kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Inläggav Legacy » 2019-04-28 19:25:03

Tänk om man lyckads nu så är det väldigt lite chans men om, får man behålla sin sjukersättning? för vem vet hur länge man kommer kunna hålla på med det, kan man göra så att pengarna går till morsan eller något om man leker med tanken, jag har så mycket och säga men är rädd att jag inte får behålla min sjukersättning =(
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Inläggav slackern » 2019-04-28 19:46:35

Det beror nog på om det är hobbyverksamhet eller om du tjänar pengar på det. Ett tipps kolla upp reglerna kring hobbyverksamhet hos FK, bör stå med i broschyren du fick kring din sjukersättning, annars finns den på FK:s hemsida.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Inläggav ShakeItOut » 2019-04-28 23:03:03

Om du verkligen skulle tjäna på det så lär du behöva vara såpass "känd" att FK kan absolut inse att du är arbetsför. Men det är inget som kommer att hända om du bara publicerar videos med få som tittar, du måste komma upp i väldigt många prenumeranter och visningar innan det blir ett problem eller att du ens tjänar pengar.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Inläggav Flatline » 2019-04-29 0:39:47

Varför skulle du behålla din sjukersättning om du lyckas nå en nivå där du kan försörja dig?
Kan du försörja dig skall du ju inte ha bidrag.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Inläggav slackern » 2019-04-29 13:30:19

Flatline skrev:Varför skulle du behålla din sjukersättning om du lyckas nå en nivå där du kan försörja dig?
Kan du försörja dig skall du ju inte ha bidrag.


Nu är dock inte sjukersättning ett bidrag utan en försäkring, men du har helt rätt sjukersättning grundas på din arbetsförmåga och blir du "självförsörjande" så har du ju bevisligen en arbetsförmåga, det var därför jag sa till TS att kolla upp hobbyverksamhet och vilka regler som gäller kring det.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Inläggav Fretshi » 2019-04-29 17:46:10

Jag säger bara kör på om det är det du vill!

Man kan nog aldrig misslyckas för många gånger.

Jag håller på väldigt lite med yt och det är rätt kul men jag tjänar knappast pengar på det för så mycket tid och kraft orkar jag inte lägga ned på det just nu.

Det kan även bli ett intresse så kör på tycker jag.

Sen om du blir så känd så du kan tjäna pengar på det återstår att se.

Läste nånstans att de som ger upp inser inte hur nära framgång de var. Kan vara bra att tänka på och varför man ska fortsätta utöva sina intressen och talanger.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

kan man börja med YouTube även fast man har sjukersättning?

Inläggav Bounce » 2019-04-29 18:47:43

Du kan skriva i forum och vara på exempelvis Youtube om tiden du lägger är rimlig. Blir ju lite fel om du överskrider din begränsning i sjukdomen. Då kan du bli återbetalningsskyldig.
Bounce
Inaktiv
 
Inlägg: 355
Anslöt: 2019-01-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in