Enkla uppfinningar

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilken enkla uppfinning är smartast?

Klädnypa
0
Inga röster
Blixtlås
12
32%
Gem
5
13%
Kaffefilter
1
3%
Buntband
3
8%
Korkskruv
0
Inga röster
Säkerhetssticka
2
5%
Tepåse
0
Inga röster
Gummiband
3
8%
Kapsyl
2
5%
Häftstift
1
3%
Tumstock
3
8%
Annan (skriv i tråden)
6
16%
 
Antal röster : 38

Enkla uppfinningar

Inläggav Fourier » 2017-07-20 20:19:53

Skulle nog säga hjulet. Mest för ett det var en så enkel grej som var så absurt användbar.
Fourier
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2017-06-04

Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2019-06-16 18:11:04

722952.jpg

Draghammare är mycket bra att ha ibland. Används t.ex. till att rycka ut saker som sitter fast.

I ena änden ett handtag, i andra änden en gänga e.d. Däremellan en glidvikt. En enkel draghammare kan lätt tillverkas vid behov.

Man sätter lämpligt verktyg i gängan. Fäster verktyget i objektet och drar glidvikten med kraft mot handtaget tills objektet lossar.

Senast ryckte jag ut sadelstolpen på min gamla cykel. Den var orubbligt fastrostad.

Dessförinnan ryckte jag och brorsan ut de fastrostade kölbultarna på hans veteransegelbåt. Jag hade gjort draghammaren, 1 meter lång med ett gammalt svänghjul till en inombordare som vikt. Han trodde inte det skulle gå, men när vi gemensamt började rycka upp svänghjulet följde bultarna sakta med. :-)Happy

Det går förstås att slå fast grejer med den också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Enkla uppfinningar

Inläggav antonius » 2019-06-16 19:55:49

Dagobert skrev:Draghammare är mycket bra att ha ibland. Används t.ex. till att rycka ut saker som sitter fast.

Ja det är ett listigt verktyg, och om man saknar en kan man kan göra en enklare variant, med en stadig kedja och en tyngd t ex en vikt från en hantel... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Enkla uppfinningar

Inläggav Dagobert » 2019-09-02 15:30:16

Vad är detta?
redskap3.jpg

Jo, en
Spoiler: visa
klyvyxa att hugga ved med.
Det hade jag aldrig kunnat gissa.




Bryter isär, ingen friktion som med vanliga yxor. Gjord av en härdad plåtbit med skaft.
Klorna håller kvar den ena klabben efter hugget så man slipper ställa upp den för nästa hugg.

Smart också med ett bildäck på huggkubben så man slipper plocka upp veden från marken hela tiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Enkla uppfinningar

Inläggav kiddie » 2019-09-03 3:34:15

Beror väl lite på om man får ersätta med något annat. Tändstickor är bra, men om man får använda tändare istället kanske det funkar ändå. Om man har måttband kanske man inte behöver tumstock.

Men just nu har jag inget att mäta med! Kisse har haft bort måttbandet och matte har slarvat bort linjalen.

Jag måste mäta ett fönster men det går ju inte. Så ett mätverktyg är helt nödvändigt.

Blixtlås är väl OK men jag föredrar knappar. Om gummiband innefattar resår i t ex byxor så är det viktigt pga bekvämlighet. Annars föredrar jag knappar framför blixtlås. Fast så länge blixtlåset funkar så, ja då är det ju bra. Annars är paj blixtlås ruskigt irriterande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Enkla uppfinningar

Inläggav notwoodstock » 2019-09-03 4:25:36

kiddie skrev:Beror väl lite på om man får ersätta med något annat. Tändstickor är bra, men om man får använda tändare istället kanske det funkar ändå. Om man har måttband kanske man inte behöver tumstock.

Men just nu har jag inget att mäta med! Kisse har haft bort måttbandet och matte har slarvat bort linjalen.

Jag måste mäta ett fönster men det går ju inte. Så ett mätverktyg är helt nödvändigt.

Blixtlås är väl OK men jag föredrar knappar. Om gummiband innefattar resår i t ex byxor så är det viktigt pga bekvämlighet. Annars föredrar jag knappar framför blixtlås. Fast så länge blixtlåset funkar så, ja då är det ju bra. Annars är paj blixtlås ruskigt irriterande.


Det finns Appar för att mäta med - om man har Smartphone.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Enkla uppfinningar

Inläggav kiddie » 2019-09-03 4:29:55

notwoodstock skrev:Det finns Appar för att mäta med - om man har Smartphone.


Jo, och man kan ju mäta med ett papper med för man vet hur långt det är. Lite bökigt bara. Ska skaffa nytt måttband.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in