Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur många gånger blev du underkänd på Körprovet (B)?

Mer än 10
0
Inga röster
10
0
Inga röster
9
0
Inga röster
8
0
Inga röster
7
0
Inga röster
6
0
Inga röster
5
0
Inga röster
4
1
3%
3
5
13%
2
4
11%
1
4
11%
0 (Godkänd på första)
19
50%
Har aldrig haft B körkort
5
13%
 
Antal röster : 38

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav kamin » 2019-05-11 16:07:55

Den här frågan gäller bara Uppkörningen för B körkort, inte teorin. Och bara folk som alltså blev godkända eventuellt. Skulle vara intressant att veta om ni har bara automat eller manuell.

Det gäller också bara dom som har en riktig AS diagnos, inte en självdiagnos.
kamin
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-02-09

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav Selma » 2019-05-12 13:39:53

Godkänd på första. Manuell låda.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav Huggorm » 2019-05-12 13:50:47

Godkänd på första med manuell låda, men jag har ju ingen diagnos så jag röstar inte. Av de jag känner som missade första uppkörningen saknade nog de flesta tydliga aspergerdrag, däremot känner jag flera som kanske är odiagnosticerade aspergare som klarade det direkt. Ett par jobbar till och med som lastbilschaufför numera. Så jag ser inga direkta samband mellan AS och svårigheter att köra bil.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav sugrövmanövern » 2019-05-12 13:52:39

Blev godkänd på fjärde uppkörningen. Manuell.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav sussi83 » 2019-05-12 14:05:47

Jag tog mitt på andra försöket, teorin på första, manuell.
Det stökade första gången pga att det satt en praktikant i bilen som gjorde mig nervös, det var bara ett litet fel som att jag väntade för länge i en korsning där trafikljusen var trasiga i rusning typ.

Min barndomsvän som inte har diagnos tog det på 6e.
Senast redigerad av sussi83 2019-05-12 14:17:02, redigerad totalt 2 gånger.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav Selma » 2019-05-12 14:08:44

Huggorm skrev:Godkänd på första med manuell låda, men jag har ju ingen diagnos så jag röstar inte. Av de jag känner som missade första uppkörningen saknade nog de flesta tydliga aspergerdrag, däremot känner jag flera som kanske är odiagnosticerade aspergare som klarade det direkt. Ett par jobbar till och med som lastbilschaufför numera. Så jag ser inga direkta samband mellan AS och svårigheter att köra bil.

Känner en som körde upp som privatist i en storstad. Det ryktades att inspektörerna var extra petiga när det gällde privatister, men h*n klarade det galant. H*n har ingen fastställd diagnos, vad jag vet (är utredd men jag vill inte fråga om resultatet), men har väldigt tydliga drag.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav sussi83 » 2019-05-12 14:14:44

Huggorm skrev:Godkänd på första med manuell låda, men jag har ju ingen diagnos så jag röstar inte. Av de jag känner som missade första uppkörningen saknade nog de flesta tydliga aspergerdrag, däremot känner jag flera som kanske är odiagnosticerade aspergare som klarade det direkt. Ett par jobbar till och med som lastbilschaufför numera. Så jag ser inga direkta samband mellan AS och svårigheter att köra bil.

Nä, det finns en massa fördomar som cirkulerar att personer med as skulle ha sämre betyg mm än andra vilket inte stämmer.

När jag gjorde min andra uppkörning fick jag i princip bara köra en korsning för de skulle se om det var det som gjorde att jag tvekade eller situationen. Men jag tog min korsning å sen fick jag kortet å körde hem i skrotisen jag hade köpt.
Dyra 5 minuter men glad var jag.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav sussi83 » 2019-05-12 14:34:53

Hade dock ingen diagnos vid uppkörningen, kom 5 år senare minst.
Nu har jag haft det i över 10 år.

De överdriver när vissa säger att personer med diagnos inte kan köra. Det är lika diskriminerande som man inte får bli polis tex. Dumheter.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav slackern » 2019-05-12 15:33:10

sussi83 skrev: Det är lika diskriminerande som man inte får bli polis tex. Dumheter.


Vill du bli polis?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav truthseeker » 2019-05-12 17:55:24

Kuggade första gången för att jag rullade lite sakta framåt när jag väntade vid ett övergångsställe. Samt att jag genade lite när jag svängde vänster i en korsning. Körde upp privat med manuell låda. Kände en som gått på körskola som gjorde ett av dom felen jag gjorde och mer men inte blev kuggad.

Tycker för övrigt inte om att köra bil för jag är långsam på att ta in vad som händer. Men har ju inte så mycket att välja på så.
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Re: Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav Julianus » 2019-05-12 21:14:08

Uppkörningen var det lättaste provet jag har gjort :)

Klarade på första försöket, manuell låda.
Som privatist ;)
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav Chilehead » 2019-05-12 22:15:10

Selma skrev:Känner en som körde upp som privatist i en storstad. Det ryktades att inspektörerna var extra petiga när det gällde privatister, men h*n klarade det galant. H*n har ingen fastställd diagnos, vad jag vet (är utredd men jag vill inte fråga om resultatet), men har väldigt tydliga drag.

Privatist 4 gången gillt
1. kuggning - ja det fanns väl något att anmärka
2. kugningen - var väldigt petig och tog fram petitesser
3. kuggningen - han ljög rent ut sagt
4. klarade men hade farsan med i baksätet
Ingen diagnos då och första kuggningen kunde jag godta var lite väl nervös då
De två andra gångerna var orättvisa men vad kan man göra. finns ju ingenstans man
kan överklaga.
Efter 26 års prickfri körning (med ett undantag pga fel medicin) så
vågar jag påstå att jag var då och är idag en bättre bilförare än majoriteten
som rör sig ute på vägarna. Har ADHD Asperger Tourettes och lättare OCD.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hur många ggr Kuggade ni Körprov innan ni fick Körkort?

Inläggav AznQt314 » 2019-07-18 20:30:02

Första försök på både teori och körprov. Vet inte om det räknas som fusk då jag bor i Stockholm men körde upp i en liten byhåla i Blekinge för automat, dessutom kom jag ihåg att jag fick minst 5 frågor om hur man växlade på automatlåda till teorin. Bör också påpekas att Trafikverket hade senaste årsmodellen av v40:n med knappt 10 mil, så det låg verkligen i mitt intresse att inte krocka.

Förväntade mig att det skulle vara mycket svårare, kanske borde tagit för manuellt istället om jag inte underskattade mig.
AznQt314
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2019-07-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in