Taurin och autismsymptom

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Taurin och autismsymptom

Inläggav Batte » 2019-06-05 22:06:18

Taurin är en organisk syra i animaliska livsmedel som t.ex. kött (proteiner). Människor kan producera taurin, men t.ex. katter kan det inte. Låga halter av taurin kan man se hos en del autister och det forskas på om låga taurinhalter kan vara en biomarkör för autism.

Forskning på visar att autismsymptom hos möss reduceras av intag av taurin. ”Mössen blev mera sociala och uppvisade mindre repetitiva beteenden”. Märk att det inte är forskat på om samma sak gäller människor.

Sharon og co prøvde å gi tilskudd av taurine og 5-aminovaleric acid (5AV) til en type mus som lett utvikler autismesymptomer. Da ble musene mer sosiale og viste mindre repeterende adferd.

Både forskerne bak studien og kommentatorer advarer imidlertid mot å tro at disse resultatene skal føre til noen rask løsning for mennesker med autisme.

Det er slett ikke sikkert at stoffene fra museforsøket spiller den samme rollen i mennesker.

Men oppdagelsen i mus tilsier at det kan være interessant å lete etter tilsvarende mangler på bakterieproduserte stoffer i mennesker med autisme, sier John Cryan fra University College Cork til Science Magazine.
https://forskning.no/hjernen-sykdommer-tarm/tarmbakterier-ga-autisme-adferd-hos-mus/1343810

Mer om forskningen på engelska: https://www.medicalnewstoday.com/articles/325338.php

--
Taurine (also called L-taurine) is an amino acid that naturally occurs in the body. Two other amino acids, methionine and cysteine, can make L-taurine. The amino acid is a popular supplement for athletes, and it is a common ingredient in energy drinks. According to the Nutritional Supplement Review, the amino acid can improve mental functioning by calming the nervous system and the brain. This can help reduce anxiety.
https://autism.lovetoknow.com/Autism_and_Low_Taurine

--
Mer om taurins egenskaper på norsk, dock vet jag inte väm som har skrivit texten: https://www.kosttilskuddsguiden.com/taurin
--
Har någon av er testat taurintilskott? Märkte ni en skillnad? Hur mycket tog ni?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Taurin och autismsymptom

Inläggav Batte » 2019-06-05 23:06:20

Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Taurin och autismsymptom

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-06 10:07:42

Ja jag har använt taurin.
För ett eller två år sedan ungefär kanske fick jag mindre migrän av det och blev mindre lukt och ljudkänslig.

Eller så berodde det på något helt annat.
Det går ju liksom inta att bevisa.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Taurin och autismsymptom

Inläggav Huggorm » 2019-06-06 14:25:58

Är det inte taurin som finns i Red Bull och annan energidryck?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Taurin och autismsymptom

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-06 14:57:21

Huggorm skrev:Är det inte taurin som finns i Red Bull och annan energidryck?

Ja.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Taurin och autismsymptom

Inläggav Batte » 2019-06-06 16:00:35

Huggorm skrev:Är det inte taurin som finns i Red Bull och annan energidryck?
Stemmer! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Taurin och autismsymptom

Inläggav Batte » 2019-06-06 16:01:10

Pinghis Khan skrev:Ja jag har använt taurin.
För ett eller två år sedan ungefär kanske fick jag mindre migrän av det och blev mindre lukt och ljudkänslig.

Eller så berodde det på något helt annat.
Det går ju liksom inta att bevisa.

Ok, tack för ditt svar! Använde du supplementet i en lång period? Märkte du reducerade symptom omedelbart eller efter ett tag? Hur mycket tog du pr. dag?

Nej, det går inte att bevisa en sådan anekdot, men forskningen indikerar att det kan vara så. Det är ju också så att idrottare använder taurin för bättre fokus (mentalt) och bättre reglering av nervsignal, om jag förstått rätt. Så jag anser att detta mycket sannolikt är relevant för symptom relaterad till ”tålighet” på olika sett.

Jag har köpt taurin nu, och tänker testa det ett tag.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Taurin och autismsymptom

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-06 20:14:43

Batte skrev:
Pinghis Khan skrev:Ja jag har använt taurin.
För ett eller två år sedan ungefär kanske fick jag mindre migrän av det och blev mindre lukt och ljudkänslig.

Eller så berodde det på något helt annat.
Det går ju liksom inta att bevisa.

Ok, tack för ditt svar! Använde du supplementet i en lång period? Märkte du reducerade symptom omedelbart eller efter ett tag? Hur mycket tog du pr. dag?

Nej, det går inte att bevisa en sådan anekdot, men forskningen indikerar att det kan vara så. Det är ju också så att idrottare använder taurin för bättre fokus (mentalt) och bättre reglering av nervsignal, om jag förstått rätt. Så jag anser att detta mycket sannolikt är relevant för symptom relaterad till ”tålighet” på olika sett.

Jag har köpt taurin nu, och tänker testa det ett tag.


Jag tog "Taurine Mega Caps, 120 caps" 2-3ggr dagen typ två förpackningar.Jag kommer ej riktigt ihåg hur lång tid det tog innan jag upplevde att jag tålde lukter osv bättre.

(Taurin suplement ät ganska lätta att få tag på pga folk som brukar DNP tar taurin för att inte ramla ihop och dö)
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Taurin och autismsymptom

Inläggav kiddie » 2019-06-06 20:53:36

Min kompis funkar bättre på energidricka i det stora hela. Stabilare humör. Men om det är för taurinet går ju inte att säga. Hon är redan social så det kan man inte gå efter. Men hört tidigare att energidrycker kan vara humörsstabiliserande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in