Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Lissås » 2019-07-02 9:03:23

Min upplevelse är att man ofta blir utanför när brister finns inom social ömsesidighet (interaktion i allmänhet) med andra människor både privat och yrkesmässigt. Vet ni om det finns något sätt att öva upp social ömsesidighet, kroppsspråk, mimik, tonläge på? Vet att det är omöjligt att bli en NT, men tänkte om det går att öva upp åtminstone itegrann.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Kentarou » 2019-07-02 9:56:01

Studera teater? De brukar ha en sådan överdriven mimik.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Lissås » 2019-07-02 15:50:51

Kentarou skrev:Studera teater? De brukar ha en sådan överdriven mimik.
Tack för tipset! :-)Happy
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav sussi83 » 2019-07-02 15:53:45

Försöka studera andra människor när du själv inte deltar i samtalet?
Om det finns någon i ungefär samma ålder som en själv kan man ju plagiera lite, men tror det är bra att få mer kunskap på annat sätt.
Jag lyssnar gärna för tips. :-)Happy
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Lejon » 2019-07-02 17:27:19

Öva upp till en viss grad kan ju vara bra, och hålla sig till de mest grundläggande normerna. Samtidigt är det tråkigt med alltför mycket likriktning i samhället. Så tråkigt med media-tränade politiker, t.ex. Kom och tänka på det igår när jag såg Ulf Kristersson tala i Almedalen. De har nån proffsig PR-byrå bakom sig, som talat om för dem hur de ska bete sig, vilka gester de ska göra, vilket kroppsspråk de ska använda.

Det blir så falskt och tillgjort. Många människor föredrar - tror jag - de som är lite annorlunda, som har en helt egen personlig stil, inte bara utseendemässigt utan även beteendemässigt. Inte för att jag gillar Donald Trump, men jag tror att många röstade på honom för att hans sätt att bete sig bröt så tydligt mot alla "vanliga", "normala" och fyrkantiga politiker. Tror fler och fler blir mer och mer trötta på det slätstrukna, de som är som alla andra. Inte så att man ska vara grov och tölpig, men att sticka ut lite tror jag inte man ska se som någon nackdel. Så länge man är respektfull och artig.
Lejon
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2019-07-01

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Lissås » 2019-07-06 20:17:32

sussi83 skrev:Försöka studera andra människor när du själv inte deltar i samtalet?
Om det finns någon i ungefär samma ålder som en själv kan man ju plagiera lite, men tror det är bra att få mer kunskap på annat sätt.
Jag lyssnar gärna för tips. :-)Happy

Tack för tipset! :-)Happy
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Lissås » 2019-07-06 20:21:35

Lejon skrev:Öva upp till en viss grad kan ju vara bra, och hålla sig till de mest grundläggande normerna. Samtidigt är det tråkigt med alltför mycket likriktning i samhället. Så tråkigt med media-tränade politiker, t.ex. Kom och tänka på det igår när jag såg Ulf Kristersson tala i Almedalen. De har nån proffsig PR-byrå bakom sig, som talat om för dem hur de ska bete sig, vilka gester de ska göra, vilket kroppsspråk de ska använda.

Det blir så falskt och tillgjort. Många människor föredrar - tror jag - de som är lite annorlunda, som har en helt egen personlig stil, inte bara utseendemässigt utan även beteendemässigt. Inte för att jag gillar Donald Trump, men jag tror att många röstade på honom för att hans sätt att bete sig bröt så tydligt mot alla "vanliga", "normala" och fyrkantiga politiker. Tror fler och fler blir mer och mer trötta på det slätstrukna, de som är som alla andra. Inte så att man ska vara grov och tölpig, men att sticka ut lite tror jag inte man ska se som någon nackdel. Så länge man är respektfull och artig.


Jag tror du menar att det är tråkigt att man måste anpassa sig efter andra och duger som man är. Eller att finna sin ehen stil. Jag håller med dig, men tycker bara att man hamnar så utanför ibland när man inte hänger med i samspelet fullt ut. Kanske får jag försöka finna någon egen stil som accepteras ändå.
Lissås
 
Inlägg: 130
Anslöt: 2018-12-15
Ort: En ort någonstans i Svealand

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Bazooka » 2019-07-11 0:04:07

Själv har jag svårt för ögonkontakt. Får istället koncentrera mig på att lyssna. Inte bara faktainnehållutan även tonfall och liknande.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav Kentarou » 2019-07-11 10:20:03

Lissås skrev:
Kentarou skrev:Studera teater? De brukar ha en sådan överdriven mimik.
Tack för tipset! :-)Happy


En skådespelare som har teater bakgrund är Shatner och många brukar säga att han överspelar.

https://www.youtube.com/watch?v=IDG3bJCurxU
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Öva upp Social Ömsesidighet, kroppsspråk, mimik & tonläge?

Inläggav opteron » 2019-07-11 21:46:38

Det går att träna på med rätt individer, och människor som du träffar. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in