Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-05-22 9:54:36

Boendestöd med ASD/Aspergers/Diagnos sökes av Livis Omsorg i Täby Kommun.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-a ... r/23323562
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav BellaBelle » 2019-06-04 2:27:19

rcent skrev:Boendestöd med ASD/Aspergers/Diagnos sökes av Livis Omsorg i Täby Kommun.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-a ... r/23323562[/quot
rcent skrev:Boendestöd med ASD/Aspergers/Diagnos sökes av Livis Omsorg i Täby Kommun.

https://www.arbetsformedlingen.se/For-a ... r/23323562


Varför vill de ha en person med egen diagnos?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav Batte » 2019-06-04 7:21:07

bra! Dette er en god ide. Ingen kan gjøre jobben bedre enn rett kandidat med AS, det er jeg sikker på.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav Flinta » 2019-06-04 10:20:33

Hur går man till väga för att göra likadant själv? Här finns bara kommunen att välja på. Kostar det mkt att kontakta ngt privat omsorgsföretag som annonserar åt en eller kan ens kommun stå för kostnaderna om de inte själva lyckas leta rätt på en boendestldjare med AS om det är det man vill ha? Hur fungerar det?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-04 16:40:10

Blivit medlem enbart för att göra reklam för detta?
Men ändå rätt bra initiativ och kul om personen som söker får en matchning, avskyr reklamkonton bara haha.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-04 16:42:42

Flinta skrev:Hur går man till väga för att göra likadant själv? Här finns bara kommunen att välja på. Kostar det mkt att kontakta ngt privat omsorgsföretag som annonserar åt en eller kan ens kommun stå för kostnaderna om de inte själva lyckas leta rätt på en boendestldjare med AS om det är det man vill ha? Hur fungerar det?


Säker på att det inte finns något privat att välja på? Här finns det flera privata men de ser hellre nog helst att man testar kommunens först. Jag tror inte man kan ställa som krav att ha en med AS men privata är nog som i annonsen benägna att annonsera när de ändå gör en annons.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav Flinta » 2019-06-04 16:56:08

Jag är säker. Här finns bara kommunen tyvärr. De privata företagen som ger boendestöd verkar verka där många människor bor: i storstadsområdena samt i vissa kranskommuner till de större städerna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav marxisten » 2019-06-04 17:36:48

BellaBelle skrev:Varför vill de ha en person med egen diagnos?


Kan du tänka dig någon med djupare insyn i hus Aspergers/ASD fungerar och hur man bäst hanterar hinder i vardagen än någon som själv har diagnosen?

Jag finner idén intressant.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-06-09 13:26:42

marxisten skrev:Jag finner idén intressant.

Intressant för mig med.
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-06-10 10:51:57

Förkortningar:
1. VD på företaget - vdn (uttal: veden)
2. min hittills enda boendestödjare - fbs (står för första boendestödjaren och kan uttalas efbiäs eller kör bara med bokstävernas uttal var för sig)
3. samordnaren - sam (uttalet som namnet)
4. min nuvarande LSS handläggare - LSh, (uttal: elleshå eller uttala som i gulash soppa men uttala då bokstaven L och sedan sh ljudet som i gulash)
5. en vikarie när sam var sjuk genom hans telefon - vik (uttal: vick)
6. person med diagnos som jag inte träffat ännu och som enligt annonsen/annonserna ska ha god självkännedom osv. - dia (uttal: dia som i diamant)

vdn samt sam är sjuka och sam har varit på sjukhus enligt fbs. sam har inte kontaktat mig sedan Torsdagen och det har ingen vikarie heller gjort och vdn kontaktade mig senast 3 Juni och då sades det:

"Jag har en person med diagnos som vill träffas, som kan alla dagar efter 15:30".
- fbs sa att först ska det tas med en boendestödjare som jag aldrig träffat. Jag frågade ifall det var samma person som vdn hade berättat om. Det kände inte fbs till och skulle fråga vdn om. Tydligen la fbs efter ett tag helt ner frågan vilket är okej. Ångrar man sig så får man det.

Flinta skrev:Hur går man till väga för att göra likadant själv?

Om jag hade ett recept skulle jag dela det. Men...vi är så olika och försätts i olika situationer. I det nevrodiversa samhälle vi lever i tänker var och en annorlunda(men vissa av dem tänker lika i stora drag). Hitta dina närmsta autister eller andra NPFare med boendestöd och samtala och samarbeta med dom. Har dom boendestöd? Har ni samma stöd? Hur gör dom? Kan du få samma boendestöd som dom? Då blir ni två eller fler röster och får mer influens över Aspergares, Autisters, ASD personers samt NPFares rättigheter i ett specifikt boendestöd. Gör ni det boendestödet bättre anpassat för personer inom ASD så har ni hjälpt vår community. Kan du inte göra likadant själv, acceptera verkligheten, var realist, tryck inte ner dig själv med negativa tankar bara för att du just nu inte är stark nog att göra samma sak själv.

Vad gäller mig själv, bara för att ett stöd har gjort en annons en gång om att de söker en boendestödjare som har Asperger/ASD/NPF betyder det inte att de är heliga. Det är synd att detta är undantaget och inte normen. Jag har redan berättat för dem att jag är redo att säga upp dem pga dålig kommunikation(t.ex vik var aggressiv mot mig i sams telefon) och att de är på gränsen att ignorera kundens samtycke(mig!) vid åtminstone 2 tillfällen. Mitt nya stöd kommer jag i så fall kräva att de sätter upp en annons som Livis gjorde eller så är jag utan stöd och skapar en community just för att hjälpa andra som har stöd, t.ex jag skulle kunna hjälpa till med mejl kontakt, ringa och fråga om frågor som ställs.

Om Livis är det första boendestödet som någonsin lagt ut en annons i Sverige där de söker en boendestödjare med Asperger/ASD/NPF person som också har självkännedom om sina fördelar samt utmaningar då har vi seriösa problem i ASD communityn! Inte konstigt att vi, i så fall, blir från illa behandlade till vanvårdade.

Låter du någon knäcka din näsa kommer de sedan att knäcka din rygg.
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-06-26 16:33:29

Cheferna på Livis frågade om jag ville träffa en person utan diagnos men som har döttrar/söner som har Asperger. Jag visade intresse för det förslaget. Blir nog från nästa vecka enligt cheferna, vi får se.
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-07-16 23:45:49

Nu ska jag få möjlighet att träffa en person med Asperger, frågade om det hade nåt med annonsen att göra. Ingen koppling sa chefen, detta är baserat på en rekommendation från en annan anställd. Då kommer jag att få träffa 2 boendestödjare eventuellt
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-07-31 13:00:21

Tydligen hade personen fått reda på annonsen en lång tid innan personen först fick kontakt med bolaget jag får stöd ifrån. Tyckte det var jättecoolt att det finns en person med Asperger som vill ha boendestöd som också har Asperger och delade det med en närstående som också delade personens entusiasm.

Det var förresten inte min ide. Ibland måste man ha tur i livet samtidigt som man kämpar. Du kan inte bara kämpa och anta att livet kommer att gå bra, du måste också ha tur. Att enbart förlita sig på tur fungerar heller inte alltid, man måste ha orken att vägleda sig själv så att man använder turen till sin fördel.

Jag har varit med om mycket hemskt vad gäller boendestöd och det har hjälpt mig att vilja få bättre stöd. Det finns alltid något gott i det onda(att ha haft otrevliga upplevelser, leder till att man vill få det bättre och att man vill se en förbättring)
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-08-11 7:29:25

Jag är tacksam över att jag fick träffa min första boendestödjare med egen diagnos. Jag vill förtydliga att meningen är att man ska vara sig själv och känna sig bekväm. Är man inte bekväm kan det eventuellt vara ett tecken på dålig personkemi men det behöver det absolut inte vara. Första träffen kan vara skakig och det finns väl inte så många personer inom vårt spektra som vill ha boendestödjare som har diagnos eller är inom vårt spektra.

Anledningen att jag vill ha eller välkomnar boendestödjare med diagnos eller som har t.ex erfarenheter av personer med diagnos, samt inte är rädda eller har fått ta del av stigmatiseringen så pass djupt att de inte kan prata om det, är för att då ser jag dessa personer som professionella som har växt, gått vidare i livet och är redo att anta nya utmaningar. Jag tror att är man boendestödjare då ska man inte vara rädd för diagnoser och att kunna prata om det. Mina tankar.
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Boendestöd med ASD/Aspergers sökes av Livis Omsorg i Täby

Inläggav rcent » 2019-10-31 16:57:41

En till anledning att söka person med diagnos handlar om självinsikt. Man kan säkert träffa personer som har god självinsikt ändå utan att de ska ha diagnos men en psykiatrisk diagnos hjälper så länge man bearbetat den, så det jag söker är inte bara enbart 'person med diagnos', utan 'person med diagnos som bearbetat den och accepterat sig själv'.

Jag ser dessa människor som starka och som har något att ge mig. Folk som är rädda för andra pga diagnoser, de ser jag som svaga. De har inget att ge mig, de kanske till och med bidrar till stigmatiseringen som redan finns i samhället.
rcent
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2019-05-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in