Asperger i Radio P1:s Tendens

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Grimuald » 2008-10-09 9:52:22

Kul namn på företaget, LeftIsRight.

Man kan tolka det som att vänster hjärnhalva är den högra men även att den vänstra hjärnhalvan är den rätta !

Själv har jag funderat tvärtom, RightIsLeft.

Dvs, att höger hjärnhalva är den vänstra men även att den högra hjärnhalvan är den som är kvar ....

Förövrigt är jag högerhänt, vänsterfotad och håller besticken i fel händer enligt konventionerna. Är det generna som styr månne ?
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 16:12:13, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald
 
Inlägg: 640
Anslöt: 2006-09-22

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-09 14:09:52

Inger skrev:
Vad jag menade var att det också finns mer konstnärliga och kreativa aspergare som inte alls trivs med "struktur och rutiner". Så just det där med vänsterhjärnan tycker jag behöver kompletteras så man inte ger intryck av att alla aspergare är precis så. (Jag är iofs rätt bra på språk men inget jag skulle vilja jobba med.)



Struktur och rutiner har ju en sån konnotation av ordning och reda (pengar på freda'), kontor, grått, likriktat, okreativt osv. Jag hade jättesvårt att förstå vad som avsågs med att gilla rutiner, lätt skapa sig rutiner, rutinbunden osv när jag först läste om AS. Först när jag förstod att det kunde avse det jag skrivit om i en tråd om det ramlade kronan ner när det gällde även mig. Det är inte scheman och allrahelst ANDRAS scheman och ordning, det kan gälla sånt smått som att vilja hänga tvätten färgkoordinerat.

Nu ska jag lyssna på programmet.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:12:13, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2008-10-09 14:14:09

geocache skrev:Hej Inger!

Aha, jag som trodde du är konstnär!

Men... ""bara" restaurerar en grej?" Inte är väl det så "bara"!? Lite som historien jag hörde en gång, om en kille som av en person fick frågan vad han sysslade med:

-Vad gör du för något?
-Jag är konstnär.
-Jaha, vad är det du gör då? Målar du, gör du skulpturer?
-Nä, jag reparerar paraplyer.
-Men det är väl ingen konst??
-Försök själv får du se...

:wink:

:lol: :lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:12:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Sabina » 2008-10-09 14:19:25

barracuber skrev:
Inger skrev:...

Vad jag menade var att det också finns mer konstnärliga och kreativa aspergare som inte alls trivs med "struktur och rutiner".


Jag vill lägga till som inte alls trivs med "struktur och rutiner" a la NT. Det där torra, tråkiga, präktiga, perfektionistiska, ångeskladdade, powerpoint, statistik, workddokument, jante och lutherfixerade rutinerna och strukturen.

Det finns ju också en annan struktur och rutin som är vacker (se bara på hur naturen själv är designad), passionerad, lustfull, rolig, glad, sexig, sportig, underbar, osv osv. Då liksom kombinerar man båda hjärnhalvorna. Är du med på vad jag menar, Inger? Så tror jag alla skulle vilja vara men det är inte så vi har blivit vaggade i skolan osv.



Sånt här tycker jag är intressant. Det finns andra sätt att uppleva tiden än "klocktid"/"industriproduktionstid".
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Sabina » 2008-10-09 14:21:04

alfapetsmamma skrev:

Struktur och rutiner har ju en sån konnotation av ordning och reda (pengar på freda'), kontor, grått, likriktat, okreativt osv. Jag hade jättesvårt att förstå vad som avsågs med att gilla rutiner, lätt skapa sig rutiner, rutinbunden osv när jag först läste om AS. Först när jag förstod att det kunde avse det jag skrivit om i en tråd om det ramlade kronan ner när det gällde även mig. Det är inte scheman och allrahelst ANDRAS scheman och ordning, det kan gälla sånt smått som att vilja hänga tvätten färgkoordinerat.


Vilken tråd är det du syftar på?
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Savanten Svante » 2008-10-09 14:23:19

nano skrev:
Savanten Svante skrev:Ett citat därifrån hade jag velat slänga i huvudet på min förra FKtant. Det där om att det inte FINNS några förståndshandikappade aspies.. Normal till högintelligent är det som gäller.
Menade hon att du var dum i huvudet eller något?
Börjar fundera om du fick du "välja" mellan att vara förståndshandikappad eller frisk?


Hon trodde jag var förståndshandikappad. Du vet, Personkrets 1, med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd. Då tog hon fasta på nr 1, tydligen. För jag KAN ju bete mig, och då är jag väl inte autist heller!

Det tog mig rätt lång tid att fatta det där, hon betedde sig märkligt, och jag hade bestämt mig för att INTE muppa sönder nånting och inte få utbrott på idioter, så jag svarade enstavigt och helst inte alls när hon betedde sig märkligt. Så det bekräftade hennes bild givetvis.

Fick psyk att ringa henne och berätta om att jag är högbegåvad, och DÅ bytte hon beteende omgående.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-09 14:25:31

Sabina skrev:
alfapetsmamma skrev:

Struktur och rutiner har ju en sån konnotation av ordning och reda (pengar på freda'), kontor, grått, likriktat, okreativt osv. Jag hade jättesvårt att förstå vad som avsågs med att gilla rutiner, lätt skapa sig rutiner, rutinbunden osv när jag först läste om AS. Först när jag förstod att det kunde avse det jag skrivit om i en tråd om det ramlade kronan ner när det gällde även mig. Det är inte scheman och allrahelst ANDRAS scheman och ordning, det kan gälla sånt smått som att vilja hänga tvätten färgkoordinerat.


Vilken tråd är det du syftar på?


Sorry, det blev lite väl internt där, eftersom jag mest vände mig till Inger.. En tråd jag tror jag kallade Insiktsunge, om rutinbundenhet och annat. Min första och enda tråd förövrigt! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nano » 2008-10-09 14:26:38

Savanten Svante:
Varför svarade du enstavigt och bekräftade hennes bild?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Savanten Svante » 2008-10-09 14:31:46

Hon betedde sig märkligt som fan (hon försökte väl vara snäll mot den stackars förståndshandikappade muppen), och jag tyckte att HON var en stor jävla idiot. Så istället för att svära åt henne och gå därifrån svarade jag så lite jag kunde på det hon hade att säga.

Det tog ju lång tid innan jag fattade att hon tyckte jag var dum..

Första gången vi träffades var hon ju ett UNDER av smidighet. Hon går ut i det fullsatta väntrummet, och säger "SVANTE!" och jag svarar att jag heter svante. neeeej.... säger hon då, och går runt och frågar ALLA andra om de heter svante. När hon är klar säger jag IGEN att jag heter Svante. "Savanten svante?" Jupp, det är jag.... å så hade jag ju bilden av henne som idiot klar för mig.

Sen när hon tilltalar mig som om JAG vore en idiot så tolkar jag det givetvis som att det är HON som är idioten.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Sabina » 2008-10-09 14:40:02

alfapetsmamma skrev:
Sabina skrev:
alfapetsmamma skrev:

Struktur och rutiner har ju en sån konnotation av ordning och reda (pengar på freda'), kontor, grått, likriktat, okreativt osv. Jag hade jättesvårt att förstå vad som avsågs med att gilla rutiner, lätt skapa sig rutiner, rutinbunden osv när jag först läste om AS. Först när jag förstod att det kunde avse det jag skrivit om i en tråd om det ramlade kronan ner när det gällde även mig. Det är inte scheman och allrahelst ANDRAS scheman och ordning, det kan gälla sånt smått som att vilja hänga tvätten färgkoordinerat.


Vilken tråd är det du syftar på?


Sorry, det blev lite väl internt där, eftersom jag mest vände mig till Inger.. En tråd jag tror jag kallade Insiktsunge, om rutinbundenhet och annat. Min första och enda tråd förövrigt! :)


Nä, jag sökte på insiktsunge men fick inte fram din tråd. Lät som givande läsning i alla fall.

Tycker också diskussioner om kreativitet etc kontra rutiner - som den här tråden nu börjat tangera - är intressant. Rutiner och kreativitet kan ibland gå hand i hand, ibland inte.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav nano » 2008-10-09 14:46:37

Savanten Svante:
Låter som en briljant beskriving av oförstånd i ämbetet.
Skulle ta fram en tärning be henne slå och så får hon en siffra och fram komemr ett monopolspel och hennes gubbe hamnar på chans och får ta ett kort där det står, just precis, rätt gissat, "oförstånd i ämbetet, betala 400 till banken" :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-09 14:54:04

Sabina skrev:
Nä, jag sökte på insiktsunge men fick inte fram din tråd. Lät som givande läsning i alla fall.

Tycker också diskussioner om kreativitet etc kontra rutiner - som den här tråden nu börjat tangera - är intressant. Rutiner och kreativitet kan ibland gå hand i hand, ibland inte.


Nu har jag tagit fram den. :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sabina » 2008-10-09 15:02:27

alfapetsmamma skrev:
Sabina skrev:
Nä, jag sökte på insiktsunge men fick inte fram din tråd. Lät som givande läsning i alla fall.

Tycker också diskussioner om kreativitet etc kontra rutiner - som den här tråden nu börjat tangera - är intressant. Rutiner och kreativitet kan ibland gå hand i hand, ibland inte.


Nu har jag tagit fram den. :)


Bumpat tråden, menar du? I vilket forum? Jag hittar den fortfarande inte. :(
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-09 15:03:50

Sabina skrev:
alfapetsmamma skrev:
Sabina skrev:
Nä, jag sökte på insiktsunge men fick inte fram din tråd. Lät som givande läsning i alla fall.

Tycker också diskussioner om kreativitet etc kontra rutiner - som den här tråden nu börjat tangera - är intressant. Rutiner och kreativitet kan ibland gå hand i hand, ibland inte.


Nu har jag tagit fram den. :)


Bumpat tråden, menar du? I vilket forum? Jag hittar den fortfarande inte. :(


Sorry. Vet inte hur man gör med att ta hit den, så jag skrev en liten hälsning till dig och tänkte att den på så vis hamnade i olästa trådar. Kanske den hör till en avdelning du inte är med i ännu, om du inte sett den?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:12:16, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sabina » 2008-10-09 15:07:56

alfapetsmamma skrev:Sorry. Vet inte hur man gör med att ta hit den, så jag skrev en liten hälsning till dig och tänkte att den på så vis hamnade i olästa trådar. Kanske den hör till en avdelning du inte är med i ännu, om du inte sett den?


Privata avdelningen? Den är jag inte medlem i.
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:12:17, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav nano » 2008-10-09 15:11:36

Jag har inte ens vetat att det funnits en privat avdelning.
Och den som kallas ExAdmin har inte svarat på om jag får skriva i fri diskussion ännu :(
Är det inte ExAdmin man ska höra av sig till?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:12:17, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-10-09 15:24:59

Sabina skrev:
alfapetsmamma skrev:Sorry. Vet inte hur man gör med att ta hit den, så jag skrev en liten hälsning till dig och tänkte att den på så vis hamnade i olästa trådar. Kanske den hör till en avdelning du inte är med i ännu, om du inte sett den?


Privata avdelningen? Den är jag inte medlem i.


Då var det så då. :? Jag har blivit rädd för att vara alltför synlig på nätet. Det är rejält mycket mindre och ohemligare än man kan få för sig. Därav att vissa inlägg hamnat där sen den blev till.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:12:17, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav geocache » 2008-10-09 23:33:37

Sabina skrev:Tycker också diskussioner om kreativitet etc kontra rutiner - som den här tråden nu börjat tangera - är intressant. Rutiner och kreativitet kan ibland gå hand i hand, ibland inte.


Hej Sabina!

Jag gillar också diskussioner och så om rutiner kontra kreativitet. Förresten så "jobbar" jag mycket med sådant, eftersom jag i en viss social relation har kontakt med en person vars tillvaro styrs mycket av just rutiner, medan jag själv mera styrs mycket mera av kreativitet än av rutiner.

Och när jag sökte på "rutiner och kreativitet" på Google så hittade jag denna blogg http://tankarominnovation.com/2008/04/1 ... eativitet/. Tack tack så mycket för uppslaget :wink: :D!
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:12:17, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Sabina » 2008-10-10 0:25:23

geocache skrev:
Sabina skrev:Tycker också diskussioner om kreativitet etc kontra rutiner - som den här tråden nu börjat tangera - är intressant. Rutiner och kreativitet kan ibland gå hand i hand, ibland inte.


Hej Sabina!

Jag gillar också diskussioner och så om rutiner kontra kreativitet. Förresten så "jobbar" jag mycket med sådant, eftersom jag i en viss social relation har kontakt med en person vars tillvaro styrs mycket av just rutiner, medan jag själv mera styrs mycket mera av kreativitet än av rutiner.

Och när jag sökte på "rutiner och kreativitet" på Google så hittade jag denna blogg http://tankarominnovation.com/2008/04/1 ... eativitet/. Tack tack så mycket för uppslaget :wink: :D!


Tack för länken, Geocache! :D
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:12:17, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav geocache » 2008-10-10 1:18:44

Varsågod så mycket!
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 16:12:17, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav VargaVinter » 2008-10-10 12:54:14

Om någon skulle vilja lyssna på programet i efterhand, här är direkt länken till avsnittet

http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 120117.mp3
VargaVinter
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2008-09-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in