Vad är ditt specialintresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2019-06-03 13:38:29

Fabela skrev:Vilka mer såna ställen har du varit på? Utomlands också, eller bara Sverige?


Inga särskilda, mest bara där det råkar vara övergivna bunkrar och grottor, är lite för feg egentligen. Men jag tycker "Urban Explorations" verkar intressant, men man ska alltid fråga markägaren om lov... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav nallen » 2019-06-03 17:18:35

antonius skrev:
Fabela skrev:Vilka mer såna ställen har du varit på? Utomlands också, eller bara Sverige?


Inga särskilda, mest bara där det råkar vara övergivna bunkrar och grottor, är lite för feg egentligen. Men jag tycker "Urban Explorations" verkar intressant, men man ska alltid fråga markägaren om lov... :-)063

Kommer du neråt bästkusten rekommenderas ett besök på Aeroseum i Göteborg.
Även Femöresfortet i Oxelösund lär vara värt ett besök, jag har tyvärr inte haft tillfälle själv.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fabela » 2019-06-03 17:43:37

antonius skrev:
Fabela skrev:Vilka mer såna ställen har du varit på? Utomlands också, eller bara Sverige?


Inga särskilda, mest bara där det råkar vara övergivna bunkrar och grottor, är lite för feg egentligen. Men jag tycker "Urban Explorations" verkar intressant, men man ska alltid fråga markägaren om lov... :-)063

Fast det är väl lite av tjusningen, att man tjyvkikar, är det inte? 8)

Jag har smygit omkring lite i övergivna hus mm, men det finns tyvärr inte så mycket sånt att bara råka upptäcka. Hittade en lista på nätet förut, med ställen i Sthlmstrakten, men då blir det ju som att besöka en turistattraktion nästan.
Jag är också lite tveksam till att gå in var som helst ensam, ifall man skulle gå igenom nåt murket golv eller så.

Sorry, inget specialintresse för mig, så tekniskt sett är jag OT.
Men håller alltså med, UE är rätt häftigt. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2019-06-04 0:56:07

Fabela skrev:
antonius skrev:
Fabela skrev:Vilka mer såna ställen har du varit på? Utomlands också, eller bara Sverige?


Inga särskilda, mest bara där det råkar vara övergivna bunkrar och grottor, är lite för feg egentligen. Men jag tycker "Urban Explorations" verkar intressant, men man ska alltid fråga markägaren om lov... :-)063

Fast det är väl lite av tjusningen, att man tjyvkikar, är det inte? 8)

Jag har smygit omkring lite i övergivna hus mm, men det finns tyvärr inte så mycket sånt att bara råka upptäcka. Hittade en lista på nätet förut, med ställen i Sthlmstrakten, men då blir det ju som att besöka en turistattraktion nästan.
Jag är också lite tveksam till att gå in var som helst ensam, ifall man skulle gå igenom nåt murket golv eller så.

Sorry, inget specialintresse för mig, så tekniskt sett är jag OT.
Men håller alltså med, UE är rätt häftigt. :-)Happy


Det har väl blivit lite väl jippobetonat kring en del och då tappar det lite tjusning, som Chauvetgrottan exempelvis, men det finns säkert mindre saker att upptäcka... :-)063

http://archeologie.culture.fr/chauvet/fr
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav geocache » 2019-06-04 12:19:24

Fabela skrev:Jag har smygit omkring lite i övergivna hus mm, men det finns tyvärr inte så mycket sånt att bara råka upptäcka. Hittade en lista på nätet förut, med ställen i Sthlmstrakten, men då blir det ju som att besöka en turistattraktion nästan.
Jag är också lite tveksam till att gå in var som helst ensam, ifall man skulle gå igenom nåt murket golv eller så.

Sorry, inget specialintresse för mig, så tekniskt sett är jag OT.
Men håller alltså med, UE är rätt häftigt. :-)Happy


Hej Fabela.

Har du kvar listan på "UE"-ställen i Stockholmstrakten? Vill du skicka den till mig i så fall?

Jag själv har gjort lite "UE"-"fynd" några gånger då jag varit ute på geocaching i skogarna (i en övergiven gruvlave utanför staden höll jag på att klanta till det ordentligt för mig när jag och Lilla Gumman var dit för fyra år sedan. Så här skrev jag i loggtexten:

"Här har vi varit tidigare, men eftersom jag inte var modig nog att beträda vissa delar av byggnadens inre så lämnade vi den "tills vidare", och "tills vidare" blev idag, speciellt eftersom *Lilla Gummans" "nick"* med glada heja-rop peppade mig att klättra vidare mot målet.

När jag bara hade en nivå kvar brakade jag igenom en murken golvplanka, men jag hade då redan ett stadigt grepp om något som gjorde att jag inte föll ner på våningen under. Men lite skakis blev jag ändå när jag märkte att foten for ner några decimeter genom hålet i den där brädan. När jag skulle tillbaka ner så kröp jag på alla fyra ett par gånger, beredd att snabbt lägga mig på golvet om det skulle brista igen. Men jag kom ner helskinnad till *Lilla Gummans" "nick"* där hon stod på bottenplanet och väntade på mig.

Jag har för närvarande slut på favoritpoäng att dela ut, men då passar jag på att dela ut fem "virtuella" favoritpoäng för denna spännande "nervkittlande" gömma."

:-)Hug
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2019-06-04 14:55:23

nallen skrev:ommer du neråt bästkusten rekommenderas ett besök på Aeroseum i Göteborg.
Även Femöresfortet i Oxelösund lär vara värt ett besök, jag har tyvärr inte haft tillfälle själv.


Ska spana där när jag har vägarna förbi... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2019-06-04 15:07:02

Den där Melker Becker och hans "Hemliga Rum" på SVT, är ganska intressant. Efter murens fall i Tyskland, gick det tydligen att besöka Erich Honeckers gigantiska bunker, men den är tydligen stängd numera, det hade varit som att få gammelgäddan i bunkerspaningsgänget... :-)005

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/Utomlands/Tyskland/Bunker5001-HoneckerBunkern/

Men egentligen är väl naturliga grottor och håligheter, roligast att se, sådana som skapat av sig själv, och bunkrar bör ha ett visst mått av övergivenhetsstämning, och inte allt för sterila... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-06-05 3:08:27

Jakten på den nya Tantai Lhama.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fabela » 2019-06-05 10:53:48

antonius skrev:Det har väl blivit lite väl jippobetonat kring en del och då tappar det lite tjusning, som Chauvetgrottan exempelvis, men det finns säkert mindre saker att upptäcka... :-)063

Jo, det blir lätt nåt konstlat över det hela.
Men det är väl svårt att undvika, både objekten och besökarna behöver ju skyddas.

Fast själva stället är ju häftigt förstås, det kan väl inte förnekas.

antonius skrev:Den där Melker Becker och hans "Hemliga Rum" på SVT, är ganska intressant.

Såg några avsnitt i början, sen glömde jag bort programmet.
Hittade "Hemliga svenska rum" på YT, ska kolla vid tillfälle.
Ifall nån annan är intresserad:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... Zle-CXDtLe

geocache skrev:Hej Fabela.

Har du kvar listan på "UE"-ställen i Stockholmstrakten?

Tyvärr inte. Minns inte var jag hittade den heller.
Det enda jag minns från den är Kymlinge station
https://byggtjanst.se/acdmy/del-5-overg ... shistoria/
och industriområdet Liljeholmen.

Den här listan hittade jag nu, men den är från 2017 och inte särskilt hemlig heller:
https://alltomstockholm.se/stadsliv/article4118282/



Har kollat en del klipp på YT, från andra länder mest.
Nåt jag kan tycka är fascinerande är hem som lämnats på stundens ingivelse, vad det verkar: frukosten står kvar på bordet, typ, från 50 år sen.
Vad hände? Vart tog hela familjer vägen?
Hur kommer det sig att husen bara fått stå, att inga släktingar/arvingar eller myndigheter tagit hand om dem på nåt sätt?

Men det finns en del mysko annat också.
Har inte sparat några klipp, men ska se om jag hittar några av dem jag tänker på.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav geocache » 2019-06-05 11:47:15

Fabela skrev:Tyvärr inte. Minns inte var jag hittade den heller.
Det enda jag minns från den är Kymlinge station
https://byggtjanst.se/acdmy/del-5-overg ... shistoria/
och industriområdet Liljeholmen.

Den här listan hittade jag nu, men den är från 2017 och inte särskilt hemlig heller:
https://alltomstockholm.se/stadsliv/article4118282/


Sägnen om Kymlinge station känner jag till, men platserna i listan du länkade till "är nya" för mig. Kännslig för "stämningen" på sådana platser som jag är så funderar jag på om jag egentligen "klarar av" att besöka de :-)063...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kahlokatt » 2019-06-05 12:37:07

antonius skrev:Den där Melker Becker och hans "Hemliga Rum" på SVT, är ganska intressant.


Jag älskade det programmet, älskade t.o.m. musiken! Jag är ju jättefascinerad av hemsökta platser, så UE intresserar mig litegrann, även om jag själv inte håller på med det (för fet, för feg). Speciellt gamla sjukhus och institutioner är fascinerande, likaså sånt som är kvar från Kalla Kriget. Minns att jag både rös och fascinerades av SÖS "hemliga sjukhus" som var med i Hemliga Svenska Rum. I dag skall det tydligen främst kunna stå till tjänst om folk blir kontaminerade med kemikalier.
Även under Akademiska här i stan finns s.k. "underkulvertar", dit få personer har tillträde, som skall kunna användas om det blir krig.

http://glomdhistoria.se/project/det-und ... sjukhuset/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... bombanfall
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2019-06-05 14:44:17

Fabela skrev:Jo, det blir lätt nåt konstlat över det hela.
Men det är väl svårt att undvika, både objekten och besökarna behöver ju skyddas.

Fast själva stället är ju häftigt förstås, det kan väl inte förnekas.


Ja tänk dom som hittade grottsystemet, det var ju av en ren slump som de ramlade på det. Att hitta en gigantisk tidskapsel, som varit försluten i så många år, som att stiga ner i Dantes Inferno, eller Jules Vernes "Resan till Jordens medelpunkt"... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Karamell » 2019-06-06 20:54:14

Musikvideor. :-)154

Förstår inte att det inte är mer populärt än det är. I grundutbudet av kanaler visas det aldrig, MTV slutade visa dom och ZTV la ner. Är det bara VH1 som finns nu? Tyvärr har jag ingen sån musikkanal.

Men musikvideos är den bästa konstform som finns. I en musikvideo kan vad som helst finnas, musik, film, dans allt! Här är en spellista med mina favoriter:

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... n1hn5oiGep
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav sussi83 » 2019-06-06 21:04:22

LordNelson skrev:
ShakeItOut skrev:Har du något att gå på så anmäl denne till polis eller om hon länkar till något olagligt så hör med moderatorerna om de kan radera/blockera henne.


Jag känner inte dig men ja... jag tycker inte dina inlägg är trevliga eller att din kvinnosyn är sund så därför svarar jag ibland. Det skadar inte att vara trevlig mot folk som inget gjort mot dig ( här tänker jag inte på just Karamell) Att jag svarade i denna tråd är mer för att andra faktiskt kan tycka att det är JOBBIGT när dessa ämnen dras upp hela tiden. Fler än vad man tror har varit utsatta.

Jag tror Karamell är smart nog att aldrig erkänna här hon gör något olagligt. Men det är alltså jobbigt när någon ställer frågor till en pedofil, inte att någon är det.

Nej du har ju aldrig träffat mej och vet inget om hur jag är mot kvinnor. Nu har jag två dagar den här veckan försvarat min person. I efterhand känns det onödigt eftersom den som tyckt något helt klart inte har en aning om hur jag är, och vad spelar det för roll vad någon som inte känner mej tycker. Det säger väl bara nåt om hur jag framstår här.

Du vet att du kan bli anmäld för förtal om du sprider rykten oavsett om de är sanna eller inte.
Kalla någon för pedofil är nog en sak man ska vara försiktig med.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav sussi83 » 2019-06-06 21:17:23

antonius skrev:
StickaOspela skrev:Var går gränsen för vad som är ett specialintresse och "bara" intresse?


Typisk NT-uppfining och är ett slags härskarteknik. Ägnar du dig åt något och är lite "speciell" så räknas det som "specialintresse". Nu är det så finurligt att det omvända gäller, såklart, om den populära hemma i byn gör samma sak då är det helt plötsligt, som genom ett trollslag, ett helt ok intresse och alla vill göra samma sak... :-)063


Jo det blir lite ”speciellintresse” istället om man är icke normativ.
Men antar att det är hur intensiv man är som avgör om det är kopplat till as.
Jag kan ha vanliga sysselsättningar men kallar dem inte för specialintresse direkt, om jag fastnar för nåt väldigt hårt och vill lära mig allt om det så är det utöver en sysselsättning. En outtröttlig förmåga att ägna mig åt ämnet eller hobbyn som tar upp stora delar av min tid och har en särskild betydelse.

Att läsa en bok då och då är mer en sysselsättning, samma med en promenad.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav tolliver » 2019-06-06 22:51:57

att gå vilse, verkar det som.
tolliver
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2019-06-06

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav tolliver » 2019-06-06 22:57:18

Mer på riktigt är det väl musik

https://www.helenaeriksson.se/

Gud så vackert hon sjunger!
tolliver
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2019-06-06

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Trefjorton » 2019-06-10 17:06:48

Inget, men försöker bli mer ekonomisk av mig.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav zerohero » 2019-07-13 0:22:17

Måste man ha ett specialintresse?
zerohero
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-07-12

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav elle » 2019-07-13 6:41:27

Just nu livet i Norge och Dubaj. En högst modern och rik stad med flerfiliga motorvägar, häftiga byggnader och vackra rena stränder.
Andra intressen : litteratur, hälsa, havspromenader, yrket flygvärdinna och hur det är att jobba som flygvärdinna på exklusiva Emirates.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav zerohero » 2019-07-13 19:11:48

Tänker mer att jag har flera specialintressen och inte bara ett. Frågan kanske ska vara "vilka är dina specialintressen" snarare än "vad är ditt specialintresse"?

Mina intressen som jag har svårt att släppa är språkbruk, programmering och logik. Sen har jag en hel hög med andra saker som är tidsfördriv så att inte hjärnan slår frivolter..
zerohero
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2019-07-12

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Gudmund Grå » 2019-07-14 23:53:45

Islamism/politisk islam och andra samtida islamtolkningar.
Gudmund Grå
Inaktiv
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2017-09-30
Ort: Södermanland

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fabela » 2019-07-15 11:55:56

Gudmund Grå skrev:Islamism/politisk islam och andra samtida islamtolkningar.

Intressant (kikade på din profil också). Tror att du kan tänkas vara ett välkommet tillskott i en del diskussioner här på forumet. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav kullan » 2019-08-31 20:10:23

Jag kallar mig konstnär på hobbynivå. Jag skapar med:

Stickning och virkning
Fritt skapande broderi.
Teckning
Jag skriver poesi

Sedan 2014 är jag extremt intresserad av politik också
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Intressanta intressen



Logga in