Handläggare vill att jag ska jobba mer

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Trefjorton » 2019-05-05 20:24:41

Jag har en handläggare hos kommunen, eller vad det är, och därifrån har jag fått arbetsträna på 2 olika ställen. Jag jobbar väldigt lite, och han pushar mig att jobba mer, som inte har funkat tidigare. Har nu ökat mina timmar, och jag känner att jag vill sluta helt. Känner ångest och depressioner.
Helst vill jag jobba mina låga timmar.

Jag får aktivitetsersättning, och min handläggare på FK sa att det är svårt att få sjukersättning. Min aktivitetsersättning tar slut om mindre än 1 år. Då kan jag ansöka om sjukpenning för särskilda fall. Har inte jobbat tidigare. Så som det ser ut blir det ekonomisk bistånd igen, som jag INTE vill.

Antingen byter jag plats till ett ställe som leder till jobb, som jag inte klarar av, och som jag inte får, eller så ökar jag mina timmar här, bränner ut mig, som inte leder någon vart.

Vad ska jag göra?

Min enda chans är då sjukersättning. Hur ska man egentligen få det. Min handläggare på FK sa att det är till för folk som inte kan jobba alls fram till pensionen. Är det inte bättre att sluta med arbetsträningen helt hos kommunen, och sedan söka själv till DV för att jobba. Jag kommer inte få jobb eller lön i alla fall. Min arbetsförmåga är för låg. Arbetsförmedlingen har dokumenterat att dom inte kan hjälpa mig. (är inte inskriven där)

Formulerar mig bättre.

2 frågor

Vad ska jag göra eller säga till min handläggare?

Hur ska jag bäst möjligt få sjukersättning? Om jag jobbar mina timmar, säger dom då att jag inte får sjukersättningen? Med jobba menar jag arbetsträna. Får ingen lön alls, och har arbetstränat i mer än 1 år nu.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Fretshi » 2019-05-06 0:31:29

Verkar jobbigt. Men i värsta fall kanske du får ta ekonomiskt bistånd igen även om du inte vill.
Jag har själv haft det sen 2016 nu och ja det är tufft därav min ekonomitråd.

Annars är det väl bara att söka jobb?
Finns det inget du skulle vilja jobba med?
Vet att det kan vara svårt att hinna med vardagen med jobb men kanske du ska jobba deltid istället?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav nano » 2019-05-06 3:33:28

Kanske inget klokt men min erfarenhet är att jag haft både jobbiga jobb och sådana som jag närmast betraktar som nöje.
Jag råkar göra sådant jag gillar o då blir det ju inte svårt alls o göra "jobbet".

Vet inte vad det skulle kunna vara i ditt liv men det vore ju kul om du kunde tjäna pengar på något du gillar att göra.
Skulle gärna vilja ge vilka ideer jag nu kan komma på om du har lust att lista saker du råkar gilla att göra :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav sussi83 » 2019-05-06 7:25:51

Du lär ju ha mer pengar mm på ekonomiskt bistånd än sjukersättning, biståndet är inte skattepliktigt.
Dessutom har du faktiskt chans att få ett jobb till skillnad från DV som aldrig kan erbjuda det, ca 1% går vidare till jobb från DV.
Du får ändå leva under risig standard vilket som så varför inte ta det som som ger störst möjligheter, får du aktivitetsersättning är du dessutom under 29 år vilket är väldigt ungt.
Sjukersättning är permanent du har i princip inga möjligheter att ta tillbaka det beslutet.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Trefjorton » 2019-05-06 12:34:29

Kommer inte gå tillbaks pga det som hänt på jobbet nu, eller hänt fler än en gång.

Får vänta tills handläggaren hör av sig, och då berättar jag vad som har hänt.

Jag kommer absolut inte arbeta med såna människor igen. Det enda jag ska göra nu är att gå på DV och ta det lugnt (samt alla mina andra hobbys).

Vet inte varför jag ens bryr mig när ingen annan gör det.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Trefjorton » 2019-05-21 15:45:35

Jag jobbar på och hade möte med handläggarna. Mår riktigt dåligt nu och jag orkar inte med det här.

Vad ska jag göra? Vad kan jag göra?

Utan handläggare får jag jobba kvar, fast jag tror jag fortfarande behöver han för att prata med FK. Ju mer dom dokumenterar om mig och skickar in till FK ju högre chans till att inte bli utförsäkrad (tror jag?).

Handläggare pushar för att jag ska jobba mer, men det går bara inte. Jag mår för dåligt. Klarar bara av det jag gör nu.

nano skrev:Skulle gärna vilja ge vilka ideer jag nu kan komma på om du har lust att lista saker du råkar gilla att göra


Fretshi skrev:Finns det inget du skulle vilja jobba med?


Allt blir tråkigt efter ett tag. Jag gillar stället jag är på nu. Det är inte problemet. Jag orkar bara inte vara utanför hemmet så mycket. Behöver gömma mig hemma en del för att återhämta mig.

Ska jag säga till handläggare att jag inte vill ha möten mer? Så avskriver han mig från stället. Vet inte hur det blir för mig framåt.

Orkar inte tänka mer idag.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-21 16:18:41

Trefjorton skrev:Jag orkar bara inte vara utanför hemmet så mycket. Behöver gömma mig hemma en del för att återhämta mig.



Känner exakt likadant...
Daglig_Kamp
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-05-16
Ort: Nånstans i Sverige

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Alien » 2019-05-21 18:47:42

Hur mycket jobbar du nu? 50%? Mer? Mindre?

Hur som helst låter det som att du åtminstone behöver jobba 80% el mindre, så att du kan få en ledig dag i veckan att återhämta dig på.

Har du pratat med en läkare? Du behöver ju ett intyg om att du inte orkar jobba mer, dvs inte så mycket som handläggaren vill.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Trefjorton » 2019-05-21 20:45:35

Jag jobbar bara 3h 2ggr i veckan, sen är jag på 2 andra DV 2 gånger i veckan. Bara att gå ut är så stressfullt.

Mitt liv funkar inte alls. Dessutom har jag sån fobi mot mediciner just nu, så vet inte om det.

Min handläggare säger att det inte är bra att isolera mig. Jag går ut rätt mycket.

Har läkarmöte om 2veckor. Får tänka mer på medicinen.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Flinta » 2019-05-22 8:27:40

Trodde inte man fick ha lönearbete vid sidan av DV eller tvärt om?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Trefjorton » 2019-05-22 9:52:36

Flinta skrev:Trodde inte man fick ha lönearbete vid sidan av DV eller tvärt om?


Med jobb menar jag arbetsträna, och det gör jag på ett DV. Alltså går jag till 3 olika DV.

Skrev nog inte tillräckligt bra.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav ShakeItOut » 2019-05-22 11:56:11

Du kan inte öka tiden på ett dv och ta bort ett annat? 3 olika låter mycket, med rutiner/folk/etc.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav ehmd93 » 2019-05-22 17:43:03

Flinta skrev:Trodde inte man fick ha lönearbete vid sidan av DV eller tvärt om?


njaa Dagligt verksamhet är snarast anpassat uppgifter för denne som lever på försäkringskassans inkomst dvs. aktivitetsersättning eller sjukersättning med mindre krav.
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Trefjorton » 2019-05-22 19:05:26

ShakeItOut skrev:Du kan inte öka tiden på ett dv och ta bort ett annat? 3 olika låter mycket, med rutiner/folk/etc.


Vill inte vara på mitt jobb DV för mycket, då blir det mest tröttsamt. 1 av dom går jag bara 1 gång i veckan för att dom har speciella möten, och den andra är mest för umgänge.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav sussi83 » 2019-05-22 20:13:21

Trefjorton skrev:
ShakeItOut skrev:Du kan inte öka tiden på ett dv och ta bort ett annat? 3 olika låter mycket, med rutiner/folk/etc.


Vill inte vara på mitt jobb DV för mycket, då blir det mest tröttsamt. 1 av dom går jag bara 1 gång i veckan för att dom har speciella möten, och den andra är mest för umgänge.

Jag skulle struntat i de andra och ökat arbetstiden istället.
Intressen kan du ha sen när du eventuellt jobbar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Trefjorton » 2019-05-22 20:56:24

sussi83 skrev:Jag skulle struntat i de andra och ökat arbetstiden istället.
Intressen kan du ha sen när du eventuellt jobbar.


Så som det ser ut just nu så kommer jag inte kunna jobba någonsin.

Däremot har jag fortfarande inte givit mediciner/droger en chans. Så kanske blir ett liv på sånt.

Fortfarande osäker om det.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav Zima33 » 2019-06-15 14:39:04

sussi83 skrev:Sjukersättning är permanent du har i princip inga möjligheter att ta tillbaka det beslutet.

Ehm … jodå, när man haft sjukersättning i 12 månader kan man lägga den vilande i upp till 24 månader om man kan prova jobba eller studera. Om man sen inte tar tillbaks vilandebeslutet inom de 24 månaderna så upphör sjukersättningen.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav sussi83 » 2019-06-15 15:25:34

Zima33 skrev:
sussi83 skrev:Sjukersättning är permanent du har i princip inga möjligheter att ta tillbaka det beslutet.

Ehm … jodå, när man haft sjukersättning i 12 månader kan man lägga den vilande i upp till 24 månader om man kan prova jobba eller studera. Om man sen inte tar tillbaks vilandebeslutet inom de 24 månaderna så upphör sjukersättningen.

Ja. Det kan man.
Exempel. Man råkat ut för en olycka som gett skador och fått nya behandlingsmöjligheter under en period och vill testa att jobba igen.

Allt bygger ju på individuella prövningar i varje fall.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Handläggare vill att jag ska jobba mer

Inläggav sussi83 » 2019-06-15 15:59:22

Trefjorton skrev:
sussi83 skrev:Jag skulle struntat i de andra och ökat arbetstiden istället.
Intressen kan du ha sen när du eventuellt jobbar.


Så som det ser ut just nu så kommer jag inte kunna jobba någonsin.

Däremot har jag fortfarande inte givit mediciner/droger en chans. Så kanske blir ett liv på sånt.

Fortfarande osäker om det.


Testa medicin och se om det hjälper, det är vanligt att testa mediciner. Jag har nog testat drygt ett 20 tal innan jag hittade optimala kombinationen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in