Erfarenheter av boendestöd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-25 21:37:49

Kentarou skrev:Ja, jag kan tänka mig att de flesta med låg IQ inte har autism även om det finns en överrepresentation, Jag har läst om det finns ett gap med 30 poäng mellan två personer så har de svårt att förstå varandra i en dialog.

http://blogs.discovermagazine.com/neuro ... RJxYI9S_IU


Faktiska undersökningar väger ju tyngre än saker man råkar ha upplevt, men iallafall så har jag en kompis som har både autism och lägre än normalt IQ. Men sedan så är det ju notoriskt svårt att testa IQ på grava autister som kanske tänker "rätt" men inte kan få ut svaret i ord.

Den kompisen är fullt verbal men har säkert runt 50 IQ-poäng mindre än jag. Jag tror vi kan föra ett samtal på grund av att jag förstår litegranna hennes autism och vad för problem den kan leda till. Annars hade det nog inte funkat.

Har du en väldigt ojämn begåvningsprofil eftersom du verkar så hemma inom vetenskapen?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-25 21:59:49

kiddie skrev:
Kentarou skrev:Ja, jag kan tänka mig att de flesta med låg IQ inte har autism även om det finns en överrepresentation, Jag har läst om det finns ett gap med 30 poäng mellan två personer så har de svårt att förstå varandra i en dialog.

http://blogs.discovermagazine.com/neuro ... RJxYI9S_IU


Faktiska undersökningar väger ju tyngre än saker man råkar ha upplevt, men iallafall så har jag en kompis som har både autism och lägre än normalt IQ. Men sedan så är det ju notoriskt svårt att testa IQ på grava autister som kanske tänker "rätt" men inte kan få ut svaret i ord.

Den kompisen är fullt verbal men har säkert runt 50 IQ-poäng mindre än jag. Jag tror vi kan föra ett samtal på grund av att jag förstår litegranna hennes autism och vad för problem den kan leda till. Annars hade det nog inte funkat.

Har du en väldigt ojämn begåvningsprofil eftersom du verkar så hemma inom vetenskapen?


Jag vet inte vad mitt IQ är men när jag tog ett test i barndomen så fick jag högre performance som innebär att jag har lättare att skapa 3d modeller i mitt sinne bland annat samt är bättre i sk matrix reasoning. Verbalt IQ är dock väldigt viktigt när man studerar.

Jag tycker att dock att alla är värda respekt oavsett IQ, om jag hade gjort ett IQ som var 100% baserat på ordförråd så hade jag nog fått ett lägre poäng än Raven.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-25 23:02:16

Kentarou skrev:Jag tycker att dock att alla är värda respekt oavsett IQ


Absolut.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav sussi83 » 2019-06-26 1:48:52

kiddie skrev:Om man har en livslång sjukdom så brukar man väl inte få boendestöd, eller är det en ny grej? Alla som jag vet som har så har hemhjälp. Den måste de betala själv.

Alltså målet är väl att klara allt själv men assistans är svårt att få och ska vad jag vet avvecklas för vuxna med autism mm.
Många som får problem med det där vad jag förstår.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav sussi83 » 2019-06-26 1:56:24

kiddie skrev:
Kentarou skrev:Jag tycker att dock att alla är värda respekt oavsett IQ


Absolut.

Får jag fråga vad du får ut av relationen, med din vän?
Om du har betydligt högre IQ.

Jag har mitt som kanske innebär mer autism än andra, så jag nedvärderar ingen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-26 14:30:39

sussi83 skrev:Får jag fråga vad du får ut av relationen, med din vän?
Om du har betydligt högre IQ.


Brukar aldrig tänka i de termerna vad jag får ut av mina vänner. Antingen är man vän eller också är man inte det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav Kentarou » 2019-06-26 18:13:39

kiddie skrev:
sussi83 skrev:Får jag fråga vad du får ut av relationen, med din vän?
Om du har betydligt högre IQ.


Brukar aldrig tänka i de termerna vad jag får ut av mina vänner. Antingen är man vän eller också är man inte det.


Jag har mycket få vänner men jag har uppmärksammat att många har hundar så där torde intelligens gapet vara ännu större.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Erfarenheter av boendestöd

Inläggav kiddie » 2019-06-26 22:09:57

Kentarou skrev:Jag har mycket få vänner men jag har uppmärksammat att många har hundar så där torde intelligens gapet vara ännu större.


Jag har katter. Det kan ju vara lite jobbigt ibland eftersom de är så mycket smartare än mig. Men de visar stort tålamod med mig oftast.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in