Aspie och skulder

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Aspie och skulder

Inläggav arnamn » 2019-02-06 20:18:25

Nu är det så att när jag fyllde runt arton så frågade mina föräldrar om de fick ta telefoni och bredband och annat kul i mitt namn, för att de själva hade skulder. Naiv som jag var antog jag att de skulle sköta räkningarna. Det gjorde de inte. Så nu sitter jag med skulder som jag inte kan betala.

Jag har förstått att man kan byta gäldenär men då detta måste godkännas av borgenären och mina föräldrar har skulder finns det en överhängande risk att det inte går igenom.

Jag förstår att chansen att någon här sitter med kunskaper i ämnet är aningen låga men kanske finns det någon med insikt eller liknande erfarenhet.

Jag blev diagnostiserad med aspergers för inte så länge sedan. Kan det finnas en chans att detta faktum påverkar utfallet i en eventuell ansökan om byte av gäldenär?
arnamn
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2019-02-06

Aspie och skulder

Inläggav slackern » 2019-02-06 22:20:21

Säg upp alla abonnemang så fort som möjligt, så att inte skulderna ökar.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspie och skulder

Inläggav Karamell » 2019-02-06 22:32:53

Vad har det med din Aspergers diagnos att göra?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Aspie och skulder

Inläggav slackern » 2019-02-06 22:38:54

Karamell skrev:Vad har det med din Aspergers diagnos att göra?


Lätt att bli manipulerad och vilseled?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspie och skulder

Inläggav atoms » 2019-02-06 23:42:33

Moderator:


Till slackern, dra inte in din byk här.

Och till Karamell, häng inte på med trams.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Aspie och skulder

Inläggav Karamell » 2019-02-07 0:07:05

Jag har inte tramsat. :x icon
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Aspie och skulder

Inläggav atoms » 2019-02-07 11:09:58

atoms skrev:Moderator:


Till slackern, dra inte in din byk här.

Och till Karamell, häng inte på med trams.


Moderator:


Det där gick för fort.

Flyttade tillbaka några inlägg och ber om ursäkt för mitt utfall mot slackern och Karamell.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Aspie och skulder

Inläggav slackern » 2019-02-07 11:21:45

atoms skrev:
atoms skrev:Moderator:


Till slackern, dra inte in din byk här.

Och till Karamell, häng inte på med trams.


Moderator:


Det där gick för fort.

Flyttade tillbaka några inlägg och ber om ursäkt för mitt utfall mot slackern och Karamell.


Tack det var hyggligt gjort utav dig och uppskattas.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspie och skulder

Inläggav Karamell » 2019-02-07 11:44:31

Tack.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Aspie och skulder

Inläggav nomemorytoday » 2019-02-07 12:53:05

arnamn skrev:Jag blev diagnostiserad med aspergers för inte så länge sedan. Kan det finnas en chans att detta faktum påverkar utfallet i en eventuell ansökan om byte av gäldenär?

Endast en Aspergerdiagnos, idag autism, gör ej så att man blir omyndigförklarad, fall det var det du menade. Dock kan det, likt slackern skriver, vara så att man är naiv och har svårt att ens tänka på att någon annan har "baktankar". Men som sagt, även fast det strider mot etik och moral är det ändå juridiskt bindande.

slackern skrev:Säg upp alla abonnemang så fort som möjligt, så att inte skulderna ökar.

Är ett jättebra råd, och ta sedan kontakt med borgenärerna och förklara din situation. Viktigast kanske är att du inte blir för ledsen och låter det loopa i huvudet och förstöra din vardag.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Aspie och skulder

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-17 15:19:26

Har inga råd att komma med, direkt... men ville bara uttrycka mitt medlidande i din situation, och vad dina föräldrar har utsatt dig för. Verkligen jätte tråkigt. Att bli belastad med nånting sån när man är ung och naiv och inte fattar hur illa det kan gå... och dessutom är en Aspie.... jag kan känna igen mig en del... :(
Daglig_Kamp
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-05-16
Ort: Nånstans i Sverige

Aspie och skulder

Inläggav Trefjorton » 2019-05-17 17:15:23

säg upp abonnemangen, och se det som en lärdom. Även familj kan utnyttja dig. Min frasa har till exempel utbytt valuta med mig. Han gav mig mindre i dollar och sa att transaktionerna kostar en del, och därför är det jämt.

Jag kollade upp det senare, och transaktionskostnaderna kostar knappt något. Han tjäna ca 500kr, som jag förlorade på. Han har hjälpt mig också en del, så det är inget att vara arg över.

Däremot så är det bra att veta om det här. Bara för att man lånar ut till folk, betyder inte att dom kommer ge tillbaks det. Personligen gör jag sällan det, och frågar om pengarna tillbaks snabbt, samt bara väldigt små summor.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Aspie och skulder

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 13:25:34

arnamn skrev:Nu är det så att när jag fyllde runt arton så frågade mina föräldrar om de fick ta telefoni och bredband och annat kul i mitt namn, för att de själva hade skulder. Naiv som jag var antog jag att de skulle sköta räkningarna. Det gjorde de inte. Så nu sitter jag med skulder som jag inte kan betala.

Jag har förstått att man kan byta gäldenär men då detta måste godkännas av borgenären och mina föräldrar har skulder finns det en överhängande risk att det inte går igenom.

Jag förstår att chansen att någon här sitter med kunskaper i ämnet är aningen låga men kanske finns det någon med insikt eller liknande erfarenhet.

Jag blev diagnostiserad med aspergers för inte så länge sedan. Kan det finnas en chans att detta faktum påverkar utfallet i en eventuell ansökan om byte av gäldenär?


Jag sa att jag inte hade några råd, men nu är jag lite mera vaken.

Först har jag frågor. Har det gått till kronofogden än? Eller, vart i processen befinner du dig? Därför att, det finns ju vissa alternativ i en sån situation. Det är inte helt kört. Om det har gått till kronofogden, då måste du kontakta dem - de kan nog vara mera förstående och hjälpsamma än vad man tror. Skulden kanske inte kan försvinna, men de kan hjälpa dig att hantera den. Om du bara pratar med dem och förklarar hur du hamnade i denna sits först och främst, och sen ber om hjälp - de kan lägga upp skulden i en långsiktig avbetalningsplan som blir hanterbar även på en väldigt liten inkomst. Men en sån sak måste bli beviljad. Och då måste man be om det...

Japp. :wink: Det var mitt råd.
Daglig_Kamp
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-05-16
Ort: Nånstans i Sverige

Aspie och skulder

Inläggav Bounce » 2019-05-20 2:01:03

Staten tjänar på att sanera individer. Då får dom en ny chans och kan bidra med skatteintäkter gentemot att låta individen vara skuldsatt, begränsad och belasta samhället.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in