "vän" utropas i ur och skur utan att egentligen ha någon som helst innebörd. Borde man inte mena det också? Säkert är det utbrett men antingen är man väl en vän eller så inte oavsett vart man befinner sig? Jag älskar min man gränslöst mycket men han är också min "vän". Känner man inte varandra tillräckligt väl är man väl bara bekant, eller? Utveckla gärna.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-09 15:31:41

Fabela
Vi aspergare sägs ju ofta bokstavstolka och tänka svart-vitt.

Bara en välmenad undran men är det inte add relaterat? Hur skiljer diagnoserna sig åt? Vilket är vilket? Ot men var tvungen att fråga. Kanske skulle starta en egen tråd om detta. :mrgreen:
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-09 16:30:28

Bokstavstolka är mer autism än add. Svårt med sociala koder och hela den delen är inte add även om add kan påverka sociala relationer.

Jag tror att jag tog upp det i början men för AS-personer kan det vara bra att det är tydligt att kontaktpersonen (om de inte är bekanta sedan innan) är en betald vän. Tänker att det kan hjälpa i kommunikationen och att man inte behöver stressa över om denne gillar en själv lika mycket. Typ sånt. Att det är en gräns. Även om det säkert kan förvandlas till mer vänskap i vissa fall. Då det kan vara svårt att läsa av sociala koder&gränser så kan gränsen här redan vara satt. Om ni förstår vad jag menar.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-10 2:03:29

Tack Melissa för dina vänliga ord. :-)Happy

Jag delar upp mitt svar i bitar, så kanske jag lyckas skriva mer begripligt. :oops:

Melissa skrev:Fabela
Vi aspergare sägs ju ofta bokstavstolka och tänka svart-vitt.

Bara en välmenad undran men är det inte add relaterat? Hur skiljer diagnoserna sig åt? Vilket är vilket? Ot men var tvungen att fråga. Kanske skulle starta en egen tråd om detta. :mrgreen:

Jag är fel person att svara på det här, för till skillnad från de flesta här är jag inte så intresserad av mina diagnoser.

Om du vill veta mer är en separat tråd en bra idé. Annars är ett tips att läsa gamla trådar, det har funnits mycket kunnigt folk här i alla år.

Men bara extremt kort och förenklat: asperger är mer problem med det sociala, ADD mer ett uppmärksamhetsproblem (och så varianten ADHD med överaktivitet också, förstås).
ShakeItOut svarade också bra här ovanför.

Melissa skrev:På vilket sätt märker du att Add är starkare än asperger?
.
Det gör jag inte. :-)Happy För jag vet inte vad som är vad i mig, eftersom de diagnoserna går i varann en del och det är så individuellt hur man påverkas.
Men när jag fick diagnoserna ansåg de innan jag ens gjort klart testerna att ADD var helt uppenbar.
AS var inte lika tydlig, det fick de klura på innan de bestämde sig. Varför vet jag inte.

Men jag är iaf hyfsat "normal" socialt sätt. Dvs jag framstår som helt normal men kanske lite udda bara, om man pratar med mig kortare stunder. På vissa sätt verkar jag förstå NT bättre, än NT själva gör, haha :-)Happy
Men när man lär känna mig bättre märks mina problem mycket mer.


Förresten, en parentes lite OT:
Ett tips jag kom på: programmet "Mitt huvud är en torktumlare" om AD(H)D. Gick på SVT för några år sen.
Fantastiskt bra tycker jag, kände igen mig massor (pendlade mer mellan ADHD och ADD som yngre).
https://www.youtube.com/watch?v=yVB5qeJtbE4
Kommer tyvärr inte på nåt motsvarande om AS, kanske nån annan har nåt tips.


Fortsättning följer.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-10 4:49:47

Melissa skrev:Äntligen efter långt om länge kan vi diskutera sakfrågan. Tack! :-)154

Väl bekomme, det var ju bra att du får ditt ärende uträttat, så att säga. :-)Happy


Melissa skrev:
Fabela skrev:Men nånting som slog mig: har du själv autism- eller annan NPF-diagnos?
Kanske det kan påverka hur man tolkar ordet vän? Vi aspergare sägs ju ofta bokstavstolka och tänka svart-vitt.

Trevlig fråga :D Inte mig veterligen men det kanske jag har ha ha. :-)018 För visst är det så att benämningen "vän" för mig är ju som en riktig vän, en sann sådan. Som på på Facebook där de godkänner hundratals vänförfrågningar men pratar mycket sällan med varandra. Finns ingen som helst logik i det, för mig. :shock: :-)018

Just ordet "vän" utropas i ur och skur utan att egentligen ha någon som helst innebörd. Borde man inte mena det också? Säkert är det utbrett men antingen är man väl en vän eller så inte oavsett vart man befinner sig? Jag älskar min man gränslöst mycket men han är också min "vän". Känner man inte varandra tillräckligt väl är man väl bara bekant, eller? Utveckla gärna.

Alltså FB-vänner - nej, det talar jag inte om här, det kan jag vara helt tydlig med. :lol:
Så där är vi alldeles överens.

Men jag menar att vänskap kan se olika ut.

Jag skulle gissa t.ex. att medelålders manliga barska, fåordiga skogshuggare nånstans i de norrländska skogarna har en annan slags vänskap, än stockholmska tonårstjejer som har shopping och poesi som hobby.
För att nu ta två stereotyper, bara för att göra det tydligare.

Likadant kan levnadsstandard påverka: om ens dagliga överlevnad hänger på en skör tråd, så är pålitlighet och samarbete kanske mer ett äkta vänskapsbevis, än känslor och att utbyta innersta hemligheter. Vad mer värdefullt och välvilligt kan det finnas, än att man hjälps åt att hålla varandra vid liv?
Det var sånt jag menade tidigare, med naivt och bortskämt:
kontaktperson-t55364.html#p1559170
De allra flesta i våra välfärdssamhällen idag har inte en susning om hur det är att leva under såna omständigheter.
Därmed inte sagt att det inte kan finnas romantik i såna vänskapsrelationer också, självklart kan det göra det. Men att se det som en förutsättning är en romantiserad bild av verkligheten, enl. min personliga uppfattning.

Förstår du hur jag menar; att vänskap kan vara som arbetskläder eller som en skir spetssjal, den är lika värdefull oavsett sin skepnad.
Men det måste finnas genuin välvilja, det är en absolut förutsättning för äkta vänskap.
Som jag ser det, vill säga.

Därifrån då till närmare det här med kontaktperson.
Människor har ju också olika förutsättningar och begränsningar. Det går inte att ha samma sorts relationer med alla människor, t.ex. pga olika funktionsnedsättningar.
Men jag tror att alla ändå kan ha vänner. Man är bara vän på olika sätt, beroende på förutsättningarna.


Förresten säger man ju även "nära vän". Om all vänskap skulle vara lika, så skulle "nära" inte behöva läggas till som förstärkning.


Låter det som ett hyfsat rimligt resonemang så långt?
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-10 21:10:43

ShakeItOut

"Bokstavstolka är mer autism än add. Svårt med sociala koder och hela den delen är inte add även om add kan påverka sociala relationer.

Jag tror att jag tog upp det i början men för AS-personer kan det vara bra att det är tydligt att kontaktpersonen (om de inte är bekanta sedan innan) är en betald vän. Tänker att det kan hjälpa i kommunikationen och att man inte behöver stressa över om denne gillar en själv lika mycket. Typ sånt. Att det är en gräns. Även om det säkert kan förvandlas till mer vänskap i vissa fall. Då det kan vara svårt att läsa av sociala koder&gränser så kan gränsen här redan vara satt. Om ni förstår vad jag menar".


Bokstavstolka och de sociala koderna är extremt jobbiga för henne, dels blir hon alldeles slut och nästan somnar på kuppen efter exempelvis kalas. Kan ta upp till en halv dag för att återhämta sig. Nu fick jag ytterligare klarhet i att det inte enbart är add som min vän "lider" av. Tack snälla!

Självklart måste man vara tydlig med vad som gäller och vi är fullt medvetna om var vi står och hur vi mår. Ingenting döljs under mattan. Det tjänar ingenting till. Alltid bäst att vara rak och tydlig från början. Om vänskapen förändras till någon parrelation (om det är det du menar) så tror jag inte det är tillåtet att fortsätta uppdraget som kontaktperson längre. Då måste ju vederbörande också berätta det.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-10 21:31:56

Att hon blir helt slut efter ett kalas kan vara både AS/ADD (pga mycket intryck) men med sociala svårigheter är det troligare mer autistiskt.

Jag tänkte inte på bara er utan mer allmänt. För er så funkar det men för andra som har diagnosen autism så kanske det sättet inte skulle vara bra. Jag menar en anställd och brukares relation till varandra. Det är inte vänskap från början (ja om de inte känner varandra) och behöver inte bli mer än betald vänskap. Men om båda trivs ihop och den anställde tar initiativ till en mer riktig vänskap så kan det väl vara okej. Självklart skulle det inte fungera att ha en intim relation med en kontaktperson utan uppdraget skulle avbrytas. Inte en smula etiskt rätt heller men det lär inte vara vanligt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Kontaktperson

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-10 21:33:15

Gränsen som jag rabblade om i förra inlägget var den med att den ena partnern är betald vän och inte en riktig. Som att mina boendestödjare inte är min vänner men de skulle nog alla lyssna på mig om jag behövde prata.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-10 21:48:55

Fabela

Du som ska ha tack Fabela! Tycker du skriver alldeles förträffligt. Det är jag som inte hänger med och absolut inget du ska känna skuld över. :-)154 Jag tycker det är väldigt rörigt med det här "citera inlägg" och tror det är därför jag inte får ihop det riktigt. :-)018


Jag är fel person att svara på det här, för till skillnad från de flesta här är jag inte så intresserad av mina diagnoser.

Om du vill veta mer är en separat tråd en bra idé. Annars är ett tips att läsa gamla trådar, det har funnits mycket kunnigt folk här i alla år.

Men bara extremt kort och förenklat: asperger är mer problem med det sociala, ADD mer ett uppmärksamhetsproblem (och så varianten ADHD med överaktivitet också, förstås).
ShakeItOut svarade också bra här ovanför.


Underbart att alla är så olika! Det älskar jag! Tänk så trist det vore om alla var likadana. :wink: Tror nog jag startar en ny (hoppas ni hittar dit :mrgreen: ) tråd istället så vi håller den här i sitt ursprung. Kan dock inte lova att det blir idag, kanske imorgon, det beror lite på mina arbetstider, (supporttekniker inom it och treskift) Ska helt klart följa ditt tips , Tack snälla!

Men jag är iaf hyfsat "normal" socialt sätt. Dvs jag framstår som helt normal men kanske lite udda bara, om man pratar med mig kortare stunder. På vissa sätt verkar jag förstå NT bättre, än NT själva gör, haha :-)Happy
Men när man lär känna mig bättre märks mina problem mycket mer.


Så trevligt att läsa! då är du som min vän. Hon är den som hinner greppa vad jag ska säga innan jag ens öppnat munnen ibland. Eller när jag inte själv kommer fram till vilka ord jag ska använd, då fyller hon meningen åt mig. :mrgreen: :-)154
Åh, det klippet har jag/vi sett! Givande med inifrånperspektiv hur det verkligen är.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-10 22:06:08

Fabela


Alltså FB-vänner - nej, det talar jag inte om här, det kan jag vara helt tydlig med. :lol:
Så där är vi alldeles överens.

Men jag menar att vänskap kan se olika ut.

Jag skulle gissa t.ex. att medelålders manliga barska, fåordiga skogshuggare nånstans i de norrländska skogarna har en annan slags vänskap, än stockholmska tonårstjejer som har shopping och poesi som hobby.
För att nu ta två stereotyper, bara för att göra det tydligare.

Likadant kan levnadsstandard påverka: om ens dagliga överlevnad hänger på en skör tråd, så är pålitlighet och samarbete kanske mer ett äkta vänskapsbevis, än känslor och att utbyta innersta hemligheter. Vad mer värdefullt och välvilligt kan det finnas, än att man hjälps åt att hålla varandra vid liv?
Det var sånt jag menade tidigare, med naivt och bortskämt:
kontaktperson-t55364.html#p1559170
De allra flesta i våra välfärdssamhällen idag har inte en susning om hur det är att leva under såna omständigheter.
Därmed inte sagt att det inte kan finnas romantik i såna vänskapsrelationer också, självklart kan det göra det. Men att se det som en förutsättning är en romantiserad bild av verkligheten, enl. min personliga uppfattning.

Förstår du hur jag menar; att vänskap kan vara som arbetskläder eller som en skir spetssjal, den är lika värdefull oavsett sin skepnad.
Men det måste finnas genuin välvilja, det är en absolut förutsättning för äkta vänskap.
Som jag ser det, vill säga.

Därifrån då till närmare det här med kontaktperson.
Människor har ju också olika förutsättningar och begränsningar. Det går inte att ha samma sorts relationer med alla människor, t.ex. pga olika funktionsnedsättningar.
Men jag tror att alla ändå kan ha vänner. Man är bara vän på olika sätt, beroende på förutsättningarna.

Förresten säger man ju även "nära vän". Om all vänskap skulle vara lika, så skulle "nära" inte behöva läggas till som förstärkning.

Låter det som ett hyfsat rimligt resonemang så långt?[/quote]


Det låter vettigt, helt klart, just tillit är ju en förutsättning för att bevara den relation man än har. Men går den förlorad tror jag inte det finns någonting kvar, att bygga upp den igen krävs ofantligt mycket och inte säkert att det går att reparera men det beror ju lite på omständigheterna. Man måste (enligt min uppfattning) i sådana fall förtjäna den och inte bara tas för givet, även om ens liv hänger på en skör tråd. Om någon exempelvis skulle bryta mitt förtroende anser jag inte vederbörande är värd min vänskap längre.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-10 22:26:14

ShakeItOut skrev:Att hon blir helt slut efter ett kalas kan vara både AS/ADD (pga mycket intryck) men med sociala svårigheter är det troligare mer autistiskt.

Jag tänkte inte på bara er utan mer allmänt. För er så funkar det men för andra som har diagnosen autism så kanske det sättet inte skulle vara bra. Jag menar en anställd och brukares relation till varandra. Det är inte vänskap från början(ja om de inte känner varandra) och behöver inte bli mer än betald vänskap. Men om båda trivs ihop och den anställde tar initiativ till en mer riktig vänskap så kan det väl vara okej. Självklart skulle det inte fungera att ha en intim relation med en kontaktperson utan uppdraget skulle avbrytas. Inte en smula etiskt rätt heller men det lär inte vara vanligt.


Ha ha alla svar går i rasande takt, hinner inte riktigt med här nu, :mrgreen: vill ändå poängtera att det är extremt kul.

Förstår hur du menar men jag tycker det är signifikant att kontaktpersonen ifråga också har ett hjärta. Att bara vara någon "kontakt" man träffar ett par ggr i veckan och sedan inte hörs av utöver det, känns...onaturligt? Alltså, det känns bara som att man gör det för pengarna då och nej, det är för mig inte okej mot brukaren i så fall. Om fallet jag nämnde ovan om den kontaktperson som utnyttjade brukaren enbart på grund av pengarna är helt ju befängt. Hur kan man vara så kall och samvetslös?
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-10 22:58:47

ShakeItOut skrev:Gränsen som jag rabblade om i förra inlägget var den med att den ena partnern är betald vän och inte en riktig. Som att mina boendestödjare inte är min vänner men de skulle nog alla lyssna på mig om jag behövde prata.


Jag ser det fortfarande som man är båda delar, inte bara det ena eller andra. Gäller alltså detta då utöver er ordinarie tidsschema? Ställer de upp utan tvekan? Eller om du bara känner för att dra ut och fika, följer denne med om du vill ha sällskap? Om inte, är min ståndpunkt att man inte bör ta sig an uppdraget. Med detta sagt menar jag självklart inte varje gång brukaren vill något, det finns ju gränser men att man ärligt finns där för vederbörande. Eller att kontaktpersonen även ringer brukaren då och då bara för att kolla läget och höra hur det är utöver den avtalade tiden. Just för att brukaren också ska veta att man verkligen bryr sig. Rent generellt brukar väl boendestöd verka ungefär på samma sätt som kontaktperson förutom att boendestödjare har någon utbildning?
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-10 23:02:43

Melissa skrev:Ha ha alla svar går i rasande takt, hinner inte riktigt med här nu, :mrgreen: vill ändå poängtera att det är extremt kul.

Förstår hur du menar men jag tycker det är signifikant att kontaktpersonen ifråga också har ett hjärta. Att bara vara någon "kontakt" man träffar ett par ggr i veckan och sedan inte hörs av utöver det, känns...onaturligt? Alltså, det känns bara som att man gör det för pengarna då och nej, det är för mig inte okej mot brukaren i så fall. Om fallet jag nämnde ovan om den kontaktperson som utnyttjade brukaren enbart på grund av pengarna är helt ju befängt. Hur kan man vara så kall och samvetslös?


Oftast har nog kontaktpersonen ett hjärta och bryr sig men det är ju inte samma sak som vänskap. Jag tror inte att många gör det enbart för pengarna utan även för erfarenhet, vill hjälpa någon etc. Vissa med AS är rätt gränslösa i beteende (pga att de inte förstår) och har så svårt för socialt beteende att en person kanske inte orkar ha väldigt mycket kontakt med dessa tyvärr. Skulle jag ha en kontaktperson så skulle jag ändå träffa denne oftare än mina vänner. Men med mina vänner så behöver vi inte ses ofta... vi är fortfarande vänner.

För mig vore en trevlig person som drog med mig ut på sånt som jag inte fixar själv typ gymmet optimal. Har inte behov att vara nära vän eller höras av annat än när vi ses. Förstår att andra kan ha annat behov men känner ändå att gränser är bra. Det går att bry sig även om man har gränser för vad man vill göra för en annan människa.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Kontaktperson

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-10 23:12:23

Melissa skrev:
ShakeItOut skrev:Gränsen som jag rabblade om i förra inlägget var den med att den ena partnern är betald vän och inte en riktig. Som att mina boendestödjare inte är min vänner men de skulle nog alla lyssna på mig om jag behövde prata.


Jag ser det fortfarande som man är båda delar, inte bara det ena eller andra. Gäller alltså detta då utöver er ordinarie tidsschema? Ställer de upp utan tvekan? Eller om du bara känner för att dra ut och fika, följer denne med om du vill ha sällskap? Om inte, är min ståndpunkt att man inte bör ta sig an uppdraget. Med detta sagt menar jag självklart inte varje gång brukaren vill något, det finns ju gränser men att man ärligt finns där för vederbörande. Eller att kontaktpersonen även ringer brukaren då och då bara för att kolla läget och höra hur det är utöver den avtalade tiden. Just för att brukaren också ska veta att man verkligen bryr sig. Rent generellt brukar väl boendestöd verka ungefär på samma sätt som kontaktperson förutom att boendestödjare har någon utbildning?


Att de då skulle lyssna under den tid som jag har boendestöd, betalt. Nej. De skulle inte agera som vänner och höra av sig även om jag är rätt säker på att teamet skulle kunna ha "extra koll" om man bad dom. Boendestödjare behöver ingen utbildning men antar att de har något internt i vissa team. Mer fokus på den dagliga livsföringen och att t.ex mat, städ, tvätt fungerar och peppar/hjälper med detta. Men ja, blir rätt samma sak med att båda kategorierna. Båda peppar till sånt man inte fixar själv.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Aspergare och vården



Logga in