Erfarenhet av terapi vid Psykoterapienheten Psykiatri Södra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Erfarenhet av terapi vid Psykoterapienheten Psykiatri Södra?

Inläggav Sarah1 » 2019-05-21 22:54:08

Är det någon här som har erfarenhet från psykoterapi på Psykoterapienheten, Psykiatri Södra Stockholm?

Hur upplevde du terapin där?

Jag har nyligen börjat en terapi där men blev bemött med tveksamhet om jag ska få terapi där då terapeuten anser att jag inte har tillräckligt komplexa problem. Då har jag ändå väntat i två år för remiss. Dessutom upplevde jag terapeuten ganska kall och opersonlig och har nu nått vägs ände då det inte finns andra öppenpsykiatriska mottagningar som ger långa terapier.

Fler med liknande erfarenhet från just Psykoterapienheten Rosenlund, Psykiatri Södra?
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Erfarenhet av terapi vid Psykoterapienheten Psykiatri Södra?

Inläggav Liljan » 2019-06-01 19:59:49

Jag har gått fyra gånger för några år sen, terapeuten heter Bertil Berg. Det är det sämsta bemötandet jag någonsin har fått i vården, det var som att prata med en vägg, han reagerade inte på vad jag sa, frågade nästan ingenting och bemötte inte vad jag berättade, han kanske några några meningar per möte. Så tyckte han att jag pratade för mycket om mig själv och inte frågade honom om hur han hade det, terapin handlar väl om mig?! Han tyckte jag var oartig och borde småpratat mer. Jag är väl inte där för att småprata?! Jag var i en akut djup kris. Jag kom inte ihåg resten av elakheterna han sa på vårt sista möte, jag bröt ihop totalt och det tog månader att komma över. Jag önskar inte ens min värsta fiende den erfarenheten.

Psykoterapi södra har samtalsstöd på öppenvårds mottagningen, när jag gick där låg den i Globen, jag gick i samtalsstöd i 1 1/2 år och det var det bästa jag gjort. Det är inte alls bara stöd utan en annan form av ”terapi”, jag blev hjälpt och lärde mig mycket.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenhet av terapi vid Psykoterapienheten Psykiatri Södra?

Inläggav Sarah1 » 2019-06-16 15:37:57

Tack för svar.

Jag kollade upp denna Bertil Berg och han är utöver psykolog också psykoanalytiker och det var nog mycket anledningen till det kalla och oengagerade bemötandet du fick.

Skickade de remiss från PTE till Globen då så att du kunde gå där? PTE ska ju ändå vara "experter" på terapi och borde ha kunnat erbjuda dig en annan terapeut där på plats. Men jag vet att mycket handlar om vem man träffar och "fel" person kan göra en bedömning att man sen inte får fler chanser till behandling.

Liljan skrev:Jag har gått fyra gånger för några år sen, terapeuten heter Bertil Berg. Det är det sämsta bemötandet jag någonsin har fått i vården, det var som att prata med en vägg, han reagerade inte på vad jag sa, frågade nästan ingenting och bemötte inte vad jag berättade, han kanske några några meningar per möte. Så tyckte han att jag pratade för mycket om mig själv och inte frågade honom om hur han hade det, terapin handlar väl om mig?! Han tyckte jag var oartig och borde småpratat mer. Jag är väl inte där för att småprata?! Jag var i en akut djup kris. Jag kom inte ihåg resten av elakheterna han sa på vårt sista möte, jag bröt ihop totalt och det tog månader att komma över. Jag önskar inte ens min värsta fiende den erfarenheten.

Psykoterapi södra har samtalsstöd på öppenvårds mottagningen, när jag gick där låg den i Globen, jag gick i samtalsstöd i 1 1/2 år och det var det bästa jag gjort. Det är inte alls bara stöd utan en annan form av ”terapi”, jag blev hjälpt och lärde mig mycket.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Erfarenhet av terapi vid Psykoterapienheten Psykiatri Södra?

Inläggav Liljan » 2019-07-01 11:25:22

Han är psykodynamisk terapeut, vården (i hela Sverige) jobbar inte med psykoanalytiker det är inte en vetenskapligt beprövad metod men det och psykodynamisk terapi har flera likheter. Jag är osäker på om han är psykolog i grunden, det tror jag inte att han är men jag är inte helt säker.

Det var tvärtom. Jag gjorde en egen remiss till den öppna psykiatriska mottagningen i Globen och de i sin tur skickade en remiss till Psykoterapienheten, efter min hemska upplevelse där skickades jag tillbaka till Globen och där fick jag samtalsstöd.

Idag har de gjort om systemet, det är inte en mottagning för alla utan alla ska delas in efter diagnos. På Globen är det en affektiv mottagning idag, har man en Asperger/autism/ATS diagnos hamnar man i Hagsätra.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Erfarenhet av terapi vid Psykoterapienheten Psykiatri Södra?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-07-02 10:25:48

När det gäller psykoterapi har forskningen också visat att patientfaktorer och vad det är för har större betydelse för resultatet än metoden som sådan.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Erfarenhet av terapi vid Psykoterapienheten Psykiatri Södra?

Inläggav Liljan » 2019-07-25 1:49:44

Bjäbbmonstret skrev:När det gäller psykoterapi har forskningen också visat att patientfaktorer och vad det är för har större betydelse för resultatet än metoden som sådan.

Nja, det där gäller bara som statistik inte på individnivå.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in