Vad är ditt specialintresse?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Alex45 » 2018-12-27 23:10:34

Från 3:an till typ 8 hade jag ett starkt intresse för mynt, då mest svenska. Jag fann mig ytterst ensam i den ålderskategorin, vilket starkt sänkte drivkraften. Nån gång i nian ficks intresset av äldre glas, mest konstglas. Har lärt känna en och annan person, men knappast i min ålderskategori. Tråkigt nog så funkar den enda jag lärt känna som kan allt om glas och jag inte superbra tillsammans. Man vill verkligen inte att det ska vara så, men så är det. Jag är för påstridig, och så har personen en kronisk sjukdom som nedsätter orken, och så mycket annat.
Funkar ingen vidare ihop.

Jag beskrivs av nära bekanta som att vilja lära mig saker för fort och ha för starkt engagemang, men hur fasen ska man kunna göra något åt det?? Man kan ju inte bara ändra på en personlighet, vilket ju skulle innebära att trycka ned den i det här fallet.

Under sommaren så förändrades ett och annat, efter en av denna värld förfärlig händelse. Hur det har ändrat personligheten är dock svårt att veta. Jag vet inte om det är därför det inte funkar, men jag tror inte det.
Det känns så väldigt ensamt med så få yngre inom intresset, men vad kan man göra...
Alex45
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2018-12-27
Ort: Kalmar/Öland

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Huggorm » 2018-12-28 0:17:43

Jag höll också på och samlade mynt under skolåren, och tappade sedan intresset. Tror fortfarande jag har en massa gammalt skrot kvar någonstans
Huggorm
 
Inlägg: 22201
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav xty3457 » 2018-12-28 3:19:43

Mina specialintressen varierar
Men sista året skulle säga att två specialintressen varit diagnoser och att lära mig
mera om olik saker med fokus på militära saker.

Förra året var det b.la. matematik då jag arbeta med undervisning inom detta.
Vissa specialintressen skulle dock beskriva som mer av en mental karaktär än
att jag nuförtiden läser allt jag kan hitta om exempelvis diagnoser.

Men om jag exempelvis paddlar havskajak ställer jag mig ofta frågan om
person som inte har ADHD och DCD har lättare att lära sig bättre paddelteknik
även om jag inte läst allting som finns om idrott och NPF på nätet, även
om jag läst en del om detta.

Som yngre var det ett intresse att samla på frimärken och andra saker.

Säger inte att jag helt slutat att samla på saker, men nuförtiden
tänker jag kanske efter om det kan finnas ett specifikt syfte med att
köpa nogån ny pryl där jag har ganska mycket saker som tar plats.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Nalober » 2019-01-24 12:03:26

Det finns lite förståelse för MBTI när det förstås att antalet kompisar blir avgörande för I eller E. Skillnaden mellan ESTP och ISTJ är inte antalet kompisar, men de typerna är likadana. Någon som placerar S som etta blir ESTP med ett minne av externa sinnen. Ett minne av externa sinnen är inte betydande för ett ISTJ som interna sinnen.

Jag har inte ett minne av interna sinnen som sinnet fotkittlande. Fotkittlande är ett internt sinne, så det glömmer jag mera än temperaturen i min hemkvadratmeter. Nu skriver jag att jag är ESTP istället för ISTJ.

I tre år i sträck har jag på grund av mitt psyke haft fotkittlande, men jag glömmer för att jag använder Se över Si.
Nalober
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2012-04-14

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kahlokatt » 2019-01-24 21:27:03

Jag är fascinerad av meteorologiska/astronomiska fenomen, som norrsken, men det är kanske inget specialintresse.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Nalober » 2019-04-22 8:25:34

Detta handlar om MBTI.

Ett IT har få kompisar medan ett IN rör sig lite. IN vinner i autism, men inte lika mycket som IT. Därför vinner INTP, ISTP, INTJ och ISTJ över INTJ, INFJ, INTP och INFP.
Nalober
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2012-04-14

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Solblomma » 2019-04-22 9:00:34

I min utredning står det att jag inte uppfyller kriterierna för avgränsat stereotypt intresse. Jag tror att det beror på att jag inte lyckades kommunicera det till psykologen. Jag blir helt uppslukad av trädgårdsarbete, glömmer bort tiden,att äta, mm. Om jag har en tid att passa måste jag ställa larm om jag är i trädgården. Jag också intresserad av att lära mig om "naturens skafferi", dvs ätliga vilda växter. En naturlig följd av mitt intresse för odling och växter är matlagning. På påskafton åt vi en väldigt god nässelpaj och omelett med kirskål.
Solblomma
 
Inlägg: 1191
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav popruta » 2019-04-22 9:18:26

Just nu nördar jag Criminal Minds. Men intressena brukar variera lite.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Nalober » 2019-04-22 11:51:20

Jag är intresserad av Sheldon Cooper, en figur som är ISTJ och har Aspergers syndrom.
Nalober
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2012-04-14

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav rapchic » 2019-04-22 14:13:07

Jag tror att matlagning kan ha gått om te. Mest för att jag kopplar ihop te med företaget tror jag
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2019-04-22 14:25:51

rapchic skrev:Jag tror att matlagning kan ha gått om te. Mest för att jag kopplar ihop te med företaget tror jag


Du en fråga om rysk te traditionen och deras samovarer blir det gott och bra tillagat te?

Tycker det verkar vara rätt smidigt och skönt att ha en samovar kan man bara göra sig en kopp lite snabbt när man känner för det.
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2019-04-22 14:26:33

Set genom de filter NT:konkarongen har huruvida ngt är ett specialintresse eller ej, kan man väl sammanfatta som de företeelser som inte trakteras av densamma, och definitivt inte inom deras sfär... :-)006
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Kahlokatt » 2019-04-22 14:35:51

Medicin, anatomi och neurobiologi är det jag senast har snöat in på. Kanske inte så konstigt, då typ halva släkten jobbar inom vård och omsorg.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Karamell » 2019-04-22 18:59:29

Snygga killar. :lol:
Karamell
 
Inlägg: 3120
Anslöt: 2016-03-28

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Christopher_R » 2019-04-23 12:54:11

Mitt specialintresse är Titanic. Då jag ännu var 7 år, några månader från att bli 8, så visade min mamma Titanic filmen med Leonardo Dicaprio och Kate Winslet från 1997 och har varit intresserad ända sen dess.
Christopher_R
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2019-03-07

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Stenhumla » 2019-04-23 20:09:58

Jag har haft flera olika intressen genom åren, men nu är jag mest intresserad av insekter och växter som de lever av. Finns det någon annan här som är det? Annars är det att läsa böcker och att vara autodidakten som läser det mesta, men inte krim-böcker. Fy, usch! Tråkigt!
Stenhumla
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2017-01-02

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Bamse » 2019-04-23 22:05:23

För närvarande att göra varje dag så trevlig som möjligt. Har inte ork till mycket annat och det känns bra att leva och må rätt hyfsat
Bamse
 
Inlägg: 94
Anslöt: 2012-11-07
Ort: Norrbotten

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fabela » 2019-04-24 11:17:57

Vet inte om det kan räknas som specialintresse egentligen, men iaf: textil.
Jag är inte alls särskilt insatt eller avancerad, eller ens särskilt ambitiös eller begåvad, men håller på med nåt jämt. Från att göra en liten snodd till nyckelknippan till, som just nu, virka ett stort ulltäcke.
Det är som ett behov som finns i mitt DNA, ett livsvillkor, nästan som att sova och äta. De perioder jag av olika anledningar inte kunnat hålla på med nåt sånt, har jag blivit riktigt deprimerad.
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav popruta » 2019-04-24 19:24:38

Fabela skrev:Vet inte om det kan räknas som specialintresse egentligen, men iaf: textil.
Jag är inte alls särskilt insatt eller avancerad, eller ens särskilt ambitiös eller begåvad, men håller på med nåt jämt. Från att göra en liten snodd till nyckelknippan till, som just nu, virka ett stort ulltäcke.
Det är som ett behov som finns i mitt DNA, ett livsvillkor, nästan som att sova och äta. De perioder jag av olika anledningar inte kunnat hålla på med nåt sånt, har jag blivit riktigt deprimerad.
Handarbete typ eller?
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Fabela » 2019-04-24 20:04:29

popruta skrev:Handarbete typ eller?

Japp, diverse sånt. Fast inget sånt där supertjusigt och nogrannt, utan mer bruksbetonat.
Och så är jag lite av materialfreak också, förstås.
Hade jag plats skulle jag nog också samla på mig hiskeliga mängder t.ex. antika textilier av olika slag. Men de ska ju vårdas och förvaras rätt, det tålamodet har jag inte riktigt.
Fabela
 
Inlägg: 6502
Anslöt: 2013-12-08

Re: Vad är ditt specialintresse?

Inläggav popruta » 2019-04-24 21:16:44

Fabela skrev:
popruta skrev:Handarbete typ eller?

Japp, diverse sånt. Fast inget sånt där supertjusigt och nogrannt, utan mer bruksbetonat.
Och så är jag lite av materialfreak också, förstås.
Hade jag plats skulle jag nog också samla på mig hiskeliga mängder t.ex. antika textilier av olika slag. Men de ska ju vårdas och förvaras rätt, det tålamodet har jag inte riktigt.
Du får vinna på lotto och anställa någon! :-D
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav Nalober » 2019-06-01 15:55:41

Jag är intresserad av att jämföra INTJ och ISTJ med min personlighet. ISTJ vinner för att jag fokuserar på interna sinnen i min kropp.
Nalober
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2012-04-14

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2019-06-01 17:58:49

sovjetisk arkitektur och propagandaaffischer
antonius
 
Inlägg: 21766
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad är ditt specialintresse?

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-01 18:56:07

LordNelson skrev:
Karamell skrev:Snygga killar. :lol:

Kollar du mycket på barnporr?

Har förstått du hänger en del på badhuset. Där finns det väl många nästan nakna pojkar?


Kan du inte sluta att dra in Karamells tidigare förehavanden helt i alla ämnen där det är helt ointressant? Eller PM:a Karamell om dina frågor då generellt ämnen som barnporr och pedofili får andra illa till mods.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Återgå till Intressanta intressen



Logga in